PieLill Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 ''Der er det mange ungdommer med, og det er ikke særlig oppløftende å høre små, søte, blonde jenter banne som noen hardbarkede innsatte.'' Har det virkelig noe å si at de er søte og blonde - enn si jenter? ''Har det virkelig noe å si at de er søte og blonde - enn si jenter?'' Skal man svare PK, blir det selvfølgelig _nei_. Men rent følelsesmessig legger jeg mer merke til det om det vulgære språket kommer fra noen som ellers virker velstelte og kanskje i tillegg søte. Hva ville du reagert mest på: En grovbygd mann med slitte arbeidsklær som spiste mer som enkelte husdyr, eller om en pent sminket og velkledd jente med alle fancyfaktorer på plass gjorde det samme? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 ''Har det virkelig noe å si at de er søte og blonde - enn si jenter?'' Skal man svare PK, blir det selvfølgelig _nei_. Men rent følelsesmessig legger jeg mer merke til det om det vulgære språket kommer fra noen som ellers virker velstelte og kanskje i tillegg søte. Hva ville du reagert mest på: En grovbygd mann med slitte arbeidsklær som spiste mer som enkelte husdyr, eller om en pent sminket og velkledd jente med alle fancyfaktorer på plass gjorde det samme? mvh Selvfølgelig sitter stereotypiene såpass tungt i oss at vi reagerer følelsesmessig deretter. Nettopp derfor er det nyttig å kjenne litt på akkurat det. Når det gjelder banning er det selvsagt mer eller mindre bagatellmessig, men når vi bruker den følelsesmessige refleksen som rettesnor til reaksjoner på andre ting som unger gjør, kan vi risikere en ikke-ålreit forskjellsbehandling. Mvh jente som alltid fikk beskjed om at jeg ikke måtte være sint. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gullfisk Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 ''Har det virkelig noe å si at de er søte og blonde - enn si jenter?'' Skal man svare PK, blir det selvfølgelig _nei_. Men rent følelsesmessig legger jeg mer merke til det om det vulgære språket kommer fra noen som ellers virker velstelte og kanskje i tillegg søte. Hva ville du reagert mest på: En grovbygd mann med slitte arbeidsklær som spiste mer som enkelte husdyr, eller om en pent sminket og velkledd jente med alle fancyfaktorer på plass gjorde det samme? mvh Det er forskning som viser at man (foreldre og andre) reagerer raskere, sterkere og straffer hardere uakseptabel oppførsel hos jenter enn gutter, helt fra de er babyer. Det gjelder alt, som slåing, banning, ødelegge ting, matskikk osv. Derfor blir visstnok jenter fortere mer subtile i sin aggresjon også, de må det. Og bedre oppdratt, nettopp fordi de faktisk blir bedre oppdratt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Selvfølgelig sitter stereotypiene såpass tungt i oss at vi reagerer følelsesmessig deretter. Nettopp derfor er det nyttig å kjenne litt på akkurat det. Når det gjelder banning er det selvsagt mer eller mindre bagatellmessig, men når vi bruker den følelsesmessige refleksen som rettesnor til reaksjoner på andre ting som unger gjør, kan vi risikere en ikke-ålreit forskjellsbehandling. Mvh jente som alltid fikk beskjed om at jeg ikke måtte være sint. Jeg fikk beskjed om å ikke sloss fordi jeg var jente. Lite taktisk... Tror jeg hadde skjønt og akseptert alle andre begrunnelser. ;- mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Jeg synes de kunne brukt all denne tiden og energien på å få bukt med mobbing i stedet. Hvorfor sette to ting opp mot hverandre? Kanskje jobber de hardt med begge deler? Vi vet ikke bakgrunnen for den stygge munnbruken? Kanskje er dette et av virkemidlene de bruker for å minimere mobbing? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ferskenblomst Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 ''Der er det mange ungdommer med, og det er ikke særlig oppløftende å høre små, søte, blonde jenter banne som noen hardbarkede innsatte.'' Har det virkelig noe å si at de er søte og blonde - enn si jenter? ''Har det virkelig noe å si at de er søte og blonde - enn si jenter? '' Her kan jeg jo si som PieLill. Selvfølgelig ikke, rent logisk. Men for meg som omgås ungdom daglig trekker jeg, muligens litt urettferdig, konklusjon at jenter faktisk banner mer enn gutter. Og når man venter på bussen og jentene banner så det lyser, og guttene stort sett bare sier ja, ja, og sender i vei en saftig spyttklyse, så reagerer jeg. Men, har fått høre at jeg er sær på dette, og det tar jeg som et kompliment. For det viser at jeg bryr meg. Og jeg syns det er hyggelig når en av mine gutter eller jenter skal til å banne, tar seg i det, sier unnskyld, og bruker ett annet ord. Det viser at det nytter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 ''Har det virkelig noe å si at de er søte og blonde - enn si jenter? '' Her kan jeg jo si som PieLill. Selvfølgelig ikke, rent logisk. Men for meg som omgås ungdom daglig trekker jeg, muligens litt urettferdig, konklusjon at jenter faktisk banner mer enn gutter. Og når man venter på bussen og jentene banner så det lyser, og guttene stort sett bare sier ja, ja, og sender i vei en saftig spyttklyse, så reagerer jeg. Men, har fått høre at jeg er sær på dette, og det tar jeg som et kompliment. For det viser at jeg bryr meg. Og jeg syns det er hyggelig når en av mine gutter eller jenter skal til å banne, tar seg i det, sier unnskyld, og bruker