Gå til innhold

"Undervekt"

to-barns-mamman

Anbefalte innlegg

to-barns-mamman

Det er så mange som snakker om overvekt på barn, men det er sannelig ikke lett med "undervekt" heller skal jeg si dere. Min lille tulle (8 1/2 år) er 118 og veier 18 kg. Sist vi var hos barnelegen (ja, vi følges opp) sa han at BMI-en er på vei nedover, - og at hun må forsøke å få økt vekten. Det er ikke noe lettere enn redusere vekten skal jeg si dere. Hun er veldig aktiv, turner 4 timer pr. uke, speider, går på ski til skolen, trener mye turn hjemme på matta, osv. osv. Hun elsker å bruke kroppen, så de 18 kg. er BARE musker har jeg inntrykk av, ikke et gram fett på den kroppen. Nå er vi ikke veldig stresset for dette, - jenta er frisk og rask, ligger et par år foran sine foran sine klassekamerater faglig, og er godt likt av alle, - så hun har det flott i sin lille kropp, men er det noen der ute som har noen gode råd for å "feite henne opp" tar jeg de imot jeg. Kan jo ikke bare gi henne usunne varianter som potetgull og godterier ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge ungen er frisk, rask og fornøyd så hadde jeg ikke brydd meg videre. Gi henne sunn og ordentlig mat, bruk smør på skiva og helmelk, ikke fall for fristelsen til å gi henne nugatti og frokostblanding med sjokolade! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to-barns-mamman

Så lenge ungen er frisk, rask og fornøyd så hadde jeg ikke brydd meg videre. Gi henne sunn og ordentlig mat, bruk smør på skiva og helmelk, ikke fall for fristelsen til å gi henne nugatti og frokostblanding med sjokolade! :o)

Faller ikke for den fristelsen nei :-) Hun er ikke så veldig glad i det heller :-) Melk tåler hun ikke, men yoghurt er godt - ingen magre varianter der.

Og jeg er helt enig, som jeg sa vi stresser ike så mye med det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan har det blitt, tenker jeg, skal absolutt alle inn i samme form? :)

Jenta du beskrver høres sunn, glad, frisk, og ikke minst _uplaget_ ut, la henne fortsette akkurat sånn du :) Kan forøvrig legge til at undertegnede var 19 kg ved skolestart (som 7-åring), 23 kg (ifølge Mine Klassekamerater) i 4. klasse og er i dag en slank kvinne i sin beste alder hehe. Min sønn er i dag en høyreis,t slank men sterk 16-åring (akkurat som sin far) og også de to var små mus som barn. Også utenfor vårt hus ser jeg at "slank som barn - slank som voksen"- teorien slår til. Vær glad for at du har en aktiv gladjente du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to-barns-mamman

Jenta du beskrver høres sunn, glad, frisk, og ikke minst _uplaget_ ut, la henne fortsette akkurat sånn du :) Kan forøvrig legge til at undertegnede var 19 kg ved skolestart (som 7-åring), 23 kg (ifølge Mine Klassekamerater) i 4. klasse og er i dag en slank kvinne i sin beste alder hehe. Min sønn er i dag en høyreis,t slank men sterk 16-åring (akkurat som sin far) og også de to var små mus som barn. Også utenfor vårt hus ser jeg at "slank som barn - slank som voksen"- teorien slår til. Vær glad for at du har en aktiv gladjente du :)

Jeg er det :-)))

Som sagt det var ikke ment for å klage, beklager om det virket sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er det :-)))

Som sagt det var ikke ment for å klage, beklager om det virket sånn :)

Nei overhode ikke. Skjønner godt at du lurer når legen ønsker å følge henne opp jeg. Det jeg ville anbefale (og som jeg selv også gjør) er å ta en blodpøve om jeg føler at jeg har mindre energi enn vanlig. Innimellom blir vitamin- og mineralverdier lave til tross for at jeg spiser sunt og ofte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville prøvd å passe på at hun får i seg nok proteiner, min erfaring er at det er det som er vanskeligst å få barn til å spise og det er viktig når man trener såpass mye som jenta di gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to-barns-mamman

Jeg ville prøvd å passe på at hun får i seg nok proteiner, min erfaring er at det er det som er vanskeligst å få barn til å spise og det er viktig når man trener såpass mye som jenta di gjør.

Det med proteiner er absolutt et problem, men vi jobber med det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det får deg til å føle det bedre har vi en jente som er nøyaktig like gammel, og som veier omtrent det samme (19kg muligens?) med samme høyde. Hun var 52cm og fire kg ved fødsel, så vi ler litt av dette nå. Vi får oppfølging, men det er pga cøliaki, og da veies og måles hun årlig. Dette har hun hatt siden hun var to år, og så lenge hun spiser glutenfritt skal det ikke ha noe å si for utviklingen. Legen vår smiler og sier at vi kan trøste oss med at det ofte er de små spirrevippene som er de friskeste, og så kan du kanskje være glad hun er jente og ikke gutt. Liten jente er sjelden noe stort problem. Bikka aldri 160 selv heller, og det går helt utmerket! Mener Lillemus har samme erfaring...Husk at noen må være minst også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

