Gå til innhold

Overvekt og barn

Gjest Vanskelig tema

Anbefalte innlegg

Gjest Vanskelig tema

Hvor store grep kan man ta før det blir skadelig for barnet?

Å servere sunn mat, ha søtsaker sjelden og legge opp til fysisk aktivitet er bra. Men da ett av flere barn gjennomført er den som spiser mest, vil ha litt til, og også beveger seg minst da man er i aktivitet blir det vanskelig. Det blir mange små faktorer som til sammen utgjør mye. På fritiden er dette barnet også den av barna som sitter mest rolig.

Det er vanskelig da barnet elsker å spise og sitte rolig, hvor går egentlig grenser mellom vennlig oppfordring og mas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Psyk av alt

Huff, vanskelig, ja.

Kanskje en alvorsprat? Lagt opp på en måte slik at det legges vekt på helse og ikke fedme...

Hva med å bruke helsesøster hvis barnet er gammelt nok?

Det er jo ofte slik at det alle andre enn foreldre sier blir oppfattet på en helt annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor inngripende tiltak som er konstruktivt, avhenger etter min oppfatning av barnets vekt (dvs. grad av evt. overvekt) og kan ikke diskuteres uavhengig av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hvor inngripende tiltak som er konstruktivt, avhenger etter min oppfatning av barnets vekt (dvs. grad av evt. overvekt) og kan ikke diskuteres uavhengig av dette.

I tillegg til det du nevner er vel barnets alder relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det du nevner er vel barnets alder relevant.

''I tillegg til det du nevner er vel barnets alder relevant.''

Enig i at barnets alder så avgjort bestemmer hvilke tiltak som kan fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg har kjennskap til noen familier med slik problematikk, men som de andre sier, det brukes litt forskjellig alt etter alder og graden overvekt, og evnt hvor lett en legger på seg.

De alle har tett oppfølging fra helsesøster, så det er en start. Det får de god hjelp med hvordan håndtere, endre og oppfølging i forholdt til høyde og vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere gjør det som er riktig, og er det nødvendig å gjøre mer?

Det kommer litt an på. Det beste er å ikke mase, eller gjøre noe styr ut av det, så lenge det ikke er et stort problem.

Blir barnet mobbet eller blir plaget over vekten, er h*n muligens motivert for å gjøre noen endringer.

Mange barn vokser av seg valpefettet når de kommer i puberteten.

Min nevø har slitt med overvekt, og det har vært et problem å finne klær som passer. Foreldrene er blitt flinkere til å gi han sunnere mat, og ellers har gutten selv blitt bevisst på å ikke spise så mye godteri. Han takker ofte nei når han blir tilbudt godteri, eller han spiser mindre mengder. I senere tid har han vokst en god del i høyden, så nå nærmer han seg normalvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønner jeg at er kjempevanskelig, og dere gjør jo helt riktige ting og tenker veldig riktig.

Et bittelite tips allikevel når det gjelder mat: Legge opp mat på tallerken, og så ikke ha mer annet enn av det som man kan spise ubegrenset av (grønnsaker). Det er litt vanskeligere med brødmat enn med middag, men også der kan man ha en bolle med ferdig oppskjærte grønnsaker stående på bordet som man fritt kan forsyne seg med. Og så rett og slett si nei til flere skiver enn det som er servert.

Ønsker dere all mulig lykke til, syns dere er veldig flinke og kloke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde helt styr unna hinting om overvekt. Kun servert nydelig god mat som er sunt, og laget et stort nummer ut av hvor godt det er. Tror det er lurt å kutte i karbohydrater. Ikke fire brødmåltider hver dag. Tror også det er lurt å prøve å spise litt grønnsaker og frukt til hvert måltid. Det metter også.

Smoothie kan være et godt eksempel på et måltid som er sunt men godt.

Hva med at foreldre trenger hjelp til å gå på butikken for å handle, evt pass på at man er i aktivitet.

Litt overvekt hadde jeg ikke lagt mye fokus på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...