jubalong70 Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 ''Det er sikkert riktig - vet ikke helt hva du sikter til her?'' Jeg mener at situasjonsanalysen din er altfor enkelt; det å anta at _en_ jente styrer en helt klasse og sitter med all makt er lite realistisk. Mener også at ditt ønske om at skolen skal fokusere på akkurat denne jenta i stedet for miljøet som helhet, er litt rart. I tillegg til dette, så er jeg også litt i stuss over at du hevder at der har sjekket ut at det ikke er noe med jenta di - eller hennes sosiale ferdigheter - som gjør at de andre velger å ikke være sammen med henne. Vanligvis vil det være mange faktorer som til sammen medfører at enkelte barn blir gående mye alene. Løsningen vil vanligvis ligge i å fokusere på klassemiljøet som helhet. Det er nå ofte slik at det finnes en "dronning" i noen klasser, og at denne jenta har makt til å styre nesten som hun vil over de andre jentene. Helt typisk - dessverre. Hun kan ha noen nære "undersåtter" som hjelper henne. De andre jentene i klassen kan ha vanskeligheter med å stå i mot. Ofte er det også 1-2 "syndebukker" som blir mobbet av "dronningen". Det skal styrke til for å stå i mot. Jmf. Tove Falck - Senter for Adferdsforskning. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Det er nå ofte slik at det finnes en "dronning" i noen klasser, og at denne jenta har makt til å styre nesten som hun vil over de andre jentene. Helt typisk - dessverre. Hun kan ha noen nære "undersåtter" som hjelper henne. De andre jentene i klassen kan ha vanskeligheter med å stå i mot. Ofte er det også 1-2 "syndebukker" som blir mobbet av "dronningen". Det skal styrke til for å stå i mot. Jmf. Tove Falck - Senter for Adferdsforskning. Det forekommer selvfølgelig, men ofte forekommer også utpekning av en elev som årsaken til noe som er mye mer komplekst. Dessuten vil uansett endringsprosessene handle om mye mer enn å "ta" den såkalte dronningen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletida Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 For det første - jeg har ikke snakket om klasse men om en jentegjeng. For det andre så skal man ikke lete etter "feil" hos den som blir mobbet men gå på mobberen. (Når det er sagt så prøvde vi det først...) Jfr Olweus Av erfaring vet jeg at den som hevder seg mobbet og blir forlatt av den ene etter den andre, kan være den som selv er årsaken til dette. Sier ikke at det gjelder jenta di. Det vet jeg ingenting om, men jeg ville forsøkt å se på flere årsaker her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hva gjør man? Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Det er nå ofte slik at det finnes en "dronning" i noen klasser, og at denne jenta har makt til å styre nesten som hun vil over de andre jentene. Helt typisk - dessverre. Hun kan ha noen nære "undersåtter" som hjelper henne. De andre jentene i klassen kan ha vanskeligheter med å stå i mot. Ofte er det også 1-2 "syndebukker" som blir mobbet av "dronningen". Det skal styrke til for å stå i mot. Jmf. Tove Falck - Senter for Adferdsforskning. Det virker veldig treffende på situasjonen det du har linket til ang Falck. Akkurat slik situasjonen er. Jeg tror skolen kjenner til denne forskningen (heldigvis) men kanskje ikke på det klassetrinnet. Tusen takk for innlegg - du forstår situasjonen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Også en fortvilt mor Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Ser at mange er kritiske til ditt ordlag og til ditt situasjonsbilde. Men stol på deg selv,vi har selv /er fortsatt i en lignende sak. Ta kontakt med helsesøster og rektor i tillegg til lærer,du har ingen garanti for at lærer gjør noe som helst med saken. Snakker av erfaring. I vår klasse er det lignende problemer og dårlig miljø. Dette skyldes en "dronning" som lyver,manipulerer og trekker i alle tråder. Nøster man opp i de fleste situasjonene i klassen viser det seg at hun på en eller annen måte har en finger med i spillet. Det er en jente som på en eller annen måte har hatt mye makt over de andre i klassen og stort sett fått de til å gjøre som hun