ett annet ord. Det viser at det nytter. Jeg omgås også ungdom daglig, og kan med hånda på hjertet si at jeg aldri har fått inntrykk av at jenter banner mer enn gutter. Og for ordens skyld, jeg er også snar til å slå ned på negativ språkbruk. Jeg har nulltoleranse på nedsettende ytringer og bruker mye tid på å snakke med dem om hva slags tone vi skal ha til hverandre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 ''Alle er ikke som deg som foretrekker presist språk i alle sammenhenger.'' Jeg visste ikke at jeg var slik heller. ;-) Dette var en fyr som hadde et språk som besto av 25-50% banneord. Gjerne flere i hver setning og f. i h. som pauseuttrykk. Jeg legger mer merke til herreguding enn banning. Kanskje fordi jeg vet at Gud og Jesus er dyrebar for mange mennesker, men at ikke så mange har så høye tanker om fanden. mvh Det værste jeg hører er kvinners kjønnsorgang brukt som skjellsord. Av en eller annen grunn (fordi jeg selv er dame?) syns jeg det er myye værre enn menns... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ambrose Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Hadde vært interessant om ambrose kunne gitt oss fasiten på hvor mange 'bannesaker' det er i snit per uke på denne skolen. På vår skole er banning så uhørt og sjeldent forekommende at jeg ikke en gang vet om det finnes egne regler for det. Så der har i hvert fall lærerne klart å sette en standard. Jeg synes det er greit at ungene utfordres til å uttrykke seg på mer fantasifulle måter. mvh ''Hadde vært interessant om ambrose kunne gitt oss fasiten på hvor mange 'bannesaker' det er i snit per uke på denne skolen'' Jeg har ingen fasit på det, vi forholder oss kun til at reglene er slik. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ambrose Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Hadde vært interessant om ambrose kunne gitt oss fasiten på hvor mange 'bannesaker' det er i snit per uke på denne skolen. På vår skole er banning så uhørt og sjeldent forekommende at jeg ikke en gang vet om det finnes egne regler for det. Så der har i hvert fall lærerne klart å sette en standard. Jeg synes det er greit at ungene utfordres til å uttrykke seg på mer fantasifulle måter. mvh ''Hadde vært interessant om ambrose kunne gitt oss fasiten på hvor mange 'bannesaker' det er i snit per uke på denne skolen'' Jeg har ingen fasit på det, vi forholder oss kun til at reglene er slik. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Det værste jeg hører er kvinners kjønnsorgang brukt som skjellsord. Av en eller annen grunn (fordi jeg selv er dame?) syns jeg det er myye værre enn menns... Kjenner meg igjen i den. 'Kjønns-/sexbanning' synes jeg generelt er ganske så lavmål. Som en 'voksen' utgave av tiss, bæsj, promp. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Kjenner meg igjen i den. 'Kjønns-/sexbanning' synes jeg generelt er ganske så lavmål. Som en 'voksen' utgave av tiss, bæsj, promp. mvh Sant nok, men siden jeg kjenner mange nordlenninger har jeg pussig nok omtrent vent meg til å høre mannens hyppig omtalt... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Sant nok, men siden jeg kjenner mange nordlenninger har jeg pussig nok omtrent vent meg til å høre mannens hyppig omtalt... ;-) Hvilke nordlendinger er det egentlig du kjenner? Er de i realiteten finnmarkinger? mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Hvilke nordlendinger er det egentlig du kjenner? Er de i realiteten finnmarkinger? mvh Hehe, mest helgelenninger faktisk. Høyt utdannet og hyggelige, men banner som ... en finnmarking kanskje? ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Hvilke nordlendinger er det egentlig du kjenner? Er de i realiteten finnmarkinger? mvh Haha ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Hehe, mest helgelenninger faktisk. Høyt utdannet og hyggelige, men banner som ... en finnmarking kanskje? ;-) Er de utflyttede som smører ekstra på med banninga av ren hjemlengsel - og for å imponere søringene? ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Er de utflyttede som smører ekstra på med banninga av ren hjemlengsel - og for å imponere søringene? ;-) mvh Utflyttere ja, men kjenner dem ikke som skrythalser eller oppmerksomhetssyke. Tror bare det er en sed(u)vane 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Utflyttere ja, men kjenner dem ikke som skrythalser eller oppmerksomhetssyke. Tror bare det er en sed(u)vane Kanskje bodd så lenge sørpå at de er bortskjemt med å bli unnskyldt på bakgrunn av sin hærkomst. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Hvorfor sette to ting opp mot hverandre? Kanskje jobber de hardt med begge deler? Vi vet ikke bakgrunnen for den stygge munnbruken? Kanskje er dette et av virkemidlene de bruker for å minimere mobbing? Det hadde vært flott om det er et tiltak ifm mobbing. Jeg reagerer bare på ressursbruken når man vet at mobbing er et mer utbredt (?) og ihvertfall mye mer alvorlig problem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Hvorfor sette to ting opp mot hverandre? Kanskje jobber de hardt med begge deler? Vi vet ikke bakgrunnen for den stygge munnbruken? Kanskje er dette et av virkemidlene de bruker for å minimere mobbing? Hvis jeg skal si noe om dette ene tiltaket så må det være at jeg håper de får resultater når de bruker så mye ressurser 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.