Gå til innhold

Belønne - betale lekselesing...

Gjest Well paid?

Anbefalte innlegg

Gjest annlovinda

Jeg synes ikke de skal belønnes med penger for å gjøre leksene sine. Lekser ser jeg på som en plikt de må gjøre hver dag.

Men å få ukepenger for å re opp seng, rydde rom og andre syssler hjemme synes jeg er greit.

Men hver og en får gjøre det som passer dem best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det snakk om betaling for lekselesing hver dag.

Jeg lurer på om det er en klok strategi for å få barnet til å sette pris på det å lære for egen del eller om det primært blir et prosjekt for å bli belønnet.

''Jeg lurer på om det er en klok strategi for å få barnet til å sette pris på det å lære for egen del eller om det primært blir et prosjekt for å bli belønnet.''

Det er begrenset hvor langsiktige barn i småskolen klarer å være. 'Kunstig' motivasjon kan være en god løsning når barnet ikke klarer å se de langsiktige målene.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke den store forskjellen på å betale barna for å rydde opp eget rot eller betale for å gjøre egne lekser.

mvh

Ikke? For meg er det er stor forskjell i alvorlighetsgrad på de to tingene, og begynner man med lønn for slikt får det et element av frivillighet over seg. Det får langt alvorligere konsekvenser hvis ungene ikke gjør lekser enn hvis de ikke rydder rommet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke? For meg er det er stor forskjell i alvorlighetsgrad på de to tingene, og begynner man med lønn for slikt får det et element av frivillighet over seg. Det får langt alvorligere konsekvenser hvis ungene ikke gjør lekser enn hvis de ikke rydder rommet sitt.

Å ikke rydde opp etter seg (ikke bare på eget rom) er i mine øyne og ikke ta konsekvensene av egne handlinger. I mine øyne er det holdningsmessig mer alvorlig enn å unnlate å gjøre en ytre pålagt og påfunnet plikt som lekser er.

Skolearbeid og lekser er selvfølgelig viktig for barnas framtid. Viktigst er at det blir gjort. Om en småskoleelev ikke lar seg motivere av de dypsinige framtidsvyer, ser jeg ingen større problemer med å supplere med kortsiktige mål om belønning.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke rydde opp etter seg (ikke bare på eget rom) er i mine øyne og ikke ta konsekvensene av egne handlinger. I mine øyne er det holdningsmessig mer alvorlig enn å unnlate å gjøre en ytre pålagt og påfunnet plikt som lekser er.

Skolearbeid og lekser er selvfølgelig viktig for barnas framtid. Viktigst er at det blir gjort. Om en småskoleelev ikke lar seg motivere av de dypsinige framtidsvyer, ser jeg ingen større problemer med å supplere med kortsiktige mål om belønning.

mvh

Problemet er at unger gjerne bruker ti minutter på å bestemme seg for at belønning herved er normalen, og før du vet ordet av det nekter de å befatte seg med noe som helst uten lønn for bryderiet. Hva gjør du hvis poden bestemmer seg for at han ikke gidder å gå på skolen? Skal du lønne ham for å gjøre det også da?

Jeg er en sånn brutalmamma som krever at ungen går på skolen, er høflig mot lærerne og gjør lekser. Det blir ikke snakk om belønning for noen av delene, og det vet han. Jeg tror aldri han har tenkt tanken engang. Han vet at visse ting bare gjør man, selv om man ikke har lyst. Jeg har tro på at det er slik man skaper mennesker med god arbeidsmoral og evne til å holde ut i motgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Er det vanlig å betale barn i småskolen (i dette tilfellet 9-åring) for å gjøre lekser og å re opp sengen sin?'' Om det er vanlig vet jeg ikke, men jeg har en mening om hvorvidt det er greit - og det syns jeg ikke det er. På ungdomskolen premierte vi imidlertid terminkarakterer der 6=500,-, 5=100,-, 4=0,-, 3=minus100,-. Dette fungere som ønsket. Vi har ellers valgt å skille arbeidsoppgaver og ukelønn, fordi vi mener han skal lære at alle har et kollektivt ansvar for arbeidsoppgaver i en familie. ''Når slutter man eventuelt å betale? På ungdomsskolen/videregående?'' Han går nå på videregående, og vi premierer fremdeles terminkarakterer. ''Hvor mye er det greit å betale i uken?'' Vår fikk det meste av oss, så ukelønn gikk bare til dill i småskolen. Husker det som at han fikk 50 på den tiden, og skulle da kjøpe lørdagssmågodt selv. Resten gikk som regel til fotballkort. ''Er det ok at barnet da selv kan disponere disse pengene til kjøp av godterier?'' Vår fikk som sagt 50, og dealen var at 25 skulle gå til smågodt lørdag. Resten fikk han tillitt til å disponere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at unger gjerne bruker ti minutter på å bestemme seg for at belønning herved er normalen, og før du vet ordet av det nekter de å befatte seg med noe som helst uten lønn for bryderiet. Hva gjør du hvis poden bestemmer seg for at han ikke gidder å gå på skolen? Skal du lønne ham for å gjøre det også da?