vil,når hun vil. Nå er jentene større,de har gått til gruppe samtale med alle jentene hos helsesøster og psykriatisk sykepleier over lang tid med fokus på vennskap,respekt,følelser etc. Vi foreldre har også måtte gå i gruppesamtaler hos dem for å bli veiledet i forhold til hvordan vi skal håndtere dette,men foreldrene til denne "dronningen"ser ikke at det er datteren som er problemet,da jenta lyver om hendelser hjemme,selv om andre kan bekrefte at hennes versjon ikke stemmer. Idag klarer jentene i større grad å stå imot "presset" og flere har vendt denne "dronningen" ryggen. Med det resultat at nå er det et styr uten like fordi foreldrene til denne "dronningen" hevder hun er mobbet. Mobberen er blitt til mobbeofferet.....Ifølge helsesøster/psykriatisk sykepleier er dette en forventet reaksjon når "korthuset" rundt denne "dronningen" begynner å rase. Denne jentene jobbes det nå med å skaffe hjelp og veiledning til,for noen som burde hjulpet og veiledet henne har tydeligvis sviktet eller ikke hatt de rette forutsetninger for å hjelpe henne til å forstå hvordan sosialt samspill mellom andre fungerer. Så mitt råd til deg er ,støtt din datter,men ikke oppmuntre til "skittprat" om denne andre jenta hjemme,og for all del kontakt de som jeg foreslo lengre oppe. Noter ned alle hendelsene din datter forteller om slik at du faktisk kan henvise til konkrete ting,ellers kan du fort bli svar skyldig.....Det er vanskelig å huske alt dersom noen spør deg. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 ''Det er sikkert riktig - vet ikke helt hva du sikter til her?'' Jeg mener at situasjonsanalysen din er altfor enkelt; det å anta at _en_ jente styrer en helt klasse og sitter med all makt er lite realistisk. Mener også at ditt ønske om at skolen skal fokusere på akkurat denne jenta i stedet for miljøet som helhet, er litt rart. I tillegg til dette, så er jeg også litt i stuss over at du hevder at der har sjekket ut at det ikke er noe med jenta di - eller hennes sosiale ferdigheter - som gjør at de andre velger å ikke være sammen med henne. Vanligvis vil det være mange faktorer som til sammen medfører at enkelte barn blir gående mye alene. Løsningen vil vanligvis ligge i å fokusere på klassemiljøet som helhet. Det er ganske utrolig hvor mye makt en enkelt jente kan han. Vi har sett det selv i mange situasjoner, da vi har tre jenter selv. Enkelte klarer altså å spille andre rundt seg som små marionette dukker.. Og helt utrolig at de rundt lar seg styre, men sånn er det i mange tilfeller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Virker som det er et dårlig miljø, men jeg skjønner ikke helt det med stjeling av venninner. En har ikke eiendomsrett til venner, og lærer kan neppe bidra til at de kommer til rette. Mulig jeg misforstår noe her. Men miljøet bør skolen ta et ansvar for, og evt kople inn sosiallærer. Kanskje kunne det også være en idé å ta kontakt med foreldrene til den andre jenta? På skolen vår er de klare på at de har et ansvar for læringsmiljøet og miljøet på skolen, men ikke for det som skjer utenfor. Her er det snakk om at jente A systematisk gjør seg til venn med jente Bs venninner med den hensikt å bryte opp vennskapene for å isolere B. Slikt er mobbing og hersketeknikk på høyt nivå. Under pari at ikke skolen tar tak i det. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Skjønner det ikke er hyggelig, men høres på meg ut som noe som evt bør ordnes opp på privaten, og ikke er skolens ansvar. Dette har skolen som hovedarena og må selvfølgelig tas tak i på skolen. Det handler både om å jobbe med klassemiljøet for å fjerne aksepten for denne typen mafiavirksomhet og å sette klare krav og grenser for mafiabossen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Skolen kan ta et ansvar for mobbing, men kan ikke bestemme hvem som skal være venner. Derimot kan de oppfordre til å leke sammen alle sammen. ''Skolen kan ta et ansvar for mobbing, men kan ikke bestemme hvem som skal være venner.'' Det er nettopp slike slagord jentemafiaen gjemmer seg bak. Dette går an å ta tak i på samme måte som gutter som skambanker andre. Oppførselen er ikke så vanskelig å avsløre og adressere. