Gå til innhold

skriver her når jeg er....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skriver stort sett her når jeg er full. Nesten aldri ellers. Jeg angrer meg bittelitt etterpå, ikke fordi jeg sier noe som er absolutt galt, men fordi jeg føler meg litt dum og patetisk som holder på her inne. Jeg har vel ikke alkoholproblemer akkuart men drikker meg ofte småfull ca en gang pr uke. Så dere skjønner sikkert hvordan jeg har det nå. Kanskje jeg drikker fordi jeg trenger kontakt og har problemer. Jeg begynner å innse at jeg har et hav av problemer som jeg aldri i verden tør å fortelle om til min behandler. Jeg lider av skamfullhet - hvis det er et ord. Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget -blir bare noen skriverier fra meg i dag. Er litt redd for å stå opp i morgen å tenke ... shit!! har jeg betrodd meg til DOL igjen!!.

Ha en fin dag hilsen

Videoannonse
Annonse
Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg synes ikke du skal føle deg dum fordi du skriver her inne.

Men er du sikker på at du ikke har, eller kan få, et alkoholproblem?

Du bruker alkohol for å oppnå kontakt og drikker alene midt på dagen. Da ringer det noen bjeller hos meg ihvertfall...?

Hva tenker du selv? Helt ærlig?

Og en annen ting, du er nødt til å fortelle behandler om problemene og tankene dine. Det er defror du har en behandler og slik du blir kvitt problemene dine.

Skrevet

Jeg synes ikke du skal føle deg dum fordi du skriver her inne.

Men er du sikker på at du ikke har, eller kan få, et alkoholproblem?

Du bruker alkohol for å oppnå kontakt og drikker alene midt på dagen. Da ringer det noen bjeller hos meg ihvertfall...?

Hva tenker du selv? Helt ærlig?

Og en annen ting, du er nødt til å fortelle behandler om problemene og tankene dine. Det er defror du har en behandler og slik du blir kvitt problemene dine.

Jeg er i risokosonen for å bli alkoholiger, det har jeg tenkt mange ganger. Jeg liker å kose meg med et glass rødvin til maten. Så jeg kjøper en flase til helga. Jeg liker egentlig ikke at andre ser meg full. så da drikker jeg flaske på en to tre på dagen når jeg er alene. Det er litt skummelt ja.

Og ja du har rett..... jeg burde sagt masse til min behandler. Men så tør jeg ikke.

Skrevet

Jeg er i risokosonen for å bli alkoholiger, det har jeg tenkt mange ganger. Jeg liker å kose meg med et glass rødvin til maten. Så jeg kjøper en flase til helga. Jeg liker egentlig ikke at andre ser meg full. så da drikker jeg flaske på en to tre på dagen når jeg er alene. Det er litt skummelt ja.

Og ja du har rett..... jeg burde sagt masse til min behandler. Men så tør jeg ikke.

alkoholiker mente jeg ;)

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Det er et faresignal at du har tenkt tanken på avhengighet.

Men også et stort pluss at du tør å tenke tanken høyt! Da er jo en del av jobben allerede gjort :-)

Har du snakket med behandleren din om hvordan og hvorfor du drikker?

Skrevet

Det er et faresignal at du har tenkt tanken på avhengighet.

Men også et stort pluss at du tør å tenke tanken høyt! Da er jo en del av jobben allerede gjort :-)

Har du snakket med behandleren din om hvordan og hvorfor du drikker?

Jeg har ikke en gang nevnt at jeg drikker..... huff føler meg så dum. Men vet at jeg ofte har enormt lyst til å drikke.

Gjest Psyk av alt
Skrevet

Jeg har ikke en gang nevnt at jeg drikker..... huff føler meg så dum. Men vet at jeg ofte har enormt lyst til å drikke.

Ikke føl deg dum!

Men jeg må ærlig si at hvis du ikke snakker med behandler om verken drikking eller andre store ting du strever med er det nesten ikke vits i å gå i terapi.

Neste gang du skal til behandler tar du opp alt dette og så kan dere begynne å jobbe dere gjennom ting! Stå på!

Skrevet

Nettfora kan være et fint alternativ til "IRL" terapi. Det kan være lettere å åpne seg fordi man kan være anonym. Du kan også få synspunkter fra flere personer, gjerne noen som er i lignende situasjon. En behandler kan komme litt "tett på", og ser samtidig ting mye mer "utenfra". Begge deler kan ha sine fordeler og ulemper... Lider man av skam - noe som ikke er så uvanlig - blir det "feil" både å fortelle behandler og å ikke fortelle behandler, å skrive her og ikke skrive her... Prøv å være litt snillere mot deg selv, du har ikke noen som helst grunn til å angripe deg selv for at du skriver her inne. Du "rører" ikke selv om du er alkoholpåvirket - jeg har ikke merket noe slikt fra deg - jeg var faktisk ikke klar over det før du fortalte det nå.

Det hadde antakeligvis vært bra for deg om du hadde turt å betro deg til din behandler. Kan du si litt om hvorfor du ikke gjør det? (Jeg lurer på om du ikke har gjort det før, men minn meg evt på det.) Det skal føles "trygt" å snakke om hva som helst med ham/henne. Jeg er sikker på at vedkommende hjelper mange som både har et vanskelig forhold til alkohol, og som sliter med skam.

Gjest øvelse hjelper
Skrevet

Prøv å tenk om det er en av de skamfulle tingene du kan si til din behandler, eller om du kan fortelle at du bærer på ting du syns det er for vanskelig å prate om. Om du hopper i det og gir litt vil du erfare at det er trygt og ufarlig, noe som vil hjelpe deg til å bli frisk/friskere. For du vil vel bli friske/friskere? Regner med at det er derfor du har bedt om hjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...