Gå til innhold

Har du blitt tvangsinnlagt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har jeg etter et selvmordsforsøk. Det var ikke noe særlig.

Videoannonse
Annonse
Gjest nysgjerrignils
Skrevet

Nei, jeg har aldri vært innlagt -verken frivillig eller med tvang.

Men jeg har alltid lurt på hvordan det er å være innlagt på tvang. Hva skjer liksom?

Kommer Politiet og henter deg? hva skjer når du ankommer sykehuset? Kaster de seg over deg, legger deg i jern og gir en sprøyte i rompa, eller hva? Har du lyst til å fortelle om hvordan det var for deg?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, jeg har aldri vært innlagt -verken frivillig eller med tvang.

Men jeg har alltid lurt på hvordan det er å være innlagt på tvang. Hva skjer liksom?

Kommer Politiet og henter deg? hva skjer når du ankommer sykehuset? Kaster de seg over deg, legger deg i jern og gir en sprøyte i rompa, eller hva? Har du lyst til å fortelle om hvordan det var for deg?

Hvordan dette skjer, avhenger helt av pasientens oppførsel.

Politiet blir ikke brukt om det er mulig å unngå.

Når en kommer inn, blir en behandlet som en hvilken som helst annen pasient. Om en er rolig, blir det verken skjermet avsnitt, belter eller sprøyter.

Den eneste obligatoriske forskjellen er at en ikke kan skrive seg ut på eget initiativ.

Gjest elllemelle
Skrevet

Når en kommer inn, blir en behandlet som en hvilken som helst annen pasient. Om en er rolig, blir det verken skjermet avsnitt, belter eller sprøyter.

Den eneste obligatoriske forskjellen er at en ikke kan skrive seg ut på eget initiativ.

''Den eneste obligatoriske forskjellen er at en ikke kan skrive seg ut på eget initiativ.''

Sønnen min ble tvangsinnlagt, han kunne skrive seg ut dagen etter. Så det må være ulik praksis rundt i langet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

''Den eneste obligatoriske forskjellen er at en ikke kan skrive seg ut på eget initiativ.''

Sønnen min ble tvangsinnlagt, han kunne skrive seg ut dagen etter. Så det må være ulik praksis rundt i langet.

Da var i så fall tvangen opphevet.

Gjest mentalmental
Skrevet

Har vært innlagt ørten ganger både frivillig, frivillig tvang og tvang. Hvordan en blir behandlet henger mye sammen med hvilket atferd en viser, samarbeidsviljen, egen innsikt, hvor syk en er og hvordan behandleren din er. Sist gang jeg var tvangsinnlagt skar det seg totalt. Hadde et femtitalls dyr som trengte stell, og etter hundretalls telefoner, advokater og krangling var det faktisk mattilsynet som fikk meg ut da de ga beskjed om at det var sykehusets ansvar å ta seg av dyrene om jeg var tvangsinnlagt og at de risikerte erstatningsansvar og straff om de ikke slrget for at de fikk stell. Da ble jeg raskt utskrevet :-)

Skrevet

"Tvangsinnlagt" er et merkelig ord... Jeg ser for meg at man blir dratt inn på sykehuset 'kicking and screaming'.

Antar at det ikke er helt sånn det skjer...

Skrevet

Da var i så fall tvangen opphevet.

Jada mange ganger du gitt. Men mange ganger har jeg oppsøkt dem frivellig, men blitt satt over på tvangsparagraf fordi jeg har vært så redd at de rundt meg ikke kunne ta vare på meg. Hver gang jeg blir innlagt tror jeg at det er gift i drikkevannen, krig, at de skal bruke med som orgendonor og at jeg skal bli sykehuset forsøkskanin at jeg kommer til å bli voldtatt av de mannlige personalet osv. Jeg er livredd. Og med en gang jeg blir skrevet ut vil ønsker jeg selv å bli skevet ut fordi jeg er redd absolutt alt. Jeg ser og hører ting som ikke er der og full panikk. Psykose er undelige greier.

Men etter mange innleggelser så får ihvertfall jeg mer tillit til systemet og innleggelsene blir lettere etterhvert fordi man vet man kommer ut igjen. :).

Når man har blitt frisk er det riktig koselig å være innlagt, da man får masse oppmerskomhet, god mat og oppvartning at jeg nesten ikke vil hjem (har skjedd mange ganger). Men da blir man skrevet ut.

Så jeg har opplevd masse godt og vondt i psykiatrien.

Gjest Sprøyteherogsprøyteder
Skrevet

Ja, jeg har vært tvangsinnlagt flere ganger.

Noen ganger har de lagt meg i belter og gitt meg sprøyter.

Men det er fordi jeg har vært urolig og veldig syk.

Så fort jeg er rolig slippes jeg fri.

Sprøyter settes kun når legen mener det er nødvendig.

Jeg har fått beskjed om at hvis jeg ikke tar medisinene mine så får jeg dem med tvang, så jeg tar sprøyter frivillig

Gjest flere synspunkter
Skrevet

Har vært innlagt ørten ganger både frivillig, frivillig tvang og tvang. Hvordan en blir behandlet henger mye sammen med hvilket atferd en viser, samarbeidsviljen, egen innsikt, hvor syk en er og hvordan behandleren din er. Sist gang jeg var tvangsinnlagt skar det seg totalt. Hadde et femtitalls dyr som trengte stell, og etter hundretalls telefoner, advokater og krangling var det faktisk mattilsynet som fikk meg ut da de ga beskjed om at det var sykehusets ansvar å ta seg av dyrene om jeg var tvangsinnlagt og at de risikerte erstatningsansvar og straff om de ikke slrget for at de fikk stell. Da ble jeg raskt utskrevet :-)

he he. Unnskyld at jeg ler, men jeg ser humoren i dette - til tross for alvoret i situasjonen.

Klem

• 2 uker senere...
Gjest Insane in the membrane
Skrevet

Jeg har blitt innlagt på "frivillig tvang" og ordentlig tvang. Også i sammenheng med selvmordsønsker. Dette bleforøvrig gjort på en veldig "fin" måte etter forholdene. Det ble ikke innblanet politi. En gang ble jeg sendt med taxi, en gang ble jeg også kjørt av psykiatritjenesten i kommunen. Det var selvsagt ikke noe koselig opplevelse å måtte legges inn mot mitt ønske men jeg var ikke fysisk motvillig å føler at jeg ble behandlet med respekt. Det er forøvrig også mange situasjoner jeg kunne dratt fram hvor dette ikke har vært tilfellet

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...