Gå til innhold

Skal "dronninger" få styre på som de vil?


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    21

  • jubalong70

    11

  • frosken

    6

  • EnolaGay

    5

Jeg synes det er pussig at du utpeker en jente som syndbukk for at mange jenter svikter jenta di. Etter min oppfatning er det like stor grunn til å ansvarliggjøre alle de andre dersom de utestenger jenta di.

Helt klart! Alle i jentegruppa må bli klar over hva som skjer, hvorfor det skjer og lære hva de kan gjøre for at det ikke skal fortsette.

Gjest Nickløsheletida

Er fullt klar over at man ikke "eier" venninner og det ved jenta vår også - men når dronninga systematisk går etter å bli venninner med de som jenta vår er blitt venninne med for så å nekte jenta vår å være med så er det jo "stjeling".

Dette skjer på skolen. I fritiden er jenta vår enda med bestevenninnen men det varer vel ikke lenge... Bestevenninnen er litt slik at hun ikke helt tør å si fra om ting. Det er dronninga som bestemmer.

Kunne ha skrevet mye mer men det er jo begrenset hva man klarer å få fram i et par innlegg...

''men når dronninga systematisk går etter å bli venninner med de som jenta vår er blitt venninne med for så å nekte jenta vår å være med så er det jo "stjeling".''

Jeg synes ikke du skal fokusere på at "dronninga" som du kaller henne systematisk går etter å bli venninne med venninnene til datteren din. Det kan ingen nekte henne.

Jeg synes heller du skal fokusere på utestenging og at det må være mulig å være 3 stykker. Da tror du vil fremstå mer seriøst. Som sagt er venner ingen personlig eiendom.

Gjest Nickløsheletida

Skolen må ta de meldingene de får på alvor og kartlegge situasjonen. Men det er ganske viktig at man tar på alvor når noen føler seg mobbet, og ikke lurer mest på om det skjer andre ting. Dersom du leser det første innlegget til Jubalong, kan dette ganske enkelt gjøres gjennom metodene til Tove Flack. Men noen skoler har store problemer med å ta dette på alvor.

''Skolen må ta de meldingene de får på alvor og kartlegge situasjonen''

Det kan det godt hende at de allerede gjør. Slike saker kan være vanskelig, for det kan hende at også skolen ser dette på en annen måte.

Annonse

''Skolen må ta de meldingene de får på alvor og kartlegge situasjonen''

Det kan det godt hende at de allerede gjør. Slike saker kan være vanskelig, for det kan hende at også skolen ser dette på en annen måte.

Ved kartlegging vil det komme klart frem. Problemet er at det ofte ikke skjer, og at skolene da ikke vet hva som skjer. Vet kartlegging vil det kommer frem mer fakta i saken.

Gjest tenker jeg

Jeg har opplevd noe lignende med min datter...men i kampens hete prøvde jeg å minne meg selv på at også "dronninger" (ditt ord, jeg ville aldri brukt det eller noe tilsvarende negativt) er barn som ikke har det helt godt, siden de har behov for å dominere til de grader i et jentemiljø.

Jeg tviler på om det hjelper å snakke med foreldrene. Et eller annet sted kommer jo denne adferden i fra, og det er sannsynlig at dette stedet er hjemmet, der barnet styrer hele kongeriket....

Gjest hva gjør man?

Jeg har opplevd noe lignende med min datter...men i kampens hete prøvde jeg å minne meg selv på at også "dronninger" (ditt ord, jeg ville aldri brukt det eller noe tilsvarende negativt) er barn som ikke har det helt godt, siden de har behov for å dominere til de grader i et jentemiljø.

Jeg tviler på om det hjelper å snakke med foreldrene. Et eller annet sted kommer jo denne adferden i fra, og det er sannsynlig at dette stedet er hjemmet, der barnet styrer hele kongeriket....

Jeg brukte ordet "dronning" pga at det er det ordet miljøarbeider selv bruker om disse jentene som "har makten".

