Gå til innhold

NHD og andre: når er innleggelse riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Unnskyld for alle innleggene mine for tiden...

Har tenkt og tenkt i dag... og vurderer nå å be om innleggelse... men jeg vet ikke, og håper på råd...

Jeg har en forferdelig uro i kroppen, har mistet alt håp på en bedre fremtid (har kanskje 5 prosent håp igjen og derfor jeg vurderer innleggelse), jeg har mye angst, er sliten og har tanker om hvordan jeg vil gjøre slutt på alt sammen og ser på det som en befrielse.... men samtidig vil jeg jo også komme meg ut av dette... Selvskadingen blir mer "utfordrende" og jeg vet ingenting lenger...

Jeg tar medisiner, går i behandling, prøver å sove, prøver å få i meg nok næring... men nå stopper det opp og jeg føler meg på kanten...

Kan innleggelse være en hjelp mon tro? Jeg svinger fra bunnløs fortvilelse hvor jeg planlegger å gjøre det slutt, til å få et glimt av håp som gjør at jeg kommer meg sånn noenlunde gjennom dagen...

Mvh

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Innleggelse er helt klart en mulighet. Dette er et typisk spørsmål en må ta opp med behandleren sin. Denne er den som best kan vurdere dette.

Skrevet

Innleggelse er helt klart en mulighet. Dette er et typisk spørsmål en må ta opp med behandleren sin. Denne er den som best kan vurdere dette.

Ok. Tusen takk for svar. Skal tenke på det...

Skrevet

Synes jeg bør gjøre deg oppmerksom på at du ikke kan forvente å få noe ekstra behandling ifbm en innleggelse. Du vil kun være der til observasjon og som en sikkerhet mot at du skader deg selv. Regelmessig mat og mosjon vil du få, og av ditt innlegg virker det som dette i seg selv kan være verdifullt for deg, men du får ingen oppfølging på det psykiske. Det må du ta med din faste behandler.

Skrevet

Synes jeg bør gjøre deg oppmerksom på at du ikke kan forvente å få noe ekstra behandling ifbm en innleggelse. Du vil kun være der til observasjon og som en sikkerhet mot at du skader deg selv. Regelmessig mat og mosjon vil du få, og av ditt innlegg virker det som dette i seg selv kan være verdifullt for deg, men du får ingen oppfølging på det psykiske. Det må du ta med din faste behandler.

"men du får ingen oppfølging på det psykiske."

Interessant. Hvor har du det fra? I noen tilfeller er det ren avlastning som står i fokus at man fokuserer på å dekke primærbehovene grovt sagt, det er korrekt . Men du mener at i vedkommendes tilfelle vil han/hun ikke få noen hjelp eller tilbud til å takle det h*n går igjennom?

Skrevet

"men du får ingen oppfølging på det psykiske."

Interessant. Hvor har du det fra? I noen tilfeller er det ren avlastning som står i fokus at man fokuserer på å dekke primærbehovene grovt sagt, det er korrekt . Men du mener at i vedkommendes tilfelle vil han/hun ikke få noen hjelp eller tilbud til å takle det h*n går igjennom?

Jeg snakker kun fra egen erfaring, samt refererer til svar jeg fikk fra helsepersonell da jeg etterlyste samtaler mens jeg var innlagt; ved en akuttinnleggelse er det kun "primærbehovene" som dekkes, som du sier, men jeg mener at primærbehovene i en slik situasjon i stor grad omfatter omsorg i form av terapeutiske samtaler.

Ved planlagte innleggelser vil man få en fast behandler ved institusjonen, men jeg regner ikke med at noe slikt er aktuelt i dette tilfellet. Jeg har dessverre inntrykk av at planleggingen vil ta så lang tid at pasienten enten er død eller frisk når innkallingen kommer.

Skrevet

Jeg snakker kun fra egen erfaring, samt refererer til svar jeg fikk fra helsepersonell da jeg etterlyste samtaler mens jeg var innlagt; ved en akuttinnleggelse er det kun "primærbehovene" som dekkes, som du sier, men jeg mener at primærbehovene i en slik situasjon i stor grad omfatter omsorg i form av terapeutiske samtaler.

