Gjest Dr. Q Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/flere-selvmord-i-psykiatrien-3627179.html 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Om vi greier å få flere av de selvmordtruede inn i psykiatrien, vil også flere selvmord skje i psykiatrien (dvs under behandling). Dødeligheten av de fleste sykdommer er klart størst blant de sykehusinnlagte. Jeg finner det relativt uinteressant hvor selvmord skjer. Det viktige er den totale forekomsten i landet. 0 Siter
Gjest nedenforogut Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Om vi greier å få flere av de selvmordtruede inn i psykiatrien, vil også flere selvmord skje i psykiatrien (dvs under behandling). Dødeligheten av de fleste sykdommer er klart størst blant de sykehusinnlagte. Jeg finner det relativt uinteressant hvor selvmord skjer. Det viktige er den totale forekomsten i landet. Den totale forekomsten øker også. 0 Siter
Gjest Dr. Q Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Om vi greier å få flere av de selvmordtruede inn i psykiatrien, vil også flere selvmord skje i psykiatrien (dvs under behandling). Dødeligheten av de fleste sykdommer er klart størst blant de sykehusinnlagte. Jeg finner det relativt uinteressant hvor selvmord skjer. Det viktige er den totale forekomsten i landet. Så det er det samme om selvmord skjer der du arbeider eller andre plasser i landet? 0 Siter
rose23 Skrevet 10. februar 2012 Skrevet 10. februar 2012 Om vi greier å få flere av de selvmordtruede inn i psykiatrien, vil også flere selvmord skje i psykiatrien (dvs under behandling). Dødeligheten av de fleste sykdommer er klart størst blant de sykehusinnlagte. Jeg finner det relativt uinteressant hvor selvmord skjer. Det viktige er den totale forekomsten i landet. Det er da et paradoks at samtidig som antall akuttplasser og tilbud har blitt rasert, innstramming på antall personale er skåret ned til beinet så har tallet på selvmord økt kraftig i psykiatrien... Jeg tror vi nå begynner å se resultatet av den berømte opptrappingsplanen for psykisk helse... som jeg mener heller har vært en stor nedtrappingsplan. 0 Siter
laban Skrevet 11. februar 2012 Skrevet 11. februar 2012 Den alternative overskriften er ofte av typen "Fikk ikke hjelp av psykiatrien - begikk selvmord". Det er mye statistikk som kan vinkles feil. Eksempelvis kan et sykehus som ønsker å komme høyt opp når det gjelder overlevelse etter hjerteinfarkt, ta et enkelt grep for å få det til: De kan somle så lenge de kan med å hente slike pasienter. De fleste som dør i slike situasjoner, gjør det i løpet av noen timer. Så hvis flere rekker å komme inn på sykehuset kort etter hjerteanfall, vil det også dø flere der. Hvis de bare henter de som har klart seg en stund, vil statistikken for slike pasienter ved det sykehuset se veldig bra ut. Det blir som å sende alle de dårligste elevene ut når det er tid for nasjonal prøve. Når det er sagt, er det selvsagt ikke positivt at antall selvmord totalt er høy eller økende. 0 Siter
Gjest Høstløv Skrevet 11. februar 2012 Skrevet 11. februar 2012 Den alternative overskriften er ofte av typen "Fikk ikke hjelp av psykiatrien - begikk selvmord". Det er mye statistikk som kan vinkles feil. Eksempelvis kan et sykehus som ønsker å komme høyt opp når det gjelder overlevelse etter hjerteinfarkt, ta et enkelt grep for å få det til: De kan somle så lenge de kan med å hente slike pasienter. De fleste som dør i slike situasjoner, gjør det i løpet av noen timer. Så hvis flere rekker å komme inn på sykehuset kort etter hjerteanfall, vil det også dø flere der. Hvis de bare henter de som har klart seg en stund, vil statistikken for slike pasienter ved det sykehuset se veldig bra ut. Det blir som å sende alle de dårligste elevene ut når det er tid for nasjonal prøve. Når det er sagt, er det selvsagt ikke positivt at antall selvmord totalt er høy eller økende. Det er ikke sykehusene som bestemmer hva tid pasienter med hjerteinfarkt blir hentet til sykehusene. Slike pasienter blir kjørt til sykehuset så fort det er praktisk mulig. 0 Siter
laban Skrevet 11. februar 2012 Skrevet 11. februar 2012 Det er ikke sykehusene som bestemmer hva tid pasienter med hjerteinfarkt blir hentet til sykehusene. Slike pasienter blir kjørt til sykehuset så fort det er praktisk mulig. Det vet jeg selvfølgelig. Jeg mente bare at hvis målet er en fin statistikk, kan det lett overskygge andre og viktigere mål. 0 Siter
Gjest Høstløv Skrevet 11. februar 2012 Skrevet 11. februar 2012 Det vet jeg selvfølgelig. Jeg mente bare at hvis målet er en fin statistikk, kan det lett overskygge andre og viktigere mål. Det tror jeg ikke. Legenes yrkesetikk kommer inn i bildet i dette eksemplet. 0 Siter
