Gå til innhold

Venner tar ikke kontakt

Anbefalte innlegg

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Ah, du tar den, vel på det nivået skal du få lov til å holde deg på alene. :-)

Se der, et lite smil fra XbellaX :-)

Uansett, ha en fin kveld videre!

Videoannonse
Annonse
  • Svar 188
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• XbellaX

62

• Persille1365381127

9

• tonie

6

• cathlin

6

Skrevet

Nei, det var det kanskje ikke og det beklager jeg.

Men det var kort og konsist!

Hehe :)

Persille1365381127
Skrevet

"Du skriver at du ønsker å bekjempe at de sarte og såre på dette forumet krever spesielle svar."

Jeg har aldri noensinne at sarte og såre mennesker krever spesielle svar. Kan du vise meg hvor jeg har skrevet dette er du snill? Det ville vært fint om du holdt deg til fakta når du referer til det jeg skriver.

Dersom du leser det jeg skriver skriver jeg at jeg synes det er uhørt at man skal "passe seg" for hva man skriver på psyk.forumet. Jeg finner det helt underlig at enkelte tror mennesker med psykiske lidelser er så sarte og skjøre at de ikke ville taklet vanlig høflig dagligtale, det ene og alene er å undervurderer og sykeliggjør menneskene som sliter noe aldeles grandiost.

Jeg har tidligere sett flere kommentarer på at andre ikke våger å skrive på dette forumet fordi de får tilbakemelding på at de ikke skriver "mildt og snillt" nok, det er dette jeg vil til livs. Dette er et forum for alle, både vi som skriver direkte og ærlig, og andre som pakker setninger og ord mer inn. Det er denne kombinasjonen av ulike mennesker som gjør dette forumet så bra.

Jeg har verken nå eller tidligere opplevet deg som sur, kort eller annet - og slik jeg leser dette handler det mye mer om den som leser, enn den som skriver. I dette tilfellet.

''Jeg har tidligere sett flere kommentarer på at andre ikke våger å skrive på dette forumet fordi de får tilbakemelding på at de ikke skriver "mildt og snillt" nok, det er dette jeg vil til livs. Dette er et forum for alle, både vi som skriver direkte og ærlig, og andre som pakker setninger og ord mer inn. Det er denne kombinasjonen av ulike mennesker som gjør dette forumet så bra.''

Jeg registrerer at NHD nå har postet et innlegg om at alle kan skrive hva de vil her, men på generell basis holder jeg meg unna psyk. Det blir bare bråk av å svare her, så selv om jeg er enig med deg, og setter pris på initiativet (det krever litt å ikke svare når man gjerne vil :P), så tror jeg det er mange som klok av skade holder seg unna denne delen av forumet. Dessverre.

Persille1365381127
Skrevet

Så absolutt, men jeg foreslår at du heller lar vær å lese mine innlegg fremover. Jeg har åpenbart tråkket deg på tærne mer enn èn gang, og det beklager jeg men det hender vi alle gjør det. Dersom man er så sart og sår at man ikke tåler å bli spurt - hvorfor spør du ikke dem det gjelder, så er kanskje ikke internett nyttig å bruke videre.

Jeg tar null selvkritikk på det jeg skrev til trådstarter. Jeg er redd du blir nødt til å irritere deg videre. Jeg er forøvrig helt enig i at det er en mellomting mellom silkehansker og bulldoser, jeg opplever ikke megselv som noen av delene men jeg ser iblant helt klare antydninger til at forumet kan helle i en mer dullete-retning. Det er mennesker som ikke engang våger å skrive noe på dette forumet av frykt for å få kritikk, det er en tankevekker.

Mine svar er hverken sure eller slemme, men jeg skriver helt klart ærlig og direkte, og det kommer jeg altså til å fortsette med.

Det som er fascinerende med dette forumet er at når noe er skrevet på psykiatri, så skal man tenke over hva man svarer, fylle svaret med empati og medfølelse, og ikke minst - utvise omsorg og kjærlighet. Om enn noe satt på spissen.

