Gå til innhold

Hva synes dere om denne regelen på skolen?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    21

  • Mrs. Wallace

    5

  • Katt-ja

    3

  • Ferskenblomst

    2

Hvis jeg skal si noe om dette ene tiltaket så må det være at jeg håper de får resultater når de bruker så mye ressurser :)

''Hvis jeg skal si noe om dette ene tiltaket så må det være at jeg håper de får resultater når de bruker så mye ressurser :)''

Men vi vet ikke hvor mye resurser det kreves for å håndheve dette.

Min erfaring er at man ved et konsekvent streng håndhevelse kan bruke mindre resurser enn om man er mindre streng og mer lempfeldig.

Den enkelte konfrontasjon blir selvsagt mer krevende ved denne type nulltoleranse. Samtidig vil man sannsynligvis redusere antallet konfrontasjoner slik at den totale arbeidsmengden ble mindre.

Hadde jeg måttet bruke tid på møte med rektor fordi mine håpefulle ikke gadd å tøyle snakketøyet, kan du være sikker på at jeg hadde sørget for at bravaden ikke fristet til gjentagelse.

Så lenge det ikke er håpløst idiotiske regler eller gjennomføring av dem, gir en kontant og konsekven håndtering mindre total friksjon.

Men vi vet som sagt ikke hvor mye resurser skolen bruker på håndhevelse av dette.

mvh

Det hadde vært flott om det er et tiltak ifm mobbing.

Jeg reagerer bare på ressursbruken når man vet at mobbing er et mer utbredt (?) og ihvertfall mye mer alvorlig problem.

Et slikt tiltak vil kanskje spare ressurser på sikt.... (påstår ikke at dette er et viktig tiltak i mine øyne, men tror for mange mener noe uten å vite hva som ligger bak...)

Hvis jeg skal si noe om dette ene tiltaket så må det være at jeg håper de får resultater når de bruker så mye ressurser :)

Men trenger et slikt tiltak å bety bruk av så voldsomt mye ressurser da? Virker som en veldig enkel sak i mit hode...

Gjest Psyk av alt

''Hvis jeg skal si noe om dette ene tiltaket så må det være at jeg håper de får resultater når de bruker så mye ressurser :)''

Men vi vet ikke hvor mye resurser det kreves for å håndheve dette.

Min erfaring er at man ved et konsekvent streng håndhevelse kan bruke mindre resurser enn om man er mindre streng og mer lempfeldig.

Den enkelte konfrontasjon blir selvsagt mer krevende ved denne type nulltoleranse. Samtidig vil man sannsynligvis redusere antallet konfrontasjoner slik at den totale arbeidsmengden ble mindre.

Hadde jeg måttet bruke tid på møte med rektor fordi mine håpefulle ikke gadd å tøyle snakketøyet, kan du være sikker på at jeg hadde sørget for at bravaden ikke fristet til gjentagelse.

Så lenge det ikke er håpløst idiotiske regler eller gjennomføring av dem, gir en kontant og konsekven håndtering mindre total friksjon.

Men vi vet som sagt ikke hvor mye resurser skolen bruker på håndhevelse av dette.

mvh

Jeg synes vi vet svært mye om hvor mye ressurser som brukes. Det er beskrevet av trådstarter i åpningsinnlegget.

Gjest Psyk av alt

Men trenger et slikt tiltak å bety bruk av så voldsomt mye ressurser da? Virker som en veldig enkel sak i mit hode...

Som jeg svarte PieLill, det er beskrevet av trådstarter i åpningsinnlegget hvor mye ressurser som brukes og jeg synes det er relativt mye.

Annonse

Som jeg svarte PieLill, det er beskrevet av trådstarter i åpningsinnlegget hvor mye ressurser som brukes og jeg synes det er relativt mye.

Hun beskriver vel hva som skjer ved gjentatt banning, men vi vet jo ikke hvor ofte det skjer så strengt tatt vet vi ikke hvor mye ressurser som går med til dette. Jeg tror de fleste ungene vil synes det er så flaut å komme til rektor på denne måten at det vil virke svært preventivt.

Som jeg svarte PieLill, det er beskrevet av trådstarter i åpningsinnlegget hvor mye ressurser som brukes og jeg synes det er relativt mye.

Det eneste som kreves av ressurser her, er det eventuelle møtet mellom elev, lærer, rektor og foreldre - og mest trolig har regelen såpass god effekt at det er snakk om forsvinnende få møter i løpet av året. Man kan godt mene hva man vil om regelen, men jeg synes det er litt tynt å bruke argumentet om bortkasta ressursbruk...

