Gå til innhold

Håndvask - hvor mye er for mye

Gjest det lurer jeg på her

Anbefalte innlegg

Gjest det lurer jeg på her

Håndvask når barna kommer hjem etter å ha vært et annet sted, feks på butikken, hos venner, sfo el ute, etter dobesøk (både når bare tissing og når bæsjing), før mat, etter mat om man skal spille spill.. hvor mye mas om håndvask er for mye? Slapper dere av litt om dere merker at barna "sluntrer unna" innimellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hulderen

Etter dobesøk og før mat burde holde.

De trenger ikke å vaske hendene etter mat med mindre de er blitt klissete på fingrene.

Det er heller ikke nødvendig å vaske hendene etter å ha vært ute, på butikken , på SFO med mindre de er synlig skitne på hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Barna her vasker ikke hendene så mye.

Det blir ved dobesøk og før mat (sluntrer av og til). I tillegg noen ganger når de kommer hjem, særlig om sommeren når hendene gjerne er svarte etter at de har vært ute. Ber dem også vaske hendene når de kommer hjem i perioder med mye omganagssyke eller annen smittsom sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktgiste har vært å lære dem håndvask etter alle dobesøk.

Ellers har jeg nok ikke vært så opptatt av det... f.eks. ikke hver gang en kommer hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter dobesøk, før matlaging og noen ganger før spising (er litt sløv der), noen ganger også etter spising om nødvendig. Ellers når vi blir skitne eller klissete selvfølgelig. Har ikke som en regel at hendene skal vaskes så snart vi kommer hjem fra skolen / jobben / annet nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter dobesøk, før matlaging og noen ganger før spising (er litt sløv der), noen ganger også etter spising om nødvendig. Ellers når vi blir skitne eller klissete selvfølgelig. Har ikke som en regel at hendene skal vaskes så snart vi kommer hjem fra skolen / jobben / annet nei.

Det samme gjør vi hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Etter toalettbesøk selvfølgelig, før mat om jeg kommer på det - etter skolen om jeg ser det trengs, men ellers er det lite mas om håndvask her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Etter toalettbesøk selvfølgelig, før mat om jeg kommer på det - etter skolen om jeg ser det trengs, men ellers er det lite mas om håndvask her...

Sånn er det her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vaskes hendene etter toalettbesøk, før vi lager mat, noen ganger før vi spiser - hvis vi husker og naturligvis om det er synlig skitt. Ellers vaskes hendene når de er skitne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her vasker alle hender n år vi kommer hjem, før matlaging, før mat (ofte jeg som lager maten, så har vaska hender underveis), etter mat - hvis det spises med henda eller henda er klinete, hvis ikke trengs ikke det.. Og etter dobesøk så klart. 6åringen får beskjed om å vaske hender hvis jeg fersker han med en finger langt oppi nesa. Ikke før eller etter spill vaskes det hender her..

Så lenge man har god hygiene ellers ser jeg ikke nødvendigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør alltid det jeg. :) Lært av mor.. hehe.. men ser ofte på vannet som renner av at jeg faktisk er skitten også. Også tar jeg tbanen fra jobb, henter i bhg, tar på skotrekk, innom butikken og tar på handlevogn, kortterminal osv osv. masse baskelusser. Har det så prenta inn at jeg føler meg skitten hvis jeg ikke får vaska hender når jeg kommer inn. Mannen er ikke så nøye på det.. Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør alltid det jeg. :) Lært av mor.. hehe.. men ser ofte på vannet som renner av at jeg faktisk er skitten også. Også tar jeg tbanen fra jobb, henter i bhg, tar på skotrekk, innom butikken og tar på handlevogn, kortterminal osv osv. masse baskelusser. Har det så prenta inn at jeg føler meg skitten hvis jeg ikke får vaska hender når jeg kommer inn. Mannen er ikke så nøye på det.. Hehe..

Samme her :) Vi har bad rett innenfor inngangsdøra, og det er heldigvis blitt en vane at alle går inn der å vasker hendene etter å ha tatt av sko. Som hos deg ser vi på vannet at det slettes ikke er en dårlig vane... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg er nok i den avslappede enden av skalaen der.

Jeg er fornøyd om barna vasker hendene når de har vært på toalettet.

Vasking før måltider og etter å ha vært ute - vel, det kommer jeg aldri på - og dermed får de ikke beskjed om det.

Selv vasker jeg hendene etter å ha handlet, eller drevet med ting på kjøkkenet som gjør meg skitten/klissete etc. og etter toalettbesøk selvsagt. Men før måltider - nei det har jeg aldri vært vant til, og dermed tenker jeg ikke over det heller.

Vi er "aldri" syke noen av oss, uten at jeg dermed tror at det er fasiten. Vi er bare litt sløve - og heldige antakelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er overdrevenyt å vaske hender når man kommer inn etter å ha vært ute, før måltider og etter toalettbesøk. Jo mer ufravikelig en slik prosedyre er, jo mindre mas etterhvert er min erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter dobesøk.

Før matlaging og måltider. Ved behov flere ganger under matlaging.

Når hendene er synlig skitne eller man har tatt på noe man vet er veldig skittent.

Burde egentlig utvidet til når man kommer inn døra hjemme, men det er jeg for sløv til.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast regel hos oss er håndvask etter alle toalettbesøk, før alle måltider, før (og ved behov undervegs eller etter) matlaging, ved morgen- og kveldsstell. Og ellers vel behov når de kommer inn døra (kommer an på hva de har holdt på med)

Vår erfaring er at gode rutiner gir minst mas, men det er gjerne litt mas å få innført gode rutiner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...