Gå til innhold

Skal "dronninger" få styre på som de vil?


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke sagt at mobberne er ofre. Jeg sa at de ikke har det godt (siden de har behov for å dominere til de grader)

Jeg gjentar: vennligst ikke tillegg meg meninger jeg ikke har.

Jeg er enig med deg at en som har behov for makt over andre på en slik måte, ikke har det godt. Forskning viser vel også at mobber er den som kan sitte igjen med problemer senere i livet.

Fortsetter under...

  • Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    21

  • jubalong70

    11

  • frosken

    6

  • EnolaGay

    5

''Skolen kan ta et ansvar for mobbing, men kan ikke bestemme hvem som skal være venner.''

Det er nettopp slike slagord jentemafiaen gjemmer seg bak.

Dette går an å ta tak i på samme måte som gutter som skambanker andre. Oppførselen er ikke så vanskelig å avsløre og adressere.

mvh

Amen

''På tide å få avlivet myten om den stakkars mobberen.

'' Jeg har ikke sagt 'stakkars mobberen'. Som sagt, mitt barn har opplevd noe lignende. Og jeg har et annet barn som har vært mobbet på skolen. Jeg etterlyser kun saklighet fra de voksne, og synes at det blir veldig feil at skolens personale bruke slike ord om _barn_.

Vennligst ikke tillegg meg meninger jeg ikke har.

'' Jeg etterlyser kun saklighet fra de voksne, og synes at det blir veldig feil at skolens personale bruke slike ord om _barn_.

''

Enig.

Gjest Elextra

Her er det snakk om at jente A systematisk gjør seg til venn med jente Bs venninner med den hensikt å bryte opp vennskapene for å isolere B.

Slikt er mobbing og hersketeknikk på høyt nivå. Under pari at ikke skolen tar tak i det.

mvh

Selvfølgelig fullstendig uaksetabelt, men jeg har for vane ikke å anse en versjon som fullstendig objektiv.

Gjest Elextra

Dette har skolen som hovedarena og må selvfølgelig tas tak i på skolen. Det handler både om å jobbe med klassemiljøet for å fjerne aksepten for denne typen mafiavirksomhet og å sette klare krav og grenser for mafiabossen.

mvh

Ikke uenig med deg, men vi har hatt noen tendenser i vårt miljø, og da har skolen, med henvisning til diverse lover, regler og forskrifter, uttalt at de har ansvaret for miljøet på skolen og ikke det utenfor. Vi syntes også da det var en ansvarsfraskrivelse.

Gikk ikke klart frem av hovedinnlegget at det var skolemiljøet det angikk (selv om barna, naturlig nok, gikk på samme skole).

''...er barn som ikke har det helt godt, siden de har behov for å dominere til de grader i et jentemiljø.''

Dette oppfatter jeg som et klassisk stakkars-mobbere-utsagn. Barn kan ha det alldeles utmerket og likevel synes det er flott å ha makt over andre.

Ja, barn som mobber er barn og trenger veiledning. Men de er ikke automatiske ofre. Det sterkeste fellestrekke med mobbere er ikke at de har det vondt, men at de liker å ha makt over andre.

mvh

Du har rett. :0) "Dronningene" (et par tre stk) fra min skoletid er i dag meget ressurssterke kvinner med gode posisjoner i samfunnet.

Annonse

Du har rett. :0) "Dronningene" (et par tre stk) fra min skoletid er i dag meget ressurssterke kvinner med gode posisjoner i samfunnet.

''- Hvordan greier mobberne seg?

- Fremtidsutsiktene for de som regelmessig plager andre er på mange måter dårligere enn for mobbeofrene, sier Erling Roland. – Forskningsresultater for gutter viser tre- fire ganger høyere risiko enn gjennomsnittet for tilpasningsproblemer som unge voksne. Det handler om generelle sosiale problemer, kontakt med politiet osv. Årsakene kan være at vanen med å plage andre følger dem senere i livet, eller at de utvikler andre negative atferdsformer. Når det gjelder jenter, er forskningsresultatene mer usikre. Å forebygge og stoppe mobbing er derfor positivt både for ofrene og for plagerne. Det er også positivt for miljøet generelt i barnehagen, skolen og i fritiden.''

http://www.sinnetshelse.no/artikler/mobbing.htm

Her nevnes to forhold: "Stjele" venninner og utestenging.

For meg er det to helt forskjellige ting. Ingen eier venninner. Andre må også få lov å bli venner med mine venner. Det er helt ok.

Utestenging er uakseptabelt.

"Stjeling" av venner foregår ved at f.eks. 2 jenter blir venner. Så kommer den "dominerende" jenta i klassen og innynder seg hos den ene. Ved å snakke nedsettende og tydelig vise at den andre ikke bra, får hun den ene til ikke å tørre/ville være sammen med den andre.

Et resultat av en dominerende jente som skremmer andre fra å være sammen med den som anses som "utstøtt" pga ett eller annet som den dominerende har funnet ut at ikke er bra.