Jeg tenker også at det jammen ikke er lett for skolene å gjøre foreldre til lags. Man får negativ tilbakemeldinger dersom man ikke "oppdrar" barna godt nok, og man får nehgative tilbakemeldinger dersom man jobber "for hardt" med å oppdra barna ;)

Jeg synes vi vet svært mye om hvor mye ressurser som brukes. Det er beskrevet av trådstarter i åpningsinnlegget.

Vi vet noe om hvilke resurser som brukes ved en enkelt banneepisode.

Men vi vet ikke hvilken prevantiv effekt dette har. Om f.eks.håndhevelsen av disse reglene fører til tre bannekonfrontasjoner for rektor per skoleår, kan det totalt sett være tidsbesparende sammenlignet med mildere, men mindre effektive sanksjoner.

For øvrig ser jeg det ikke som bortkastet tid å innprente barn at de må styre språket sitt. Det er en gave til både barnet selv og de barnet omgås både nå og i fremtiden.

Mvh

Det hadde vært flott om det er et tiltak ifm mobbing.

Jeg reagerer bare på ressursbruken når man vet at mobbing er et mer utbredt (?) og ihvertfall mye mer alvorlig problem.

Trådstarter skriver at de er generelt ganske strenge på denne skolen. Alle tiltak som bidrar til å sette krav til adferd og omgangsform er redskaper som blant annet kan brukes til å bekjempe mobbing.

Jeg ser ikke helt hvorfor du setter disse tingene opp mot hverandre i stedet for å sette dem i sammenheng.

Mvh

Gjest Psyk av alt

Det eneste som kreves av ressurser her, er det eventuelle møtet mellom elev, lærer, rektor og foreldre - og mest trolig har regelen såpass god effekt at det er snakk om forsvinnende få møter i løpet av året. Man kan godt mene hva man vil om regelen, men jeg synes det er litt tynt å bruke argumentet om bortkasta ressursbruk...

Jeg tenker også at det jammen ikke er lett for skolene å gjøre foreldre til lags. Man får negativ tilbakemeldinger dersom man ikke "oppdrar" barna godt nok, og man får nehgative tilbakemeldinger dersom man jobber "for hardt" med å oppdra barna ;)

Du går ut i fra mye uten egentlig å vite.

Personlig synes jeg det høres ut som om det går med mye ressurser, men det er sikkert bare bra hvis banning er en saga blott. Og spesielt, som du igjen går ut ifr, om det er et ledd i å komme mobbing til livs. noe det ikke står noe om i innlegget fra ts :)

Ja, foreldre er nok adskillig mer krevende nå enn i f.eks. min tid. Det kan være et resultat av at skolen krever at foreldre engasjerer seg på en helt annen måte nå.

Og sytepaver finnes det selvsagt overalt :)

Gjest Psyk av alt

Vi vet noe om hvilke resurser som brukes ved en enkelt banneepisode.

Men vi vet ikke hvilken prevantiv effekt dette har. Om f.eks.håndhevelsen av disse reglene fører til tre bannekonfrontasjoner for rektor per skoleår, kan det totalt sett være tidsbesparende sammenlignet med mildere, men mindre effektive sanksjoner.

For øvrig ser jeg det ikke som bortkastet tid å innprente barn at de må styre språket sitt. Det er en gave til både barnet selv og de barnet omgås både nå og i fremtiden.

Mvh

Jeg har ikke kalt det bortkastet.

Gjest Psyk av alt

Trådstarter skriver at de er generelt ganske strenge på denne skolen. Alle tiltak som bidrar til å sette krav til adferd og omgangsform er redskaper som blant annet kan brukes til å bekjempe mobbing.

Jeg ser ikke helt hvorfor du setter disse tingene opp mot hverandre i stedet for å sette dem i sammenheng.

Mvh

Det er det som er så kjekt med å diskutere. Ting man ikke ser i en sammenheng kan man forandre syn på etter en konstruktiv diskusjon.

Det som er bittelitt slitsomt er at du ikke ser dette, men fortsetter å "terpe" med de sammen argumentene :)

Uansett er det mye som blir gått ut i fra i denne tråden, uten at man vet. og man gjør noe man tror til et sant argument. Det gjør det litt slitsomt å diskutere.

