Gå til innhold

Skal "dronninger" få styre på som de vil?


Gjest hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Ikke uenig med deg, men vi har hatt noen tendenser i vårt miljø, og da har skolen, med henvisning til diverse lover, regler og forskrifter, uttalt at de har ansvaret for miljøet på skolen og ikke det utenfor. Vi syntes også da det var en ansvarsfraskrivelse.

Gikk ikke klart frem av hovedinnlegget at det var skolemiljøet det angikk (selv om barna, naturlig nok, gikk på samme skole).

''Ikke uenig med deg, men vi har hatt noen tendenser i vårt miljø, og da har skolen, med henvisning til diverse lover, regler og forskrifter, uttalt at de har ansvaret for miljøet på skolen og ikke det utenfor. Vi syntes også da det var en ansvarsfraskrivelse.''

Så om noen elever f.eks. driver nettmobbing av andre elever, er det ikke skolens problem så lenge det ikke skjer i skoletiden? I så fall en solid ansvarsfraskrivelse.

Ville vært interessant hvordan skolen ville definere hva de har noe med, det øyeblikket noen elever fant for godt å bruke fritiden til å terrorisere lærere.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • PieLill

    21

  • jubalong70

    11

  • frosken

    6

  • EnolaGay

    5

''Det er klart - men nå er det en jente som tydelig er "sjef" i venninnegjengen. De andre jentene (som hun kjenner da) har ikke noe imot å være med jenta vår (sier de ihvertfall)''

Det er sjelden at det kun finnes _en_ syndebukk i slike saker.

''Det er sjelden at det kun finnes _en_ syndebukk i slike saker.''

Sant nok.

Men ganske ofte vil man kunne finne en eller to personer i sentrum for misæren.

Jeg har vært sjokkert mange ganger over hvordan enkelte jenter kan dirrigere sine tropper.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de vokst av seg eller på seg sine dronningnykker.

mvh

Godt spørsmål. Den ene tok kontakt med meg for kun et par år siden. Hun hadde fått adressen av min bror ved et tilfelle, og etter en del tørrprat av type "hvor mange barn...bor du hen..gift og alt er så lykkelig". Så nevnte hun selv på hvordan det var den gangen, og presterer å lire av seg at "Jaja men du likte jo å være alene den gangen... (veldig tørr latter) "

Jeg avsluttet ganske raskt etter det og tok ikke opp tråden igjen. ;0?

Dama er forøvrig hyggelig og veldig pen, og hun er nå utdannet innen tADAAAAA ; psykiatrien og som helsesøster på skole...

Slik er livet. :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg råder derfor alle gå så høyt opp i systemet som du kan. Og bruk de midler du kan. Og gjør det kjapt. Det er verdt å ha gjort et forsøk.''

Helt enig i at man ikke bør la seg holde med godt snakk særlig lenge. Hadde jeg hatt en annen og bedre skole og gå til, ville det vært mitt førstevalg.

Skal man få endringer på den skolen barnet er, har du helt rett i at man må gå til toppen. Advokat kan være et tveegget sverd. Det kan få skolen til å skjerpe seg. Men det kan også få dem til å virkelig bestemme seg for at de har med tulleruske foreldre å gjøre.

mvh

Jeg tror det får skolen til å handle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål. Den ene tok kontakt med meg for kun et par år siden. Hun hadde fått adressen av min bror ved et tilfelle, og etter en del tørrprat av type "hvor mange barn...bor du hen..gift og alt er så lykkelig". Så nevnte hun selv på hvordan det var den gangen, og presterer å lire av seg at "Jaja men du likte jo å være alene den gangen... (veldig tørr latter) "

Jeg avsluttet ganske raskt etter det og tok ikke opp tråden igjen. ;0?

Dama er forøvrig hyggelig og veldig pen, og hun er nå utdannet innen tADAAAAA ; psykiatrien og som helsesøster på skole...

Slik er livet. :0)

Men spørsmålet er vel om hun var dronning (underforstått en smule sleip) eller rett og slett en intrigemaker og mobber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noen mening i å ta "dronningen". Det som må til er å vise hele klassen hva som foregår, ansvarliggjøre alle, og få alle til å arbeide for et bedre og inkluderende miljø.

