Gå til innhold

NHD, Vektøkning ved bruk av lykkepiller

Anbefalte innlegg

Jeg er en man på 30 år som går på Effexor 150 mg og zyprexa 10 mg. Zyprexan får jeg fordi det er stemningsstabiliserende. Jeg har slitt veldig med selvmords tanker og det er derfor jeg går på disse pillene.

Etter at jeg begynnte med disse pillene har jeg gått opp fra 75 kg til 106 kg. Dette er noe jeg ikke er så veldig glad i. Mitt spørsmål da til deg Nils Håvard Dahl er om du vet om det er noen annen type piller jeg kan gå på som gjør at jeg ikke beholder den vekta jeg har nå? Hummøret mitt er veldig bra og jeg har ikke vært deprimert siden jeg begynnte på disse pillene....eller jeg har vært litt deprimert men det er på grunn av vekta.

Jeg har begynnt på Grete Rode kurs i håp om å gå ned i vekt. Jeg har også vært hos legen min og fått resept på nye doser med effexor og zyprexa. Går da ned til 75 mg effexor og 5 mg zyprexa.

Det er vel ikke skadelig å slanke seg fordet om man går på lykkepiller....jeg får i meg nok mat, men det er bare mindre kalorier i det jeg spiser.

Håper på svar av deg, da jeg har sent dette innlegge en gang før men uten noe svar.

Mvh

Fortsetter under...

Jeg er ikke nhd, men svarer allikevel. De fleste legger ikke på seg av SSRI, men noen få kan gjøre det. Zyprexa derimot, vil de fleste gå opp i vekt av. Noen kan legge på seg svært mye av Zyprexa. Jeg vil derfor tro at det er denne medisinen som forårsaker vektøkningen. Det finnes alternativer til Zyprexa som stemningsstabiliserende, f.eks. Orifil og Lamictalog etpar andre. Lamictal gir ihvertfall ingen vektøkning. Men dette må du ta opp med legen din. Zyprexa virker også antipsykotisk. Det gjør ikke de andre jeg nevnte. Jeg bruker selv en kombinasjon av Efexor og Lamictal og har ikke gått opp i vekt.

Nils Håvard Dahl, psykiater

I dette tilfellet er det overveiende sannsynlig at det er Zyprexa som er "synderen".

Vektøkning på Efexor er svært sjelden, mens det er ganske vanlig på Zyprexa.

Jeg synes derfor det kan være grunn til å vurdere medisinendringen på nytt. Kanskje ville du hatt god nytte av å fortsette med 150 mg Efexor (depot), mens du kanskje burde ha funnet en erstatter for Zyprexa.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...