tzatziki1365380058 Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 :-) Heldigvis liker i hvert fall et av barna mine sukkerspinn så jeg har noen å mimre barndommen gjennom. For meg går det i spenningen og høytiden ved den fantastiske retten. At det nå også kommer med alskens skrekkelige fargetilsetninger gjør det bare bedre. Jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne at noen orker å stappe i seg det klisset. Som en gang var det beste jeg kunne få... :-) mvh ''For meg går det i spenningen og høytiden ved den fantastiske retten.'' )))))))))) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Hadde ikke reagert negativt på det. Fest er fest, og sirkus er sirkus! ''Fest er fest, og sirkus er sirkus!'' Og både fest og sirkus på en og samme barnehagedag blir jo bare himmelsk! :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Bare en liten "folkeopplysning": Et diabarn hadde ikke hatt problemer - man setter bare ekstra insulin. :-) ''Bare en liten "folkeopplysning": Et diabarn hadde ikke hatt problemer - man setter bare ekstra insulin. :-)'' Takk :-) ' Bestekompisen' til Vesla har diabetes2, og han har full kontroll. Likevel utveksler jeg noen sms/telefoner med foreldrene når han spiser hos oss, vel og merke uten at han veit det, .. Hmm, jeg er redd for å påføre han insulinsjokk eller koma, men innser at gutten har innsikt og kontroll, samt at foreldrene er 'laid back'. En barnehage har antakelig full innsikt og kompetanse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 ''Ja, du leste riktig'' Jeg ble litt nysgjerrig. Er du i mot det? Var det mange som var i mot det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 ''Bare en liten "folkeopplysning": Et diabarn hadde ikke hatt problemer - man setter bare ekstra insulin. :-)'' Takk :-) ' Bestekompisen' til Vesla har diabetes2, og han har full kontroll. Likevel utveksler jeg noen sms/telefoner med foreldrene når han spiser hos oss, vel og merke uten at han veit det, .. Hmm, jeg er redd for å påføre han insulinsjokk eller koma, men innser at gutten har innsikt og kontroll, samt at foreldrene er 'laid back'. En barnehage har antakelig full innsikt og kompetanse. ''Bestekompisen' til Vesla har diabetes2, og han har full kontroll. Likevel utveksler jeg noen sms/telefoner med foreldrene når han spiser hos oss, vel og merke uten at han veit det, .. '' Oj, barn med type 2 har jeg aldri hørt om. Vet du når han fikk det? Her i huset er det kommunikasjon både med diabarnet og vertskapet når hun er borte, og det er en veldig god forsikring for alle parter. :-) ''Hmm, jeg er redd for å påføre han insulinsjokk eller koma, men innser at gutten har innsikt og kontroll, samt at foreldrene er 'laid back'.'' Ungene lærer veldig fort, og snakker man i tillegg med foreldrene er man i grunnen på trygg grunn. Også vet dere sikkert hva dere skal gjøre OM han skulle bli for lav. Men ikke for det - kan man egentlig få føling når man har type 2, da? ''En barnehage har antakelig full innsikt og kompetanse.'' Nuvel... De SKAL jo ha det, men mange har det slettes ikke... Allikevel, et sukkerspinn vil foreldrene være obs på, og gi spesielle instruksjoner i forhold til. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevaala Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Hva???!!! Nekter du ungene dine å kjøpe deilig søtt sukkerspinn? *s* Det var jo høydepunktet på 17. mai da jeg var liten. Og jeg gledet meg veldig til mine unger skulle få lov til å få det. Uheldigvis synes de ikke det er noe særlig - tror faktisk jeg er den som liker det best.... Vi kjøpte det sist gang i Dyreparken (signalgrønn i fargen), og da orket ingen av ungene å spise opp - så da sa jeg at dette var siste gangen. Men om et par år har jeg vel glemt det, og har lyst til å smake litt