Så lett og så vanskelig.

Men jeg har stor tro på metodene til Flack!

Jeg er også veldig imponert over metodene til Tove Flack. Dette er et problem som kan være bortimot usynlig og veldig vanskelig å finne ut av hva som skjer. Så det at de har funnet en metode, er jo kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men spørsmålet er vel om hun var dronning (underforstått en smule sleip) eller rett og slett en intrigemaker og mobber?

Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Jeg synes ikke bare det er den omtalte dronninga som er problemet. Alle venninnene som slutter å være venn med jenta di kan vel også kritiseres for å droppe vennskapet.

og hvis det gjelder så veldig mange som du skriver...kan det hende det også er jenta di som gjør noe "galt" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ikke uenig med deg, men vi har hatt noen tendenser i vårt miljø, og da har skolen, med henvisning til diverse lover, regler og forskrifter, uttalt at de har ansvaret for miljøet på skolen og ikke det utenfor. Vi syntes også da det var en ansvarsfraskrivelse.''

Så om noen elever f.eks. driver nettmobbing av andre elever, er det ikke skolens problem så lenge det ikke skjer i skoletiden? I så fall en solid ansvarsfraskrivelse.

Ville vært interessant hvordan skolen ville definere hva de har noe med, det øyeblikket noen elever fant for godt å bruke fritiden til å terrorisere lærere.

mvh

Som lærer jobber jeg mye med problematikken rundt nettmobbing og dronninger mm. Det tar snart like mye tid som undervisning ( og litt mindre enn dokumentasjon) Fordi vi har (hatt) ett problem rundt dette.

Mange foreldre er temmelig uvitende om hva som skjer f.eks på nettet, og mange er lite til hjelp. Nettopp det at skjer på fritiden, blir brukt som et argument for at vi ikke skal bry oss.

Vi har samtaler, trekker inn ressurspersoner, har ulike opplegg osv osv... problemet er jo at vi ikke er inne på profilene til elevene, vi kan ikke undersøke mobiltelefoner, vi kan stenge dem ute fra nettet på skolen, men ikke hjemme. Elever og foreldre som opplever dette, vil ofte ikke at vi skal gjøre noe ( da blir det bare verre osv). Det kan også være vanskelig å sette fingeren på hva som er galt.

Men vi jobber og jobber, og heldigvis får vi tilbakemeldinger på at det hjelper. Det er et rimelig godt miljø i klassen nå, men det har tatt lang tid og mange krefter. Og, ikke minst godt samarbeid mellom foreldre, andre lærere, ledelse, elevråd og ikke minst mange av elevene :-)

Mitt ønske er at foreldrene er på banen tidlig, uansett i hvilken ende barnet deres er. Og kanskje først og fremst foreldra til "heiagjengen", de som ikke gjør "noe", men som godtar, beundrer, trykker "liker" (evt "ikke liker") på det rette stedene.... Får vi heiagjengen med oss, så mister dronningen mye av sin makt.

Og bare for å ha sagt det. Mange "dronninger" har mye positivt ved seg også. De må bare lære å bruke det positivt og ikke destruktivt. Og nei, de skal ikke styre som de vil. Alle voksne har et ansvar her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer jobber jeg mye med problematikken rundt nettmobbing og dronninger mm. Det tar snart like mye tid som undervisning ( og litt mindre enn dokumentasjon) Fordi vi har (hatt) ett problem rundt dette.

Mange foreldre er temmelig uvitende om hva som skjer f.eks på nettet, og mange er lite til hjelp. Nettopp det at skjer på fritiden, blir brukt som et argument for at vi ikke skal bry oss.

Vi har samtaler, trekker inn ressurspersoner, har ulike opplegg osv osv... problemet er jo at vi ikke er inne på profilene til elevene, vi kan ikke undersøke mobiltelefoner, vi kan stenge dem ute fra nettet på skolen, men ikke hjemme. Elever og foreldre som opplever dette, vil ofte ikke at vi skal gjøre noe ( da blir det bare verre osv). Det kan også være vanskelig å sette fingeren på hva som er galt.

