EnolaGay Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Ni sider matte, norsk og lesing i lekse til i morgen. Det er det vanlige nesten hver dag. Jeg synes det er mye. Vesla har leksehjelp to dager i uka, men da er bare halvparten gjort når hun kommer hjem, og det er slurvet så mye at vi må gå over alt sammen. For leksehjelpa er bare en vits. De er stort sett ferdige omrking kl 12 hver dag, SFO resten. Hva med lenger skoledag, og mindre lekser... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Oi, det var mye... Min nå 6. klassing hadde ekstremt mye lekser i småskolen. Det var ordentlig tungt, spesielt i 1. klasse. Ungen gråt og jeg måtte tvinge. Lekser som ikke ble gjort ble gitt i tillegg til neste dag, i tillegg til de leksene som skulle gjøres. Det samme når ungen var sjuk - lekser h*n ikke hadde fått gjort ble gitt i tillegg. Vi snakket med læreren, som sa ja, huff, og selvfølgelig skal vi kutte ned litt - men det ble ikke gjort. Vi tok det opp på foreldremøte, men gjett hva? Noen (høyrøstede) foreldre mente seriøst at de måtte ha såpass med lekser, for ellers ville overgangen fra 4. klasse til 5. klasse bli for tøff. Og dette var i 1. klasse... Jeg har skoleflinke barn som alltid har vært greie til å gjøre lekser. Stakkars de foreldre og barn som strevde i den klassa der. Nå går h*n i 6. klasse, som sagt, og hverdagen er en annen. Myye mindre lekser... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Høres ut som en kort dag og mye lekser. For mange elever vil en lengre dag være en forbedring. For de som må gjetes for å i det hele tatt få blyanten ut av penalet og på plass mellom fingrene, er lengre dag med mer selvstendig arbeid en tilleggsbelastning. De får uansett ikke gjort noe før de kommer hjem og foreldrene kan sitte pal med dem. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Det høres mye ut! Min andreklassing har en leselekse og som regel ei eller kanskje to sider tilsammen i norsk og matte.... Jeg synes du skal ta det opp med læreren! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Jeg er helt enig med både deg og PieLill i at det er mye bedre bruk av tiden å ha lengre skoledager og mindre lekser. Å legge så stor andel av læringen over på lekser reproduserer dessuten forskjeller og skaper større skiller mellom elever som kommer fra såkalte ressurssterke hjem (liker egentlig ikke betegnelsen, men..) og de som kommer fra hjem som ikke kan eller vil hjelpe til med lekser. Frustrasjon skaper det uansett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 7. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2012 Jeg er helt enig med både deg og PieLill i at det er mye bedre bruk av tiden å ha lengre skoledager og mindre lekser. Å legge så stor andel av læringen over på lekser reproduserer dessuten forskjeller og skaper større skiller mellom elever som kommer fra såkalte ressurssterke hjem (liker egentlig ikke betegnelsen, men..) og de som kommer fra hjem som ikke kan eller vil hjelpe til med lekser. Frustrasjon skaper det uansett. Jeg kjenner at jeg er litt lei ja. Enda mine er tålig greie og strukturerte med lekser. Skal høre med de andre foreldrene hva de evnt tenker om saken. Så får vi vurdere å ta det opp dersom det er flere som strever og synes det er mye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Jeg kjenner at jeg er litt lei ja. Enda mine er tålig greie og strukturerte med lekser. Skal høre med de andre foreldrene hva de evnt tenker om saken. Så får vi vurdere å ta det opp dersom det er flere som strever og synes det er mye. Du får slå i bordet med litt forskning: http://www.forskning.no/artikler/2007/mai/1179914427.87 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 9 sider matte hver dag?!?!? Forferdelig, fryktelig alt for mye!!!!! Det hadde jeg absolutt tatt opp med læreren og spurt om meningen bak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 7. februar 2012 Del Skrevet 7. februar 2012 Dette var fryktelig mye. Jeg har også en 2. klassing. I dag hadde hun to sider i matteboka, øveord og lesing. I går hadde hun én siden i ABC-boka, øveord og lesing. I dag hadde hun med klassebamsen hjem, så i tillegg til leksene skrev hun en side i bamseboka om hva hun og bamsen hadde gjort i ettermiddag, og tegnet til. SKrivinga brukte hun lang tid på - skrev nøye og lange setninger - tegningen valgte hun å gjøre bitteliten - sa selv at det var hun og bamsen på lang avstand ;-) De holder på fra 8.30 til 13.30 mandag-torsdag, og fra 8.30 til 12.30 på fredag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 8. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2012 9 sider matte hver dag?!?!? Forferdelig, fryktelig alt for mye!!!!! Det hadde jeg absolutt tatt opp med læreren og spurt om meningen bak. Ekstra mye tirsdager og torsdager, for da har de som har meldt seg på leksehjelp! Bare at ikke alle meldte seg på (frivillig) og at leksehjelpa ikke fungerer. Halvparten blir ikke gjort, det slurves i vei og vesla sitter og venter på hjelp halve tida. Jeg ser det fordi hun "drodler" i margen på alle bøkene når hun ikke kommer videre. ;0) Jeg har skrivd lapp, en annen mamma skrev mail til lærer og inspektør. Det ordner seg helt sikkert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Vår datter i 2. har omtrent det samme. Hun har selv bedt om å få mere lekser. Trinnet har veldig flinke lærere som gir flott tilpasset opplæring. (Som alle egentlig har krav på.) Vår datter er LAAAANGT framme på det meste og eldst i klassen. Store forskjeller i hva elevene kan og mestrer. Stor forskjell på hva de ulike elevene har i lekser. Grovt sett er trinnet med over 50 elever delt i 3 nivåer- med individuelle tilpassninger innenfor dette. I går fortalte snuppa at hun hadde bedt læreren om mer matte og leselekse...... Hun går ikke på SFO, jeg har hjemmekontor slik at barna kan gjøre lekser hjemme med en gang de kommer hjem i totiden. Den såkallte leksehjelpen på vår skole er også en joke. Blir bare merarbeid og frustrasjon hvis de skal gjøre leksene der. Be om mindre/ mer tilpassede lekser. Det har du krav på. I andre klasse skal de visst ikke bruke mer enn en drøy halvtime på laksene. (Så vidt jeg kan huske.