igjen :-) Synes faktisk det er litt fascinerende med den "bomullen" :-DDD ''Synes faktisk det er litt fascinerende med den "bomullen" :-DDD'' Jeg også, den er litt magisk :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 ''Synes faktisk det er litt fascinerende med den "bomullen" :-DDD'' Jeg også, den er litt magisk :-) Magisk er ordet, ja :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Både som mor, stemor og ped.leder i barnehage: Flott initiativ!! Tipper ungene hadde det moro, virker som om de voksne har lagt seg i selen for å gjøre dagen spesiell! Det kan til og med hende at det var så stor suksess at det blir gjentatt neste år.... Tenk DET! Dette er EN gang i året, og da er det meste greit, kjenner jeg! Tar av meg hatten for de ansatte, tipper ungen min hadde storkost seg, og håper ingen fanatiske voksne ødelegger opplevelsen for barn og voksne med å snakke om kosthold og sukker i den forbindelse! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
to-barns-mamman Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Både som mor, stemor og ped.leder i barnehage: Flott initiativ!! Tipper ungene hadde det moro, virker som om de voksne har lagt seg i selen for å gjøre dagen spesiell! Det kan til og med hende at det var så stor suksess at det blir gjentatt neste år.... Tenk DET! Dette er EN gang i året, og da er det meste greit, kjenner jeg! Tar av meg hatten for de ansatte, tipper ungen min hadde storkost seg, og håper ingen fanatiske voksne ødelegger opplevelsen for barn og voksne med å snakke om kosthold og sukker i den forbindelse! . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Else Skrevet 15. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2012 [quote name=Shira )' timestamp='1329298500' post='4720912] ''Ja, du leste riktig'' Jeg ble litt nysgjerrig. Er du i mot det? Var det mange som var i mot det? Tja... Har vel ingen STERKE meninger omkring dette selv. Var vel mer med tanke på at det knapt er lov å servere kake når noen har bursdag i barnehagen lengre, jeg slengte på den linja ;0) Personlig hadde jeg ikke brydd meg om barna MINE fikk dette servert, men som (gammel) pedagogisk leder i barnehage hadde nok forslaget om sukkerspinn blitt nedstemt av meg. Jeg mener det er andre og mindre sukkerholdige måter å gjøre karnevalet minneverdig på for barna. Men jeg stemmer for kaker når barn i bursdag :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 ''Bestekompisen' til Vesla har diabetes2, og han har full kontroll. Likevel utveksler jeg noen sms/telefoner med foreldrene når han spiser hos oss, vel og merke uten at han veit det, .. '' Oj, barn med type 2 har jeg aldri hørt om. Vet du når han fikk det? Her i huset er det kommunikasjon både med diabarnet og vertskapet når hun er borte, og det er en veldig god forsikring for alle parter. :-) ''Hmm, jeg er redd for å påføre han insulinsjokk eller koma, men innser at gutten har innsikt og kontroll, samt at foreldrene er 'laid back'.'' Ungene lærer veldig fort, og snakker man i tillegg med foreldrene er man i grunnen på trygg grunn. Også vet dere sikkert hva dere skal gjøre OM han skulle bli for lav. Men ikke for det - kan man egentlig få føling når man har type 2, da? ''En barnehage har antakelig full innsikt og kompetanse.'' Nuvel... De SKAL jo ha det, men mange har det slettes ikke... Allikevel, et sukkerspinn vil foreldrene være obs på, og gi spesielle instruksjoner i forhold til. ''Oj, barn med type 2 har jeg aldri hørt om. Vet du når han fikk det?'' Jeg kjenner heller ikke til andre barn med type 2, denne gutten fikk diagnosen da han var ca 7 år gammel. Nylig blei det også påvist cøliaki. ''Men ikke for det - kan man egentlig få føling når man har type 2, da?'' Gutten og foreldrene er opptatt av at han ikke må bli for "lav", og jeg