Sør Skrevet 11. februar 2012 Skrevet 11. februar 2012 Det er da et paradoks at samtidig som antall akuttplasser og tilbud har blitt rasert, innstramming på antall personale er skåret ned til beinet så har tallet på selvmord økt kraftig i psykiatrien... Jeg tror vi nå begynner å se resultatet av den berømte opptrappingsplanen for psykisk helse... som jeg mener heller har vært en stor nedtrappingsplan. Det er vel egentlig ikke et paradoks? Hvis man før hadde f. eks. 200 plasser, og nå har 50 plasser, så må man anta at de 50 er de mest alvorlige tilfellene, og trolig de som det er størst sjanse for skal ta selvmord? Hadde man derimot økt fra 200 til 500 plasser, ville pasientene i gjennomsnitt vært friskere, og med mindre sjanse for selvmord per pasient. Med vennlig hilsen 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 11. februar 2012 Skrevet 11. februar 2012 Så det er det samme om selvmord skjer der du arbeider eller andre plasser i landet? For meg er det ikke det samme, men jeg er ikke hovedpersonen i dette tilfellet. De pårørende er hovepersonene i denne sammenheng. For de er det viktige OM den syke dør eller ikke. HVOR er underordnet. 0 Siter
Gjest Dr. Q Skrevet 11. februar 2012 Skrevet 11. februar 2012 For meg er det ikke det samme, men jeg er ikke hovedpersonen i dette tilfellet. De pårørende er hovepersonene i denne sammenheng. For de er det viktige OM den syke dør eller ikke. HVOR er underordnet. Ser du ikke på MGP? 0 Siter
Gjest bedrag Skrevet 11. februar 2012 Skrevet 11. februar 2012 Ser du ikke på MGP? Utrolig respektløs i en diskusjon som dette, Dr. Q!! 0 Siter
Gjest Liza i London Skrevet 11. februar 2012 Skrevet 11. februar 2012 Det tror jeg ikke. Legenes yrkesetikk kommer inn i bildet i dette eksemplet. Jeg kjenner til et sykehus som er meget godt kjent for sin cancerbehandling og ikke minst sin behandling for teminale pasienter. Det var nødt til å sette strengere regler for hvilke pasienter de tok inn fordi statistikken viste at de hadde for høy mortalitetsrate for denne gruppen sammenlignet med andre sykehus. Dette var ikke legenes ønske, men de bevilgende myndigheters, så labans eksempel setter søkelys på et høyst aktuelt problem. 0 Siter
rose23 Skrevet 12. februar 2012 Skrevet 12. februar 2012 Det er vel egentlig ikke et paradoks? Hvis man før hadde f. eks. 200 plasser, og nå har 50 plasser, så må man anta at de 50 er de mest alvorlige tilfellene, og trolig de som det er størst sjanse for skal ta selvmord? Hadde man derimot økt fra 200 til 500 plasser, ville pasientene i gjennomsnitt vært friskere, og med mindre sjanse for selvmord per pasient. Med vennlig hilsen Selvmordstruende er ofte ikke de som viser seg som dårligst på en akuttavdeling. Mens psykotiske gjerne får fastvakt, får mennesker som tenker på selvmord fri utgang og trusler om utskrivelse før de føler seg klare for det. At et menneske vil ta livet av seg er ofte ikke en god nok grunn til å bli innlagt lenger. Å de som er innlagt blir utskrevet for tidlig, fordi noen som er sykere trenger plassen. Det er iallefall fakta i det helseforetaket jeg hører til. På denne avdelingen er det knapt personale til å følge pasientene på butikken for å kjøpe røyk. Å de har en ukultur der flesteparten forsvinner ut døren for å røyke, og når de er i avdelingen er flertallet mer opptatt av å se på fortball på TVen, strikke og slarve med hverandre. I ett tilfelle jeg var vitne til sa de pårørende til personalet at personen hadde sagt at h-n skulle ta livet av seg i kveld, hvordan h-n hadde tenkt å gjøre det og at de måtte passe godt på personen. Å hva skjer? Vedkommende sier h-n skal ut å gå tur, blir så låst ut og gjør akkurat det h-n hadde planlagt. Etter to timer begynte de å snakke om at personen skulle vært tilbake for minst en time siden. Vedkommende ble funnet død senere på kvelden. Dette er bare så vanvittig sløvt, men de pårørende maktet ikke å gå videre med saken da de var knust og selvsagt sjokkert i lang tid. Men hvor det skjer er ikke det mest bekymringsfulle. Det er det totale antallet... 0 Siter
Gjest Høstløv Skrevet 12. februar 2012 Skrevet 12. februar 2012 Jeg kjenner til et sykehus som er meget godt kjent for sin cancerbehandling og ikke minst sin behandling for teminale pasienter. Det var nødt til å sette strengere regler for hvilke pasienter de tok inn fordi statistikken viste at de hadde for høy mortalitetsrate for denne gruppen sammenlignet med andre sykehus. Dette var ikke legenes ønske, men de bevilgende myndigheters, så labans eksempel setter søkelys på et høyst aktuelt problem. Nå er det stor forskjell på akuttbehandling av hjerteinfarkt og behandling av kreftpasienter med dårlig prognose. 0 Siter
laban Skrevet 12. februar 2012 Skrevet 12. februar 2012 Det tror jeg ikke. Legenes yrkesetikk kommer inn i bildet i dette eksemplet. Det var slett ikke meningen å antyde at noen ville finne på å gjøre det jeg beskrev. Poenget var at den enkleste, mest tabloide tolkningen av statistikk ikke alltid trenger å være den riktigste. 0 Siter
Gjest Høstløv Skrevet 12. februar 2012 Skrevet 12. februar 2012 Det var slett ikke meningen å antyde at noen ville finne på å gjøre det jeg beskrev. Poenget var at den enkleste, mest tabloide tolkningen av statistikk ikke alltid trenger å være den riktigste. Nei, det er sant, en kan alltid få statistikken til å passe med uttalelsene, det kommer helt an på hvordan statistikken bliver presentert. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.