Men vi jobber og jobber, og heldigvis får vi tilbakemeldinger på at det hjelper. Det er et rimelig godt miljø i klassen nå, men det har tatt lang tid og mange krefter. Og, ikke minst godt samarbeid mellom foreldre, andre lærere, ledelse, elevråd og ikke minst mange av elevene :-)

Mitt ønske er at foreldrene er på banen tidlig, uansett i hvilken ende barnet deres er. Og kanskje først og fremst foreldra til "heiagjengen", de som ikke gjør "noe", men som godtar, beundrer, trykker "liker" (evt "ikke liker") på det rette stedene.... Får vi heiagjengen med oss, så mister dronningen mye av sin makt.

Og bare for å ha sagt det. Mange "dronninger" har mye positivt ved seg også. De må bare lære å bruke det positivt og ikke destruktivt. Og nei, de skal ikke styre som de vil. Alle voksne har et ansvar her!

For et flott innlegg. Så bra at dere jobber mye med det. Jeg er enig med deg om heiagjengen, det er nok viktig å fokusere på de når det gjelder all slags mobbing og utestegning. Dette må vel være noe man kan ta opp på foreldremøter og sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig fullstendig uaksetabelt, men jeg har for vane ikke å anse en versjon som fullstendig objektiv.

Jeg synes Dol blir litt håpløst hvis vi ikke skal tro på den versjonen som kommer inn. Nei, du har sikkert like mye feil du også blir holdningen her. Men av og til er det faktisk slik at noen opplever at andre mennesker oppfører seg dårlig enten det er en mobber, ektemann eller svigermor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ikke uenig med deg, men vi har hatt noen tendenser i vårt miljø, og da har skolen, med henvisning til diverse lover, regler og forskrifter, uttalt at de har ansvaret for miljøet på skolen og ikke det utenfor. Vi syntes også da det var en ansvarsfraskrivelse.''

Så om noen elever f.eks. driver nettmobbing av andre elever, er det ikke skolens problem så lenge det ikke skjer i skoletiden? I så fall en solid ansvarsfraskrivelse.

Ville vært interessant hvordan skolen ville definere hva de har noe med, det øyeblikket noen elever fant for godt å bruke fritiden til å terrorisere lærere.

mvh

Godt poeng Pie Lill, hvis noen elever trakkaserte læreren på fritiden! Det som er spesielt med skolen er jo at man er "tvunget" til å være sammen med en viss gruppe. Hvis denne gruppen plager deg på skole eller fritid, så er det jo en gruppe fra skolesammenheng uansett. Derfor er det så viktig at skolen gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Jeg synes Dol blir litt håpløst hvis vi ikke skal tro på den versjonen som kommer inn. Nei, du har sikkert like mye feil du også blir holdningen her. Men av og til er det faktisk slik at noen opplever at andre mennesker oppfører seg dårlig enten det er en mobber, ektemann eller svigermor.

''Jeg synes Dol blir litt håpløst hvis vi ikke skal tro på den versjonen som kommer''

Jeg mener på ingen måte at trådstarter er en løgner!

Når man er i en vanskelig situasjon er det høyst menneskelig å se situasjonen først og fremst fra egen side. Og litt myrsnipe er vi jo alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig imponert over metodene til Tove Flack. Dette er et problem som kan være bortimot usynlig og veldig vanskelig å finne ut av hva som skjer. Så det at de har funnet en metode, er jo kjempebra.

Det er nettopp det som er så skummelt med den skjulte mobbingen. Det er ingen som ser det. Men den som utsettes for det merker det så utrolig godt.

Tove Flack begeistret meg voldsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest omgomgomg

Gjør det dere må. Ta tak i det, og la jenta deres ettertrykkelig føle at dere er på hennes side. Jeg var selv i hennes sko en gang, men stod alene, og "dronninga" greide virkelig å bekjempe meg til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest omgomgomg

Jeg har opplevd noe lignende med min datter...men i kampens hete prøvde jeg å minne meg selv på at også "dronninger" (ditt ord, jeg ville aldri brukt det eller noe tilsvarende negativt) er barn som ikke har det helt godt, siden de har behov for å dominere til de grader i et jentemiljø.

