Gjest du store alpakka Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Men nettopp derfor, jeg syns hun kan vente til vi er på sirkus (om noen år...). Heldigvis har ikke barnehagen servert sukkerspinn. Det handler mest om at jeg syns det er grusomt ekkelt Heller kake og is! ''Det handler mest om at jeg syns det er grusomt ekkelt'' Men hvis barnehagen serverer dette behøver jo ikke du å spise det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Mammantil3, jeg må bare få skryte av så flott "opplysningstjeneste" du har hatt her! *skryte-skryte* Diabetes blir ofte mye lettere å håndtere med kunnskap, heller enn "stakkars deg"-holdning, som det ofte er altfor mye av! Oj - takk! *rødme* :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Hei, Noen med diabetes type 2 tar insulin (eller blodsukkersenkende medisiner) og de kan jo få føling, akkurat som de med type 1. Det er flere og flere barn nå som får diabetes type 2. Det er også en del med type 1 som mister immunreaksjonen, og derfor havner "litt i midten". Med vennlig hilsen Ja det er klart, når de er på sprøyter/pumpe kan jo det skje - jeg tenkte ikke så langt tidligere i dag. De jeg kjenner av type 2-diabetikere går kun på tabletter, og et par av dem har sagt at de ikke kan få føling, det er en av forskjellene mellom sykdommene. Må lete etter statistikk på type 2 hos barn, for det har jeg som sagt ikke hørt om - men det finnes jo helt sikkert. Bare interessant å se hvor stor andel osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Tja... Har vel ingen STERKE meninger omkring dette selv. Var vel mer med tanke på at det knapt er lov å servere kake når noen har bursdag i barnehagen lengre, jeg slengte på den linja ;0) Personlig hadde jeg ikke brydd meg om barna MINE fikk dette servert, men som (gammel) pedagogisk leder i barnehage hadde nok forslaget om sukkerspinn blitt nedstemt av meg. Jeg mener det er andre og mindre sukkerholdige måter å gjøre karnevalet minneverdig på for barna. Men jeg stemmer for kaker når barn i bursdag :0) ''Jeg mener det er andre og mindre sukkerholdige måter å gjøre karnevalet minneverdig på for barna. Men jeg stemmer for kaker når barn i bursdag :0)'' Det blir jo mye mer søtt av kake hver gang noen har bursdag kontra sirkus èn gang i året? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 ''Oj, barn med type 2 har jeg aldri hørt om. Vet du når han fikk det?'' Jeg kjenner heller ikke til andre barn med type 2, denne gutten fikk diagnosen da han var ca 7 år gammel. Nylig blei det også påvist cøliaki. ''Men ikke for det - kan man egentlig få føling når man har type 2, da?'' Gutten og foreldrene er opptatt av at han ikke må bli for "lav", og jeg har antatt at det kunne føre til føling? Huff, jeg kan for lite om denne sykdommen, må lese meg opp og be om meir informasjon fra foreldrene hans :-/ Jeg er i overkant hysterisk ang barn og allergier etter at jeg holdt på å ta livet av et barn jeg satt barnevakt for da jeg var i tenåra. Jenta hadde fiskeallergi, det visste jeg, men gav henne leverpostei på brødskivene til kveldsmat siden ho ba om det. Etter kort tid blei ho kjempedårlig, tunga hovna opp og ho holdt på å kveles. Jeg ringte ambulanse og det gikk bra med henne, men det var da jeg lærte at Stabburets leverpostei i gul boks inneholder ansjos.... ''Jeg kjenner heller ikke til andre barn med type 2, denne gutten fikk diagnosen da han var ca 7 år gammel. Nylig blei det også påvist cøliaki.'' Å stakkars folk - den kombinasjonen er jo helt ille... Mye vanskeligere å leve med cøliaki enn diabetes, og sammen er det veldig lite hyggelig. :-( Veldig vanskelig å sette insulin pga. alt sukkeret i glutenfrie produkter, og ikke minst veldig styrete å unngå enhver smule med hvetemel... Huff. ''Gutten og foreldrene er opptatt av at han ikke må bli for "lav", og jeg har antatt at det kunne føre til føling? Huff, jeg kan for lite om denne sykdommen, må lese meg opp og be om meir informasjon fra foreldrene hans :-/'' Ja, går han på insulinsprøyter/har pumpe så kan han jo bli for lav, jeg tenkte bare på tablettbehandling tidligere i dag og det et par av type2-damene har sagt til meg. Du skal ikke være redd for at han blir for lav, han måler sikkert blodsukkeret sitt jevnlig og da har man god kontroll. Det er svært sjelden man raser ned i farlig føling om blodsukkeret ligger innenfor normalen. ''Jeg er i overkant hysterisk ang barn og allergier etter at jeg holdt på å ta livet av et barn jeg satt barnevakt for da jeg var i tenåra. Jenta hadde fiskeallergi, det visste jeg, men gav henne leverpostei på brødskivene til kveldsmat siden ho ba om det. Etter kort tid blei ho kjempedårlig, tunga hovna opp og ho holdt på å kveles. Jeg ringte ambulanse og det gikk bra med henne, men det var da jeg lærte at Stabburets leverpostei i gul boks inneholder ansjos....'' Stakkars deg, og stakkars barnet! For en forferdelig opplevelse...! Hva diabetes angår, så finnes det veldig mange gode sider på nettet hvor det står mye. Se f.eks. diabetesforbundet.no. :-) Foreldrene er veldig heldige som har deg! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Else Skrevet 16. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2012 ''Jeg mener det er andre og mindre sukkerholdige måter å gjøre karnevalet minneverdig på for barna. Men jeg stemmer for kaker når barn i bursdag :0)'' Det blir jo mye mer søtt av kake hver gang noen har bursdag kontra sirkus èn gang i året? ''Det blir jo mye mer søtt av kake hver gang noen har bursdag kontra sirkus èn gang i året?'' Jeg har jo ikke sagt det ikke gjør det. Jeg sa bare at jeg var for kaker når barna hadde bursdag med mot sukkerspinn under karneval. Ikke målt i sukker i det hele tatt. For MEG er det vanskelig å se for meg en kjekk feiring av bursdag uten kake, mens jeg fint klarer å se for meg andre måter å gjøre et karneval minneverdig. Og som pedagog mener jeg det er her vi kan gjøre en viktig jobb i "forebygge" forventninger til en fest eller feiring. Det kommer flere merkedager i en barnehage enn karneval. Men som sagt, dette er ingen stor sak for meg. Ble faktisk overrasket over alle som var positive til dette, med tanke å sukkerhysteriet blant dagens foreldre ;0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Else Skrevet 16. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2012 [quote name=Shira )' timestamp='1329328010' post='4721113] Hvordan tok barna det da? Ble det suksess? Personlig syns jeg det er helt greitt med sukkerspinn den dagen, for det er jo litt stas som mange her skriver. ) Har ikke fått rapport ennå, bare på at klovneshowet hadde blitt en suksess :0) Er nok temmelig sikker på sukkerspinnet var en vinner blant barna, er vel liten tvil om det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Det hadde jeg ikke reagert på i det hele tatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Jeg hadde ikke blitt begeistret, fordi barnet mitt har aldri smakt det og jeg ønsker ikke hun skal få smaken på akkurat sukkerspinn (som jeg misliker sterkt selv). Men jeg hadde ikke sagt noe, verken til barnehagen eller barnet, jeg ville bare håpet hun ikke likte det! Jeg skjønner jeg ikke kan skjerme henne for sukker og godterier hele barndommen, men jeg ville foretrukket at hun ikke får servert det i barnehagen. Sukkerspinn kan hun kjøpe for egne penger på tivoli når hun er gammel nok. Hva om ungen din hadde fått dette i et privat bursdagsselskap hjemme hos noen, da? Det er jo hjemmemaskiner å få kjøpt nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 ''Det hadde jeg synes var festlig, også selv om jeg har et barn med diabetes. :-)'' Nå ble jeg overrasket og nysgjerrig. Jeg ville trodd at sukkerspinn ble en sånn trist dette-kan-ikke-jeg-være-med-på-ting for diabetes barn. Vil du utdanne meg litt? I min barndom var sukkerspinn det ultimate privilegiet som kun var tilgjengelig en gang i året da det kom tivoli til byen. Nesten et religiøst rituale. :-) mvh ''I min barndom var sukkerspinn det ultimate privilegiet som kun var tilgjengelig en gang i året da det kom tivoli til byen. Nesten et religiøst rituale.'' Nikker gjenkjennende :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Skulle man reagere på det? Er det sjokkerende (ref: "ja, du leste riktig")? Ærlig talt, jeg slutter ikke å la meg overraske over hva folk mener er feil... Sukkerspinn til karneval som foregår en gang i året - hvorfor i all verden skulle det være feil?!?! ''Skulle man reagere på det? Er det sjokkerende (ref: "ja, du leste riktig")? Ærlig talt, jeg slutter ikke å la meg overraske over hva folk mener er feil... Sukkerspinn til karneval som foregår en gang i året - hvorfor i all verden skulle det være feil?!?!'' He he... Det hadde ikke blitt mye til karnevalskos om man serverte gulrøtter og kålrabiskiver! :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Hadde ikke reagert nevneverdig siden det var en ting som åpenbart skjedde en gang i året. Og så hadde jeg prisa meg lykkelig over at ikke jeg trengte å hanskes med 18 unger med sukkerspinn i magen... ''Og så hadde jeg prisa meg lykkelig over at ikke jeg trengte å hanskes med 18 unger med sukkerspinn i magen...'' Ville syntes det var verre med 36 klissete hender som klasset over alt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Hva om ungen din hadde fått dette i et privat bursdagsselskap hjemme hos noen, da? Det er jo hjemmemaskiner å få kjøpt nå. ''Det er jo hjemmemaskiner å få kjøpt nå'' Oi. Har tydeligvis sovet i timen. Funker de? På en annen side - kanskje der er lurest å bare ha tilgang på tivoli/ martnad fremdeles... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 ''Det er jo hjemmemaskiner å få kjøpt nå'' Oi. Har tydeligvis sovet i timen. Funker de? På en annen side - kanskje der er lurest å bare ha tilgang på tivoli/ martnad fremdeles... ;-) Aner ikke - har bare sett at de er tl salgs. :-) de er jo mye enklere enn de proffe maskinene, naturlig nok :-) Eksempel: http://www.multicom.no/Sukkerspinn-maskin-MELISSA/cat-p/c0/p10605786 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Den ultimate fy-mat Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Hva om ungen din hadde fått dette i et privat bursdagsselskap hjemme hos noen, da? Det er jo hjemmemaskiner å få kjøpt nå. Ja, så hadde det vært helt grteit. Og det hadde det vært om hun fikk det i barnehagen også, jeg hadde ikke sagt et pip til noen. Men jeg ville ikke applaudert det. Trådstarter spør hvordan vi ville reagert, og jeg ville i mitt stille sinn mislikt det. Helt personlig. I bursdager og i barnehagen får hun alt det andre barn får. Men jeg trenger ikke å servere alt selv. Og noen her ville blitt begeistret over det gode tiltaket, DET ville ikke jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Det hadde jeg ikke reagert på i det hele tatt. Så moro hadde jeg tenkt. Må være lov å ta en "fest" av og til for ungene også.. Vi får vin på jobbens personalfest, og hender noen blir litt gira da, som sikkert noen av ungene ble av sukker også Artig ide. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Jeg hadde ikke sagt noe, men jeg hadde irritert meg. Det blir fort for mye sukker i barnehagen. Det der med "en gang i året" går bare ikke, for det er mye som er en gang: En sommerfest, en julefest for barna, en for foreldrene, en bursdag for hvert barn, en grillfest, etc. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 ''Det blir jo mye mer søtt av kake hver gang noen har bursdag kontra sirkus èn gang i året?'' Jeg har jo ikke sagt det ikke gjør det. Jeg sa bare at jeg var for kaker når barna hadde bursdag med mot sukkerspinn under karneval. Ikke målt i sukker i det hele tatt. For MEG er det vanskelig å se for meg en kjekk feiring av bursdag uten kake, mens jeg fint klarer å se for meg andre måter å gjøre et karneval minneverdig. Og som pedagog mener jeg det er her vi kan gjøre en viktig jobb i "forebygge" forventninger til en fest eller feiring. Det kommer flere merkedager i en barnehage enn karneval. Men som sagt, dette er ingen stor sak for meg. Ble faktisk overrasket over alle som var positive til dette, med tanke å sukkerhysteriet blant dagens foreldre ;0) ''For MEG er det vanskelig å se for meg en kjekk feiring av bursdag uten kake, mens jeg fint klarer å se for meg andre måter å gjøre et karneval minneverdig. '' Vi fikk veldig gode tilbakemeldinger både fra personale og barn da vi valgte å ha med fruktsalat i stedet for kake da sønnen vår hadde bursdag. Han går i en sukker-barnehage, men har gått i en annen før hvor det var totalt sukkerforbud og der klarte de å ha festlige bursdager allikevel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angustia Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 ''For MEG er det vanskelig å se for meg en kjekk feiring av bursdag uten kake, mens jeg fint klarer å se for meg andre måter å gjøre et karneval minneverdig. '' Vi fikk veldig gode tilbakemeldinger både fra personale og barn da vi valgte å ha med fruktsalat i stedet for kake da sønnen vår hadde bursdag. Han går i en sukker-barnehage, men har gått i en annen før hvor det var totalt sukkerforbud og der klarte de å ha festlige bursdager allikevel. ''Vi fikk veldig gode tilbakemeldinger både fra personale og barn da vi valgte å ha med fruktsalat i stedet for kake da sønnen vår hadde bursdag.'' Imponerende! Jeg har hatt barn i barnehage i ca 20 år, og i alle disse åra har barna fått servert fruksalat daglig: Barna må ta med en frukt hver dag, fruktene kuttes opp og serveres i en felles bolle. Det må være en "eksotisk" fruktsalat som skaper bursdagsstemning ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 ''Vi fikk veldig gode tilbakemeldinger både fra personale og barn da vi valgte å ha med fruktsalat i stedet for kake da sønnen vår hadde bursdag.'' Imponerende! Jeg har hatt barn i barnehage i ca 20 år, og i alle disse åra har barna fått servert fruksalat daglig: Barna må ta med en frukt hver dag, fruktene kuttes opp og serveres i en felles bolle. Det må være en "eksotisk" fruktsalat som skaper bursdagsstemning ;-) ''Imponerende! Jeg har hatt barn i barnehage i ca 20 år, og i alle disse åra har barna fått servert fruksalat daglig: Barna må ta med en frukt hver dag, fruktene kuttes opp og serveres i en felles bolle. Det må være en "eksotisk" fruktsalat som skaper bursdagsstemning ;-)'' Hehe.... er "ungene" dine fortsatt glade i fruktsalat sånn til hverdags? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.