Dark-Angel 82 Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Koselig å se deg igjen her :-) Du må ikke forlate DOL så lenge om gangen! Hei,hei! Så koslig! Uff, tiden strekker ikke til.... Men jeg må jo innom dere, hehe. Hvordan står det til med deg og dine da? Alt fint her. Ser frem til vinterferie nå. Stikker på hytta en tur. I morgen skal vi på møte med ABUP. Andre møtet nå.*sukk* Syns det er tøft og vanskelig.... Dere da, er dere ferdig med utredningen av jentungen? *klem* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Hei,hei! Så koslig! Uff, tiden strekker ikke til.... Men jeg må jo innom dere, hehe. Hvordan står det til med deg og dine da? Alt fint her. Ser frem til vinterferie nå. Stikker på hytta en tur. I morgen skal vi på møte med ABUP. Andre møtet nå.*sukk* Syns det er tøft og vanskelig.... Dere da, er dere ferdig med utredningen av jentungen? *klem* Vi skal også på ABUP i morgen :-) Morsomt. Nei, vi er ikke ferdige. Hun har hatt evnetest og konsentrasjonstest og skoleobservasjon, samt at vi foreldre og ¨lærer har fylt ut skjema. Så vi har fått en slags profil på henne. Men psykologen sier det er for tidlig å sette noen diagnose. Han vil ha inn PPT-teamet på skolen. Og så har vi så vidt begynt (på nytt) med PMTO-temaene, holder på med "gode beskjeder" og "ros". Han mener vi bør fokusere mer på de positive sidene. Hver dag er det uendelig med fighter - men noen dager er jo litt bedre enn andre. I går og i dag har vært litt bedre enn gjennomsnittet. Mann og barn skal reise bort på vinterferie, mens jeg blir igjen og jobber. Tror det blir greit for alle fem :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dark-Angel 82 Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Vi skal også på ABUP i morgen :-) Morsomt. Nei, vi er ikke ferdige. Hun har hatt evnetest og konsentrasjonstest og skoleobservasjon, samt at vi foreldre og ¨lærer har fylt ut skjema. Så vi har fått en slags profil på henne. Men psykologen sier det er for tidlig å sette noen diagnose. Han vil ha inn PPT-teamet på skolen. Og så har vi så vidt begynt (på nytt) med PMTO-temaene, holder på med "gode beskjeder" og "ros". Han mener vi bør fokusere mer på de positive sidene. Hver dag er det uendelig med fighter - men noen dager er jo litt bedre enn andre. I går og i dag har vært litt bedre enn gjennomsnittet. Mann og barn skal reise bort på vinterferie, mens jeg blir igjen og jobber. Tror det blir greit for alle fem :-) Så vittig at dere også skal ned, hehe. Kanskje vi ses ;D Da er dere godt i gang. Her har vi tatt evnetesten da han var fem. Datkon testen er tatt, og nå har vi fylt ut enda en haug med papirer..Kjempevanskelig, det er jo ikke så A4 som på papiret... PPT observerte han i barnehagen, men mulig de vil inn i skolen også. Vet ikke helt. Vet i grunnen veldig lite om hva som skjer fremover, og det er noe stressende.. Håper på flere svar i morgen. Dere får ha lykke til videre da, også må du kose deg i ferien 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Så vittig at dere også skal ned, hehe. Kanskje vi ses ;D Da er dere godt i gang. Her har vi tatt evnetesten da han var fem. Datkon testen er tatt, og nå har vi fylt ut enda en haug med papirer..Kjempevanskelig, det er jo ikke så A4 som på papiret... PPT observerte han i barnehagen, men mulig de vil inn i skolen også. Vet ikke helt. Vet i grunnen veldig lite om hva som skjer fremover, og det er noe stressende.. Håper på flere svar i morgen. Dere får ha lykke til videre da, også må du kose deg i ferien Jeg er veldig glad for at vi er kommet inn i ABUP systemet, og at vi nå har en veldig ok psykiater å forholde oss til. Dette tar mye krefter, og jeg merker at jeg har veldig lite overskudd til å takle uforutsette ting som kommer opp. Lykke til med arbeidet med din gutt :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dark-Angel 82 Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Jeg er veldig glad for at vi er kommet inn i ABUP systemet, og at vi nå har en veldig ok psykiater å forholde oss til. Dette tar mye krefter, og jeg merker at