Jeg er en sånn brutalmamma som krever at ungen går på skolen, er høflig mot lærerne og gjør lekser. Det blir ikke snakk om belønning for noen av delene, og det vet han. Jeg tror aldri han har tenkt tanken engang. Han vet at visse ting bare gjør man, selv om man ikke har lyst. Jeg har tro på at det er slik man skaper mennesker med god arbeidsmoral og evne til å holde ut i motgang.

Jeg er en sånn brutalmamma som krever at du plukker opp ditt eget rot etter deg, helt uten å få betalt for det.

Derimot kan jeg se fornuften å belønne et barn som sliter med motivasjon for skolearbeidet om det gjør at to timers krangel per dag blir til 45 minutters konstruktivt arbeid.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekser er en selvfølge at man gjør, en plikt man har! Sånt belønnes ikke her i huset.

Gode karakterer derimot, ved jul og påske, det belønnes han som nå går i 1.klasse på videregående med... Dvs, han får 500 for en 6'er, får han en 2'er skylder han faren tilsvarende *flire* Han har enda ikke måttet betale noe da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er vanlig å få betalt for å gjøre lekser. Man kan jo ha en avtale om ukepenger og inndra / redusere dem hvis faste plikter som lekser eller det å re senga, ikke blir gjort.

Men jeg synes lekser står i en særstilling, det er dumt å signalisere at de kan velges bort. Og du spør om når man i så fall slutter å betale - det er jo høy risiko for at det bare vil bli verre / "dyrere" etter hvert.

I 9-årsalderen tror jeg det er mest vanlig at foreldrene holder (lørdags)godtet og at evt. ukepenger helst skal brukes til noe annet. Men det finnes sikkert unntak.

Du har mail! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke den store forskjellen på å betale barna for å rydde opp eget rot eller betale for å gjøre egne lekser.

mvh

Du sier noe...Her i huset belønnes ingen for å rydde sitt eget rot...

Tvert i mot burde alle betale meg for å rydde deres rot, DA hadde jeg vært rik, da ;)

Hos sin mor har stebarna hatt en "krysseliste" (ta ut av oppvaskmaskina, lufte bikkja, støvsuge f.eks.) med oppgaver som alle hadde en gitt pris.... Jeg trodde jeg skulle steile da jeg så at "lekser" sto på den lista, med en pris på 10 kr dagen... Med tre unger skal du altså betale 150 kr uka for at ungene gjør lekser?!?!? Ikke her i huset, nei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier noe...Her i huset belønnes ingen for å rydde sitt eget rot...

Tvert i mot burde alle betale meg for å rydde deres rot, DA hadde jeg vært rik, da ;)

Hos sin mor har stebarna hatt en "krysseliste" (ta ut av oppvaskmaskina, lufte bikkja, støvsuge f.eks.) med oppgaver som alle hadde en gitt pris.... Jeg trodde jeg skulle steile da jeg så at "lekser" sto på den lista, med en pris på 10 kr dagen... Med tre unger skal du altså betale 150 kr uka for at ungene gjør lekser?!?!? Ikke her i huset, nei....

Om jeg for 120,- kroner i uka kunne sluppet leksekrangel, hadde jeg gladelig punget ut om det var bare det som skulle til. (De har ikke lekser til mandag, dermed blir det bare 120,- i uka for evt. tre barn.)

Med egne barn hadde det fort gått inflasjon i systemet, så her er det ingen betaling for lekser. Men om det har god effekt og bidrar til mindre krangel og bedre arbeidsvaner, ser jeg ikke noe prinsippielt galt med en begrenset sum for å gjøre leksene på samme måte som noen får betalt for å rydde eget rot på eget rom.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...