Colette Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Sure penger, men tennene våre er viktig å ta vare på. Jeg er så glad at jeg invisterte litt i tennene mine da jeg var utenlands. Jeg hadde smerter i ene tanna etter å ha tygget på en diger tyggiskule og fikk skiftet den gamle totfyllinga og satte på krone. Siden det var så billig, satte jeg på krone på to andre rotfylte tenner også og det var bare pga. kosmetiske grunner. Hadde ingen problemer med dem. Dette i tillegg til rensing kom på 5000 norske kroner. Det eneste som ergret med var at jeg i samme slengen ikke tok enda ei tann. Fikk smerter i den aller bakerste jekselen etter at jeg hadde vært hjemme en stund og bare den ene tanna ble dyrere en de 3 til sammen. Høres ut som du har gjort en god handel:-) Men det skal ikke gjøre vondt i tenner. Da er det noe som er galt:-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 ''Men hull i tennene, det har jeg ikke:-)'' PS: Glemte å si at det har heller ikke jeg Hadde ett hull i en jeksel da jeg var 13 år.. ¤#@%!!!! Er ikke det typisk? Jeg hadde ikke vært hos tannlegen på 11 (!) år, men alt som var feil var at det hadde gått et skall av en hjørnetann. Pluss at jeg hadde slitt ned de to midteste fortennene nede med tannskjæring. Ca. 1500 kr. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Du få refundert 60% av implantater til og med 4-årsjeksel. Jeg fikk også refundert over halvparten av mitt midlertidige "gebiss" og halvparten av tannrens. Ingen grunn til panikk, hvis man ikke er redd for kunstige tenner:-) Men tenk.....etter denne behandlingen så har jeg kun 2 tenner med fyllinger:-) Og resten er kritthvitt og feilfritt:-) ''Men tenk.....etter denne behandlingen så har jeg kun 2 tenner med fyllinger:-) Og resten er kritthvitt og feilfritt:-)'' Det blir så deilig:) Det var derfor jeg også satte på krone, så jeg også har bare to tenner med amalgan som er synlig nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Høres ut som du har gjort en god handel:-) Men det skal ikke gjøre vondt i tenner. Da er det noe som er galt:-( Ja, den var diger og steinhard den tyggiskula og rotfyllinga var gammel, så det var kanskje ikke så rart at det gikk galt. Hadde smerter på nesten hele Sri Lanka turen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 ''Men tenk.....etter denne behandlingen så har jeg kun 2 tenner med fyllinger:-) Og resten er kritthvitt og feilfritt:-)'' Det blir så deilig:) Det var derfor jeg også satte på krone, så jeg også har bare to tenner med amalgan som er synlig nå. Det er jo det som er bra med dette:-) Alle de tennene jeg trakk ut i dag hadde fyllinger, bortsett fra 2 stk. Jeg så også en kjempesprekk i den ene 6-årsjekselen. Så kanskje ikke så rart at den iset litt når det var kaldt ute :-) Jeg er så lykkelig over og være i gang med en perfekt tanngard. Og så får det koste hva det koste vil:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Det er jo det som er bra med dette:-) Alle de tennene jeg trakk ut i dag hadde fyllinger, bortsett fra 2 stk. Jeg så også en kjempesprekk i den ene 6-årsjekselen. Så kanskje ikke så rart at den iset litt når det var kaldt ute :-) Jeg er så lykkelig over og være i gang med en perfekt tanngard. Og så får det koste hva det koste vil:-) ''Jeg er så lykkelig over og være i gang med en perfekt tanngard. Og så får det koste hva det koste vil:-)'' He he, jeg kjenner følelsen. Du kommer til å prøvesmile mye forran speilet i starten ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Ja, den var diger og steinhard den tyggiskula og rotfyllinga var gammel, så det var kanskje ikke så rart at det gikk galt. Hadde smerter på nesten hele Sri Lanka turen. Huff...det finnes ikke noe verre enn tannsmerter....Jeg har gått med infeksjoner som har gjort at jeg ikke