har antatt at det kunne føre til føling? Huff, jeg kan for lite om denne sykdommen, må lese meg opp og be om meir informasjon fra foreldrene hans :-/ Jeg er i overkant hysterisk ang barn og allergier etter at jeg holdt på å ta livet av et barn jeg satt barnevakt for da jeg var i tenåra. Jenta hadde fiskeallergi, det visste jeg, men gav henne leverpostei på brødskivene til kveldsmat siden ho ba om det. Etter kort tid blei ho kjempedårlig, tunga hovna opp og ho holdt på å kveles. Jeg ringte ambulanse og det gikk bra med henne, men det var da jeg lærte at Stabburets leverpostei i gul boks inneholder ansjos.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rudolfine Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Bare en liten "folkeopplysning": Et diabarn hadde ikke hatt problemer - man setter bare ekstra insulin. :-) Mammantil3, jeg må bare få skryte av så flott "opplysningstjeneste" du har hatt her! *skryte-skryte* Diabetes blir ofte mye lettere å håndtere med kunnskap, heller enn "stakkars deg"-holdning, som det ofte er altfor mye av! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Hva???!!! Nekter du ungene dine å kjøpe deilig søtt sukkerspinn? *s* Det var jo høydepunktet på 17. mai da jeg var liten. Og jeg gledet meg veldig til mine unger skulle få lov til å få det. Uheldigvis synes de ikke det er noe særlig - tror faktisk jeg er den som liker det best.... Vi kjøpte det sist gang i Dyreparken (signalgrønn i fargen), og da orket ingen av ungene å spise opp - så da sa jeg at dette var siste gangen. Men om et par år har jeg vel glemt det, og har lyst til å smake litt igjen :-) Synes faktisk det er litt fascinerende med den "bomullen" :-DDD Hehe :-) Sønnen min på 20 så nylig et bilde av seg på en elefant, tatt på en sirkusforestilling da han var ca 6 år. Han sa at han ikke huska sirkuset eller elefanten, kun sukkerspinnet han fikk i pausen, og at han ikke fikk vaske hendene før han kom hjem (ergo sprikende fingre på bildet) ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 ''Bestekompisen' til Vesla har diabetes2, og han har full kontroll. Likevel utveksler jeg noen sms/telefoner med foreldrene når han spiser hos oss, vel og merke uten at han veit det, .. '' Oj, barn med type 2 har jeg aldri hørt om. Vet du når han fikk det? Her i huset er det kommunikasjon både med diabarnet og vertskapet når hun er borte, og det er en veldig god forsikring for alle parter. :-) ''Hmm, jeg er redd for å påføre han insulinsjokk eller koma, men innser at gutten har innsikt og kontroll, samt at foreldrene er 'laid back'.'' Ungene lærer veldig fort, og snakker man i tillegg med foreldrene er man i grunnen på trygg grunn. Også vet dere sikkert hva dere skal gjøre OM han skulle bli for lav. Men ikke for det - kan man egentlig få føling når man har type 2, da? ''En barnehage har antakelig full innsikt og kompetanse.'' Nuvel... De SKAL jo ha det, men mange har det slettes ikke... Allikevel, et sukkerspinn vil foreldrene være obs på, og gi spesielle instruksjoner i forhold til. Hei, Noen med diabetes type 2 tar insulin (eller blodsukkersenkende medisiner) og de kan jo få føling, akkurat som de med type 1. Det er flere og flere barn nå som får diabetes type 2. Det er også en del med type 1 som mister immunreaksjonen, og derfor havner "litt i midten". Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Tja... Har vel ingen STERKE meninger omkring dette selv. Var vel mer med tanke på at det knapt er lov å servere kake når noen har bursdag i barnehagen lengre, jeg slengte på den linja ;0) Personlig hadde jeg ikke brydd meg om barna MINE fikk dette servert, men som (gammel) pedagogisk leder i barnehage hadde nok forslaget om sukkerspinn blitt nedstemt av meg. Jeg mener det er andre og mindre sukkerholdige måter å gjøre karnevalet minneverdig på for barna. Men jeg stemmer for kaker når barn i bursdag :0) Hvordan tok barna det da? Ble det suksess? Personlig syns jeg det er helt greitt med sukkerspinn den dagen, for det er jo litt stas som mange her skriver. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Jeg hadde ikke blitt begeistret, fordi barnet mitt har aldri smakt det og jeg ønsker ikke hun skal få smaken på akkurat sukkerspinn (som jeg misliker sterkt selv). Men jeg hadde ikke sagt noe, verken til barnehagen eller barnet, jeg ville bare håpet hun ikke likte det! Jeg skjønner jeg ikke kan skjerme henne for sukker og godterier hele barndommen, men jeg ville foretrukket at hun ikke får servert det i barnehagen. Sukkerspinn kan hun kjøpe for egne penger på tivoli når hun er gammel nok. Om man skal følge din logikk ville det vært mye bedre å servere sukkerspinn enn feks kake, for hvor ofte vil ditt barn kunne peke på og si "vil ha!" når hun ser et sukkerspinn neste gang? Der jeg bor får man kun tak i sukkerspinn på sirkus/ tivoli, når det er martnad eller sterkt kamuflert i boks på kino. Kake derimot, ser man overalt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Hva???!!! Nekter du ungene dine å kjøpe deilig søtt sukkerspinn? *s* Det var jo høydepunktet på 17. mai da jeg var liten. Og jeg gledet meg veldig til mine unger skulle få lov til å få det. Uheldigvis synes de ikke det er noe særlig - tror faktisk jeg er den som liker det best.... Vi kjøpte det sist gang i Dyreparken (signalgrønn i fargen), og da orket ingen av ungene å spise opp - så da sa jeg at dette var siste gangen. Men om et par år har jeg vel glemt det, og har lyst til å smake litt igjen :-) Synes faktisk det er litt fascinerende med den "bomullen" :-DDD Jeg eeelsker sukkerspinn ennå jeg. To på rappen er storfest ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Den ultimate.. Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Om man skal følge din logikk ville det vært mye bedre å servere sukkerspinn enn feks kake, for hvor ofte vil ditt barn kunne peke på og si "vil ha!" når hun ser et sukkerspinn neste gang? Der jeg bor får man kun tak i sukkerspinn på sirkus/ tivoli, når det er martnad eller sterkt kamuflert i boks på kino. Kake derimot, ser man overalt Men nettopp derfor, jeg syns hun kan vente til vi er på sirkus (om noen år...). Heldigvis har ikke barnehagen servert sukkerspinn. Det handler mest om at jeg syns det er grusomt ekkelt Heller kake og is! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Men nettopp derfor, jeg syns hun kan vente til vi er på sirkus (om noen år...). Heldigvis har ikke barnehagen servert sukkerspinn. Det handler mest om at jeg syns det er grusomt ekkelt Heller kake og is! Jeg tror ikke jeg fikk fram poenget mitt. Sukkerspinn tar det lang tid til hun ser igjen (= potensielt lite mas), mens kake ser hun ofte, også på Rema (= potensielt mye mas). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Den ultimate fy-mat Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Jeg tror ikke jeg fikk fram poenget mitt. Sukkerspinn tar det lang tid til hun ser igjen (= potensielt lite mas), mens kake ser hun ofte, også på Rema (= potensielt mye mas). Jeg skjønte det, men poenget mitt er bare at jeg syns sukkerspinn er ekkelt og kvalmende Jeg har personlig problemer med sukkerspinn, ikke masing, og egentlig ikke sukker generelt, selvom det er greit at de begrenser det i barnehagen, så kan heller jeg gi bort en sjokolade i ny og ne (liker å være populær selv!). Jeg vil foretrekke kaker, derfor bør barnet mitt foretrekke kaker (akkurat som om jeg kan styre det), he he. Barnehagen kan jeg ikke styre, men som sagt, sukkerspinn (og blå slush) vil ikke jeg foreslå at de skal servere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.