Gjest hva gjør man?

http://img2.custompublish.com/getfile.php/1078532.1542.xaveqqrfwd/Skjult+mobbing_Tove+Flack.pdf?return=www.fug.no

Jeg har vært på foredrag med Tove Flack som arbeider ved Senter for Adferdstforskning ved Universitetet i Stavanger.

Les om henne, og det hun sier om skjult mobbing.

Læreren til vår mellomste var på samme foredrag som meg, og benyttet noen av hennes metoder for å få slutt på den skjulte (og mindre skjulte) mobbingen av vår datter og en annen jente i klassen.

Det ble mange tårer, mange klemmer og et mye bedre miljø i jentegjengen.

Vis også Flacks forskning til læreren til din datter, og krev at noe skjer.

Jeg sier ikke at "dronninga" er den eneste med skyld. Jeg sier ikke at din datter er helt uten skyld. Men resultatet av det som skjer er helt typisk.

Takk for tips :-)

Gjest hva gjør man?

Jeg synes det er pussig at du utpeker en jente som syndbukk for at mange jenter svikter jenta di. Etter min oppfatning er det like stor grunn til å ansvarliggjøre alle de andre dersom de utestenger jenta di.

Det er klart - men nå er det en jente som tydelig er "sjef" i venninnegjengen. De andre jentene (som hun kjenner da) har ikke noe imot å være med jenta vår (sier de ihvertfall)

Gjest hva gjør man?

''men når dronninga systematisk går etter å bli venninner med de som jenta vår er blitt venninne med for så å nekte jenta vår å være med så er det jo "stjeling".''

Jeg synes ikke du skal fokusere på at "dronninga" som du kaller henne systematisk går etter å bli venninne med venninnene til datteren din. Det kan ingen nekte henne.

Jeg synes heller du skal fokusere på utestenging og at det må være mulig å være 3 stykker. Da tror du vil fremstå mer seriøst. Som sagt er venner ingen personlig eiendom.

Er som sagt klar over det. Jenta vår vil gjerne være med alle hun men hun får ikke lov til å være med de andre av "dronninga". De andre jentene har ikke noe imot at hun er med.

Klart - hadde bestevenninna som hun kaller det - vært litt mer "beste" venninne så hadde hun ikke blitt så påvirket av dronninga - men det er nok ikke lett å stå imot presset når man får være nærmeste hoffdame...

Det er klart - men nå er det en jente som tydelig er "sjef" i venninnegjengen. De andre jentene (som hun kjenner da) har ikke noe imot å være med jenta vår (sier de ihvertfall)

''Det er klart - men nå er det en jente som tydelig er "sjef" i venninnegjengen. De andre jentene (som hun kjenner da) har ikke noe imot å være med jenta vår (sier de ihvertfall)''

Det er sjelden at det kun finnes _en_ syndebukk i slike saker.

Annonse

Gjest hva gjør man?

Jeg ville gått til skolen, krevd at rektor også er med på møtene. Evt sosiallærer, eller en annen de har utpekt skal jobbe med slike saker. Ta evt med advokat om du ikke blir hørt.

Takk for tips - nå er jeg spent på om det kommer til å skje noe - lærer har ihvertfall lovet at de skal gjøre noe.

Gjest hva gjør man?

''Det er klart - men nå er det en jente som tydelig er "sjef" i venninnegjengen. De andre jentene (som hun kjenner da) har ikke noe imot å være med jenta vår (sier de ihvertfall)''

Det er sjelden at det kun finnes _en_ syndebukk i slike saker.

Det er sikkert riktig - vet ikke helt hva du sikter til her?

Det er sikkert riktig - vet ikke helt hva du sikter til her?

''Det er sikkert riktig - vet ikke helt hva du sikter til her?''

Jeg mener at situasjonsanalysen din er altfor enkelt; det å anta at _en_ jente styrer en helt klasse og sitter med all makt er lite realistisk. Mener også at ditt ønske om at skolen skal fokusere på akkurat denne jenta i stedet for miljøet som helhet, er litt rart.

