Gjest Elextra Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Jeg er helt uenig med deg. Dette er noe som foregår på skolen, og da mener jeg skolen også har et ansvar for å ta tak i det. Se svaret mitt til hovedinnlegget. Jeg er ikke uenig med deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Jeg vil råde alle foreldre som opplever dette også å dra inn rektor. Blir man ikke hørt, ta med advokat. Ja, hvis man ikke kommer i mål med å snakke med lærer, så tar man det videre - absolutt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Jeg synes det er pussig at du utpeker en jente som syndbukk for at mange jenter svikter jenta di. Etter min oppfatning er det like stor grunn til å ansvarliggjøre alle de andre dersom de utestenger jenta di. Helt klart! Alle i jentegruppa må bli klar over hva som skjer, hvorfor det skjer og lære hva de kan gjøre for at det ikke skal fortsette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Jeg er ikke uenig med deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Er fullt klar over at man ikke "eier" venninner og det ved jenta vår også - men når dronninga systematisk går etter å bli venninner med de som jenta vår er blitt venninne med for så å nekte jenta vår å være med så er det jo "stjeling". Dette skjer på skolen. I fritiden er jenta vår enda med bestevenninnen men det varer vel ikke lenge... Bestevenninnen er litt slik at hun ikke helt tør å si fra om ting. Det er dronninga som bestemmer. Kunne ha skrevet mye mer men det er jo begrenset hva man klarer å få fram i et par innlegg... ''men når dronninga systematisk går etter å bli venninner med de som jenta vår er blitt venninne med for så å nekte jenta vår å være med så er det jo "stjeling".'' Jeg synes ikke du skal fokusere på at "dronninga" som du kaller henne systematisk går etter å bli venninne med venninnene til datteren din. Det kan ingen nekte henne. Jeg synes heller du skal fokusere på utestenging og at det må være mulig å være 3 stykker. Da tror du vil fremstå mer seriøst. Som sagt er venner ingen personlig eiendom. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Skolen må ta de meldingene de får på alvor og kartlegge situasjonen. Men det er ganske viktig at man tar på alvor når noen føler seg mobbet, og ikke lurer mest på om det skjer andre ting. Dersom du leser det første innlegget til Jubalong, kan dette ganske enkelt gjøres gjennom metodene til Tove Flack. Men noen skoler har store problemer med å ta dette på alvor. ''Skolen må ta de meldingene de får på alvor og kartlegge situasjonen'' Det kan det godt hende at de allerede gjør. Slike saker kan være vanskelig, for det kan hende at også skolen ser dette på en annen måte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brent Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 ''Skolen må ta de meldingene de får på alvor og kartlegge situasjonen'' Det kan det godt hende at de allerede gjør. Slike saker kan være vanskelig, for det kan hende at også skolen ser dette på en annen måte. Ved kartlegging vil det komme klart frem. Problemet er at det ofte ikke skjer, og at skolene da ikke vet hva som skjer. Vet kartlegging vil det kommer frem mer fakta i saken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tenker jeg Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Jeg har opplevd noe lignende med min datter...men i kampens hete prøvde jeg å minne meg selv på at også "dronninger" (ditt ord, jeg ville aldri brukt det eller noe tilsvarende negativt) er barn som ikke har det helt godt, siden de har behov for å dominere til de grader i et jentemiljø. Jeg tviler på om det hjelper å snakke med foreldrene. Et eller annet sted kommer jo denne adferden i fra, og det er sannsynlig at dette stedet er hjemmet, der barnet styrer hele kongeriket.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hva gjør man? Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Jeg har opplevd noe lignende med min datter...men i kampens hete prøvde jeg å minne meg selv på at også "dronninger" (ditt ord, jeg ville aldri brukt det eller noe tilsvarende negativt) er barn som ikke har det helt godt, siden de har behov for å dominere til de grader i et jentemiljø. Jeg tviler på om det hjelper å snakke med foreldrene. Et eller annet sted kommer jo denne adferden i fra, og det er sannsynlig at dette stedet er hjemmet, der barnet styrer hele kongeriket.... Jeg brukte ordet "dronning" pga at det er det ordet miljøarbeider selv bruker om disse jentene som "har makten". