Gå til innhold

Venner tar ikke kontakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kritiske svar stilt på den måten kommer nok _aldri_ til å bli oppfattet som empati, uansett tidsalder, kultur, eller grad av friskhet.

Du det er helt ok, det er ingen som trenger din eller andres velsignelse for å skrive her. Heldigvis. Det er mangfoldet som gjør forumet så bra, og ikke minst viktig.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 188
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• XbellaX

62

• Persille1365381127

9

• tonie

6

• cathlin

6

Skrevet

"Men jeg stusser over at du sier at det ikke er pasienter på dol. Jeg våger nesten ikke å svare folk på psykforumet lenger, for da får jeg som regel kritikk, siden de som er her skal behandles med silkehansker."

Dol er ikke et sykehus, er det jeg mener. Her er det rom for alle typer svar, også fra åpentforum. Om jeg blir sett på som ei sur gammel kjerring fordi jeg ikke gidder å dille og dalle så skal jeg ta det med stolhet og glede. For er det noe jeg hater så er det EKSAKT hva du referer til.

Men kjære deg! Alle her inne er ikke sånne små bortskjemte selvopptatte surrehuer som krever at ting skal sies på en spesiell måte :) (For i slike situasjoner er jeg enig i at det er helt på sin plass å protestere mot dullete tone og lære dem å takle virkeligheten.) Så hvis det er det du allerede har i vrangstrupen og prøver å bekjempe, skjønner jeg deg utrolig godt, det er bare at virkeligheten nok er _noe_ mer variert enn som så.

Gjest påutsiden
Skrevet

Beklager at jeg skriver rett under deg. Jeg har levd noen år og har erfaring.Ikke at det er noe å skryte av. Når jeg leser det du skriver, så føler jeg at det skinner i gjennom at du har hjertelag. Du er glad i andre mennesker. Du føler kjærlighet. Jeg vet ikke hvorfor vennene dine ikke tar kontakt. Ingen her på forumet kan gi svar på det. Men du har kjærligheten i deg :-) Jeg skulle ønske at jeg hadde et guddommelig språk som kunne fortalt deg hvor fantastisk du faktisk er. Jeg har ikke noe slikt språk. Jeg vet ikke om du er fantastisk. Men noe vet jeg, og det er at du ønsker kjærlighet fra andre. Jeg vet ikke hvem du er. Jeg håper at når du legger deg for å sove i kveld, så kan du folde dynen godt rundt deg, kanskje føle det litt kalde gufset fra vindusåpningen men dynen varmer den, og vite at du har kjærligheten i deg.

Skrevet

Men herregud, SKJØNNER du virkelig ikke hvorfor noen i hennes situasjon "Ikke bare spør de det gjelder"?

Du er ikke så dum. Altså er vel dette et slags forsøk på å få henne til å tenke "hm, ja, oi, hvorfor spør jeg ikke bare de?" ...men hvor stor er sannsynligheten for det? Man føler seg bare kritisert og misforstått av slike svar.

''Men herregud, SKJØNNER du virkelig ikke hvorfor noen i hennes situasjon "Ikke bare spør de det gjelder"?

Du er ikke så dum. Altså er vel dette et slags forsøk på å få henne til å tenke "hm, ja, oi, hvorfor spør jeg ikke bare de?" ...men hvor stor er sannsynligheten for det? Man føler seg bare kritisert og misforstått av slike svar.''

Hvorfor i alle dager så hissig? Du må for all del få lov til å være det, jeg skjønner bare ikke vitsen med å ta så forferdelig på vei fordi om noen ikke skriver slik du ville gjort. Jeg synes også det litt små underlig at du tror alle reagerer slik du ville gjort? Ingen av oss er like, jeg svarer slik jeg føler er både høflig og seriøst, så får du gjøre ting på din måte.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

''Du er nå litt rar du og da. Du kritiserte meg i stad for at jeg ikke diskuterte ordentlig. Så jeg skrev et lengre innlegg. Og forsøker å diskutere med deg. Men du sier de samme tingene hele tiden og forstår ikke at du har blitt kritisert i tråden (ang svaret du ga til trådstarter) Jeg forsøker så godt jeg kan å formidle hvorfor, men da begynner du å snakke om å bli kritisert etc. Kjenner jeg får hodepine.''