I tillegg til dette, så er jeg også litt i stuss over at du hevder at der har sjekket ut at det ikke er noe med jenta di - eller hennes sosiale ferdigheter - som gjør at de andre velger å ikke være sammen med henne.

Vanligvis vil det være mange faktorer som til sammen medfører at enkelte barn blir gående mye alene. Løsningen vil vanligvis ligge i å fokusere på klassemiljøet som helhet.

Gjest tenker jeg

Jeg brukte ordet "dronning" pga at det er det ordet miljøarbeider selv bruker om disse jentene som "har makten".

... det synes jeg er uheldig valg av ord. For det er jo barn dette dreier seg om. Synes de voksne skal heve seg over slikt.

MEN, som sagt, datteren min har opplevd noe av det samme, så jeg vet hvor fortvilet situasjonen er... Det er alt annet enn ok å vite at ens barn har det vanskelig.

''men når dronninga systematisk går etter å bli venninner med de som jenta vår er blitt venninne med for så å nekte jenta vår å være med så er det jo "stjeling".''

Jeg synes ikke du skal fokusere på at "dronninga" som du kaller henne systematisk går etter å bli venninne med venninnene til datteren din. Det kan ingen nekte henne.

Jeg synes heller du skal fokusere på utestenging og at det må være mulig å være 3 stykker. Da tror du vil fremstå mer seriøst. Som sagt er venner ingen personlig eiendom.

''Som sagt er venner ingen personlig eiendom.''

Nei, det er de ikke, men "stjeling" av venner er vel av trådstarter brukt på mer eller mindre ufine metoder for å få vennene "bort fra" trådstarters datter.

Jeg husker jo fra egen skoletid at en del jenter drev med ulike ekskluderingsteknikker, som å lage hemmelig klubb, med hemmelig språk/tegn, bestemmelse innad i klubben om at de alle/samlet skulle være "sure" på en eller flere bestemte, noe som kunne bety alt fra ekskludering/ignorering til mer direkte mobbing.

Mange barn blir nok "med" i et slikt opplegg av frykt for å være den som jentemafiaen vender seg mot i neste omgang, og da er det i deres øyne bedre å kutte ut en tidligere venninne fremfor å risikere "sanksjoner" fra lederen/ledergruppen.

Da er det ikke (bare) snakk om at "vennskapsforhold endrer seg over tid".

Gjest hva gjør man?

''Det er sikkert riktig - vet ikke helt hva du sikter til her?''

Jeg mener at situasjonsanalysen din er altfor enkelt; det å anta at _en_ jente styrer en helt klasse og sitter med all makt er lite realistisk. Mener også at ditt ønske om at skolen skal fokusere på akkurat denne jenta i stedet for miljøet som helhet, er litt rart.

I tillegg til dette, så er jeg også litt i stuss over at du hevder at der har sjekket ut at det ikke er noe med jenta di - eller hennes sosiale ferdigheter - som gjør at de andre velger å ikke være sammen med henne.

Vanligvis vil det være mange faktorer som til sammen medfører at enkelte barn blir gående mye alene. Løsningen vil vanligvis ligge i å fokusere på klassemiljøet som helhet.

For det første - jeg har ikke snakket om klasse men om en jentegjeng.

For det andre så skal man ikke lete etter "feil" hos den som blir mobbet men gå på mobberen. (Når det er sagt så prøvde vi det først...)

Jfr Olweus

For det første - jeg har ikke snakket om klasse men om en jentegjeng.

For det andre så skal man ikke lete etter "feil" hos den som blir mobbet men gå på mobberen. (Når det er sagt så prøvde vi det først...)

Jfr Olweus

Siden du fremstiller dette så ensidig, så blir jeg usikker på om din oppfatning av at det finnes en dronning som styrer alt stemmer med virkeligheten.

Uansett så har skolen en oppgave å gjøre i forhold til miljøet blant disse jentene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...