Men når man svarer i andre forum, så er det åpenbart helt greit å skrive hva man vil til hverandre. Da kan også de som vanligvis poster ting på psykiatri si hva de vil til andre forumdeltagere, men man kan ikke svare på samme måte - fordi man burde visst at vedkommende er godt kjent på psykiatri...

Jeg synes du har hatt flere gode poeng i denne tråden. Jeg synes også at det utvises fint liten respekt for at du har svart høflig, målrettet og konstruktivt - på tross av relativt sterke personkarakteristikker av deg. Om folk virkelig har så mye tid til overs at de vil bruke den på å gjøre seg opp meninger om deg som personbasert på et innlegg eller tre på et forum, så sier det så veldig mye mer om dem enn om deg.

Jeg synes ikke du skal forandre deg basert på tilbakemeldingene i denne tråden :)

Skrevet

Jeg har verken nå eller tidligere opplevet deg som sur, kort eller annet - og slik jeg leser dette handler det mye mer om den som leser, enn den som skriver. I dette tilfellet.

''Jeg har tidligere sett flere kommentarer på at andre ikke våger å skrive på dette forumet fordi de får tilbakemelding på at de ikke skriver "mildt og snillt" nok, det er dette jeg vil til livs. Dette er et forum for alle, både vi som skriver direkte og ærlig, og andre som pakker setninger og ord mer inn. Det er denne kombinasjonen av ulike mennesker som gjør dette forumet så bra.''

Jeg registrerer at NHD nå har postet et innlegg om at alle kan skrive hva de vil her, men på generell basis holder jeg meg unna psyk. Det blir bare bråk av å svare her, så selv om jeg er enig med deg, og setter pris på initiativet (det krever litt å ikke svare når man gjerne vil :P), så tror jeg det er mange som klok av skade holder seg unna denne delen av forumet. Dessverre.

''Jeg har verken nå eller tidligere opplevet deg som sur, kort eller annet - og slik jeg leser dette handler det mye mer om den som leser, enn den som skriver. I dette tilfellet.''

Jeg har etterhvert skjønt at (for noen var) dette litt mer enn kun en setning jeg skrev, det handlet om litt andre ting. Når det er sagt, kritikk er absolutt velkomment, alle har hjertens godt av å høre det dersom man krysser grenser. Jeg kan med hånden på hjertet si at det faktisk var et helt oppriktig og ærlig spørsmål jeg stilte trådstarter, jeg mente ingenting annet enn at jeg lurte. Heldigvis er det fortsatt lov å stille spørsmål her inne.

''Jeg registrerer at NHD nå har postet et innlegg om at alle kan skrive hva de vil her, men på generell basis holder jeg meg unna psyk. Det blir bare bråk av å svare her, så selv om jeg er enig med deg, og setter pris på initiativet (det krever litt å ikke svare når man gjerne vil :P), så tror jeg det er mange som klok av skade holder seg unna denne delen av forumet. Dessverre.''

Ja du er åpenbart ikke alene om det, man skal liksom gidde å ta den stormen som evt kan komme også( den kommer uansett). Jeg har hørt dette mange ganger før og jeg vet utmerket godt at vi får den igjen og jeg fatter ikke at jeg gidder for å være ærlig, men jeg gjør det fordi jeg tror det er viktig, så får heller andre irritere seg flettene av seg. Det er en gyllen middelvei mellom silkehansker og bulldoser, jeg har null tro på ytterpunkter men på en fin balansegang.

Takk for tilbakemelding Persille.

Gjest fiskesnøre
Skrevet

Forklaringen kan være at de er litt sløve. Jeg er ikke så flink til å ringe og ta kontakt, men jeg er glad mine venner gjør det. Og fordi de gjør det, trenger ikke jeg. Så har jeg noen gode venner som heller ikke er så flinke, og vi har derfor sjelden kontakt. Men det er superhyggelig når vi møtes, og det er så deilig at ingen er snurt fordi vi ikke har sendt meldinger, mailet eller ringt på evigheter, det er akkurat som om vi snaktes i går uansett. Så folk er forskjellige.