Det som blir litt rart er når du sier du ikke har lest hele tråden og derfor ikke helt vet hva jeg snakker om, men det jeg skrev til deg var jo i innlegget du akkurat svarte på. Da skjønner jeg ikke helt hva i all verden jeg skal begynne.

Selvsagt skjønner jeg at jeg jeg får kritikk, men jeg synes da det bare er helt ok, så lenge kritikken ikke faller ned på et nivå slik det gjorde i sted hvor du ba eller ga meg et forslag om å ikke svare på dette forumet mer. Slikt blir bare barnehage for min del, man må kunne være uenig å tåle å snakke sammen uten å si slike ting.

Du skrev til meg at du ønsket jeg skulle vise deg og resten av dere respekt, og selvsagt skal jeg det, det skulle da vitterlig bare mangle, men jeg tror du blander respekt og det å være enig med. Jeg respekterer dere, jeg synes det er flott at vi er så heldige å ha et forum hvor ikke alle på død og liv må være like, men jeg finner det regelrett pussig at det er jeg som mangler respekt.

Her er det jo du som nettopp blander sammen respekt og det å være enig/uenig.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Men hvorfor drar du Cath`s svar inn i denne diskusjonen? Har du problemer med det svaret hun ga kan du vel ta det med henne?

Jeg har dratt det inn i tråden fordi det er i samme gata, og ble også på samme måte, heftig diskutert.

Skrevet

Men kjære deg! Alle her inne er ikke sånne små bortskjemte selvopptatte surrehuer som krever at ting skal sies på en spesiell måte :) (For i slike situasjoner er jeg enig i at det er helt på sin plass å protestere mot dullete tone og lære dem å takle virkeligheten.) Så hvis det er det du allerede har i vrangstrupen og prøver å bekjempe, skjønner jeg deg utrolig godt, det er bare at virkeligheten nok er _noe_ mer variert enn som så.

''Men kjære deg! Alle her inne er ikke sånne små bortskjemte selvopptatte surrehuer som krever at ting skal sies på en spesiell måte :) (For i slike situasjoner er jeg enig i at det er helt på sin plass å protestere mot dullete tone og lære dem å takle virkeligheten.) Så hvis det er det du allerede har i vrangstrupen og prøver å bekjempe, skjønner jeg deg utrolig godt, det er bare at virkeligheten nok er _noe_ mer variert enn som så.''

Jeg reagerer når jeg hører og ser folk ikke lenger våge å skrive her, fordi de som meg blir kritisert. Om noen får meg i halsen av den grunn er helt ok, still dere i kø :-) . Virkeligheten er vanskelig, variert, og vi på dol er så heldige å få noen innblikk i blant i forskjellige skjebner. Jeg synes dette forumet er fantastisk i sitt slag, akkurat på grunn av mangfoldet på de som svarer, det har alltid vært plass til alle og det synes jeg det skal fortsette å være. Jeg forstår at du opplever mine svar som "leke hobbypsykolog", "respektløst" "uvitende", "ingen empati" osv, og det er helt ok, du trenger hverken like eller være enig i dem. Men du blir dessverre nødt til å tåle at slike svar også er velkommen her.

Skrevet

Her er det jo du som nettopp blander sammen respekt og det å være enig/uenig.

Jeg skriver jo gang på gang at jeg synes det er viktig med ulike typer innlegg. På hvilken måte mangler jeg da respekt for deg?

Skrevet

Så de får kritikk tilbake av å skrive et kritisk svar selv? Bombe. Vanlig folkeskikk gjelder kanskje ikke alle?

