Gå til innhold

Hva synes dere om denne regelen på skolen?

Gjest ambrose

Anbefalte innlegg

Så lenge skolen må ta stadig større ansvar for oppdragelsen av ungene, så syns jeg det er greit at de bruker de virkemidlene de har til rådighet. Men ser for meg at det kan bli en uforholdsmessig høy ressursbruk på dette tiltaket om de skal følge det skikkelig opp.

I tillegg må det defineres helt klart hvilke ord som kvalifiserer for advarsel/møter, og hvilke som ligger unna lista. Og jeg er ikke et sekund i tvil om at kreative sjuendeklassinger kjapt vil finne opp egne erstatningsord for bannskap á la en gammel sunnmøring jeg kjenner som sier "horrebreskele" som fyndord for å unngå bannskap.

Støtter uansett skolens grep for å jobbe med respekt og korrekt språkbruk tilpassa skolen, slik at elevene skjønner at språk må tilpasses den arenaen man til en hver tid er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

21

• Mrs. Wallace

5

• Katt-ja

3

• Ferskenblomst

2

''Har skolen hatt problemer med mye dårlig språkbruk og derfor valgt å kjøre en nulltolerant linje?

''

Nei, men de er veldig strenge på ting generelt.

Når man ser hvor mye ting kan skli ut og hvor mye verdifull undervisningstid som går med til dill-dall, skal man prise seg lykkelig over en skole som bryr seg og setter tydelige grenser og klare konsekvenser.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ambrose

Når man ser hvor mye ting kan skli ut og hvor mye verdifull undervisningstid som går med til dill-dall, skal man prise seg lykkelig over en skole som bryr seg og setter tydelige grenser og klare konsekvenser.

mvh

Helt klart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Det må da medføre mye rensel på skolen?

Det er jo bare å velge å holde styr på snakketøyet.

Ingen umulig regel å overholde og god trening til voksenlivet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bra. Jeg ville sannsynligvis vært der et par ganger allerede, min var kjapp med sine *herreguuud* i den alderen :D Men når jeg tenker på det: Han har blitt en hyggelig og høflig ung mann uten at vi hadde dette som kampsak den gang :)

Hadde en gang en forretningsforbindelse som ingen så ut til å lære navnet på. Han gikk bare for sine favoritt banneord.

Språkbruken var slik at han ikke ble tatt alvorlig, og han tapte salg på det.

Så han hadde kanskje trengt en så streng skole...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke hatt sånne ordninger på skolene til mine barn, men de har hatt diverse "prosjekter" der man har satt søkelyset på ufin ordbruk, og ufin opptreden overfor hverandre ( ikke mobbing).

Men jammen skulle jeg ønske at det hadde vært sånn, for maken til språkbruk ungdommene bruker er til å gremmes over. Er selv lærer på vgs, og de fleste kan ikke si mer en et par setniger uten å banne. Jeg er "sær" og slår ned på det hver eneste gang, og etter noen uker skjerper de seg, stort sett, i mine timer. Men tar buss til og fra jobb. Der er det mange ungdommer med, og det er ikke særlig oppløftende å høre små, søte, blonde jenter banne som noen hardbarkede innsatte. Og ofte er det sånn at jentene er verre enn gutta.

''Der er det mange ungdommer med, og det er ikke særlig oppløftende å høre små, søte, blonde jenter banne som noen hardbarkede innsatte.''

Har det virkelig noe å si at de er søte og blonde - enn si jenter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Hvis et enkelt "Herregud" er nok...så er jeg glad ikke samme regel praktiseres her på jobben :P

Det er mange arbeidsplasser hvor de ansatte har tilsvarende strenge krav for språkbruk. Det går helt fint, det. Etter en stund klarer man helt utmerket å sile språket sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange arbeidsplasser hvor de ansatte har tilsvarende strenge krav for språkbruk. Det går helt fint, det. Etter en stund klarer man helt utmerket å sile språket sitt.

Hehe,- joda jeg banner vel ikke når jeg snakker med kunder, for å si det sånn... (om et "Herregud" virkelig er banning...)

Men, sammen med kolleger lever man ganske fritt her på min jobb. Ingen som banner så det lyser,- men noen ukvemsord kan da falle om man blir frustrert av noe. Og, et oppgitt "Herregud" eller "Jøss" ser jeg knapt på som banning.

Hvor går grensen, forresten? Pokker, er det lov? Eller må vi ned på Filler'n og Søren selv når vi har formattert feil disk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,- joda jeg banner vel ikke når jeg snakker med kunder, for å si det sånn... (om et "Herregud" virkelig er banning...)

Men, sammen med kolleger lever man ganske fritt her på min jobb. Ingen som banner så det lyser,- men noen ukvemsord kan da falle om man blir frustrert av noe. Og, et oppgitt "Herregud" eller "Jøss" ser jeg knapt på som banning.

