mariaflyfly Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 ''Og så hadde jeg prisa meg lykkelig over at ikke jeg trengte å hanskes med 18 unger med sukkerspinn i magen...'' For ikke å snakke om alt sølet. Noen hevder forresten å ha forsket seg fram til at sukker ikke gjør barna hypre. mvh ''Noen hevder forresten å ha forsket seg fram til at sukker ikke gjør barna hypre.'' Ja, jeg har fått med meg det. Det tror jeg imidlertid akkurat hva jeg vil om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Psyk av alt Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Når tema er sirkus så hadde jeg ikke reagert nevneverdig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Skulle man reagere på det? Er det sjokkerende (ref: "ja, du leste riktig")? Ærlig talt, jeg slutter ikke å la meg overraske over hva folk mener er feil... Sukkerspinn til karneval som foregår en gang i året - hvorfor i all verden skulle det være feil?!?! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Jeg hadde tenkt at barnehagen hadde lagt seg skikkelig i selen for å lage en flott opplevelse for barna. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Vel, det var neppe smart av barnehagen, men med mindre mitt eller andres barn var diabetiker / allergisk, ville jeg ikke reagert om det var en engangshendelse ifb med karneval e.l. Ta det opp med leder eller FAU om du føler det er kritikkverdig, viss ikke er det kanskje en erfaring på godt eller vondt for barnet. Bare en liten "folkeopplysning": Et diabarn hadde ikke hatt problemer - man setter bare ekstra insulin. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 ''Ta det opp med leder eller FAU om du føler det er kritikkverdig, viss ikke er det kanskje en erfaring på godt eller vondt for barnet.'' Slikt er en erfaring på godt for ungene. (Med mindre et av barna hadde diabetes.) For øvrig virker det som staben har gjort en fantastisk innsats for å gi barna en unik dag. Det bør de få takk og ros for og slippe prinsipprytteri om sukker. mvh En liten "folkeopplysning": Ikke noe problem for diabarn å spise sukkerspinn - man setter bare ekstra insulin. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Det hadde jeg synes var festlig, også selv om jeg har et barn med diabetes. :-) Sukkerspinn er ikke gift. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Jeg pleide å nekte å kjøpe rådyre (og kvalmende med tanke på karusellkjøring)kjempeporsjoner av sukkerspinn når vi var i fornøyelsesparker. Så jeg hadde antakelig vært veldig fornøyd med at h*n hadde fått smake det i barnehagen - sikkert i en mye mindre målestokk enn hva som tilbys andre steder. Unger elsker jo popcornmaskiner og andre dingser for å lage godsaker, så det må ha vært en kjempesuksess. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Det hadde jeg synes var festlig, også selv om jeg har et barn med diabetes. :-) Sukkerspinn er ikke gift. ''Det hadde jeg synes var festlig, også selv om jeg har et barn med diabetes. :-)'' Nå ble jeg overrasket og nysgjerrig. Jeg ville trodd at sukkerspinn ble en sånn trist dette-kan-ikke-jeg-være-med-på-ting for diabetes barn. Vil du utdanne meg litt? I min barndom var sukkerspinn det ultimate privilegiet som kun var tilgjengelig en gang i året da det kom tivoli til byen. Nesten et religiøst rituale. :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 En liten "folkeopplysning": Ikke noe problem for diabarn å spise sukkerspinn - man setter bare ekstra insulin. :-) Så flott! :-) Verden har virkelig gått fremover på det området. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Jeg pleide å nekte å kjøpe rådyre (og kvalmende med tanke på karusellkjøring)kjempeporsjoner av sukkerspinn når vi var i fornøyelsesparker. Så jeg hadde antakelig vært veldig fornøyd med at h*n hadde fått smake det i barnehagen - sikkert i en mye mindre målestokk enn hva som tilbys andre steder. Unger elsker jo popcornmaskiner og andre dingser for å lage godsaker, så det må ha vært en kjempesuksess. Hva???!!! Nekter du ungene dine å kjøpe deilig søtt sukkerspinn? *s* Det var jo høydepunktet på 17. mai da jeg var liten. Og jeg gledet meg veldig til mine unger skulle få lov til å få det. Uheldigvis synes de ikke det er noe særlig - tror faktisk jeg er den som liker det best.... Vi kjøpte det sist gang i Dyreparken (signalgrønn i fargen), og da orket ingen av ungene å spise opp - så da sa jeg at dette var siste gangen. Men om et par år har jeg vel glemt det, og har lyst til å smake litt igjen :-) Synes faktisk det er litt fascinerende med den "bomullen" :-DDD 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 ''Det hadde jeg synes var festlig, også selv om jeg har et barn med diabetes. :-)'' Nå ble jeg overrasket og nysgjerrig. Jeg ville trodd at sukkerspinn ble en sånn trist dette-kan-ikke-jeg-være-med-på-ting for diabetes barn. Vil du utdanne meg litt? I min barndom var sukkerspinn det ultimate privilegiet som kun var tilgjengelig en gang i året da det kom tivoli til byen. Nesten et religiøst rituale. :-) mvh ''I min barndom var sukkerspinn det ultimate privilegiet som kun var tilgjengelig en gang i året da det kom tivoli til byen. Nesten et religiøst rituale.'' Les mitt svar til laban over her :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to-barns-mamman Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Jeg ville synes det var en morsom engangshendelse :-) Morsomt påfunn :-) Passende til