Gå til innhold

Nekte far samvær med barnet?

Gjest Mor38

Anbefalte innlegg

For ca. to år siden hadde jeg et innlegg her inne om jeg skulle fortelle barnefar eller ikke at han var blitt far. Det kom inn hundrevis av svar. 99 prosent mente at jeg ikke skulle fortelle far. Psykiateren her inne var av samme oppfatning. Når gutten var 1 år gammel, fortalte jeg likevel far. Han fikk komme hit og hilse på ham annenhver uke. Nå er gutten 2 år og har også vært alene hos faren sin to ganger. (Far bor 10 mil unna. Far henter ham og de tar toget.)

Så hvorfor ventet jeg så lenge med å fortelle far? Jo, fordi han i mange, mange år har hatt et alvorlig rusproblem. Det går mest i alkohol, men han tar også andre rusmidler som hasj, heroin, amfetamin. Han drikker ikke når han er sammen med sønnen sin. Da virker han i god form. De går turer sammen og det ser ut som gutten synes det er gøy å være sammen med pappa.

I tillegg til rusproblemene har far en spesiell personlighet. Han fungerer ikke sosialt. Han har ingen venner og har ikke vært i jobb på 15 år. Han blir veldig opphengt i forskjellige ting. Men nå til poenget:

Barnet har fått vannskrekk etter han var hos far sist. Han har også fått frostskader i ansiktet etter å ha vært ute i kuling. Far er ikke vant med barn. Når far drikker henger han meg ut på Facebook i full offentlighet. Han skriver at jeg har lurt ham til sex, at jeg nekter ham å se barnet sitt osv. Han blamerer både seg selv og meg. Når han snakker med barnet på telefonen sier han ofte "mammaen din er slem", "jeg får ikke lov å treffe deg" osv. Jeg har invitert ham hit flere ganger, men han klarer ikke å holde seg edru.

Det er en stor sorg for meg at gutten på 2 år ikke skal få være sammen med faren sin. Han sier stadig pappa. Samtidig opplever jeg at jeg rett og slett ikke holder ut lenger med hans ustabile personlighet og alt det han gjør når han drikker. Flere ganger har politiet vært hjemme hos ham og lagt ham i jern pga han skriker så veldig og roper slagord osv fra balkongen sin. Han henger seg veldig opp i spesielle temaer og kan da snakke om dette repeterende mange dager i strekk.

Kanskje er det ingen god ide at far og sønn er så mye sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

7

• mariaflyfly

6

• gullfisk

5

• Angustia

5

Mest aktive i denne tråden

Jeg syns du bør lese gjennom ditt eget innlegg en gang til...

Det er kun i perioder han drikker/ruser seg. Jeg har selvsagt ønsket at gutten skal få ha kontakt med faren sin. Jeg ser nå at dette blir svært vanskelig. Men den fremstillingen jeg gir av far her inne er kanskje noe ensidig og anklagende. Han har vel som de fleste andre også noen gode egenskaper. Han er f.eks. veldig glad i å være ute i naturen både på ski, til fots, sykkel osv. Han kan holde seg rusfri i mange uker. Men så havner han på fylla igjen, og drikker flere dager i strekk. Han ville aldri ruset seg når han skal se sønnen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker innlegget ditt.

Les gjennom det du nå har skrevet en gang til, slik Augustia foreslår. Dette er jo fullstendig galemathias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun i perioder han drikker/ruser seg. Jeg har selvsagt ønsket at gutten skal få ha kontakt med faren sin. Jeg ser nå at dette blir svært vanskelig. Men den fremstillingen jeg gir av far her inne er kanskje noe ensidig og anklagende. Han har vel som de fleste andre også noen gode egenskaper. Han er f.eks. veldig glad i å være ute i naturen både på ski, til fots, sykkel osv. Han kan holde seg rusfri i mange uker. Men så havner han på fylla igjen, og drikker flere dager i strekk. Han ville aldri ruset seg når han skal se sønnen sin.

Dette er kjempevanskelig! Føler med deg, har en viss erfaring fra personlige og jobbmessige forhold og uttaler meg på grunnlag av det.

Ang Speed / amfetamin, framstår mange (også uten ADHD ADD-diagnose) som meget fattede og proaktive på detnne "medisinen".

'

'''Det er kun i perioder han drikker/ruser seg.''

OK, men det sier hvem? Sorry, jeg er desillusjonert, og du må la tvilen komme den ikke-tiltalte tilgode, dvs sønnen din.

''Jeg har selvsagt ønsket at gutten skal få ha kontakt med faren sin.''

Det er jeg heilt enig i, alle bør strekke seg langt for at for at barnet skal ha samvær med en foreldre.

''Jeg ser nå at dette blir svært vanskelig''

Hvorfor er det vanskelig? (Du trenger naturligvis ikke svare meg).