Hvor går grensen, forresten? Pokker, er det lov? Eller må vi ned på Filler'n og Søren selv når vi har formattert feil disk :P

"FY Farao!" Fritt etter Pippi. ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en gang en forretningsforbindelse som ingen så ut til å lære navnet på. Han gikk bare for sine favoritt banneord.

Språkbruken var slik at han ikke ble tatt alvorlig, og han tapte salg på det.

Så han hadde kanskje trengt en så streng skole...

mvh

Alle er ikke som deg som foretrekker presist språk i alle sammenhenger. På min arbeidspalss er vi både uformelle og sleivete og denne lette måten å snakke på skaper mye latter i løpet av dagen oss kollegaer i mellom. Politisk ukorrekte kan vi også være, og det er høyt under taket i lunsjrommet. Overfor gjester utenfra opptrer vi selvfølgelig annerledes.

Jeg har aldri sett noe galt i et "herregud", og bannskap hjemme har jeg sluppet å forholde meg til. Hadde jr eller mannen min gått runt og bannet i annenhver setning hadde jeg nok tatt tak i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Hvor går grensen, forresten? Pokker, er det lov? Eller må vi ned på Filler'n og Søren selv når vi har formattert feil disk :p''

Grensen er vel avhengig av situasjonen, det er poenget mitt. Er man bartender kan man tillate seg å si andre ting på jobben enn om man er prest, for å sette det på spissen.

Og hvis man feks er lærer, må man sørge for å unngå banning og sleivspråk, ellers er man ikke mye til rollemodell for ungene man skal undervise og sette grenser for. Men selv lærere får lov til banne på bakrommet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper det er en (god) grunn til at skolen har valgt å bruke ressurser og slå så kraftig ned på dette med banning.

På sikt tror jeg også at de vil få bukt med denne typen misbruk av språk og at det ikke nødvendigvis blir ressurs krevende.

Jeg hadde ikke hatt problemer med det, om skolen mine barn gikk på hadde denne praksisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de kunne brukt all denne tiden og energien på å få bukt med mobbing i stedet.

Kanskje er det et av mange virkemidler for å få bukt med mobbing. Denne regelen vil ramme utsagn som "Di j... hore!" eller "Din forb. gris!" eller "H.g så teit du er."

Å sette grenser for hvordan det er greit å snakke, er et av mange elementer i et godt miljø.

Dessuten mistenker jeg at siden de slår så hardt ned på dette, går det ikke så mye tid med. De fleste elevene vil ikke finne det bryet verdt å utfordre denne regelen. Til alt overmål kan en del elever til og med verdsette et (nesten) bannefritt miljø.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Kanskje er det et av mange virkemidler for å få bukt med mobbing. Denne regelen vil ramme utsagn som "Di j... hore!" eller "Din forb. gris!" eller "H.g så teit du er."

Å sette grenser for hvordan det er greit å snakke, er et av mange elementer i et godt miljø.

Dessuten mistenker jeg at siden de slår så hardt ned på dette, går det ikke så mye tid med. De fleste elevene vil ikke finne det bryet verdt å utfordre denne regelen. Til alt overmål kan en del elever til og med verdsette et (nesten) bannefritt miljø.

mvh

Til første del av svaret ditt : meget mulig.

Siste del blir ønsketenkning tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er ikke som deg som foretrekker presist språk i alle sammenhenger. På min arbeidspalss er vi både uformelle og sleivete og denne lette måten å snakke på skaper mye latter i løpet av dagen oss kollegaer i mellom. Politisk ukorrekte kan vi også være, og det er høyt under taket i lunsjrommet. Overfor gjester utenfra opptrer vi selvfølgelig annerledes.

Jeg har aldri sett noe galt i et "herregud", og bannskap hjemme har jeg sluppet å forholde meg til. Hadde jr eller mannen min gått runt og bannet i annenhver setning hadde jeg nok tatt tak i det.

''Alle er ikke som deg som foretrekker presist språk i alle sammenhenger.''

Jeg visste ikke at jeg var slik heller.

;-)

Dette var en fyr som hadde et språk som besto av 25-50% banneord. Gjerne flere i hver setning og f. i h. som pauseuttrykk.

Jeg legger mer merke til herreguding enn banning. Kanskje fordi jeg vet at Gud og Jesus er dyrebar for mange mennesker, men at ikke så mange har så høye tanker om fanden.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til første del av svaret ditt : meget mulig.

Siste del blir ønsketenkning tror jeg.

Hadde vært interessant om ambrose kunne gitt oss fasiten på hvor mange 'bannesaker' det er i snit per uke på denne skolen.

På vår skole er banning så uhørt og sjeldent forekommende at jeg ikke en gang vet om det finnes egne regler for det. Så der har i hvert fall lærerne klart å sette en standard.

Jeg synes det er greit at ungene utfordres til å uttrykke seg på mer fantasifulle måter.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren klype! er lov.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...