Gjest Lurerlurerpå Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Ja, det var et 10 års helvete med motstridenes og voldsomme følelser og desperasjon. Du har min støtte om du hadde turt å gå ut i media :-) Må si jeg kjenner meg igjen. Flere år her også. Har du lyst å bytte e-mail adresse, så kan vi kanskje skrive litt der? Skjønner om du ikke vil, altså Men min er i allefall [email protected] 0 Siter
Madelenemie Skrevet 11. februar 2012 Skrevet 11. februar 2012 Hei! det er jo ikke greit, men på den annen side må voksne ta ansvar for sitt liv og handlinger selv, har man sex med psykologen sin bør man ikke anklage han/hun etter på, men ta sin del av ansvaret. Man er vel veldig syk hvis man som voksen lar seg påtvinge noe man ikke vil. Jeg er glad rettsystemet viser kjønn her. Hvis min psykiater hadde helt sammenfallende interesser med meg og likte de samme museer og de samme samtaleemnene så hadde jeg så klart ikke bare hatt sex med han hvis anledningen var naturlig, men giftet meg med han. Nå er jeg gift så det er ikke aktuelt. Men vikitgst for meg og et kriterium er felles verdier og interesser. Dessuten ville jeg aldri funnet meg i å være en av flere. Men følelser kan så vist oppstå For jeg har føt dem selv. 0 Siter
Gjest Lurerlurerpå Skrevet 11. februar 2012 Skrevet 11. februar 2012 Hei! det er jo ikke greit, men på den annen side må voksne ta ansvar for sitt liv og handlinger selv, har man sex med psykologen sin bør man ikke anklage han/hun etter på, men ta sin del av ansvaret. Man er vel veldig syk hvis man som voksen lar seg påtvinge noe man ikke vil. Jeg er glad rettsystemet viser kjønn her. Hvis min psykiater hadde helt sammenfallende interesser med meg og likte de samme museer og de samme samtaleemnene så hadde jeg så klart ikke bare hatt sex med han hvis anledningen var naturlig, men giftet meg med han. Nå er jeg gift så det er ikke aktuelt. Men vikitgst for meg og et kriterium er felles verdier og interesser. Dessuten ville jeg aldri funnet meg i å være en av flere. Men følelser kan så vist oppstå For jeg har føt dem selv. Tror du at det er en grunn til at dette er ulovlig ifl norske lover, og i etiske prinsipper for psykologer og leger? I så fall - hvorfor er det sånn? 0 Siter
Gjest Lurerlurerpå Skrevet 11. februar 2012 Skrevet 11. februar 2012 Da er det jo helt forferdelig; at statsadvokaten har henlagt saken er nesten verre enn at psykologen forgrep seg på pasienten. Et slikt forhold kan aldri være gjensidig, selv ikke om det er pasienten som ønsker eller innleder forholdet. Behandler er den sterkeste parten i relasjonen, og det ville være å utnytte det skjeve maktforholdet, om hn benyttet seg av et slikt "tilbud". Helt forkastelig. Mange pasienter har problemer med å sette grenser, og grenser ift egen kropp, eller er vant til å bruke sex som "byttemiddel" feks mot omsorg og oppmerksomhet. Behandlere kan bli smigret. Det er regler mot denne typen relasjoner, med meget gode grunner. Takk for et fint og klokt svar - føler meg litt bedre nå 0 Siter
Gjest føler med deg Skrevet 11. februar 2012 Skrevet 11. februar 2012 Hei! det er jo ikke greit, men på den annen side må voksne ta ansvar for sitt liv og handlinger selv, har man sex med psykologen sin bør man ikke anklage han/hun etter på, men ta sin del av ansvaret. Man er vel veldig syk hvis man som voksen lar seg påtvinge noe man ikke vil. Jeg er glad rettsystemet viser kjønn her. Hvis min psykiater hadde helt sammenfallende interesser med meg og likte de samme museer og de samme samtaleemnene så hadde jeg så klart ikke bare hatt sex med han hvis anledningen var naturlig, men giftet meg med han. Nå er jeg gift så det er ikke aktuelt. Men vikitgst for meg og et kriterium er felles verdier og interesser. Dessuten ville jeg aldri funnet meg i å være en av flere. Men følelser kan så vist oppstå For jeg har føt dem selv. Synes ikke du Madelenemi skal uttale deg om saker som omhandler overgrep, for dette er tydeligvis ikke noe du forstår deg på. Lag heller egne tråder, om meningene dine... 0 Siter