Persille1365381127
Skrevet

''Jeg har verken nå eller tidligere opplevet deg som sur, kort eller annet - og slik jeg leser dette handler det mye mer om den som leser, enn den som skriver. I dette tilfellet.''

Jeg har etterhvert skjønt at (for noen var) dette litt mer enn kun en setning jeg skrev, det handlet om litt andre ting. Når det er sagt, kritikk er absolutt velkomment, alle har hjertens godt av å høre det dersom man krysser grenser. Jeg kan med hånden på hjertet si at det faktisk var et helt oppriktig og ærlig spørsmål jeg stilte trådstarter, jeg mente ingenting annet enn at jeg lurte. Heldigvis er det fortsatt lov å stille spørsmål her inne.

''Jeg registrerer at NHD nå har postet et innlegg om at alle kan skrive hva de vil her, men på generell basis holder jeg meg unna psyk. Det blir bare bråk av å svare her, så selv om jeg er enig med deg, og setter pris på initiativet (det krever litt å ikke svare når man gjerne vil :P), så tror jeg det er mange som klok av skade holder seg unna denne delen av forumet. Dessverre.''

Ja du er åpenbart ikke alene om det, man skal liksom gidde å ta den stormen som evt kan komme også( den kommer uansett). Jeg har hørt dette mange ganger før og jeg vet utmerket godt at vi får den igjen og jeg fatter ikke at jeg gidder for å være ærlig, men jeg gjør det fordi jeg tror det er viktig, så får heller andre irritere seg flettene av seg. Det er en gyllen middelvei mellom silkehansker og bulldoser, jeg har null tro på ytterpunkter men på en fin balansegang.

Takk for tilbakemelding Persille.

''Det er en gyllen middelvei mellom silkehansker og bulldoser, jeg har null tro på ytterpunkter men på en fin balansegang. ''

Utfordringen er at det de fleste anser som normal oppførsel og tilsvar (Cathlins råd om aktivitet, ditt spørsmål i denne tråden), blir oppfattet som noe annet her. Derfor blir det feil uansett hva man skriver. De rådene man ellers ville gitt en person man ønsker godt faller ikke i god jord her, fordi mottakerapparatet fungerer annerledes.

Og da kan man ikke vinne. Uansett hva man sier så blir det tillagt en ekstra bagasje basert på person, andre råd - eller mottakerens egen bagasje. Det blir ikke ansett som velmenende, selv om dine intensjoner var de beste - og du har forklart og redegjort hundre ganger. Du er den som burde visst bedre....

Men det er jo greit at du vet at noen heier på deg, selv om du står litt alene i kampen :)

Skrevet

Det som er fascinerende med dette forumet er at når noe er skrevet på psykiatri, så skal man tenke over hva man svarer, fylle svaret med empati og medfølelse, og ikke minst - utvise omsorg og kjærlighet. Om enn noe satt på spissen.

Men når man svarer i andre forum, så er det åpenbart helt greit å skrive hva man vil til hverandre. Da kan også de som vanligvis poster ting på psykiatri si hva de vil til andre forumdeltagere, men man kan ikke svare på samme måte - fordi man burde visst at vedkommende er godt kjent på psykiatri...

Jeg synes du har hatt flere gode poeng i denne tråden. Jeg synes også at det utvises fint liten respekt for at du har svart høflig, målrettet og konstruktivt - på tross av relativt sterke personkarakteristikker av deg. Om folk virkelig har så mye tid til overs at de vil bruke den på å gjøre seg opp meninger om deg som personbasert på et innlegg eller tre på et forum, så sier det så veldig mye mer om dem enn om deg.