kunne tygge, og 40 i feber. "Kraftig infeksjon" sa tannlegen min at det hadde vært. Men det gikk jo over:-( Fy søren....så mye ris jeg har laget til egen bak....Jeg har hatt så mye vondt, ising o.l. Men nå er det forbi, og jeg er så lykkelig:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 ''Jeg er så lykkelig over og være i gang med en perfekt tanngard. Og så får det koste hva det koste vil:-)'' He he, jeg kjenner følelsen. Du kommer til å prøvesmile mye forran speilet i starten ;o) Jeg har gjort det allerede:-) Mine foreløpige ser absolutt ikke verst ut. Bortsett fra noen klemmer som skjemmer litt her og der:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Huff...det finnes ikke noe verre enn tannsmerter....Jeg har gått med infeksjoner som har gjort at jeg ikke kunne tygge, og 40 i feber. "Kraftig infeksjon" sa tannlegen min at det hadde vært. Men det gikk jo over:-( Fy søren....så mye ris jeg har laget til egen bak....Jeg har hatt så mye vondt, ising o.l. Men nå er det forbi, og jeg er så lykkelig:-) Ja, da blir det godt for deg og få det overstått. Jeg har vært heldig og har ikke hatt store problemer før dette skjedde. Tannlegen sa for mange år siden at jeg hadde sterke tenner, men det er mange år siden og noe skjer jo med åra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Jeg har gjort det allerede:-) Mine foreløpige ser absolutt ikke verst ut. Bortsett fra noen klemmer som skjemmer litt her og der:-) ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Ja, da blir det godt for deg og få det overstått. Jeg har vært heldig og har ikke hatt store problemer før dette skjedde. Tannlegen sa for mange år siden at jeg hadde sterke tenner, men det er mange år siden og noe skjer jo med åra. Jeg har også sterke tenner. Var hos tanntekniker denne uka, som ikke kunne skjønne hva som var feil med mine tenner....for de så jo så flotte ut. "Men det er vel "perio" da"- sa han:-) Der hjelper ikke hvor fine tenner man har, hvis de ikke sitter fast som de skal:-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Du få refundert 60% av implantater til og med 4-årsjeksel. Jeg fikk også refundert over halvparten av mitt midlertidige "gebiss" og halvparten av tannrens. Ingen grunn til panikk, hvis man ikke er redd for kunstige tenner:-) Men tenk.....etter denne behandlingen så har jeg kun 2 tenner med fyllinger:-) Og resten er kritthvitt og feilfritt:-) ''Du få refundert 60% av implantater til og med 4-årsjeksel. Jeg fikk også refundert over halvparten av mitt midlertidige "gebiss" og halvparten av tannrens.'' Jeg kjenner lettere panikk nå; implantater?!! Hvordan fungerer det, altså praktisk (forventer ikke at du svarer, jeg kan google når panikken letter)? Snakker vi gebiss eller fastmonterte "tenner"? En kollega var nylig i Budapest i to uker for å innsette implantater. H'n rapporterte visstnok på Facebook (jeg er foreløpig ikke der og er prisgitt 'hear say' ) hvor ille behandlinga var, altså ikke faglig dårlig, men smertefull. ''Ingen grunn til panikk, hvis man ikke er redd for kunstige tenner:-)'' Jeg er ikke redd for kunstige tenner, men prosessen i forkant.. ''Men tenk.....etter denne behandlingen så har jeg kun 2 tenner med fyllinger:-) Og resten er kritthvitt og feilfritt:-)'' All ære til deg som klarer å tenke så positivt! Jeg er full av sjølmedlidenhet og tenker tilbake på min engang så uplomberte og perlehvite tanngard, sukk :-( Og i mitt tilfelle er det antakelig sjølforskyldt; ergelig at jeg ikke kan fraskrive meg ansvar, oppriktig talt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Jeg har også sterke tenner. Var hos tanntekniker denne uka, som ikke kunne skjønne hva som var feil med mine tenner....for de så jo så flotte ut. "Men det er vel "perio" da"- sa han:-) Der hjelper ikke hvor fine tenner