''Men den fremstillingen jeg gir av far her inne er kanskje noe ensidig og anklagende. Han har vel som de fleste andre også noen gode egenskaper. Han er f.eks. veldig glad i å være ute i naturen både på ski, til fots, sykkel osv. Han kan holde seg rusfri i mange uker. Men så havner han på fylla igjen, og drikker flere dager i strekk. Han ville aldri ruset seg når han skal se sønnen sin.''

Tror du på dette (ang rusfrihet ift sønnen)? Jeg tviler ikke ett sekund på at han har MANGE positive kvaliteter, men at han er rusfri stiller jeg meg tvilende til :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Når han snakker med barnet på telefonen sier han ofte "mammaen din er slem", "jeg får ikke lov å treffe deg" osv. Jeg har invitert ham hit flere ganger, men han klarer ikke å holde seg edru.''

For meg hadde dette vært tilstrekkelig grunn til å ikke la 2-åringen min være alene med ham. Han er liten - tenk hvor forvirret han må bli av så umoden oppførsel fra en som skal ha en omsorgsrolle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Jeg husker også tråden din, og kjenner at jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor du gikk i mot rådene om å fortelle dette til far?

Det kan jo umulig ha vært guttens beste du hadde i tankene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke bare å nekte, da må du antagelig ta en full runde i rettsalen hvis faren insisterer på å ha gutten. Men jeg hadde antagelig sagt til faren at hvis han ville se barnet så får det skje hos deg og der du bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Dette er en ikke-problemstilling. Selvfølgelig bør de ikke være sammen.

Men la gjerne far vite at du ønsker et far-sønn-forhold om han skikker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sammenfattet det du sier her:

''- far bor 10 mil unna, far henter sønn og de tar toget

- han har et alvorlig rusproblem (alkohol, hasj, heroin, amfetamin)

- han har en spesiell personlighet

- han fungerer ikke sosialt

- han har ingen venner

- han har ikke vært i jobb på 15 år

- Han blir veldig opphengt i forskjellige ting

- han er ikke vant med barn

- politiet har lagt ham i jern flere ganger'' Videre sier du at barnet har vært alene hos far to ganger, og at det har medført

''- vannskrekk

- frostskader'' I tillegg forteller du at han

''- lyver om deg ut på Facebook (at du har lurt ham til sex, at du nekter ham å se barnet sitt)

- han baksnakker deg til sin 2-årige sønn på telefonen (!)'' ''Kanskje er det ingen god ide at far og sønn er så mye sammen?'' Nei det har du helt rett i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderen

Det er nok ikke bare å nekte, da må du antagelig ta en full runde i rettsalen hvis faren insisterer på å ha gutten. Men jeg hadde antagelig sagt til faren at hvis han ville se barnet så får det skje hos deg og der du bor.

Faren bodde ikke sammen med mor da banet ble født, og fikk ikke vite om ham før barnet var ett år. Da er han neppe registrert som barnets far på fødselsattesten og har neppe foreldreansvar for gutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

'' Det går mest i alkohol, men han tar også andre rusmidler som hasj, heroin, amfetamin''

Når du ikke hørte på rådene du fikk for to år siden, bør du ihvertfall gjøre det nå. Ingen overlater barna sine til en narkoman. Det hjelper ikke hvor mange andre gode egenskaper han har.

Om ikke du hører på råd nå kan barnet også miste sin mor og det ønsker du vel ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nickløsheletida

''Det er nok ikke bare å nekte, da må du antagelig ta en full runde i rettsalen hvis faren insisterer på å ha gutten''

Jo, her er det bare å nekte og heller ta den runden i rettsalen om det skulle bli nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det er nok ikke bare å nekte, da må du antagelig ta en full runde i rettsalen hvis faren insisterer på å ha gutten''

Jo, her er det bare å nekte og heller ta den runden i rettsalen om det skulle bli nødvendig.

Hvis man har penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletida

Hvis man har penger...

Hun vinner rettsaken. Det er det ingen tvil om og da er det han som må betale saksomkostninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun vinner rettsaken. Det er det ingen tvil om og da er det han som må betale saksomkostninger.

Om han blir ilagt saksomkostninger, er det vel heller tvilsomt at han har en eneste krone å betale med.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker den tråden.

Denne mannen er bare trøbbel. Upålitelig fra A til Å. Null peiling på hvordan man tar seg av et barn. Og det vet du.

Selvsagt kan du ikke overlate barnet til ham. Du har dessuten ingen som helst kontroll på om han ruser seg når han har gutten.

Det hjelper ingen ting hvor flotte egenskaper faren måtte ha når det er rusen som styrer skuta.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at du i det hele tatt fortalte ham om sønnen! Selvfølgelig skal du ikke sende et lite barn til en narkoman og satse på at det går bra! Nekt alt samvær uten at du eller helst en utenforstående er tilstede 100% av tiden. Noe annet er helt feil overfor den stakkars ungen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...