Ved planlagte innleggelser vil man få en fast behandler ved institusjonen, men jeg regner ikke med at noe slikt er aktuelt i dette tilfellet. Jeg har dessverre inntrykk av at planleggingen vil ta så lang tid at pasienten enten er død eller frisk når innkallingen kommer.

"ved en akuttinnleggelse er det kun "primærbehovene" som dekkes,"

Dette stemmer ikke. Det er ikke slik at ved alle akuttinnleggelser så fokuseres det kun på å dekke primærbehov. Hva skal man da med psykiatriske psykepleiere og psykologer/psykiatere på en slik avdeling, da holder det med vaskjehjelpen og en kokk. Det er helt feil. Selvsagt vil vedkommende få tilbud om hjelp.

Skrevet

Dette stemmer ikke. Det er ikke slik at ved alle akuttinnleggelser så fokuseres det kun på å dekke primærbehov. Hva skal man da med psykiatriske psykepleiere og psykologer/psykiatere på en slik avdeling, da holder det med vaskjehjelpen og en kokk. Det er helt feil. Selvsagt vil vedkommende få tilbud om hjelp.

Ja, jeg stusser veldig selv. Kan ikke forstå hva den plassen skulle være godt for. Jeg fikk INGEN slike samtaler. Det var kun "hva står på dagsplanen i dag" og "har du sovet godt". Håper NHD eller noen andre kan komme på banen og forklare. Jeg føler at jeg ble "lurt", faktisk. Det gir overhodet ingen mening å være på psykiatrisk avdeling og ikke få noen oppfølging. Jeg var der tross alt pga en akutt krise.

Skrevet

Ja, jeg stusser veldig selv. Kan ikke forstå hva den plassen skulle være godt for. Jeg fikk INGEN slike samtaler. Det var kun "hva står på dagsplanen i dag" og "har du sovet godt". Håper NHD eller noen andre kan komme på banen og forklare. Jeg føler at jeg ble "lurt", faktisk. Det gir overhodet ingen mening å være på psykiatrisk avdeling og ikke få noen oppfølging. Jeg var der tross alt pga en akutt krise.

Tusen takk for svar.

Jeg håper at NHD kan komme innpå banen og forklare hva han tenker...

Jeg håper intenst at jeg kan få dekket andre "behov", som noen å snakke med når jeg har det tungt. Jeg svinger veldig, fra bunnløs forvtilelse, der jeg bare vil dø, til neste øyeblikk å tenke at kanskje jeg kan klare å holde ut denne dagen. Jeg er usikker på min egen vurderingsevne av og til.

Mvh

Skrevet

Hei! Jeg ble innlagt i dag, så har ikke noe stor erfaring. Har bare vært her i noen få timer, men jeg har allerede fått snakke med en psykiater og fikk beskjed om å bruke personalet uansett hva det er, "vi sitter ikke her til pynt" sa hun. Har du det vondt så ring på oss sa hun. Gi meg noen dager til, og så skal jeg fortelle om inntrykket er det samme eller har endret seg. Jeg har ihvertfall bestemt meg for å motta all den hjelp jeg kan få og jeg har tenkt å bruke personalet når det er noe. Takk NHD for din anbefaling om innleggelse :)

Gjest mine opplevelser..
Skrevet

Jeg har vært akuttinnlagt 2 ganger og det jeg har opplevd er at man primært er "til observasjon". De gjør fortløpende vurderinger av de innlagte, vurderer symptomer og riktig medisinering. Når pasienten er stabilisert blir hn utskrevet. Men det er pleiere tilstede som man kan prate med hvis man ønsker og pasientene blir fulgt nøye døgnet rundt. Personer som blir akuttinnlagt er normalt veldig syke og ikke mottagelige for samtaleterapi. Planlagte innleggelser er noe helt annet. Det har jeg ikke prøvd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...