Gå til innhold

Medisin mot panikkangst, uten vektøkning?

Anbefalte innlegg

Gjest tidligere anorektiker
Skrevet

Jeg har hatt anoreksi, men har nå vekten under kontroll. Jeg har nå fått skikkelig panikkangst, og det er så ille at jeg må i gang med medisinering igjen kjenner jeg.

Fordi jeg ikke vil at anoreksien skal trigges igjen, er det viktig for meg med en medisin som har minimal sjanse for vektøkning. Dette er ikke noe jeg ønsker å diskutere, sånn er det bare. Har tidligere dårlig erfaring med Cipralex.

Fastlegen virker ikke som om han har særlig peiling. Han foreslår standarden, cipralex, som jeg tidligere har hatt vektøkning av. Det vil ta tid å finne en ny fastlege, og jeg trenger å starte opp med medisinering nå. Jeg trenger derfor tips til hvilken medisin jeg kan be om hos fastlegen. Jeg står i kø hos psykolog, det tar også tid, så jeg må bare komme i gang med medisiner i mellomtiden. Min gamle behandler lever ikke lenger, så det er ikke en mulighet å ta kontakt med henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Medikamenter du bør sjekke ut er følgende: SSRI feks da Seroxat, Cipralex eller Zoloft. Eller Efexor (SNRI). Alle disse forebygger panikkanfall. Det pleier å være individuelt hvorvidt man legger på seg eller ikke så jeg våger ikke komme med et konkret forslag.

Skrevet

Hei!

vet du at 30 % av de med anoreksia har asperger syndrom?

Sa en studie i England.

Det var en diggresjon, men, selv om det sikkert ikke er lov å skrive, johannesurt gir i mange tilfeller hvis ikke du går på andre medisiner, det er viktig, like bra resultater som SSRI.

Og ingen vektøkning. Jeg har bare asperger syndrom, men fikk en bok av min barnespykolog som het sultekunstnere, jeg ble misforstått som spisevegrer, men spiste bare ikke noe som hadde med fettaktige stoffer å gjøre. jeg er likevel tynn og trives best med det, men vil ikke være radmager, men liker ikke overvekt og fett. Derfor bør du tas på alvor og jeg håper du får hjelp, jeg hadde selv panikkangst/meltdown denne uken, forferdelig, men det tror jeg krever mer enn ssri for å løse

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mot panikkangst bruker en medisiner av typen SSRI (Cipralex, Seroxat, Zoloft, Fontex) ellerSNRI (Efexor). Hvilke som gir evt vektøkning er svært individuelt og må prøves ut.

Vektøkning kan ikke skje uten at inntak av energi er større enn forbruk. Det er dermed fullt mulig å unngå-

Gjest Tidligere anorektiker
Skrevet

Mot panikkangst bruker en medisiner av typen SSRI (Cipralex, Seroxat, Zoloft, Fontex) ellerSNRI (Efexor). Hvilke som gir evt vektøkning er svært individuelt og må prøves ut.

Vektøkning kan ikke skje uten at inntak av energi er større enn forbruk. Det er dermed fullt mulig å unngå-

Jeg har hørt at man tror vektøkning kommer av at forbrenningen settes ned, nemlig. Jeg har venner som har blitt 20 kg overvektige og som mener de ikke har endret kosten.

Vet du hvilke av disse medisinene som også ka ha effekt på irritabel tarm? Er det også ssri, eller først og fremst trisykliske ad?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...