Jeg tviler på om det hjelper å snakke med foreldrene. Et eller annet sted kommer jo denne adferden i fra, og det er sannsynlig at dette stedet er hjemmet, der barnet styrer hele kongeriket....

Noen av de har det faktisk helt fortreffelig. De får opprettholde det de alltid har fått hjemme: Sin vilje. De slipper å kjede seg fordi de kan herse med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et flott innlegg. Så bra at dere jobber mye med det. Jeg er enig med deg om heiagjengen, det er nok viktig å fokusere på de når det gjelder all slags mobbing og utestegning. Dette må vel være noe man kan ta opp på foreldremøter og sånn?

Ja, og det blir gjort også. Men ikke alle møter, og ofte er det de som ikke møter som skulle vert der. Men heldigvis er det også mange foreldre som tar tak når de forstår hva som skjer. Skole og foreldre er nødt til å stå sammen for at det skal bli bedre for alle. Og skolen må bli bedre, og kanskje må lærerene få bedre opplæring også. Og kanskje må både enkelte lærere, foreldre og ledere bry seg mer også. Et godt klassemiljø har utrolig mye å si for læringen som skjer. Elever skal føle seg trygge, da lærer de bedre.

Men det er vanskelig, ting tar tid og jeg tror mange gir opp dessverre :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest omgomgomg

Jeg brukte ordet "dronning" pga at det er det ordet miljøarbeider selv bruker om disse jentene som "har makten".

De burde heller kalle dem edderkopp, firfisle eller noe som ikke kan tolkes positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer jobber jeg mye med problematikken rundt nettmobbing og dronninger mm. Det tar snart like mye tid som undervisning ( og litt mindre enn dokumentasjon) Fordi vi har (hatt) ett problem rundt dette.

Mange foreldre er temmelig uvitende om hva som skjer f.eks på nettet, og mange er lite til hjelp. Nettopp det at skjer på fritiden, blir brukt som et argument for at vi ikke skal bry oss.

Vi har samtaler, trekker inn ressurspersoner, har ulike opplegg osv osv... problemet er jo at vi ikke er inne på profilene til elevene, vi kan ikke undersøke mobiltelefoner, vi kan stenge dem ute fra nettet på skolen, men ikke hjemme. Elever og foreldre som opplever dette, vil ofte ikke at vi skal gjøre noe ( da blir det bare verre osv). Det kan også være vanskelig å sette fingeren på hva som er galt.

Men vi jobber og jobber, og heldigvis får vi tilbakemeldinger på at det hjelper. Det er et rimelig godt miljø i klassen nå, men det har tatt lang tid og mange krefter. Og, ikke minst godt samarbeid mellom foreldre, andre lærere, ledelse, elevråd og ikke minst mange av elevene :-)

Mitt ønske er at foreldrene er på banen tidlig, uansett i hvilken ende barnet deres er. Og kanskje først og fremst foreldra til "heiagjengen", de som ikke gjør "noe", men som godtar, beundrer, trykker "liker" (evt "ikke liker") på det rette stedene.... Får vi heiagjengen med oss, så mister dronningen mye av sin makt.

Og bare for å ha sagt det. Mange "dronninger" har mye positivt ved seg også. De må bare lære å bruke det positivt og ikke destruktivt. Og nei, de skal ikke styre som de vil. Alle voksne har et ansvar her!

''Mitt ønske er at foreldrene er på banen tidlig, uansett i hvilken ende barnet deres er.''

Foreldre som ikke hører på skolens personal, må være like frusterende som skolepersonell som ikke hører på foreldrene.

''Og kanskje først og fremst foreldra til "heiagjengen", de som ikke gjør "noe", men som godtar, beundrer, trykker "liker" (evt "ikke liker") på det rette stedene.... Får vi heiagjengen med oss, så mister dronningen mye av sin makt.''

Helt sant.

''Og bare for å ha sagt det. Mange "dronninger" har mye positivt ved seg også. De må bare lære å bruke det positivt og ikke destruktivt. Og nei, de skal ikke styre som de vil. Alle voksne har et ansvar her!''

Enig igjen. Lederegenskaper er ikke negativt i seg selv. Det er hvordan og når man anvender dem som gjør det bra eller dårlig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...