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Hmmm... vedr det å ta det opp med foreldrene: Du tegner et bilde av din datter som fullstendig perfekt og uskyldig oppi det hele. Tror du det er sånn? Hva hvis den andre jentas foreldre har et tilsvarende rosenrødt syn på si jente? Da kan det bli en fruktbar diskusjon... Not! Dette er en beskrivelse av 'klassisk' jentemobbing. Senariet som beskrives er troverdig. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Jeg synes det er pussig at du utpeker en jente som syndbukk for at mange jenter svikter jenta di. Etter min oppfatning er det like stor grunn til å ansvarliggjøre alle de andre dersom de utestenger jenta di. Jeg har observert en del jentegrupper og det kan være foruroligende hvilken makt en eller to på mystisk vis kan ha over de andre. Virker å handle om en kombinasjon av beundring og frykt. Og vips skjer det ingen ting uten at dronningen(e) har bestemt det. Er enig i at de andre jentene bør ansvarliggjøres. Men en eller to personer kan styre hele klasseklimaet. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Det er ganske utrolig hvor mye makt en enkelt jente kan han. Vi har sett det selv i mange situasjoner, da vi har tre jenter selv. Enkelte klarer altså å spille andre rundt seg som små marionette dukker.. Og helt utrolig at de rundt lar seg styre, men sånn er det i mange tilfeller. ''Enkelte klarer altså å spille andre rundt seg som små marionette dukker.. Og helt utrolig at de rundt lar seg styre, men sånn er det i mange tilfeller.'' Og det aller mest utrolige er hvordan voksne kan tillate at slike ting skjer. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Det er nå ofte slik at det finnes en "dronning" i noen klasser, og at denne jenta har makt til å styre nesten som hun vil over de andre jentene. Helt typisk - dessverre. Hun kan ha noen nære "undersåtter" som hjelper henne. De andre jentene i klassen kan ha vanskeligheter med å stå i mot. Ofte er det også 1-2 "syndebukker" som blir mobbet av "dronningen". Det skal styrke til for å stå i mot. Jmf. Tove Falck - Senter for Adferdsforskning. Stemmer godt med mine observasjoner. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Det forekommer selvfølgelig, men ofte forekommer også utpekning av en elev som årsaken til noe som er mye mer komplekst. Dessuten vil uansett endringsprosessene handle om mye mer enn å "ta" den såkalte dronningen. ''Dessuten vil uansett endringsprosessene handle om mye mer enn å "ta" den såkalte dronningen.'' Sannsynligvis har skolen forsømt seg kraftig i forhold til å jobbe med den sosiale biten. Men jeg har sett hele klassemiljø forandre seg ved at én elev slutter eller kommer til. Ekstreme maktmennesker finnes også i barnas verden. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Jeg vil råde alle foreldre som opplever dette også å dra inn rektor. Blir man ikke hørt, ta med advokat. Om skolen fungerer så elendig at jeg må bruke advokat for å få dem til å gjøre jobben sin, hadde jeg heller byttet skole til barnet. Bedre å rive enn å flikke på noe som er pill råttent. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Jeg har opplevd noe lignende med min datter...men i kampens hete prøvde jeg å minne meg selv på at også "dronninger" (ditt ord, jeg ville aldri brukt det eller noe tilsvarende negativt) er barn som ikke har det helt godt, siden de har behov for å dominere til de grader i et jentemiljø. Jeg tviler på om det hjelper å snakke med foreldrene. Et eller annet sted kommer jo denne adferden i fra, og det er sannsynlig at dette stedet er hjemmet, der barnet styrer hele kongeriket.... På tide å få avlivet myten om den stakkars mobberen. I henhold til en del forskning er det mest fremtredende trekket ved mobbere at de liker makt, makt over andre. Mobbere kan ha et helt greit liv, godt selvbilde og godt hjem. Jo, mobbere er barn. Barn som tidvis utøver så mye ondskap og kynisme at andre barn tar livet av seg. Man kommer ikke mobbingen til livs om man ikke er villig til å gi rene ord for pengene og slutte og undskylde og forstå ihjel mobbesjefene. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tenker jeg Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 På tide å få avlivet myten om den stakkars mobberen. I henhold til en del forskning er det mest fremtredende trekket ved mobbere at de liker makt, makt over andre. Mobbere kan ha et helt greit liv, godt selvbilde og godt hjem. Jo, mobbere er barn. Barn som tidvis utøver så mye ondskap og kynisme at andre barn tar livet av seg. Man kommer ikke mobbingen til livs om man ikke er villig til å gi rene ord for pengene og slutte og undskylde og forstå ihjel mobbesjefene. mvh ''På tide å få avlivet myten om den stakkars mobberen. '' Jeg har ikke sagt 'stakkars mobberen'. Som sagt, mitt barn har opplevd noe lignende. Og jeg har et annet barn som har vært mobbet på skolen. Jeg etterlyser kun saklighet fra de voksne, og synes at det blir veldig feil at skolens personale bruke slike ord om _barn_. Vennligst ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 ''På tide å få avlivet myten om den stakkars mobberen. '' Jeg har ikke sagt 'stakkars mobberen'. Som sagt, mitt barn har opplevd noe lignende. Og jeg har et annet barn som har vært mobbet på skolen. Jeg etterlyser kun saklighet fra de voksne, og synes at det blir veldig feil at skolens personale bruke slike ord om _barn_. Vennligst ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. ''...er barn som ikke har det helt godt, siden de har behov for å dominere til de grader i et jentemiljø.'' Dette oppfatter jeg som et klassisk stakkars-mobbere-utsagn. Barn kan ha det alldeles utmerket og likevel synes det er flott å ha makt over andre. Ja, barn som mobber er barn og trenger veiledning. Men de er ikke automatiske ofre. Det sterkeste fellestrekke med mobbere er ikke at de har det vondt, men at de liker å ha makt over andre. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tenker jeg Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 ''...er barn som ikke har det helt godt, siden de har behov for å dominere til de grader i et jentemiljø.'' Dette oppfatter jeg som et klassisk stakkars-mobbere-utsagn. Barn kan ha det alldeles utmerket og likevel synes det er flott å ha makt over andre. Ja, barn som mobber er barn og trenger veiledning. Men de er ikke automatiske ofre. Det sterkeste fellestrekke med mobbere er ikke at de har det vondt, men at de liker å ha makt over andre. mvh Jeg har ikke sagt at mobberne er ofre. Jeg sa at de ikke har det godt (siden de har behov for å dominere til de grader) Jeg gjentar: vennligst ikke tillegg meg meninger jeg ikke har. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brent Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Om skolen fungerer så elendig at jeg må bruke advokat for å få dem til å gjøre jobben sin, hadde jeg heller byttet skole til barnet. Bedre å rive enn å flikke på noe som er pill råttent. mvh Jeg var på et foredrag med en forsker på dette. Han mente at det som skjer er at skolen begynner å se på barn og foreldre som problemet. Problemet ligger hos dem. Dersom det hadde vært vanskelig å fått møter med skolen, og jeg følte jeg ikke ble lyttet til villle jeg hatt advokat for å flytte fokus på skolen. Advokaten ville også fungere som vitne under disse møtene. Min er erfarng var at trinnleder tilsynelatende gav inntrykk av å ha peiling, men hun gikk aldri videre til rektor eller sosiallærer. Hun tviholdt på saken selv. Så ble hun sint på oss, fordi hva skulle hun gjøre med mobberne de måtte også få gå der. Til slutt tok sosiallærer over for hun enset at trinnleder begynte å bli sint på oss. Det ble noe helt annet med annen lærer, med at rektor og sosiallærer tok over. Men dessverre hadde mye tid gått og mye var ødelagt for mitt barn, som h*n bærer preg av mange år etterpå. Det er lett å si at da vil jeg bare flytte skole. Men det er ikke bare å flytte skole bestandig. Det kan ha med avstander osv. Jeg råder derfor alle gå så høyt opp i systemet som du kan. Og bruk de midler du kan. Og gjør det kjapt. Det er verdt å ha gjort et forsøk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.