For å dra tråden tilbake til det virkelige liv igjen: Dette går begge veier. Visse måter å fremføre sin kritiske sans blir heller ikke akseptert i vanlige sosiale IRL-settinger. Visse måter er og blir uspiselige. At det reageres på det her inne skal ikke nødvendigvis bety at OI, her er alle så skjøre og vil ha alt pakket inn i bomull.

Du må ikke misforstå og tro noen har noe i mot tydelighet og ærlighet. Det tror jeg de aller fleste her inne dypest sett er svært takknemlig for å få. Det går også an å kombinere dette med vanlig takt og tone, og ikke spørre unødvendig kritisk.

Jeg har selv svart bipolar58 på "din måte" etter innlegg 5609 hvor han enda ikke har tatt til seg det som skrives og alle andre måter er prøvd, men det er en forskjell på det - og å være korte til noen som forsøker å forstå sin egen situasjon bedre. Hadde man kunne tenkt seg til det selv eller hadde hatt en anelse om hva det dreide seg om, hadde man i mange (de fleste?) tilfeller ikke spurt her inne heller. Likeså hadde løsningen vært så enkel som å "det må du spørre fastlegen din om, vi vet ikke".

I correct myself: "Spør fastlegen, vi har da vel ingen mulighet for å kunne vite det (hvor dum går det an å bli)".

Skrevet

Jeg har dratt det inn i tråden fordi det er i samme gata, og ble også på samme måte, heftig diskutert.

Ja jeg husker jeg svarte deg og jeg skrev at jeg opplevde svaret som både kort og konsist men absolutt ikke respektløst.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg skriver jo gang på gang at jeg synes det er viktig med ulike typer innlegg. På hvilken måte mangler jeg da respekt for deg?

Det er bra det! Da er vi enige om at vi respekterer hverandre, men er uenige.

Skrevet

Det er bra det! Da er vi enige om at vi respekterer hverandre, men er uenige.

Men i alle dager? Skjønte du det først nå? Seriøst? Har skrevet det ca 15 ganger?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Men i alle dager? Skjønte du det først nå? Seriøst? Har skrevet det ca 15 ganger?

Nei, jeg skriver det bare fordi jeg ikke gidder å diskutere mer.

Skrevet

Nei, jeg skriver det bare fordi jeg ikke gidder å diskutere mer.

Ja, det var jo seriøst og hyggelig.

Skrevet

Hei!

Hvor ble det av gemini72 i tråden?

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Ja, det var jo seriøst og hyggelig.

Nei, det var det kanskje ikke og det beklager jeg.

Men det var kort og konsist!

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Hei!

Hvor ble det av gemini72 i tråden?

Godt spørsmål. Er antagelig skremt vekk.

Skrevet

Godt spørsmål. Er antagelig skremt vekk.

Hei!

:)

Skrevet

Nei, det var det kanskje ikke og det beklager jeg.

Men det var kort og konsist!

Ah, du tar den, vel på det nivået skal du få lov til å holde deg på alene. :-)

Skrevet

''Føler at det alltid er jeg som tar kontakt, de kontakter aldri meg på eget initiativ. Hva kan være forklaringen på det?''

En grunn kan være at du har mer tid enn vennene dine akkurat nå. En annen grunn _kan_ være at du ikke står høyest på prioriteringslisten hos hver og en og at det derfor blir slik at selv om ingen har noe i mot å være sammen med deg, så blir du heller ikke nødvendigvis prioritert.

Noen ganger vil det beste være å spørre en eller to av vennene om hvorfor det er slik, men det forutsetter at de i såfall oppfatter spørsmålet ikke som kritikk av dem, men som at du genuint er nysgjerrig på hva som er grunnen. Det fungerer dårlig å spørre ofte om dette temaet, men det _kan_ fungere å ta opp temaet en gang dersom dere vanligvis har en åpen og direkte stil i samværet mellom dere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...