Sør Skrevet 11. februar 2012 Skrevet 11. februar 2012 Hei! det er jo ikke greit, men på den annen side må voksne ta ansvar for sitt liv og handlinger selv, har man sex med psykologen sin bør man ikke anklage han/hun etter på, men ta sin del av ansvaret. Man er vel veldig syk hvis man som voksen lar seg påtvinge noe man ikke vil. Jeg er glad rettsystemet viser kjønn her. Hvis min psykiater hadde helt sammenfallende interesser med meg og likte de samme museer og de samme samtaleemnene så hadde jeg så klart ikke bare hatt sex med han hvis anledningen var naturlig, men giftet meg med han. Nå er jeg gift så det er ikke aktuelt. Men vikitgst for meg og et kriterium er felles verdier og interesser. Dessuten ville jeg aldri funnet meg i å være en av flere. Men følelser kan så vist oppstå For jeg har føt dem selv. Hei Madelenemie, Jeg ser du skriver det ikke er "greit", og det er godt du skriver det. Det er jo mange grunner til at folk går tli lege/psykolog/psykiater, men ofte (ikke alltid) er det jo slik at mange av disse pasientene ikke er "sterke", eller kanskje lett kan la seg overtale. Noen er jo meget dårlige, og kan gjøre nesten hva som helst behandleren sider. De aller fleste leger/psykologer/psykiatere vil selvsagt aldri misbruke deres posisjon som behandler, men det er alltid noen som utnytter pasienter. Disse begår en form for overgrep (selv om de ikke bruker vold) - fordi pasienten er ofte "den svake part". For å forhindre dette så er det helt ulovlig for disse behandlerne å ha ethvert type seksuelt forhold til pasientene deres. Heldigvis. De kan miste lisensen hvis de gjør det, og til og med handle i fengsel. Og det er godt at det er slik. For i disse tilfellene så er det faktisk behandleren som har ansvaret. Med vennlig hilsen 0 Siter
Madelenemie Skrevet 13. februar 2012 Skrevet 13. februar 2012 Tror du at det er en grunn til at dette er ulovlig ifl norske lover, og i etiske prinsipper for psykologer og leger? I så fall - hvorfor er det sånn? Hei! Selvfølgelig, man vil ikke at mennesker skal bli utnyttet, Jeg bare syns man helt glemmer at gjensidige følelser i blant kan oppstå, men da er de selvfølgelig basert på mer enn føleslser men felles interesser. Dette hører vel sjeldenhetene til, men likevel mener jeg det er dumt å nekte for at man faktisk kan bli venner i terapisituasjon. Men loven som forbyr dette er jo viktig å ha hvis det er slik at enkelte lar seg utnytte og styre osv... 0 Siter
Madelenemie Skrevet 13. februar 2012 Skrevet 13. februar 2012 Synes ikke du Madelenemi skal uttale deg om saker som omhandler overgrep, for dette er tydeligvis ikke noe du forstår deg på. Lag heller egne tråder, om meningene dine... Hei! Ja det er greit. Jeg forstår det. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 13. februar 2012 Skrevet 13. februar 2012 Hei Madelenemie, Jeg ser du skriver det ikke er "greit", og det er godt du skriver det. Det er jo mange grunner til at folk går tli lege/psykolog/psykiater, men ofte (ikke alltid) er det jo slik at mange av disse pasientene ikke er "sterke", eller kanskje lett kan la seg overtale. Noen er jo meget dårlige, og kan gjøre nesten hva som helst behandleren sider. De aller fleste leger/psykologer/psykiatere vil selvsagt aldri misbruke deres posisjon som behandler, men det er alltid noen som utnytter pasienter. Disse begår en form for overgrep (selv om de ikke bruker vold) - fordi pasienten er ofte "den svake part". For å forhindre dette så er det helt ulovlig for disse behandlerne å ha ethvert type seksuelt forhold til pasientene deres. Heldigvis. De kan miste lisensen hvis de gjør det, og til og med handle i fengsel. Og det er godt at det er slik. For i disse tilfellene så er det faktisk behandleren som har ansvaret. Med vennlig hilsen Hei! ja jeg er enig i dette. Jeg syns bare det til tider blir litt dumt at man ikke forstår at hvis man over år blir kjent og man oppdager stadig flere likheter og felles interesser så er en videre relasjon umulig. Det er det jeg er uenig i, det blir som presten og nonnen som også stod i et forbudt kjærlighetsforhold og som ble utfryst da det ble oppdaget og de giftet seg. man er mennesker, ting kan skje, men det skal jo mer enn følelser til feks er jo felles interesser en forutsetning. Jeg ville aldri hatt sex med et menneske som ikke likte museer eller mine interesser, det er et absolutt kriterie, men samtidig følelser. 0 Siter