man har, hvis de ikke sitter fast som de skal:-( ''Der hjelper ikke hvor fine tenner man har, hvis de ikke sitter fast som de skal:-('' Nei, det er sant. Dette minner meg om en drøm som er gjenganger hos meg. Har drømt i mange år at tennene mine løsner. Jeg spytter ut haugevis med tenner og det er utømmelig med tenner i munnen min. Merkelig drøm, men de sitter godt fast heldigvis:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 ''Du få refundert 60% av implantater til og med 4-årsjeksel. Jeg fikk også refundert over halvparten av mitt midlertidige "gebiss" og halvparten av tannrens.'' Jeg kjenner lettere panikk nå; implantater?!! Hvordan fungerer det, altså praktisk (forventer ikke at du svarer, jeg kan google når panikken letter)? Snakker vi gebiss eller fastmonterte "tenner"? En kollega var nylig i Budapest i to uker for å innsette implantater. H'n rapporterte visstnok på Facebook (jeg er foreløpig ikke der og er prisgitt 'hear say' ) hvor ille behandlinga var, altså ikke faglig dårlig, men smertefull. ''Ingen grunn til panikk, hvis man ikke er redd for kunstige tenner:-)'' Jeg er ikke redd for kunstige tenner, men prosessen i forkant.. ''Men tenk.....etter denne behandlingen så har jeg kun 2 tenner med fyllinger:-) Og resten er kritthvitt og feilfritt:-)'' All ære til deg som klarer å tenke så positivt! Jeg er full av sjølmedlidenhet og tenker tilbake på min engang så uplomberte og perlehvite tanngard, sukk :-( Og i mitt tilfelle er det antakelig sjølforskyldt; ergelig at jeg ikke kan fraskrive meg ansvar, oppriktig talt! Ta det med ro, kjære deg:-) Når jeg overlever, så gjør du det også:-) Det er ingen smerte forbundet med dette. Jeg var hos tannlegen (periodontist) på tirsdag for føste gang. Han tok en "million" bilder, og informerte meg om hva han fant. Det manglet litt ben her og der, og det var 6 tenner som måtte trekkes. Så begynte det forberedende arbeidet: Dvs, og tilstrebe en mest mulig perfekt og ren munn før arbeidet med implantater kan begynne. Og det resulterte i trekking av 6 tenner i dag. Ikke mer enn jeg forventet. Til uka begynner arbeidet med rensing av tannstein a ca. 4 ganger. Om tidligst 8 uker begynner arbeidet med og montere implantat-skruer i titan. Så må det gro noen uker før mine flotte porselenstenner kan monteres:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 ''Der hjelper ikke hvor fine tenner man har, hvis de ikke sitter fast som de skal:-('' Nei, det er sant. Dette minner meg om en drøm som er gjenganger hos meg. Har drømt i mange år at tennene mine løsner. Jeg spytter ut haugevis med tenner og det er utømmelig med tenner i munnen min. Merkelig drøm, men de sitter godt fast heldigvis:) Huff..det og drømme at man mister tenner betyr død----Grøss.-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Huff..det og drømme at man mister tenner betyr død----Grøss.-( He he, det er godt jeg ikke tror på slikt ;o) Har nå hatt denne drømmen i årevis da og lever fortsatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 He he, det er godt jeg ikke tror på slikt ;o) Har nå hatt denne drømmen i årevis da og lever fortsatt. Ja, det er ingenting og tenke på:-) Bare tull. Så du forresten "Brennpunkt" fra Kongsvinger om rusmisbruk? Som gikk på NRK for et års tid siden? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Ja, det er ingenting og tenke på:-) Bare tull. Så du forresten "Brennpunkt" fra Kongsvinger om rusmisbruk? Som gikk på NRK for et års tid siden? Nei, hva var det med det programmet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Ja, det er ingenting og tenke på:-) Bare tull. Så du forresten "Brennpunkt" fra Kongsvinger om rusmisbruk? Som gikk på NRK for et års tid siden? Nei, hva var det med det programmet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.