Dette fratar ikke de andre jentene for ansvar, men det er viktig å vite hva som faktisk foregår.

''- Hvordan greier mobberne seg?

- Fremtidsutsiktene for de som regelmessig plager andre er på mange måter dårligere enn for mobbeofrene, sier Erling Roland. – Forskningsresultater for gutter viser tre- fire ganger høyere risiko enn gjennomsnittet for tilpasningsproblemer som unge voksne. Det handler om generelle sosiale problemer, kontakt med politiet osv. Årsakene kan være at vanen med å plage andre følger dem senere i livet, eller at de utvikler andre negative atferdsformer. Når det gjelder jenter, er forskningsresultatene mer usikre. Å forebygge og stoppe mobbing er derfor positivt både for ofrene og for plagerne. Det er også positivt for miljøet generelt i barnehagen, skolen og i fritiden.''

http://www.sinnetshelse.no/artikler/mobbing.htm

Så mener du at mobbere er tapere jevnt over. Javel. Jeg er ikke av samme oppfatning, men jeg gidder ikke starte en diskusjon om dette i denne tråden. Du kan jo starte din egen tråd om temaet? :0)

Så mener du at mobbere er tapere jevnt over. Javel. Jeg er ikke av samme oppfatning, men jeg gidder ikke starte en diskusjon om dette i denne tråden. Du kan jo starte din egen tråd om temaet? :0)

Jeg mener ikke noe som helst. Bare mener at det er det jeg har hørt. Også en viktig grunn til å ta fatt i mobbing. Begge parter kan få problemer senere i livet.

Ser at mange er kritiske til ditt ordlag og til ditt situasjonsbilde. Men stol på deg selv,vi har selv /er fortsatt i en lignende sak. Ta kontakt med helsesøster og rektor i tillegg til lærer,du har ingen garanti for at lærer gjør noe som helst med saken.

Snakker av erfaring. I vår klasse er det lignende problemer og dårlig miljø. Dette skyldes en "dronning" som lyver,manipulerer og trekker i alle tråder. Nøster man opp i de fleste situasjonene i klassen viser det seg at hun på en eller annen måte har en finger med i spillet. Det er en jente som på en eller annen måte har hatt mye makt over de andre i klassen og stort sett fått de til å gjøre som hun vil,når hun vil.

Nå er jentene større,de har gått til gruppe samtale med alle jentene hos helsesøster og psykriatisk sykepleier over lang tid med fokus på vennskap,respekt,følelser etc. Vi foreldre har også måtte gå i gruppesamtaler hos dem for å bli veiledet i forhold til hvordan vi skal håndtere dette,men foreldrene til denne "dronningen"ser ikke at det er datteren som er problemet,da jenta lyver om hendelser hjemme,selv om andre kan bekrefte at hennes versjon ikke stemmer.

Idag klarer jentene i større grad å stå imot "presset" og flere har vendt denne "dronningen" ryggen. Med det resultat at nå er det et styr uten like fordi foreldrene til denne "dronningen" hevder hun er mobbet. Mobberen er blitt til mobbeofferet.....Ifølge helsesøster/psykriatisk sykepleier er dette en forventet reaksjon når "korthuset" rundt denne "dronningen" begynner å rase. Denne jentene jobbes det nå med å skaffe hjelp og veiledning til,for noen som burde hjulpet og veiledet henne har tydeligvis sviktet eller ikke hatt de rette forutsetninger for å hjelpe henne til å forstå hvordan sosialt samspill mellom andre fungerer.

Så mitt råd til deg er ,støtt din datter,men ikke oppmuntre til "skittprat" om denne andre jenta hjemme,og for all del kontakt de som jeg foreslo lengre oppe. Noter ned alle hendelsene din datter forteller om slik at du faktisk kan henvise til konkrete ting,ellers kan du fort bli svar skyldig.....Det er vanskelig å huske alt dersom noen spør deg.

Lykke til!

Helt enig.

Annonse

Det virker veldig treffende på situasjonen det du har linket til ang Falck. Akkurat slik situasjonen er. Jeg tror skolen kjenner til denne forskningen (heldigvis) men kanskje ikke på det klassetrinnet.

Tusen takk for innlegg - du forstår situasjonen.

Vi var gjennom dette sent i høst i 5. klasse. Jeg hadde ikke trodd det skulle bli slike problemer så tidlig. I min naivitet trodde jeg dette var mer et ungdomsskolefenomen. Det er det ikke.

Metoden hennes - litt tilpasset - ble brukt av klasselærer, og bare i jentegruppa.

Det ble veldig tydeliggjort hvem som ble utestengt/mobbet og hvem som utestengte og mobbet. Jentene var utrolig flinke og sterke som turte å vise hva de hadde sett.

Det ble mange tårer og mange klemmer, og alle jentene var veldig preget, på en positiv måte, etterpå.