Sør Skrevet 13. februar 2012 Skrevet 13. februar 2012 Hei! ja jeg er enig i dette. Jeg syns bare det til tider blir litt dumt at man ikke forstår at hvis man over år blir kjent og man oppdager stadig flere likheter og felles interesser så er en videre relasjon umulig. Det er det jeg er uenig i, det blir som presten og nonnen som også stod i et forbudt kjærlighetsforhold og som ble utfryst da det ble oppdaget og de giftet seg. man er mennesker, ting kan skje, men det skal jo mer enn følelser til feks er jo felles interesser en forutsetning. Jeg ville aldri hatt sex med et menneske som ikke likte museer eller mine interesser, det er et absolutt kriterie, men samtidig følelser. Hei, ''Jeg syns bare det til tider blir litt dumt at man ikke forstår at hvis man over år blir kjent og man oppdager stadig flere likheter og felles interesser så er en videre relasjon umulig. '' Men dette er jo en stor gruppe av psykiatriske pasienter, og mange av dem er veldig sårbare. Mange av dem har vært i elendige forhold, eller er meget psyke, eller eller eller, og man kan ikke forvente at alle pasientene skal forstå det. De er, tross alt, psyke (i større eller mindre grad). Så siden det finnes folk som vil utnytte dem, så er det et totalforbud mot det. Husker du da du ville gi konsertbilletter (eller hva det var) til psykiateren din, og hun sa at hun ikke kunne ta i mot. Det er noe av det samme - de har ikke lov til å ha for tette forhold til pasientene sine. Med vennlig hilsen 0 Siter
Gjest lurerlurerpå Skrevet 15. februar 2012 Skrevet 15. februar 2012 Hei! Selvfølgelig, man vil ikke at mennesker skal bli utnyttet, Jeg bare syns man helt glemmer at gjensidige følelser i blant kan oppstå, men da er de selvfølgelig basert på mer enn føleslser men felles interesser. Dette hører vel sjeldenhetene til, men likevel mener jeg det er dumt å nekte for at man faktisk kan bli venner i terapisituasjon. Men loven som forbyr dette er jo viktig å ha hvis det er slik at enkelte lar seg utnytte og styre osv... "Dette hører vel sjeldenhetene til, men likevel mener jeg det er dumt å nekte for at man faktisk kan bli venner i terapisituasjon. Men loven som forbyr dette er jo viktig å ha hvis det er slik at enkelte lar seg utnytte og styre osv..." Virker ikke som om du er helt enig med deg selv her. I en terapisituasjon så er det terapeuten som sitter med makta. Pasienten er den som forteller alt som seg selv, og står dermed i et avhengighetsforhold til terapeuten som skal hjelpe. Det er mange grunner til å oppsøke terapi, men felles er at man er i en slags psykisk nød og trenger hjelp. Når man er i psykisk "nød" så innebærer det ofte desperasjon, ensomhet, forvirring, depresjon, angst og fortvilelse. Mange har opplevd traumer i sitt liv. Noen kan ha et problematisk forhold til sin seksualitet. Terapeuten har makt til å definere pasientens følelser. Dette fordi hn står i et maktforhold til pasienten og skal hjelpe pasienten. Pasienten blir ofte derfor avhengig av terapeuten. Denne relasjonen kan sammenlignes relasjonen mellom et barn og en av dets omsorgsgivere. Når den ene parten sitter med makten i en relasjon, så er det forbudt å utøve den makta til å skaffe seg en seksuell relasjon. Kanskje har pasienten opplevd overgrep før og vet ikke hvordan sette grenser for egen seksualitet. Det å blir utsatt for seksuelt overgrep i terapi, når en kommer til terapi for å bearbeide seksuelle overgrep, er absurd. Derfor er dette ulovlig. Men dessverre blir mange slike saker henlagt. 0 Siter
Gjest Overhode ikke. Skrevet 15. februar 2012 Skrevet 15. februar 2012 Det er ikke greit. Viktig å holde avstand og være pasient/lege. Det er jo en grunn til at pasienten oppsøker/mottar slik hjelp og jeg har ingen tro i havet at det kan være noe hjelp i en behandling når en blander inn følelser, sex, og nære relasjoner. Slike forhold skal, etter min mening, være særs profesjonelle for å nå sin misjon. Skulle det alikavel skje, så bør pasienten snarest ha ny behandler. Det er også ulovlig. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.