Gå til innhold

Mammografi- nå må man ha henvisning...

Gjest Kul i brystet

Anbefalte innlegg

Gjest Kul i brystet

Fant en kul i brystet i morges. Manner meg opp i lunsjen til å ringe for å bestille mammografi. Det går ikke- må ha henvisning....

Screening kan jeg få, men så lenge jeg sa at jeg hadde funnet en kul må jeg ha henvisning. Jada- lett å få legetime, barnevakt osv. for så å få henvisning, for så å ringe tilbake for å bestille time til mammo.

Blir helt oppgitt. Må prøve å få time på Volvat eller liknende i kveld.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er ganske strenge nå, du må ha henvisning om du skal benytte det offentlige. Jeg hadde en 6 cm stor kreftkul i brystet som måtte inn til fastlegen for vurdering før jeg ble sendt videre. Og hun kjente på det og sa at det sannsynligvis bare var melkekjertler, men siden jeg hadde mye brystkreft i familien, så sendte hun meg for sikkerhets skyld til mammografi.

Lykke til - de aller fleste kuler er heldigvis ufarlige. Men det kan være tungt å gå og vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ganske strenge nå, du må ha henvisning om du skal benytte det offentlige. Jeg hadde en 6 cm stor kreftkul i brystet som måtte inn til fastlegen for vurdering før jeg ble sendt videre. Og hun kjente på det og sa at det sannsynligvis bare var melkekjertler, men siden jeg hadde mye brystkreft i familien, så sendte hun meg for sikkerhets skyld til mammografi.

Lykke til - de aller fleste kuler er heldigvis ufarlige. Men det kan være tungt å gå og vente.

''De er ganske strenge nå, du må ha henvisning om du skal benytte det offentlige''

Da må det variere fra sykehus til sykehus for jeg får komme på St. Olav årlig om jeg vil til mammografi + ul av brystene siden min mor døde av brystkreft. Og det uten at det er gjort funn av kuler eller andre indikasjoner på at noe skulle være galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''De er ganske strenge nå, du må ha henvisning om du skal benytte det offentlige''

Da må det variere fra sykehus til sykehus for jeg får komme på St. Olav årlig om jeg vil til mammografi + ul av brystene siden min mor døde av brystkreft. Og det uten at det er gjort funn av kuler eller andre indikasjoner på at noe skulle være galt.

Det er noe annet når det er familiehistorie, og særlig hvis det er mor eller søster som har hatt bk. Min søster er automatisk inne i systemet nå, for eksempel. Men for nye tilfeller, så er det henvisning som skal gjelde. Mammografi er en del av spesialisthelsetjenesten, og skal siles av fastlegen først. Det er rimelig konkrete krav til fastlege også for å skrive henvisning.

Men dermed er det ikke sagt at det ikke finnes fastleger som er litt lettere på labben i fhd til kravene, og som skriver ut henvisning uten fysisk kontroll først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Onsdag1365380628

Finner man en kul, ja da tar man seg tiden det tar å ordne legetime og få gjort nødvendige undersøkelser. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Finner man en kul, ja da tar man seg tiden det tar å ordne legetime og få gjort nødvendige undersøkelser. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er noe merkelig i at det offentlige krever en henvisning. Finnes det egentlig noe tilbud på sykehus, der man bare kan bestille time?

Volvat er et godt alternativ. Koster litt, men jeg hadde nok valgt det for å komme fortest mulig til undersøkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Og jeg ser ikke problematikken her... Hvis du ikke tar den private veien som du tenker på, så ER det faktisk ikke bare å ringe å bestille time til noe som helst, annet enn legetime... Trodde du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sånn er det.. man blir først undersøkt av legen, Er faktisk noen som vil undersøke alt mulig, så det er en grunn til at man må ha henvisning. Alt går gjennom fastlegen, som siler ut de som egentlig ikke trenger flere undersøkelser. Men har man kul i brystet trenger man så klart mammografi..

Tungvint, men nødvendig så ikke de som trenger spesielle undersøkelser ikke må vente altfor lenge.. det er allerede lang ventetid.

Hvis det er noen trøst fant jeg flere kuler i det ene brystet for to år siden. Fikk fullstendig angst, time og undersøkelse hos faslegen som konstanterete kuler. Fikk henvisning, så ventetid to mnd. for mammagrafi. Innen jeg fikk tatt mammografi var kulene borte..

Håper det ikke er noe å bekymre seg for hos deg heller. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man må ha henvisning, du kan jo tenke deg hvordan ventelistene ville sett ut om alle hypokondere som vil undersøkes av spesialister hadde fått fri tilgang. Da kan vi begynne å snakke om gærne prioriteringer, og folk som dør i sykehuskø!

Kul i brystet er selvsagt indikasjon for mammografi. Men det funker ikke med kjempenyansert regelverk for hvem som kan bestille direkte eller ikke derfor må du gjennom fastlegen selv om det sannsynligvis blir pro forma. Samfunnsøkonomisk er det likevel en strålende ide å gjøre det sånn.

Lykke til, per det viser seg å være ingenting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Som de andre sier - skal man gjennom det offentlige helsevesenet må man ha henvisning.

Er du beredt på å betale en slump selv går du som du sier til Volvat e.l. Flere av røntgeninstituttene tar også i mot uten henvisning, og du kan få hastetime, i hvertfall om du ringer litt rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kul i brystet

Har nå blitt klemt på av legen, skvist i mammografiapparatet, klisset av ultralyd. Ikke noen funn som må sees nærmere på. Hadde bilder liggende fra en mammografi for to- tre år siden, så de kunne sammenlikne.

Heldigvis ikke meg denne gangen!

Nå er det tilbake på jobb etter en "legedag".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Ikke alltid likt

Jeg synes ikke det er noe merkelig i at det offentlige krever en henvisning. Finnes det egentlig noe tilbud på sykehus, der man bare kan bestille time?

Volvat er et godt alternativ. Koster litt, men jeg hadde nok valgt det for å komme fortest mulig til undersøkelse.

Her jeg bor kan man fint bestille mammografi uten henvisning. Men da koster ca 500kr mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...