tema :-) Nå har ikke jeg lest de andres innlegg, så kanskje tråkker jeg skikkelig i "det perfekte", men jeg er nok ikke så ordentlig jeg - gode påfunn bør belønnes. Regner jo med at sukkerspinn ikke er vanlig lunsjmat ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 ''Det hadde jeg synes var festlig, også selv om jeg har et barn med diabetes. :-)'' Nå ble jeg overrasket og nysgjerrig. Jeg ville trodd at sukkerspinn ble en sånn trist dette-kan-ikke-jeg-være-med-på-ting for diabetes barn. Vil du utdanne meg litt? I min barndom var sukkerspinn det ultimate privilegiet som kun var tilgjengelig en gang i året da det kom tivoli til byen. Nesten et religiøst rituale. :-) mvh ''Nå ble jeg overrasket og nysgjerrig. Jeg ville trodd at sukkerspinn ble en sånn trist dette-kan-ikke-jeg-være-med-på-ting for diabetes barn. Vil du utdanne meg litt?'' Klart jeg vil drive litt folkeopplysning! :-) Altså, diabetikere - som alle andre mennesker (!) har aller best av å ha et fett- og sukkerfattig kosthold i hverdagen. Mye fiber + aktivitet (som for resten av befolkningen) er veldig bra for god blodsukkerregulering. Allikevel er det ingenting som heter "nei-mat fordi du er diabetiker", med et lite unntak på brus med sukker. I dagens diabetesbehandling teller man karbohydrater i det man spiser, og setter insulin deretter. I eksempelvis sukkerspinn er det jo bare karbohydrater, raske sådanne også, så da må man gi mer insulin enn om man spiser grovbrød. De fleste diabetesbarn blir etterhvert ikke så veldig glad i sukker, så mengden begrenser seg veldig selv. Derfor vil nok ikke sukkerspinn èn dag i barnehagen gi noe særlig problem, men man må kanskje sette en korrigeringsdose med insulin 1,5 time etter første insulindose. I dag har også alle diabetikere praktiske, små blodsukkerapparat, som man måler blodsukkeret med ofte. Og på ekstra morsomme dager måler man noen ganger mer enn på helt vanlige hverdager. Så - det å ha diabetes er ikke noe stort problem, bare litt mer jobb og litt mer å passe på. :-) Dessuten: Ett høyt blodsukker er ikke farlig, det farlige er å ha høyt blodsukker over tid. Spør gjerne om du lurer på noe mer. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Hva???!!! Nekter du ungene dine å kjøpe deilig søtt sukkerspinn? *s* Det var jo høydepunktet på 17. mai da jeg var liten. Og jeg gledet meg veldig til mine unger skulle få lov til å få det. Uheldigvis synes de ikke det er noe særlig - tror faktisk jeg er den som liker det best.... Vi kjøpte det sist gang i Dyreparken (signalgrønn i fargen), og da orket ingen av ungene å spise opp - så da sa jeg at dette var siste gangen. Men om et par år har jeg vel glemt det, og har lyst til å smake litt igjen :-) Synes faktisk det er litt fascinerende med den "bomullen" :-DDD Jeg nektet det ikke alltid overalt. Men det er ikke spesielt lurt å stappe i seg en altfor stor porsjon sukkerspinn når man egentlig er der for å kjøre rundt sin egen akse (og har betalt en formue for å få gjøre akkurat det). Det var et fornøyelsespark-fenomen her. Tror ikke det har vært aktuelt på 17. mai. De fikk smake når de ble litt større. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Hva???!!! Nekter du ungene dine å kjøpe deilig søtt sukkerspinn? *s* Det var jo høydepunktet på 17. mai da jeg var liten. Og jeg gledet meg veldig til mine unger skulle få lov til å få det. Uheldigvis synes de ikke det er noe særlig - tror faktisk jeg er den som liker det best.... Vi kjøpte det sist gang i Dyreparken (signalgrønn i fargen), og da orket ingen av ungene å spise opp - så da sa jeg at dette var siste gangen. Men om et par år har jeg vel glemt det, og har lyst til å smake litt igjen :-) Synes faktisk det er litt fascinerende med den "bomullen" :-DDD :-) Heldigvis liker i hvert fall et av barna mine sukkerspinn så jeg har noen å mimre barndommen gjennom. For meg går det i spenningen og høytiden ved den fantastiske retten. At det nå også kommer med alskens skrekkelige fargetilsetninger gjør det bare bedre. Jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne at noen orker å stappe i seg det klisset. Som en gang var det beste jeg kunne få... :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Drømmedagen for ungene! Det må vel være lov for den ene dagen i året, vel. Stor stas for ungene, vil jeg tro. Så mye sukker er det ikke i sukkerspinn heller faktisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Akkurat som alle andre her: jeg hadde ikke reagert negativt. Jeg lar meg rett og slett imponere! Jeg hadde barnehagebarn fra -88 til -02, og opplevde aldri noe "mer" enn gelé/is/kake/boller ved slike anledninger 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Den ultimate fy-mat Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Jeg hadde ikke blitt begeistret, fordi barnet mitt har aldri smakt det og jeg ønsker ikke hun skal få smaken på akkurat sukkerspinn (som jeg misliker sterkt selv). Men jeg hadde ikke sagt noe, verken til barnehagen eller barnet, jeg ville bare håpet hun ikke likte det! Jeg skjønner jeg ikke kan skjerme henne for sukker og godterier hele barndommen, men jeg ville foretrukket at hun ikke får servert det i barnehagen. Sukkerspinn kan hun kjøpe for egne penger på tivoli når hun er gammel nok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Hadde ikke reagert negativt på det. Fest er fest, og sirkus er sirkus! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.