Gå til innhold

Dilemma ang. eventuell flytting med barn.

Gjest Hvor mye skal barna få bestemme?

Anbefalte innlegg

Er skilt (4 år siden) og har to barn på 9 og 13. Jeg og far har barna annenhver uke og dette fungerer veldig bra for alle parter. Vi bor i gåavstand til hverandre (5 min. å gå) og skolen er også i gåavstand fra oss begge.

Har egentlig alltid ment at jeg ikke skal flytte noe annet sted så lenge barna er så små, vil ikke at de skal være nødt til å bytte skole og miljø. Det er også en stor fordel at jeg og far bor så nære hverandre.

MEN; Jeg leier en liten leilighet på rundt 60 m2 med ett soverom. Der sover vi alle 3 når jeg har barna. Det fungerer kjempefint og barna sier de absolutt ikke vil flytte slik at de må bytte skole. Jeg har ikke råd til å kjøpe noe større her, det er et pressområde.

Kan nesten få enebolig til prisen av en 4-roms blokkleilighet her, ved å flytte en halvtime lengre nord for Oslo.

Skal jeg høre på ungene eller skal jeg trosse dem? Det blir ikke bare skolebytte, men det blir også tungvint å få til en 50/50-løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

15

• Lillemus

1

• filiokus81

1

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes ikke du skal flytte så lenge ungene synes det er helt greit å bo sånn. Det betyr mye for dem å bo i nærmiljøet sitt og ha venner og omgangskrets rundt seg både når de er hos deg og hos pappan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ungene er fornøyde, synes jeg ikke du skal flytte.

Men jeg forstår godt frustrasjonen ved å bo så trangt og vite at boligprisene er langt hyggligere få mil unna.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal flytte så lenge ungene synes det er helt greit å bo sånn. Det betyr mye for dem å bo i nærmiljøet sitt og ha venner og omgangskrets rundt seg både når de er hos deg og hos pappan.

Takk for svar! Ja, jeg er enig, men vi bor altså på 60 m2 med 1 soverom og jeg er redd han på snart 13 vil ta "skade" av det. Han sier at han ikke bryr seg da, og de har heldigvis eget rom på deling hos faren.

Jeg er også redd for å "skade" dem ved å flytte selv om de ikke vil. Det er ikke bare-bare å bytte skole og miljø og vil jeg takle å hjelpe dem hvis de ikke trives på et nytt sted?

Og hvor lenge skal jeg bo her, liksom? Til begge er ferdige på u-skolen? Minste går i 3. klasse.............

Sukk.........

Får håpe boligbobla sprekker snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ungene er fornøyde, synes jeg ikke du skal flytte.

Men jeg forstår godt frustrasjonen ved å bo så trangt og vite at boligprisene er langt hyggligere få mil unna.

mvh

Takk for svar! Ja, det er lettvint å bo her vi bor, har alt i nærheten, men det er jo trangt.

Jeg tror det "eneste" jeg vil vinne på å flytte bort, er å få større plass. Ellers vil det nok bare bli mer problemer og utfordringer.

Sliter litt med å holde motivasjonen oppe, for det er mange år til de blir så store at jeg kan flytte vekk herfra. Men ja, det teller mye at de trives her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ja, det er lettvint å bo her vi bor, har alt i nærheten, men det er jo trangt.

Jeg tror det "eneste" jeg vil vinne på å flytte bort, er å få større plass. Ellers vil det nok bare bli mer problemer og utfordringer.

Sliter litt med å holde motivasjonen oppe, for det er mange år til de blir så store at jeg kan flytte vekk herfra. Men ja, det teller mye at de trives her.

Forstår det er slitsomt.

Et lite håp er det kanskje for at du etter hvert kan utvide med noen kvadrat så dere får to soverom?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å leie eller kjøpe noe litt større midlertidig der du bor nå? Hvis du hadde funnet en leilighet med to soverom å leie/kjøpe nå, så har dere det litt romsligere frem til de er så store at du kan prioritere deg selv i større grad?

Jeg tenker at det er veldig mange kompromisser mellom ett soverom og 5 min til alt, og enebolig, skolebytte og lang vei :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det er slitsomt.

Et lite håp er det kanskje for at du etter hvert kan utvide med noen kvadrat så dere får to soverom?

mvh

''Et lite håp er det kanskje for at du etter hvert kan utvide med noen kvadrat så dere får to soverom?''

Ja, jeg håper det, skal se om 1 års tid.

