Gå til innhold

Snålt kriterium

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det å tro at man synger bedre enn Sissel Kyrkjebø et kriterium for å få diagnosen Narsissistisk personlighetsforstyrrelse?

Sier det ikke mye om seriøsiteten i psykiatrien?

Skrevet

Jo det sier mye om seriøsisteten hvis det er tilfellet, seriøst...

Kan ikke ta psykiatrien på alvor, er det vitenskapelig?

Skrevet

Jo det sier mye om seriøsisteten hvis det er tilfellet, seriøst...

Kan ikke ta psykiatrien på alvor, er det vitenskapelig?

Ja, tenk om man faktisk ER bedre enn henne da? Hun er jo ikke verdens beste.

Gjest frittyfroe
Skrevet

Tror du har misforstått kriteriene om du tror dette.

Det er en helhetsvurdering der slike utsagt selvsagt kan bli trekt fram.

Skrevet

Nei det er hun sletts ikke. Er jo smak og behag det der.

Skrevet

Tror du har misforstått kriteriene om du tror dette.

Det er en helhetsvurdering der slike utsagt selvsagt kan bli trekt fram.

Det står i spørsmålene de stiller for å sette diagnosen.

Skrevet

Det står i spørsmålene de stiller for å sette diagnosen.

Det er endel av en helhet. Det gjelder ikke alene.

Skrevet

Det er endel av en helhet. Det gjelder ikke alene.

Skjønner jo det da. Men hvorfor velger de ikke en bedre sanger? Finnes mange bedre enn henne.Tenk om man svarer at man synes man er bedre enn henne, også er det sant? Også var det akkurat det spørsmålet som gjorde at man fikk nok på testen til å få diagnosen?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Hvis en skal nevne en sanger, må det være en som folk kjenner. Elina Garanca er nok langt bedre, men det er nok dessverre få som vet hvem det er .

2. Jeg diagnostiserer en del personer gjennom et år, men jeg har aldri vært innom Siisel K i noe intervju.

3. Om du hadde svart ja når jeg intervjuet deg, hadde jeg bedt deg vise det :-)

Skrevet

Da må du rett og slett vise at du er bedre enn henne. Ble du bedt om det?

Jeg ville stusset på at du var så opptatt av å være bedre enn Sissel Kyrkjebø, men nå jobber jeg ikke innenfor psykiatrien.

Skrevet

1. Hvis en skal nevne en sanger, må det være en som folk kjenner. Elina Garanca er nok langt bedre, men det er nok dessverre få som vet hvem det er .

2. Jeg diagnostiserer en del personer gjennom et år, men jeg har aldri vært innom Siisel K i noe intervju.

Vel, sjekk SCIID-II så skjønner du hva jeg mener. Der står det svart på hvitt "mener å synge bedre enn Sissel Kyrkjebø".

Og det er det mange som gjør. Synes forresten flere av spørsmålene om den diagnosen i SCIID-II er kritikkverdige. F.eks. er risikoen for at pasienten ikke er ærlig svært stor med de spørsmålene. F.eks. står det: Bryr du deg ikke om andres følelser? (omtrent slik).

Jeg vil tro enhver ekte narsissist ville satt seg i bedre lys, og svare på nei på slike spørsmål.

Skrevet

Da må du rett og slett vise at du er bedre enn henne. Ble du bedt om det?

Jeg ville stusset på at du var så opptatt av å være bedre enn Sissel Kyrkjebø, men nå jobber jeg ikke innenfor psykiatrien.

Nei, jeg kan ikke synge, så det var ikke poenget her. Poenget var at dersom noen mener de er bedre enn Kyrkjebø, så scorer de poeng for å få diagnosen narsissistisk PF.

Jeg lurer på når det ble patologisk å tro at man kan synge bedre enn andre. Er det en oppfatning fra psykiatrien at alle psykiatriske pasienter er talentløse, slik at de neppe kan være på verdensnivå innen enkelte områder?

Skrevet

Skjønner jo det da. Men hvorfor velger de ikke en bedre sanger? Finnes mange bedre enn henne.Tenk om man svarer at man synes man er bedre enn henne, også er det sant? Også var det akkurat det spørsmålet som gjorde at man fikk nok på testen til å få diagnosen?

Ja men hvem man synes er flink eller ikke er jo rent subjektivt, hennes navn brukes fordi som nevnt over, hun er kjent og har gjort/gjør fortsatt stor internasjonal suksess.

Skrevet

Ja men hvem man synes er flink eller ikke er jo rent subjektivt, hennes navn brukes fordi som nevnt over, hun er kjent og har gjort/gjør fortsatt stor internasjonal suksess.

Vel, i norske øyne ja. Rent internasjonalt er hun helt ubetydelig.

Skrevet

Nei, jeg kan ikke synge, så det var ikke poenget her. Poenget var at dersom noen mener de er bedre enn Kyrkjebø, så scorer de poeng for å få diagnosen narsissistisk PF.

Jeg lurer på når det ble patologisk å tro at man kan synge bedre enn andre. Er det en oppfatning fra psykiatrien at alle psykiatriske pasienter er talentløse, slik at de neppe kan være på verdensnivå innen enkelte områder?

Du tar dette altfor bokstavelig. det er en helhet dette her, om man ligger å vipper fra før så er sannsynligheten relativt stor for at man snuser på diagnosen, revende likegyldig om man synger som en kråke eller som Kyrkjebø.

Skrevet

Svaret ditt gir meg mistanke om at noe er galt.

Skrevet

Svaret ditt gir meg mistanke om at noe er galt.

Masse galt med meg. I know.

Skrevet

Hei!

Det høres så rart ut, for mange synger bedre enn henne?

Ikke jeg, men jeg blir stadig imponert over hvor flotte setmmer mange har. En dag i kirken sang en dame som satt ved siden av meg så vakkert at jeg ble tiltrukket av henne, da messen var ferdig, smilte jeg til henne, men fordi hun bare kjapt smilte tilbake rakk jeg ikke si dette "så vakker stemme du har" ja for jeg hørte ingen ting av preken eller noe, jeg ble helt fylt av hennes flotte stemme. Også er hun ikke kjent, bare en helt vanlig dame, men vakker, det var hun.

:)

Skrevet

Hei!

Jeg kjente henne ikke,

men det gjør jeg nå og hun sang vakkert :)

Men ikke bedre enn Cecilie Bartoli, hun er min favoritt, men hun har en slik utstråling at jeg glemmer hvor jeg faktisk er.

Da jeg var i operaen med min mann var det en kineser som holdt på å falle ned fra Galleriet, han var tydeligvis ellevill etter henne, skrek og sendte kyss og jeg syns han var morsom :)

Og jeg tro hun sendte et kyss opp til han, slik så det ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...