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tonette Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Synes det høres hinsides mye ut! Når det hjelder leksehjelpen, må man som foreldre innse at det passer ikke for alle barn. Som du sier, er det ikke noe hjelp å få, men heller et sted de kan sitte å gjøre lekser, dersom de greier å jobbe selvstendig. Min sønn trengte mye hjelp med leksene, så vi valgte heller at han skulle gjøre leksene hjemme. Ingen vits i å sende han på leksehjelp. For min datter derimot er leksehjelpen helt topp. For hun er mye flinkere til å få arbeidet unna på skolen enn hjemme. Når hun er hjemme er det så mye annet hun heller vil gjøre, og motivasjonen til å gjøre lekser er ikke tilstede. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 8. februar 2012 Del Skrevet 8. februar 2012 Synes det høres hinsides mye ut! Når det hjelder leksehjelpen, må man som foreldre innse at det passer ikke for alle barn. Som du sier, er det ikke noe hjelp å få, men heller et sted de kan sitte å gjøre lekser, dersom de greier å jobbe selvstendig. Min sønn trengte mye hjelp med leksene, så vi valgte heller at han skulle gjøre leksene hjemme. Ingen vits i å sende han på leksehjelp. For min datter derimot er leksehjelpen helt topp. For hun er mye flinkere til å få arbeidet unna på skolen enn hjemme. Når hun er hjemme er det så mye annet hun heller vil gjøre, og motivasjonen til å gjøre lekser er ikke tilstede. ''For min datter derimot er leksehjelpen helt topp. For hun er mye flinkere til å få arbeidet unna på skolen enn hjemme. Når hun er hjemme er det så mye annet hun heller vil gjøre, og motivasjonen til å gjøre lekser er ikke tilstede. '' Sånn er det hos oss også. Jenta mi i andre har bare leksehjelp en dag i uka, men vi skal øke det til to eller tre, fordi vi ser at hun jobber veldig godt den halvtimen på skolen om torsdagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 8. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2012 Synes det høres hinsides mye ut! Når det hjelder leksehjelpen, må man som foreldre innse at det passer ikke for alle barn. Som du sier, er det ikke noe hjelp å få, men heller et sted de kan sitte å gjøre lekser, dersom de greier å jobbe selvstendig. Min sønn trengte mye hjelp med leksene, så vi valgte heller at han skulle gjøre leksene hjemme. Ingen vits i å sende han på leksehjelp. For min datter derimot er leksehjelpen helt topp. For hun er mye flinkere til å få arbeidet unna på skolen enn hjemme. Når hun er hjemme er det så mye annet hun heller vil gjøre, og motivasjonen til å gjøre lekser er ikke tilstede. Men leksehjelpen her er styrt av skolen, ikke SFO. Dermed skulle man tro at tilbudet var bra og ment som en støtte til de barna som ikke har foreldre som kan bidra like mye? Da er det for dårlig at de ikke gjør skikkelig jobb. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 10. februar 2012 Del Skrevet 10. februar 2012 Men leksehjelpen her er styrt av skolen, ikke SFO. Dermed skulle man tro at tilbudet var bra og ment som en støtte til de barna som ikke har foreldre som kan bidra like mye? Da er det for dårlig at de ikke gjør skikkelig jobb. Sånn er det alle steder. Alle skoler skal tilby leksehjelp til elever i 1-4. klasse. Problemet er at det fulgte ikke penger med vedtaket, og dermed blir det et ressursspørsmål hvor god "hjelp" ungene får. Ofte settes det inn en assistent på en forholdsvis stor gruppe barn. Som Tonette sier, det er et sted hvor ungene kan sitte og gjøre lekser, men det er begrenset hvor mye hjelp de får. På vår skole bruker de pedagoger i leksehjelp. Vi har likevel valgt å ikke melde på den yngste, særlig med tanke på det at det blir mye selvstendig jobbing. Jeg liker dessuten å følge med på ungenes lekser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 10. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2012 Sånn er det alle steder. Alle skoler skal tilby leksehjelp til elever i 1-4. klasse. Problemet er at det fulgte ikke penger med vedtaket, og dermed blir det et ressursspørsmål hvor god "hjelp" ungene får. Ofte settes det inn en assistent på en forholdsvis stor gruppe barn. Som Tonette sier, det er et sted hvor ungene kan sitte og gjøre lekser, men det er begrenset hvor mye hjelp de får. På vår skole bruker de pedagoger i leksehjelp. Vi har likevel valgt å ikke melde på den yngste, særlig med tanke på det at det blir mye selvstendig jobbing. Jeg liker dessuten å følge med på ungenes lekser. Greit å vite. :0) Jeg har snakket med noen foreldre, spriket er stort. Det kan se ut som standarden for lekser, mengder osv er lagt opp etter de strerkeste jentene som synes det er enkelt og har god motivasjon for lekser. Særlig guttene sliter og får ofte høre at de ikke er raske nok, de sliter med å holde følge og får ikke gjort det de skal. Motivasjonen er også dårlig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.