Klassemiljøet ble mye bedre,og er fremdeles bedre. Min datter (som ble utestengt) og de to som slåss litt om å være "dronninger", blir nok aldri bestevenner, men det er helt greit. Målet var at alle skulle behandles med respekt - det gjør de nå :)

Ønsker dere lykke til :) Fortell gjerne hvordan det går :)

Det forekommer selvfølgelig, men ofte forekommer også utpekning av en elev som årsaken til noe som er mye mer komplekst. Dessuten vil uansett endringsprosessene handle om mye mer enn å "ta" den såkalte dronningen.

Det er ikke noen mening i å ta "dronningen". Det som må til er å vise hele klassen hva som foregår, ansvarliggjøre alle, og få alle til å arbeide for et bedre og inkluderende miljø.

Så lett og så vanskelig.

Men jeg har stor tro på metodene til Flack!

Jeg var på et foredrag med en forsker på dette. Han mente at det som skjer er at skolen begynner å se på barn og foreldre som problemet. Problemet ligger hos dem. Dersom det hadde vært vanskelig å fått møter med skolen, og jeg følte jeg ikke ble lyttet til villle jeg hatt advokat for å flytte fokus på skolen. Advokaten ville også fungere som vitne under disse møtene.

Min er erfarng var at trinnleder tilsynelatende gav inntrykk av å ha peiling, men hun gikk aldri videre til rektor eller sosiallærer. Hun tviholdt på saken selv. Så ble hun sint på oss, fordi hva skulle hun gjøre med mobberne de måtte også få gå der. Til slutt tok sosiallærer over for hun enset at trinnleder begynte å bli sint på oss. Det ble noe helt annet med annen lærer, med at rektor og sosiallærer tok over. Men dessverre hadde mye tid gått og mye var ødelagt for mitt barn, som h*n bærer preg av mange år etterpå.

Det er lett å si at da vil jeg bare flytte skole. Men det er ikke bare å flytte skole bestandig. Det kan ha med avstander osv. Jeg råder derfor alle gå så høyt opp i systemet som du kan. Og bruk de midler du kan. Og gjør det kjapt. Det er verdt å ha gjort et forsøk.

''Jeg råder derfor alle gå så høyt opp i systemet som du kan. Og bruk de midler du kan. Og gjør det kjapt. Det er verdt å ha gjort et forsøk.''

Helt enig i at man ikke bør la seg holde med godt snakk særlig lenge. Hadde jeg hatt en annen og bedre skole og gå til, ville det vært mitt førstevalg.

Skal man få endringer på den skolen barnet er, har du helt rett i at man må gå til toppen. Advokat kan være et tveegget sverd. Det kan få skolen til å skjerpe seg. Men det kan også få dem til å virkelig bestemme seg for at de har med tulleruske foreldre å gjøre.

mvh

Selvfølgelig fullstendig uaksetabelt, men jeg har for vane ikke å anse en versjon som fullstendig objektiv.

''Selvfølgelig fullstendig uaksetabelt, men jeg har for vane ikke å anse en versjon som fullstendig objektiv.''

Ingen ting er fullstendig objektivt. Men mye er tilstrekkelig objektivt.

Denne settingen er så kjent for meg, at jeg ikke har noen problemer med å tro at hovedtrekkene er riktig.

mvh

Ja, skolen bør ta tak i mobbing på skolen, om det virkelig er det som skjer. Dog usikker på hvordan de skal ta fatt her.

Man tar fatt i det som man gjør med annen destruktiv og til dels ondsinnet adferd. Gjør klinkende klart hva som er rett og galt og hvilke regler som gjelder.

Baktalelse er under pari og kan straffes med melding til foreldre. Å gjøre seg til venn med noen bare for å gjøre dem uvenn med noen andre, er noe av det laveste man kan komme.

Litt forenklet og plump sagt. Poenget er at det er fullt mulig å konfrontere jenteintriger og råtten adferd fra jenter, selv om den kanskje kommer pakket i glanspapir.

I tillegg trengs det nok en solid bevisstgjøring blant alle involverte og kontinuerlig jobbing med klassemiljø.

mvh

Skolen må jo snakke med de det gjelder, la dem fortelle sin versjon og fortelle barna hva slags oppførsel som ikke aksepteres. Det er jo ikke sikkert alle har samme oppfatning av situasjonen som dere.

Mobbere har stort sett alltid en versjon som rettferdiggjør deres handlinger. Men det er greit å la dem få komme med sine tanker så kan det korrigeres når de er på villspor.

Eksempel på begrunnelser jeg har hørt for grov mobbing:

- Men hun har så rart hår.

- Han løper så sakte.

- Han er så teit.

- Hun snakker så rart.

I mobbelogikken finnes det alltid et element av en lightversjon av dehumanisering. Et eller annet galt man finner med sitt mobbeoffer som rettferdiggjør handlinger som ellers ville vært forkastelige.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...