to-barns-mamman

Om det får deg til å føle det bedre har vi en jente som er nøyaktig like gammel, og som veier omtrent det samme (19kg muligens?) med samme høyde. Hun var 52cm og fire kg ved fødsel, så vi ler litt av dette nå. Vi får oppfølging, men det er pga cøliaki, og da veies og måles hun årlig. Dette har hun hatt siden hun var to år, og så lenge hun spiser glutenfritt skal det ikke ha noe å si for utviklingen. Legen vår smiler og sier at vi kan trøste oss med at det ofte er de små spirrevippene som er de friskeste, og så kan du kanskje være glad hun er jente og ikke gutt. Liten jente er sjelden noe stort problem. Bikka aldri 160 selv heller, og det går helt utmerket! Mener Lillemus har samme erfaring...Husk at noen må være minst også :-)

Hun er testet for alt mellom himmel og jord, hun er frisk som en fisk - bare litt liten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er testet for alt mellom himmel og jord, hun er frisk som en fisk - bare litt liten :-)

Mente ikke å anslå at noe var galt med henne. Grunnen til at jeg nevnte cøliakien hos oss var bare for å forklare hvorfor vi fikk oppfølging. Vi tok i tillegg en blodprøve for å se om veksthormonene var som de skulle, og alt var OK, så vi får også si at "hun er bare litt liten " :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Bikka aldri 160 selv heller, og det går helt utmerket! Mener Lillemus har samme erfaring...Husk at noen må være minst også :-)''

*nikker* :o) Og ikke minst synes veldig mange menn det er stas med små kvinner - det får dem gjerne til å føle seg ekstra store og mandige og beskyttende. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hun høres ut som ei sunn og frisk og tilpass jente helt innenfor normalen - med mindre vi skal snevre inn normalen så mye at det blir absurd.

Hvis du vil gi henne kaloririk mat som samtidig er sunn, er banan, avocado, nøtter og oliven ålreite alternativer - såfremt hun liker sånt, da. Det er det jo ikke alle som gjør. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"sukk" Skulle ønske jeg var en del av "slank som barn, slank som voksen"-teorien.

Som barn var jeg den minste og tynneste i klassen, men jeg spiste rikelige mengder med mat. Jeg hadde lyst til å legge på meg, for jeg var så tynn at jeg ble ertet litt for det. Uansett hvor mye jeg spiste, og ikke alltid så sunnt heller, så la jeg ikke på meg. Men jeg kan fortelle deg, at det har endret seg med alderen. For jeg har alltid spist mye, og det har jeg fortsatt med, men nå er jeg ca 20 kilo for tung. Så nå jobber jeg med å lære meg til å spise mindre mengder mat :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt utrolig ut at legen synes hun er undervektig. Jenta mi er like høy og veier det samme som din. Ingen som har snakket om lav BMI på henne. Slå deg til ro du, jenta de er frisk og aktiv så ikke bekymre deg. Ser ingen grunn for at du skal "feite" henne opp. Barn er forskjellige bygd, samme som oss voksne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun har energi til å være så aktiv, kan jeg ikke skjønne at hun kan være underernært! Noen er jo slanke og aktive. Datteren min hadde omtrent samme høyde og vektforhold (men da hun var et par år yngre, datteren din er ikke akkurat storvokst...). Datteren min er fortsatt slank, aktiv og så godt som aldri syk :-)

Jeg ville vært mer bekymret hvis den lille tynne ungen var slapp og plaget av sykdom... Men fint at legen følger opp, så lenge det ikke fører til stress og spisepress!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns absolutt ikke hun virker undervektig, verken hva høyde/vekt eller aktivitetsnivå angår.

Vår eldste (10 år) er vel omtrent 137 cm nå og ca 23 kg. Hun er spedbygd og svært slank - og det har hun alltid vært. Energinivået er på topp, men noen storspiser har hun aldri vært. Det siste halve året har hun vokst godt, men det går litt i rykk og napp, som hus de fleste barn.

Som foreldre må vi fokusere på å servere et kosthold som er godt balansert ernæringsmessig, slik at ungene får i seg de næringsstoffene som trengs til vekst og utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en datter på 12 år som veier 24 kg og er 137 høy. Hun er tynn som en strek. ikke ett gram fett på kroppen selv om hun får så mye sjokolade hun bare orker. Hun spiser fem ganger om dagen + sjokolade, men vekten går sakte oppover.

Jeg skjønner din bekymring. Jeg er bekymret selv. Men det går seg vel til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en datter på 12 år som veier 24 kg og er 137 høy. Hun er tynn som en strek. ikke ett gram fett på kroppen selv om hun får så mye sjokolade hun bare orker. Hun spiser fem ganger om dagen + sjokolade, men vekten går sakte oppover.

Jeg skjønner din bekymring. Jeg er bekymret selv. Men det går seg vel til?

Hm... er det så lurt at hun får så mye sjokolade da? Kanskje det gjør at hun ikke spiser like godt når det gjelder "vanlig sunn mat"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest akalik

forstår utfordringen dere har. vi har ett barn son er undervektig og ett som er overvektig... det er også en utfirdring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...