Gjest dfdf Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Hei! Har et spørsmål angående vannkopper. Vi har nettopp fått en datter (4 uker gammel i dag). Mor har ikke tidligere hatt vannkopper og har derfor ikke antistoffer (påvist ved blodprøve, sero-negativ) Det går vannkopper i barnehagen til vår førstefødte sønn som er omlag to år gammel . Han har hatt et lengre fravær fra barnehagen, men var tilbake mandag denne uken. Vi forventer derfor at sannsynligheten er stor for at han vil bli smittet og dermed vil kunne smitte mor og det nyfødte barnet på 4 uker. Lurer i denne forbindelse på om dette vil kunne medføre noen farer/komplikasjoner for det nyfødte barnet og om vi i så fall bør foreta oss noen prevantive handlinger? Mor fullammer den nyfødte, men det hjelper vel ikke i forhold til antistoffer siden mor ikke har gjennomgått infeksjonen. Hva er ellers din erfaring med vannkopper på så små barn? Hilsen tobarnsfar 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Min erfaring er at barn (har dog ikke vært bort så små barn) har et mye lettere sykdomsforløp enn voksne, så det er mulig mor bør være mer redd for at hun skal få det enn at babyen får det... Min eks ble totalt utslått med feber og en million prikker fra topp til tå... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 15. februar 2012 Del Skrevet 15. februar 2012 Uten å ha visst noe spesielt om temaet, hadde jeg tenkt som Lillemus under her... At det ville være et lettere forløp for et lite barn. Men jeg vet om noen som har en baby som fikk vannkopper som liten (et par mnd) - og de fikk vite (og merke) at sykdomsforløpet ble relativt hardt/langvarig. Jeg tror jeg ville hørt med helsestasjon/lege. Hvis man søker på det ser man at det _kan_ bli komplikasjoner av et sånt tilfelle... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Vannkopper er svært smittsomt, men gir sjelden alvorlig sykdomsbilde. Unntak er barn med immunsvikt eller som behandles med cellegift./kortison. Barn som fødes av en mor som får vannkopper siste uken av svangerskapet eller de første dager etter fødsel, kan få sykdom som barn med immunsvikt, de bør få immunglobulin. Får det vannkopper skal det behandes med aciklovir. (anitviralt medikament) Jeg synes ditt barn bør få imunnglobulin pga. risiko for smitte, men du må snakke med din lege om dette. Det er jo ikke sikkert det blir smittet, så det blir en vurderingsak og din lege må være enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Vannkopper er svært smittsomt, men gir sjelden alvorlig sykdomsbilde. Unntak er barn med immunsvikt eller som behandles med cellegift./kortison. Barn som fødes av en mor som får vannkopper siste uken av svangerskapet eller de første dager etter fødsel, kan få sykdom som barn med immunsvikt, de bør få immunglobulin. Får det vannkopper skal det behandes med aciklovir. (anitviralt medikament) Jeg synes ditt barn bør få imunnglobulin pga. risiko for smitte, men du må snakke med din lege om dette. Det er jo ikke sikkert det blir smittet, så det blir en vurderingsak og din lege må være enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.