Jeg synes ikke du skal forandre deg basert på tilbakemeldingene i denne tråden :)

''Det som er fascinerende med dette forumet er at når noe er skrevet på psykiatri, så skal man tenke over hva man svarer, fylle svaret med empati og medfølelse, og ikke minst - utvise omsorg og kjærlighet. Om enn noe satt på spissen.''

Evt ikke satt på spissen i det hele tatt. Jeg har ofte hørt om og truffet på psykisk syke mennesker som ikke helt skjønner hvorfor det må tas så mye hensyn, hvorfor kan man ikke bare oppføre seg som man ville ovenfor et hvilket som helst menneske; med respekt, seriøsitet og høflighet. Denne gruppen hører man sjelden om fordi jeg tror behovet for å svare "mildt og snillt" ofte ligger hos den som svarer. Jeg synes det er flott at vi har en gruppe mennesker som er ulike og som gidder å bruke tid på å svare, og jeg liker mangfoldet i svarene, alle svar så lenge de er seriøse og med respekt, er verdifulle.

''Men når man svarer i andre forum, så er det åpenbart helt greit å skrive hva man vil til hverandre. Da kan også de som vanligvis poster ting på psykiatri si hva de vil til andre forumdeltagere, men man kan ikke svare på samme måte - fordi man burde visst at vedkommende er godt kjent på psykiatri...'' Jeg har lagt merke til det. Med mindre du går rundt med "psykisk syk- etter nicket ditt så trenger ikke folk være så høflig med deg, "alt" er lov.

''Jeg synes du har hatt flere gode poeng i denne tråden. Jeg synes også at det utvises fint liten respekt for at du har svart høflig, målrettet og konstruktivt - på tross av relativt sterke personkarakteristikker av deg. Om folk virkelig har så mye tid til overs at de vil bruke den på å gjøre seg opp meninger om deg som personbasert på et innlegg eller tre på et forum, så sier det så veldig mye mer om dem enn om deg.

Jeg synes ikke du skal forandre deg basert på tilbakemeldingene i denne tråden :)''

Nå ble jeg glad! Jeg har overhodet ikke tenkt å forandre meg, dessuten er jeg altfor gammel til å gidde(og evt klare) det! At folk ikke liker noe av det jeg skriver er helt ok, faktisk bare trivelig, diskusjoner skaper noe. Det blir veldig tafatt og dødt om vi alle skal være enige her inne. Vi vet ikke hvem som sitter på den andre siden når vi skriver, uansett om det er her eller på andre forum, normal høflighet og respekt kommer man veldig langt med.

Takk Persille.

Skrevet

''Det er en gyllen middelvei mellom silkehansker og bulldoser, jeg har null tro på ytterpunkter men på en fin balansegang. ''

Utfordringen er at det de fleste anser som normal oppførsel og tilsvar (Cathlins råd om aktivitet, ditt spørsmål i denne tråden), blir oppfattet som noe annet her. Derfor blir det feil uansett hva man skriver. De rådene man ellers ville gitt en person man ønsker godt faller ikke i god jord her, fordi mottakerapparatet fungerer annerledes.

Og da kan man ikke vinne. Uansett hva man sier så blir det tillagt en ekstra bagasje basert på person, andre råd - eller mottakerens egen bagasje. Det blir ikke ansett som velmenende, selv om dine intensjoner var de beste - og du har forklart og redegjort hundre ganger. Du er den som burde visst bedre....

Men det er jo greit at du vet at noen heier på deg, selv om du står litt alene i kampen :)

''Utfordringen er at det de fleste anser som normal oppførsel og tilsvar (Cathlins råd om aktivitet, ditt spørsmål i denne tråden), blir oppfattet som noe annet her. Derfor blir det feil uansett hva man skriver. De rådene man ellers ville gitt en person man ønsker godt faller ikke i god jord her, fordi mottakerapparatet fungerer annerledes. Og da kan man ikke vinne. Uansett hva man sier så blir det tillagt en ekstra bagasje basert på person, andre råd - eller mottakerens egen bagasje. Det blir ikke ansett som velmenende, selv om dine intensjoner var de beste - og du har forklart og redegjort hundre ganger. Du er den som burde visst bedre....''

