Gjest Bekymrede førstegangsforeldre Skrevet 6. februar 2012 Del Skrevet 6. februar 2012 Hei. Vår sønn på 6 måneder er en frisk og fin gutt på alle måter. Han er nesten alltid smørblid, spiser og vokser godt og tidlig ute motorisk i følge helsesøster. I forbindelse med febermålinger etter vaksiner, har jeg imidlertid oppdaget at gutten har svært høy kroppstemperatur. Ved anale temperaturmålinger er temperaturen sjelden eller aldri under 37,3 og ofte opptil 38,3 selv om han ikke virker i ulage på noen måte. Stort sett varierer temperaturen mellom 37,6 og 38. Temperaturmålingene svinger også svært mye. Målinger med ca et minutts mellomrom tidligere i dag ga 38,3, 37,6 og 37.9. Vi har undret oss mye over dette og har kjøpt flere termometer for å sjekke om det er feil på dem. Vi får imidlertid samme temperatur på målingene og også fornuftige verdier når vi måler på oss selv. Ved målinger med IR termometer i pannen er hans kroppstemperatur ikke mye høyere enn foreldrenes, men så er det større forskjell mellom panne og anal hos han da. Helsestasjonen anbefalte oss å ta kontakt med fastlegen om dette, og han sier at det ikke er noe å bekymre seg for. Vi vil imidlertid gjøre en ekstra sjekk hos dere for å være på den sikre siden. Kan det være skadelig å ha så høy kroppstemperatur som han har? Kan det skyldes langvarig infeksjon av noe slag? Er det behov for noe kontroll hos lege/spesialist? Gutten har ikke vært syk bortsett fra noen korte forkjølelser. I forbindelse med vaksiner har han også hatt litt feber, og det merkes ved at han blir glovarm og sutrete. Da har temperaturen vært mellom 38,4 og 39. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Normal temperatur hos barn varierer gjennom døgnet med 36.0 og 37.8, høyest om kvelden. Fysisk aktivitet, infeksjoner oker temperaturen. Mye klær øker også temperaturen ved at varmetapet reduseres. Ved vaksinasjon sees det også ofte litt temperaturstigning. Ved infeksjoner påvirkes også almentilstanden og barnet virket sykt. En blodprøve vil kunne vise om det foreligger en infeksjon som årsak til temperaturen. De temperaturene du beskriver tror jeg ikke har noen skadeeffekt, men en bakenforliggende årsak til temperaturstigningen vil kunne være skadelig. Selve temperaturmålingen vil også gi noe variasjon i resultatet. Jeg synes du skal ta barnet med til lege for å ta en enkel blodprøve med tanke på om det foreligger en infeksjon som årsak til forhøyet temperatur. Slik du beskriver barnet som friskt og aktivt tror jeg ikke det er noen sykdom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.