Annonse

Gjest Fresi Fantasia

Veldig ok. Det som er bra når man legger lista lavt, er at det skal så lite til for elevene å opponere. Jeg jobbet en gang på en privat kristen skole, og der var banning strengt forbudt. Resultatet var at når de tøffeste gutta virkelig skulle vise seg og gjøre ugang, kom det f.eks. et "faen" i gangen eller friminuttet, med vill fnising fra de andre og bekymring om noen lærer fikk det med seg. De behøvde ikke drive hærverk, sloss eller smugrøyke for å være litt gærne. Dette var ungdomsskolen.

Jeg tror det er en veldig bra regel, og jeg reagerer og har vanskelig for å ta voksne folk som banner i dagligtale alvorlig, om de nå er fra Finnmark eller ikke.

Det er det som er så kjekt med å diskutere. Ting man ikke ser i en sammenheng kan man forandre syn på etter en konstruktiv diskusjon.

Det som er bittelitt slitsomt er at du ikke ser dette, men fortsetter å "terpe" med de sammen argumentene :)

Uansett er det mye som blir gått ut i fra i denne tråden, uten at man vet. og man gjør noe man tror til et sant argument. Det gjør det litt slitsomt å diskutere.

Du terper i vei på ditt du også.

;-)

Mvh

Du går ut i fra mye uten egentlig å vite.

Personlig synes jeg det høres ut som om det går med mye ressurser, men det er sikkert bare bra hvis banning er en saga blott. Og spesielt, som du igjen går ut ifr, om det er et ledd i å komme mobbing til livs. noe det ikke står noe om i innlegget fra ts :)

Ja, foreldre er nok adskillig mer krevende nå enn i f.eks. min tid. Det kan være et resultat av at skolen krever at foreldre engasjerer seg på en helt annen måte nå.

Og sytepaver finnes det selvsagt overalt :)

Jeg synes ikke jeg går ut i fra mye, uten å vite.... Jeg er selv lærer og vet hva som som regel er mest ressursskrevende....

Etter å ha jobbet på mange skoler, har jeg sett at lærere hele tiden må prioritere oppgaver, så for meg virker det rart at de prioriterer noe de ikke mener er nødvendig for å gjøre skolemiljøet bedre.

Kanskje sliter denne skolen spesielt med stygg ordbruk som gjør at miljøet blir dårlig? Da synes jeg det er flott de tar tak i det :)

Hun beskriver vel hva som skjer ved gjentatt banning, men vi vet jo ikke hvor ofte det skjer så strengt tatt vet vi ikke hvor mye ressurser som går med til dette. Jeg tror de fleste ungene vil synes det er så flaut å komme til rektor på denne måten at det vil virke svært preventivt.

Det virker nok heldigvis svært preventivt - iallefall på barnetrinnet, og da er det forsvinnende lite ressursskrevende....

Jeg synes vi vet svært mye om hvor mye ressurser som brukes. Det er beskrevet av trådstarter i åpningsinnlegget.

''Den 1. gangen får de en advarsel.''

Dette tar fem sekunder.

''Den 2. gangen må de inn til rektor.''

Rektor har avsatt tid til dette, og læreren får undervisningsro i klassen (altså ofte mindre ressurssbruk på resten av klassen da medelever gjerne er roligere når en av "deres" må til rektor).

''Den 3. gangen blir foreldre involverte og må møte med rektor, eleven og læreren.''

Dette kan være ressursskrevende, men trolig går saken sjelden så langt nettopp fordi skolen har vært strenge med å overholde regelen.

Det er langt mer ressursskrevende å bruke tid på å roe ned rabiate elever som hiver ut av seg ukvemsord og er ekle mot både medelever og lærere....

Gjest Psyk av alt

''Den 1. gangen får de en advarsel.''

Dette tar fem sekunder.

''Den 2. gangen må de inn til rektor.''

Rektor har avsatt tid til dette, og læreren får undervisningsro i klassen (altså ofte mindre ressurssbruk på resten av klassen da medelever gjerne er roligere når en av "deres" må til rektor).

''Den 3. gangen blir foreldre involverte og må møte med rektor, eleven og læreren.''

Dette kan være ressursskrevende, men trolig går saken sjelden så langt nettopp fordi skolen har vært strenge med å overholde regelen.

Det er langt mer ressursskrevende å bruke tid på å roe ned rabiate elever som hiver ut av seg ukvemsord og er ekle mot både medelever og lærere....

Her antar du igjen når det gjelder punkt nr tre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...