Jeg har en stor tro på at selv de aller psykisk syke mennesker liker å bli behandlet som mennesker og ikke pasienter. Jeg har også tro på at når man kjenner vedkommende, og vedkommende har "lett redegjort" for hva vedkommende strever med i et innlegg, så er svaret enklere å tilpasse til den personen og vedkommendes situasjon (ref til Madeleinemie, om skrev et ok innlegg om dette). Men, det virker som om folk tror alle som beveger seg inn på dette forumet og poster noe er psykisk syke og da må det frem med "spesielle hensyn" osv osv, hvorfor antar man det? Aner ikke.

''Men det er jo greit at du vet at noen heier på deg, selv om du står litt alene i kampen :)''

Det tåler jeg veldig godt, men tusen takk :-)

Persille1365381127
Skrevet

''Utfordringen er at det de fleste anser som normal oppførsel og tilsvar (Cathlins råd om aktivitet, ditt spørsmål i denne tråden), blir oppfattet som noe annet her. Derfor blir det feil uansett hva man skriver. De rådene man ellers ville gitt en person man ønsker godt faller ikke i god jord her, fordi mottakerapparatet fungerer annerledes. Og da kan man ikke vinne. Uansett hva man sier så blir det tillagt en ekstra bagasje basert på person, andre råd - eller mottakerens egen bagasje. Det blir ikke ansett som velmenende, selv om dine intensjoner var de beste - og du har forklart og redegjort hundre ganger. Du er den som burde visst bedre....''

Jeg har en stor tro på at selv de aller psykisk syke mennesker liker å bli behandlet som mennesker og ikke pasienter. Jeg har også tro på at når man kjenner vedkommende, og vedkommende har "lett redegjort" for hva vedkommende strever med i et innlegg, så er svaret enklere å tilpasse til den personen og vedkommendes situasjon (ref til Madeleinemie, om skrev et ok innlegg om dette). Men, det virker som om folk tror alle som beveger seg inn på dette forumet og poster noe er psykisk syke og da må det frem med "spesielle hensyn" osv osv, hvorfor antar man det? Aner ikke.

''Men det er jo greit at du vet at noen heier på deg, selv om du står litt alene i kampen :)''

Det tåler jeg veldig godt, men tusen takk :-)

Jeg er helt enig. Men når f.eks Madeleinemie nå svarer på andre forum enn psykiatri, så kan hun ikke forvente at alle andre vet om hennes situasjon (jeg sier IKKE at dette gjelder henne, hun er bare et eksempel) - og svarer deretter.

Og hun (eller du) kan heller ikke svare andre slik det passer dere på andre forum, og så når noen tar igjen - gråte over at noen er stygge med dere....

You see point ;)

(se mitt siste svar i barnehagetråden på åpent f.eks)

Skrevet

Jeg er helt enig. Men når f.eks Madeleinemie nå svarer på andre forum enn psykiatri, så kan hun ikke forvente at alle andre vet om hennes situasjon (jeg sier IKKE at dette gjelder henne, hun er bare et eksempel) - og svarer deretter.

Og hun (eller du) kan heller ikke svare andre slik det passer dere på andre forum, og så når noen tar igjen - gråte over at noen er stygge med dere....

You see point ;)

(se mitt siste svar i barnehagetråden på åpent f.eks)

Über enig, normal folkeskikk er en fin ting.