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hva gjør man? Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 http://img2.custompublish.com/getfile.php/1078532.1542.xaveqqrfwd/Skjult+mobbing_Tove+Flack.pdf?return=www.fug.no Jeg har vært på foredrag med Tove Flack som arbeider ved Senter for Adferdstforskning ved Universitetet i Stavanger. Les om henne, og det hun sier om skjult mobbing. Læreren til vår mellomste var på samme foredrag som meg, og benyttet noen av hennes metoder for å få slutt på den skjulte (og mindre skjulte) mobbingen av vår datter og en annen jente i klassen. Det ble mange tårer, mange klemmer og et mye bedre miljø i jentegjengen. Vis også Flacks forskning til læreren til din datter, og krev at noe skjer. Jeg sier ikke at "dronninga" er den eneste med skyld. Jeg sier ikke at din datter er helt uten skyld. Men resultatet av det som skjer er helt typisk. Takk for tips :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hva gjør man? Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Jeg synes det er pussig at du utpeker en jente som syndbukk for at mange jenter svikter jenta di. Etter min oppfatning er det like stor grunn til å ansvarliggjøre alle de andre dersom de utestenger jenta di. Det er klart - men nå er det en jente som tydelig er "sjef" i venninnegjengen. De andre jentene (som hun kjenner da) har ikke noe imot å være med jenta vår (sier de ihvertfall) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hva gjør man? Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 ''men når dronninga systematisk går etter å bli venninner med de som jenta vår er blitt venninne med for så å nekte jenta vår å være med så er det jo "stjeling".'' Jeg synes ikke du skal fokusere på at "dronninga" som du kaller henne systematisk går etter å bli venninne med venninnene til datteren din. Det kan ingen nekte henne. Jeg synes heller du skal fokusere på utestenging og at det må være mulig å være 3 stykker. Da tror du vil fremstå mer seriøst. Som sagt er venner ingen personlig eiendom. Er som sagt klar over det. Jenta vår vil gjerne være med alle hun men hun får ikke lov til å være med de andre av "dronninga". De andre jentene har ikke noe imot at hun er med. Klart - hadde bestevenninna som hun kaller det - vært litt mer "beste" venninne så hadde hun ikke blitt så påvirket av dronninga - men det er nok ikke lett å stå imot presset når man får være nærmeste hoffdame... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Det er klart - men nå er det en jente som tydelig er "sjef" i venninnegjengen. De andre jentene (som hun kjenner da) har ikke noe imot å være med jenta vår (sier de ihvertfall) ''Det er klart - men nå er det en jente som tydelig er "sjef" i venninnegjengen. De andre jentene (som hun kjenner da) har ikke noe imot å være med jenta vår (sier de ihvertfall)'' Det er sjelden at det kun finnes _en_ syndebukk i slike saker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hva gjør man? Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Jeg ville gått til skolen, krevd at rektor også er med på møtene. Evt sosiallærer, eller en annen de har utpekt skal jobbe med slike saker. Ta evt med advokat om du ikke blir hørt. Takk for tips - nå er jeg spent på om det kommer til å skje noe - lærer har ihvertfall lovet at de skal gjøre noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hva gjør man? Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 ''Det er klart - men nå er det en jente som tydelig er "sjef" i venninnegjengen. De andre jentene (som hun kjenner da) har ikke noe imot å være med jenta vår (sier de ihvertfall)'' Det er sjelden at det kun finnes _en_ syndebukk i slike saker. Det er sikkert riktig - vet ikke helt hva du sikter til her? