Gå til innhold

Hva synes dere om denne regelen på skolen?

Gjest ambrose

Anbefalte innlegg

Gjest ambrose

7. klasse:

Det slås hardt ned på banning - uansett setting (ett ord med banning, feks "herregud, faen" osv er nok):

Den 1. gangen får de en advarsel.

Den 2. gangen må de inn til rektor.

Den 3. gangen blir foreldre involverte og må møte med rektor, eleven og læreren.

Er det flere som har denne ordningen på barneskolen? synes dere en slik ordning er ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

21

• Mrs. Wallace

5

• Katt-ja

3

• Ferskenblomst

2

Jeg tenker at det kanskje er andre ting det er viktigere å bruke ressurser på før dette. Greit at stygg språkbruk ikke skal være greit, men inn til rektor etter 2. gang og møte med foreldre etter 3. gang virker litt som storm i et vannglass og sløsing av tid og ressurser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle inn foreldre til møte 3.gangen man tar en elev i å banne høres noe hysterisk ut , spør du meg. Men som mor ville jeg absolutt hatt beskjed om det med en gang om det gjaldt mine egne barn.

På skolen jeg jobber må elevene ta telefonen og ringe hjem til foreldrene og fortelle hva de har sagt, mens en lærer står og hører på. Dette svir skikkelig, og de færreste har lyst til å prøve seg på den flere ganger. Det gjelder banning av typen når man kaller andre medelever eller lærere. Ikke for et "faan" som kommer på fotballbanen, når man bommer på mål. Selv om vi selvsagt slår ned på det også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er strengere enn jeg hadde ønsket, men ikke urimelig synes jeg. Er bare for elevene å innrette seg.

Foretrekker helt klart en skole med klar holdninger og krav på dette området, enn en som lar humla suse. Begredelig å høre på folk som er så språkfattige at de må fane og herregude i et sett.

Har skolen hatt problemer med mye dårlig språkbruk og derfor valgt å kjøre en nulltolerant linje?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferskenblomst

Vi har ikke hatt sånne ordninger på skolene til mine barn, men de har hatt diverse "prosjekter" der man har satt søkelyset på ufin ordbruk, og ufin opptreden overfor hverandre ( ikke mobbing).

Men jammen skulle jeg ønske at det hadde vært sånn, for maken til språkbruk ungdommene bruker er til å gremmes over. Er selv lærer på vgs, og de fleste kan ikke si mer en et par setniger uten å banne. Jeg er "sær" og slår ned på det hver eneste gang, og etter noen uker skjerper de seg, stort sett, i mine timer. Men tar buss til og fra jobb. Der er det mange ungdommer med, og det er ikke særlig oppløftende å høre små, søte, blonde jenter banne som noen hardbarkede innsatte. Og ofte er det sånn at jentene er verre enn gutta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det kanskje er andre ting det er viktigere å bruke ressurser på før dette. Greit at stygg språkbruk ikke skal være greit, men inn til rektor etter 2. gang og møte med foreldre etter 3. gang virker litt som storm i et vannglass og sløsing av tid og ressurser.

''Greit at stygg språkbruk ikke skal være greit, men inn til rektor etter 2. gang og møte med foreldre etter 3. gang virker litt som storm i et vannglass og sløsing av tid og ressurser.''

Det kan være det. Men det kan også være det som skal til for at man skal slippe å gnåle om dårlig språkbruk i et sett uten at elevene bryr seg.

Er et gangske enkelt krav å etterkomme for elevene.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kalle inn foreldre til møte 3.gangen man tar en elev i å banne høres noe hysterisk ut , spør du meg. Men som mor ville jeg absolutt hatt beskjed om det med en gang om det gjaldt mine egne barn.

På skolen jeg jobber må elevene ta telefonen og ringe hjem til foreldrene og fortelle hva de har sagt, mens en lærer står og hører på. Dette svir skikkelig, og de færreste har lyst til å prøve seg på den flere ganger. Det gjelder banning av typen når man kaller andre medelever eller lærere. Ikke for et "faan" som kommer på fotballbanen, når man bommer på mål. Selv om vi selvsagt slår ned på det også ;-)

''På skolen jeg jobber må elevene ta telefonen og ringe hjem til foreldrene og fortelle hva de har sagt, mens en lærer står og hører på. Dette svir skikkelig, og de færreste har lyst til å prøve seg på den flere ganger.''

Høres fornuftig og effektivt ut.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''På skolen jeg jobber må elevene ta telefonen og ringe hjem til foreldrene og fortelle hva de har sagt''

Hehe,- så kan de jo få skjelt ut foreldrene i samme slengen, - effektivt for en travel tenåring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sier ungdom sånne ord lenger da, jeg er vant til at de bruker mere seksualiserte banneord.

Jeg er stygt redd at min hadde kommet til kort ja, selv om jeg har fått telefoner om stygge ord og de var mye verre enn eksemplene du kommer med. Og jeg har ikke hatt noe i mot de telefonene altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambrose

Den er strengere enn jeg hadde ønsket, men ikke urimelig synes jeg. Er bare for elevene å innrette seg.

Foretrekker helt klart en skole med klar holdninger og krav på dette området, enn en som lar humla suse. Begredelig å høre på folk som er så språkfattige at de må fane og herregude i et sett.

Har skolen hatt problemer med mye dårlig språkbruk og derfor valgt å kjøre en nulltolerant linje?

mvh

''Har skolen hatt problemer med mye dårlig språkbruk og derfor valgt å kjøre en nulltolerant linje?

''

Nei, men de er veldig strenge på ting generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn og unge i dag mangler disiplin. Det er ikke sløsing med ressurser å skjerpe inn på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Har skolen hatt problemer med mye dårlig språkbruk og derfor valgt å kjøre en nulltolerant linje?

''

Nei, men de er veldig strenge på ting generelt.

Det er bra. Vær glad for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambrose

Hm. Det må da medføre mye rensel på skolen?

Jeg vet ikke. Har ikke fått innkalling selv så langt, og har heller ikke hørt om andre som har blitt det, så det kan jo tyde på at det hjelper også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. Har ikke fått innkalling selv så langt, og har heller ikke hørt om andre som har blitt det, så det kan jo tyde på at det hjelper også :)

Det er jo bra. Jeg ville sannsynligvis vært der et par ganger allerede, min var kjapp med sine *herreguuud* i den alderen :D Men når jeg tenker på det: Han har blitt en hyggelig og høflig ung mann uten at vi hadde dette som kampsak den gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På barneskolen har jeg ikke hørt noe om dette, men på ungdomsskolen er det med i et prosjekt som heter Respekt og det går bl.a. på språkbruk. Om man må inn til rektor vet jeg ikke, men det slås ned på det i alle fall og det synes jeg er helt i orden.

Hos oss har spørreundersøkelse blant alle elevene vist at elevene uten unntak syntes at det hadde blitt mye bedre miljø på skolen etter at de ble med i Respekt. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...