Gjest Anonym for anledningen.
Skrevet

Jeg er selv utdannet psykolog og har 30års erfaring men å svare på forum for psykiatri våger jeg rett og slett ikke for her får man så hatten passer om man sier hei på feil måte(ikke av den som skrev men av geriljaen rundt) :-) Jeg holder meg på små og store barn, og åpent! Det er tryggest :-)

Persille1365381127
Skrevet

Jeg er selv utdannet psykolog og har 30års erfaring men å svare på forum for psykiatri våger jeg rett og slett ikke for her får man så hatten passer om man sier hei på feil måte(ikke av den som skrev men av geriljaen rundt) :-) Jeg holder meg på små og store barn, og åpent! Det er tryggest :-)

Jeg og, jeg klarer ikke forholde meg til at alt er så sensitivt hele tiden. NHD får jo kappet hodet av hele tiden, men han får betalt for det :P

Skrevet

Du vet godt at det finnes mange alternativer på skalaen mellom å være kort og konsis på en måte som kan oppfattes som malplassert og lite fintfølende, og det å skrive ti smilyer og dikkedarier.

Jeg biter meg merke i at du ikke tar tilbakemeldinger på en mer konstruktiv måte, og er egentlig ikke så overrasket.

Provokasjoner skal man være ytterst forsiktig med, og man skal gjerne kjenne pasienten svært godt. Her har du kun korte spørsmål å forholde deg til, og virker som om du selv blir veldig irritert av korte spørsmål. Kan du ikke heller la vær å svare, enn å bite fra deg at det er umulig å gi svar på et så kort spørsmål?

Jeg synes det er veldig uberettiget kritikk du kommer med. I mine ører etter å ha lest hele tråden virker det som om dette handler langt mer om deg enn innlegget som ble skrevet. Det jeg finner litt pussig er at det virker som om du kan komme med all verdens spydigheter og frekkheter men det skal xbellax tåle? Hun svarer deg langt høfligere enn hva jeg selv hadde gjort.

Skrevet

Jeg og, jeg klarer ikke forholde meg til at alt er så sensitivt hele tiden. NHD får jo kappet hodet av hele tiden, men han får betalt for det :P

Ja all honnør til ham og det selv mot betaling. Jeg hadde aldri i verden klart det. Her skal man sannelig min hatt trå varsomt! :-)

Skrevet

Det er forskjell på å ikke ta i med silkehansker, og det å være konstant skarp og en smule nedlatende. Det finnes mange alternativer.

Kanskje må du gå litt i deg selv og se på hvorfor du tolker som du gjør? For meg og mange andre var dette spørsmålet hverken respektløst eller nedlatende, det er noe jeg godt kunne finne på å skrive selv, noe jeg aldri våger fordi vi blir lynsjet om vi ikke kommer med nok dose omsorg/kjærlighet/empati/ og lignende :-)

Persille1365381127
Skrevet

Ja all honnør til ham og det selv mot betaling. Jeg hadde aldri i verden klart det. Her skal man sannelig min hatt trå varsomt! :-)

Hehe, jeg gidder ikke bry meg om det lenger egentlig. Jeg svarer der jeg mener jeg har noe å bidra med (på andre forum) og så får de som har problemer med det sitte og gnage på de problemene de måtte ha med det så mye de vil.

Men jeg har respekt for at XbellaX prøvde, derfor synes jeg også det var greit at hun fikk vite at vi er flere som tenker som henne.

Gjest Ogsåanonymforanledningen
Skrevet

Hvis du er psykolog så er jeg psykiater.

Skrevet

Hvis du er psykolog så er jeg psykiater.

Det kan du godt være for alt jeg vet :-) Det er mange yrkesgrupper innen helse representert på DOL.

Skrevet

''Ja all honnør til ham og det selv mot betaling. Jeg hadde aldri i verden klart det. Her skal man sannelig min hatt trå varsomt! :-)''

Mener du virkelig at det er så ille? Av og til sklir tråder helt ut på psykiatri, men det skjer jo også på åpent - og unntaksvis også på foreldre og barn? Jeg er litt overrasket over at du oppfatter tonen i psykiatri-forumet som så negativ, men det er mulig at jeg har blitt litt "nærsynt" som følge av å ha forholdt meg til forumet i mange år.

Det hadde vært interessant om du vil utdype litt nærmere hva det er du reagerer på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...