jeg har veldig lite overskudd til å takle uforutsette ting som kommer opp. Lykke til med arbeidet med din gutt :-) Ja, det tar veldig mye krefter... Men nå er det hvert fall lys i andre siden. Det føles godt å få hjelp, samtidig vekker det til live mange minner også... Så det er en krevende prosess syns jeg også. Tusen takk, lykke til dere også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Ja, fikk melding fra henne i morges om at hun hadde sovet godt og at smertene var borte. Heldigvis. Men jeg håper de finner ut av hva det var. Var nettopp hos tannlegen. Da han sa det var to store hull, holdt jeg på å begynne og grine. Ikke fordi det er vondt, men fordi jeg har så dårlige tenner, og dette kom på toppen av alt. Men sånn er livet - noen perioder går uten problemer, og noen perioder toppes med problemer, som du sier. Kommer vel gjennom denne perioden og. Madagaskarturen vår henger i en tynn tråd nå, når mamma ble syk - men vi får høre hva legene sier til det... ''Var nettopp hos tannlegen. Da han sa det var to store hull, holdt jeg på å begynne og grine. Ikke fordi det er vondt, men fordi jeg har så dårlige tenner, og dette kom på toppen av alt.'' Hm...dette er tross alt en bagatell. 2 hull? Jeg var hos tannlegen i dag for 3.gang denne uka...I dag trakk jeg 6 løse tenner, grunnet periodontitt, og sitter nå med et par delproteser i munnen, som skal sitte der fram til jeg kan gjennomgå implantatbehandling. Og denne behandlingen vil koste ca. 150 000 - etter at Helfos støtte på 70 000 er trukket fra:-( Men hull i tennene, det har jeg ikke:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 ''Var nettopp hos tannlegen. Da han sa det var to store hull, holdt jeg på å begynne og grine. Ikke fordi det er vondt, men fordi jeg har så dårlige tenner, og dette kom på toppen av alt.'' Hm...dette er tross alt en bagatell. 2 hull? Jeg var hos tannlegen i dag for 3.gang denne uka...I dag trakk jeg 6 løse tenner, grunnet periodontitt, og sitter nå med et par delproteser i munnen, som skal sitte der fram til jeg kan gjennomgå implantatbehandling. Og denne behandlingen vil koste ca. 150 000 - etter at Helfos støtte på 70 000 er trukket fra:-( Men hull i tennene, det har jeg ikke:-) Joda, isolert sett var det en bagatell. Men jeg har dårlige tenner - blir innkalt til tannlegen to ganger pr år, og har som regel 1-3 hull. Nå sa han at jeg måtte komme 3 ganger pr år :-( Jeg bruker mange tusen hvert år på tannlege, men kommer heldigvis ikke oppi slike summer som du snakker om :-( Får du noe av det refundert? Poenget mitt med å nevne det i denne tråden var bare at det kom på toppen av så mye annet som skjer i hverdagen min for tiden :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Joda, isolert sett var det en bagatell. Men jeg har dårlige tenner - blir innkalt til tannlegen to ganger pr år, og har som regel 1-3 hull. Nå sa han at jeg måtte komme 3 ganger pr år :-( Jeg bruker mange tusen hvert år på tannlege, men kommer heldigvis ikke oppi slike summer som du snakker om :-( Får du noe av det refundert? Poenget mitt med å nevne det i denne tråden var bare at det kom på toppen av så mye annet som skjer i hverdagen min for tiden :-( Ja, jeg skjønner at det kommer på toppen av alt det andre for deg. Jeg får refundert 60% av mye av behandlingen. Men jeg må erstatte 3 stk. 6-årsjeksler, og de koster ca. 27 000 pr. stk. Og for 6-årsjeksler får man ingen refusjon. Altså 81 000 bare for de 3 tennene. Jeg må selv betale ca. 150 000 for behandlingen. I tillegg til den psykiske påkjenningen. I tillegg har jeg lidd av ekstrem tannlegeskrekk i mange år. Men min periodontist viste seg og være verdens flotteste tannlege:-) Snill, humoristisk og omsorgsfull. Og i dag gjennomførte jeg min første tannbehandling uten hjelp av Valium. Og det var en god følelse av mestring:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Ja, jeg skjønner at det kommer på toppen av alt det andre for deg. Jeg får refundert 60% av mye av behandlingen. Men jeg må erstatte 3 stk. 6-årsjeksler, og de koster ca. 27 000 pr. stk. Og for 