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Det er sikkert riktig - vet ikke helt hva du sikter til her? ''Det er sikkert riktig - vet ikke helt hva du sikter til her?'' Jeg mener at situasjonsanalysen din er altfor enkelt; det å anta at _en_ jente styrer en helt klasse og sitter med all makt er lite realistisk. Mener også at ditt ønske om at skolen skal fokusere på akkurat denne jenta i stedet for miljøet som helhet, er litt rart. I tillegg til dette, så er jeg også litt i stuss over at du hevder at der har sjekket ut at det ikke er noe med jenta di - eller hennes sosiale ferdigheter - som gjør at de andre velger å ikke være sammen med henne. Vanligvis vil det være mange faktorer som til sammen medfører at enkelte barn blir gående mye alene. Løsningen vil vanligvis ligge i å fokusere på klassemiljøet som helhet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tenker jeg Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Jeg brukte ordet "dronning" pga at det er det ordet miljøarbeider selv bruker om disse jentene som "har makten". ... det synes jeg er uheldig valg av ord. For det er jo barn dette dreier seg om. Synes de voksne skal heve seg over slikt. MEN, som sagt, datteren min har opplevd noe av det samme, så jeg vet hvor fortvilet situasjonen er... Det er alt annet enn ok å vite at ens barn har det vanskelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 ''men når dronninga systematisk går etter å bli venninner med de som jenta vår er blitt venninne med for så å nekte jenta vår å være med så er det jo "stjeling".'' Jeg synes ikke du skal fokusere på at "dronninga" som du kaller henne systematisk går etter å bli venninne med venninnene til datteren din. Det kan ingen nekte henne. Jeg synes heller du skal fokusere på utestenging og at det må være mulig å være 3 stykker. Da tror du vil fremstå mer seriøst. Som sagt er venner ingen personlig eiendom. ''Som sagt er venner ingen personlig eiendom.'' Nei, det er de ikke, men "stjeling" av venner er vel av trådstarter brukt på mer eller mindre ufine metoder for å få vennene "bort fra" trådstarters datter. Jeg husker jo fra egen skoletid at en del jenter drev med ulike ekskluderingsteknikker, som å lage hemmelig klubb, med hemmelig språk/tegn, bestemmelse innad i klubben om at de alle/samlet skulle være "sure" på en eller flere bestemte, noe som kunne bety alt fra ekskludering/ignorering til mer direkte mobbing. Mange barn blir nok "med" i et slikt opplegg av frykt for å være den som jentemafiaen vender seg mot i neste omgang, og da er det i deres øyne bedre å kutte ut en tidligere venninne fremfor å risikere "sanksjoner" fra lederen/ledergruppen. Da er det ikke (bare) snakk om at "vennskapsforhold endrer seg over tid". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hva gjør man? Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 ''Det er sikkert riktig - vet ikke helt hva du sikter til her?'' Jeg mener at situasjonsanalysen din er altfor enkelt; det å anta at _en_ jente styrer en helt klasse og sitter med all makt er lite realistisk. Mener også at ditt ønske om at skolen skal fokusere på akkurat denne jenta i stedet for miljøet som helhet, er litt rart. I tillegg til dette, så er jeg også litt i stuss over at du hevder at der har sjekket ut at det ikke er noe med jenta di - eller hennes sosiale ferdigheter - som gjør at de andre velger å ikke være sammen med henne. Vanligvis vil det være mange faktorer som til sammen medfører at enkelte barn blir gående mye alene. Løsningen vil vanligvis ligge i å fokusere på klassemiljøet som helhet. For det første - jeg har ikke snakket om klasse men om en jentegjeng. For det andre så skal man ikke lete etter "feil" hos den som blir mobbet men gå på mobberen. (Når det er sagt så prøvde vi det først...) Jfr Olweus 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 For det første - jeg har ikke snakket om klasse men om en jentegjeng. For det andre så skal man ikke lete etter "feil" hos den som blir mobbet men gå på mobberen. (Når det er sagt så prøvde vi det først...) Jfr Olweus Siden du fremstiller dette så ensidig, så blir jeg usikker på om din oppfatning av at det finnes en dronning som styrer alt stemmer med virkeligheten. Uansett så har skolen en oppgave å gjøre i forhold til miljøet blant disse jentene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.