Gjest hva gjør man? Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Er lei av at "dronningene" på skolen vår får styre på som de vil - er akkurat som om de er fredet av lærerne. Stjeling av venninner og utestenging - ingenting får lærerne til å snakke til dem virker det som. Her er det snakk om oppførsel over år og stjeling av den ene venninna etter den andre. Denne dronninga har tydeligvis et horn i siden til jenta vår (for flink/for sterk) så hun skal måtte bli gående alene fordi dronninga stjeler alle de hun blir venninne med. Vel ikke alle da - bare hvis de er noenlunde populære. Nå er det rett før jeg går til foreldrene - skolen gjør jo ingenting! Ja vi har arbeidet mye med vår egen jente for å finne ut om årsaken ligger der - men hun er bare sterk og har rettferdighetssans - ikke noen nikkedukke og tør å si fra om sine meninger. Stiller opp for de svake. Og så er hun som sagt flink i ting som dronninga også er flink til så hun blir sett på som en konkurrent. Jeg sier at hun ikke må krype - nå har dronninga overtatt nok en bestevenninne - så hun må vel finne seg en ny venninne - igjen.... Har klaget skikkelig til lærer nå siden dette har gjentatt seg mange ganger men det virker ikke som om de så mye har snakket med dronninga. Selv om læreren var enig i at nå var det blitt mobbing. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Virker som det er et dårlig miljø, men jeg skjønner ikke helt det med stjeling av venninner. En har ikke eiendomsrett til venner, og lærer kan neppe bidra til at de kommer til rette. Mulig jeg misforstår noe her. Men miljøet bør skolen ta et ansvar for, og evt kople inn sosiallærer. Kanskje kunne det også være en idé å ta kontakt med foreldrene til den andre jenta? På skolen vår er de klare på at de har et ansvar for læringsmiljøet og miljøet på skolen, men ikke for det som skjer utenfor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hva gjør man? Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Virker som det er et dårlig miljø, men jeg skjønner ikke helt det med stjeling av venninner. En har ikke eiendomsrett til venner, og lærer kan neppe bidra til at de kommer til rette. Mulig jeg misforstår noe her. Men miljøet bør skolen ta et ansvar for, og evt kople inn sosiallærer. Kanskje kunne det også være en idé å ta kontakt med foreldrene til den andre jenta? På skolen vår er de klare på at de har et ansvar for læringsmiljøet og miljøet på skolen, men ikke for det som skjer utenfor. Er fullt klar over at man ikke "eier" venninner og det ved jenta vår også - men når dronninga systematisk går etter å bli venninner med de som jenta vår er blitt venninne med for så å nekte jenta vår å være med så er det jo "stjeling". Dette skjer på skolen. I fritiden er jenta vår enda med bestevenninnen men det varer vel ikke lenge... Bestevenninnen er litt slik at hun ikke helt tør å si fra om ting. Det er dronninga som bestemmer. Kunne ha skrevet mye mer men det er jo begrenset hva man klarer å få fram i et par innlegg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Hmmm... vedr det å ta det opp med foreldrene: Du tegner et bilde av din datter som fullstendig perfekt og uskyldig oppi det hele. Tror du det er sånn? Hva hvis den andre jentas foreldre har et tilsvarende rosenrødt syn på si jente? Da kan det bli en fruktbar diskusjon... Not! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Er fullt klar over at man ikke "eier" venninner og det ved jenta vår også - men når dronninga systematisk går etter å bli venninner med de som jenta vår er blitt venninne med for så å nekte jenta vår å være med så er det jo "stjeling". Dette skjer på skolen. I fritiden er jenta vår enda med bestevenninnen men det varer vel ikke lenge... Bestevenninnen er litt slik at hun ikke helt tør å si fra om ting. Det er dronninga som bestemmer. Kunne ha skrevet mye mer men det er jo begrenset hva man klarer å få fram i et par innlegg... Skjønner det ikke er hyggelig, men høres på meg ut som noe som evt bør ordnes opp på privaten, og ikke er skolens ansvar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hva gjør man? Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Hmmm... vedr det å ta det opp med foreldrene: Du tegner et bilde av din datter som fullstendig perfekt og uskyldig oppi det hele. Tror du det er sånn? Hva hvis den andre jentas foreldre har et tilsvarende rosenrødt syn på si jente? Da kan det bli en fruktbar diskusjon... Not! Ja slike svar får man vel som standard - som jeg skrev så har vi sjekket ut dette.... lærer er også enig i at jenta vår ikke er årsaken denne gangen. Man får ikke fram alt i et innlegg - men det kan vel ikke være slik at man da ikke kan skrive innlegg? Kanskje det - av og til - er slik som trådstarter beskriver situasjonen? Går ihvertfall an å ta et forbehold om det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hva gjør man? Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Skjønner det ikke er hyggelig, men høres på meg ut som noe som evt bør ordnes opp på privaten, og ikke er skolens ansvar. Vi har ingenting med dronninga å gjøre på privaten. Mobbingen skjer på skolen og da er det vel skolens ansvar? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Vi har ingenting med dronninga å gjøre på privaten. Mobbingen skjer på skolen og da er det vel skolens ansvar? Ja, skolen bør ta tak i mobbing på skolen, om det virkelig er det som skjer. Dog usikker på hvordan de skal ta fatt her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Hva mener du med å stjele venninner? Jeg visste ikke at venninner var en personlig eiendom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hva gjør man? Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Hva mener du med å stjele venninner? Jeg visste ikke at venninner var en personlig eiendom. Da kan du lese de andre innleggene jeg har skrevet i tråden... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hva gjør man? Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Ja, skolen bør ta tak i mobbing på skolen, om det virkelig er det som skjer. Dog usikker på hvordan de skal ta fatt her. Første steg er vel å ta et oppgjør med mobberen... Dersom noen slår så får de jo beskjed om å ikke slå. Dersom noen utestenger, baktaler, sender stygge blikk - så må de få beskjed om at slik oppførsel ikke er akseptabel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Jeg synes det er pussig at du utpeker en jente som syndbukk for at mange jenter svikter jenta di. Etter min oppfatning er det like stor grunn til å ansvarliggjøre alle de andre dersom de utestenger jenta di. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Første steg er vel å ta et oppgjør med mobberen... Dersom noen slår så får de jo beskjed om å ikke slå. Dersom noen utestenger, baktaler, sender stygge blikk - så må de få beskjed om at slik oppførsel ikke er akseptabel. Skolen må jo snakke med de det gjelder, la dem fortelle sin versjon og fortelle barna hva slags oppførsel som ikke aksepteres. Det er jo ikke sikkert alle har samme oppfatning av situasjonen som dere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Vi har ingenting med dronninga å gjøre på privaten. Mobbingen skjer på skolen og da er det vel skolens ansvar? Skolen kan ta et ansvar for mobbing, men kan ikke bestemme hvem som skal være venner. Derimot kan de oppfordre til å leke sammen alle sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 http://img2.custompublish.com/getfile.php/1078532.1542.xaveqqrfwd/Skjult+mobbing_Tove+Flack.pdf?return=www.fug.no Jeg har vært på foredrag med Tove Flack som arbeider ved Senter for Adferdstforskning ved Universitetet i Stavanger. Les om henne, og det hun sier om skjult mobbing. Læreren til vår mellomste var på samme foredrag som meg, og benyttet noen av hennes metoder for å få slutt på den skjulte (og mindre skjulte) mobbingen av vår datter og en annen jente i klassen. Det ble mange tårer, mange klemmer og et mye bedre miljø i jentegjengen. Vis også Flacks forskning til læreren til din datter, og krev at noe skjer. Jeg sier ikke at "dronninga" er den eneste med skyld. Jeg sier ikke at din datter er helt uten skyld. Men resultatet av det som skjer er helt typisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Skjønner det ikke er hyggelig, men høres på meg ut som noe som evt bør ordnes opp på privaten, og ikke er skolens ansvar. Jeg er helt uenig med deg. Dette er noe som foregår på skolen, og da mener jeg skolen også har et ansvar for å ta tak i det. Se svaret mitt til hovedinnlegget. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brent Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 http://img2.custompublish.com/getfile.php/1078532.1542.xaveqqrfwd/Skjult+mobbing_Tove+Flack.pdf?return=www.fug.no Jeg har vært på foredrag med Tove Flack som arbeider ved Senter for Adferdstforskning ved Universitetet i Stavanger. Les om henne, og det hun sier om skjult mobbing. Læreren til vår mellomste var på samme foredrag som meg, og benyttet noen av hennes metoder for å få slutt på den skjulte (og mindre skjulte) mobbingen av vår datter og en annen jente i klassen. Det ble mange tårer, mange klemmer og et mye bedre miljø i jentegjengen. Vis også Flacks forskning til læreren til din datter, og krev at noe skjer. Jeg sier ikke at "dronninga" er den eneste med skyld. Jeg sier ikke at din datter er helt uten skyld. Men resultatet av det som skjer er helt typisk. Jeg vil råde alle foreldre som opplever dette også å dra inn rektor. Blir man ikke hørt, ta med advokat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brent Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Jeg synes det er pussig at du utpeker en jente som syndbukk for at mange jenter svikter jenta di. Etter min oppfatning er det like stor grunn til å ansvarliggjøre alle de andre dersom de utestenger jenta di. Du har nok et poeng der. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brent Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Skolen må jo snakke med de det gjelder, la dem fortelle sin versjon og fortelle barna hva slags oppførsel som ikke aksepteres. Det er jo ikke sikkert alle har samme oppfatning av situasjonen som dere. Skolen må ta de meldingene de får på alvor og kartlegge situasjonen. Men det er ganske viktig at man tar på alvor når noen føler seg mobbet, og ikke lurer mest på om det skjer andre ting. Dersom du leser det første innlegget til Jubalong, kan dette ganske enkelt gjøres gjennom metodene til Tove Flack. Men noen skoler har store problemer med å ta dette på alvor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brent Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Jeg ville gått til skolen, krevd at rektor også er med på møtene. Evt sosiallærer, eller en annen de har utpekt skal jobbe med slike saker. Ta evt med advokat om du ikke blir hørt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.