6-årsjeksler får man ingen refusjon. Altså 81 000 bare for de 3 tennene. Jeg må selv betale ca. 150 000 for behandlingen. I tillegg til den psykiske påkjenningen. I tillegg har jeg lidd av ekstrem tannlegeskrekk i mange år. Men min periodontist viste seg og være verdens flotteste tannlege:-) Snill, humoristisk og omsorgsfull. Og i dag gjennomførte jeg min første tannbehandling uten hjelp av Valium. Og det var en god følelse av mestring:-) Oi - forstår jo at dette er en skikkelig stor belastning, både psykisk og økonimisk! Du er flink som tar tak og gjør det som er nødvendig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Oi - forstår jo at dette er en skikkelig stor belastning, både psykisk og økonimisk! Du er flink som tar tak og gjør det som er nødvendig! Takk:-) Det har kostet meg mye - ikke minst psykisk. Du er flink du også:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 ''Var nettopp hos tannlegen. Da han sa det var to store hull, holdt jeg på å begynne og grine. Ikke fordi det er vondt, men fordi jeg har så dårlige tenner, og dette kom på toppen av alt.'' Hm...dette er tross alt en bagatell. 2 hull? Jeg var hos tannlegen i dag for 3.gang denne uka...I dag trakk jeg 6 løse tenner, grunnet periodontitt, og sitter nå med et par delproteser i munnen, som skal sitte der fram til jeg kan gjennomgå implantatbehandling. Og denne behandlingen vil koste ca. 150 000 - etter at Helfos støtte på 70 000 er trukket fra:-( Men hull i tennene, det har jeg ikke:-) 6 tenner på en dag? Au au au, men god bedring:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 6 tenner på en dag? Au au au, men god bedring:) Trekkingen var ikke det verste:-) Min tannlege er utrolig flink, så det merket jeg ikke - annet en psykisk.... Takk skal du ha, og det samme til deg:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Trekkingen var ikke det verste:-) Min tannlege er utrolig flink, så det merket jeg ikke - annet en psykisk.... Takk skal du ha, og det samme til deg:-) Godt det da. Det høres ut som du skal gjennom litt av en prosess. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så dyrt å gå til tannlegen i Norge. Tenner er jo en del av helsa vår og burde vært mye billigere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Godt det da. Det høres ut som du skal gjennom litt av en prosess. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så dyrt å gå til tannlegen i Norge. Tenner er jo en del av helsa vår og burde vært mye billigere. Ja, det vil nok ta et år- muligens, Jeg må også ha bentransplantasjon pga av ben som er borte i kjeven. Og det foregår visstnok i full narkose:-( Jeg får refundert mye av det "opprinnelige behovet". Altså behovet for et sunt og friskt tannkjøtt, og tenner nok til og tygge med. Men det kosmetiske - som at man ikke har noen stygge tomme hull når man smiler - det må jeg betale selv. Ikke mye hyggelig dette her, men jeg kan vel takke meg selv, tror jeg:-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 ''Var nettopp hos tannlegen. Da han sa det var to store hull, holdt jeg på å begynne og grine. Ikke fordi det er vondt, men fordi jeg har så dårlige tenner, og dette kom på toppen av alt.'' Hm...dette er tross alt en bagatell. 2 hull? Jeg var hos tannlegen i dag for 3.gang denne uka...I dag trakk jeg 6 løse tenner, grunnet periodontitt, og sitter nå med et par delproteser i munnen, som skal sitte der fram til jeg kan gjennomgå implantatbehandling. Og denne behandlingen vil koste ca. 150 000 - etter at Helfos støtte på 70 000 er trukket fra:-( Men hull i tennene, det har jeg ikke:-) Gosj, føler med deg! Fikk nylig konstatert samme tannsykdom (fikk høre at det var pga røyking), bruker 'flaskebørster' til den store gullmedaljen og håper jeg kvalifiserer til antibiotikakur (?) snart. Får refundert noe av Helfo, men bør kanskje belage meg på et anselig lån? Grøss! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Joda, isolert sett var det en bagatell. Men jeg har dårlige tenner - blir innkalt til tannlegen to ganger pr år, og har som regel 1-3 hull. Nå sa han at jeg måtte komme 3 ganger pr år :-( Jeg bruker mange tusen hvert år på tannlege, men kommer heldigvis ikke oppi slike summer som du snakker om :-( Får du noe av det refundert? Poenget mitt med å nevne det i denne tråden var bare at det kom på toppen av så mye annet som skjer i hverdagen min for tiden :-( Regner med at du bruker fluorskylling? Hørte at en tannlege sa at man kunne bruke floertabletter etter hvert måltid men da 0,25 gram. Har du fått en second openion? Jeg fikk 7 hull hos den ene tannlegen og et hull og et begynnende hos den andre. Har de sagt noe om hvorfor du får så mye hull? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Gosj, føler med deg! Fikk nylig konstatert samme tannsykdom (fikk høre at det var pga røyking), bruker 'flaskebørster' til den store gullmedaljen og håper jeg kvalifiserer til antibiotikakur (?) snart. Får refundert noe av Helfo, men bør kanskje belage meg på et anselig lån? Grøss! Jeg har også brukt flaksebørster de siste årene. Og fikk beskjed om at uten dem ville det har vært verre. Jeg er arvelig belastet. Moren min hade periodontitt omtrent fra konfirmasjonsalder. Jeg tror det er mest arvelig betinget. Katter mister tenner av samme årsak, men ingen av mine katter røyker i hvert fall :-)) Det er mye god hjelp og får, og diagnosen er ikke akkurat uvanlig. 15% av alle svensker over 67 år har INGEN av sine egne tenner:-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Ja, det vil nok ta et år- muligens, Jeg må også ha bentransplantasjon pga av ben som er borte i kjeven. Og det foregår visstnok i full narkose:-( Jeg får refundert mye av det "opprinnelige behovet". Altså behovet for et sunt og friskt tannkjøtt, og tenner nok til og tygge med. Men det kosmetiske - som at man ikke har noen stygge tomme hull når man smiler - det må jeg betale selv. Ikke mye hyggelig dette her, men jeg kan vel takke meg selv, tror jeg:-( Sure penger, men tennene våre er viktig å ta vare på. Jeg er så glad at jeg invisterte litt i tennene mine da jeg var utenlands. Jeg hadde smerter i ene tanna etter å ha tygget på en diger tyggiskule og fikk skiftet den gamle totfyllinga og satte på krone. Siden det var så billig, satte jeg på krone på to andre rotfylte tenner også og det var bare pga. kosmetiske grunner. Hadde ingen problemer med dem. Dette i tillegg til rensing kom på 5000 norske kroner. Det eneste som ergret med var at jeg i samme slengen ikke tok enda ei tann. Fikk smerter i den aller bakerste jekselen etter at jeg hadde vært hjemme en stund og bare den ene tanna ble dyrere en de 3 til sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 ''Var nettopp hos tannlegen. Da han sa det var to store hull, holdt jeg på å begynne og grine. Ikke fordi det er vondt, men fordi jeg har så dårlige tenner, og dette kom på toppen av alt.'' Hm...dette er tross alt en bagatell. 2 hull? Jeg var hos tannlegen i dag for 3.gang denne uka...I dag trakk jeg 6 løse tenner, grunnet periodontitt, og sitter nå med et par delproteser i munnen, som skal sitte der fram til jeg kan gjennomgå implantatbehandling. Og denne behandlingen vil koste ca. 150 000 - etter at Helfos støtte på 70 000 er trukket fra:-( Men hull i tennene, det har jeg ikke:-) ''Men hull i tennene, det har jeg ikke:-)'' PS: Glemte å si at det har heller ikke jeg Hadde ett hull i en jeksel da jeg var 13 år.. ¤#@%!!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Gosj, føler med deg! Fikk nylig konstatert samme tannsykdom (fikk høre at det var pga røyking), bruker 'flaskebørster' til den store gullmedaljen og håper jeg kvalifiserer til antibiotikakur (?) snart. Får refundert noe av Helfo, men bør kanskje belage meg på et anselig lån? Grøss! Du få refundert 60% av implantater til og med 4-årsjeksel. Jeg fikk også refundert over halvparten av mitt midlertidige "gebiss" og halvparten av tannrens. Ingen grunn til panikk, hvis man ikke er redd for kunstige tenner:-) Men tenk.....etter denne behandlingen så har jeg kun 2 tenner med fyllinger:-) Og resten er kritthvitt og feilfritt:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.