Men det er ille å tenke på hvor mye mer man vil få for pengene litt lengre unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Et lite håp er det kanskje for at du etter hvert kan utvide med noen kvadrat så dere får to soverom?''

Ja, jeg håper det, skal se om 1 års tid.

Men det er ille å tenke på hvor mye mer man vil få for pengene litt lengre unna.

Vil det hjelpe å tenke på hvor lite du ville fått for pengene et annet sted? Eller noen som bor ennå trangere og mer kummelig?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å leie eller kjøpe noe litt større midlertidig der du bor nå? Hvis du hadde funnet en leilighet med to soverom å leie/kjøpe nå, så har dere det litt romsligere frem til de er så store at du kan prioritere deg selv i større grad?

Jeg tenker at det er veldig mange kompromisser mellom ett soverom og 5 min til alt, og enebolig, skolebytte og lang vei :-)

Jeg har en veldig bra pris her jeg leier nå (leier av bekjent), så hvis jeg skal leie en 3-roms vil det bli veldig mye dyrere.

Alternativet blir å kjøpe, hvis jeg bare får lån.

Har kjæreste, men han vil ikke bo her, så jeg blir alene om å kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det hjelpe å tenke på hvor lite du ville fått for pengene et annet sted? Eller noen som bor ennå trangere og mer kummelig?

mvh

''Vil det hjelpe å tenke på hvor lite du ville fått for pengene et annet sted? Eller noen som bor ennå trangere og mer kummelig?''

Jeg klager ikke sånn sett altså, jeg har tak over hodet, jeg har en jobb jeg trives i og ungene trives slik vi har det.

Synes bare synd på eldstemann, sover på samme rom som mora si osv. Men det er mulig det er jeg som legger for mye i det. Han sier han ikke bryr seg. Heldigvis har de eget rom hos far som de deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Vil det hjelpe å tenke på hvor lite du ville fått for pengene et annet sted? Eller noen som bor ennå trangere og mer kummelig?''

Jeg klager ikke sånn sett altså, jeg har tak over hodet, jeg har en jobb jeg trives i og ungene trives slik vi har det.

Synes bare synd på eldstemann, sover på samme rom som mora si osv. Men det er mulig det er jeg som legger for mye i det. Han sier han ikke bryr seg. Heldigvis har de eget rom hos far som de deler.

Det er ikke ment som en kritikk av deg. Forstår godt du ønsker deg noe større.

Bare ment som et forlagt til teknikk for å bli litt mer fornøyd med det du har til du evt. kan finne noe bedre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ment som en kritikk av deg. Forstår godt du ønsker deg noe større.

Bare ment som et forlagt til teknikk for å bli litt mer fornøyd med det du har til du evt. kan finne noe bedre.

mvh

Neida, det går bra, tok det ikke som kritikk.

Jeg er nok litt for opphengt i at det liksom er opplest og vedtatt at dette er for trangt og at det er en gjengs oppfatning i befolkningen at man bare ikke bor sånn med 2 barn, hvis du skjønner.

Det viktigste er at vi alle trives, så får det bare være 1 soverom en stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Jeg har en veldig bra pris her jeg leier nå (leier av bekjent), så hvis jeg skal leie en 3-roms vil det bli veldig mye dyrere.

Alternativet blir å kjøpe, hvis jeg bare får lån.

Har kjæreste, men han vil ikke bo her, så jeg blir alene om å kjøpe.

''Jeg har en veldig bra pris her jeg leier nå (leier av bekjent), så hvis jeg skal leie en 3-roms vil det bli veldig mye dyrere.

Alternativet blir å kjøpe, hvis jeg bare får lån.''

Dessverre er boligmarkedet slik at det er tilnærmet umulig å få kjøpt en treroms leilighet i sentralt strøk for en som ikke har råd til å leie en tilsvarende leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg har en veldig bra pris her jeg leier nå (leier av bekjent), så hvis jeg skal leie en 3-roms vil det bli veldig mye dyrere.

Alternativet blir å kjøpe, hvis jeg bare får lån.''

Dessverre er boligmarkedet slik at det er tilnærmet umulig å få kjøpt en treroms leilighet i sentralt strøk for en som ikke har råd til å leie en tilsvarende leilighet.

''Dessverre er boligmarkedet slik at det er tilnærmet umulig å få kjøpt en treroms leilighet i sentralt strøk for en som ikke har råd til å leie en tilsvarende leilighet.''

Ja, jeg kan nok greie å betale opptil 10-tusen i måneden. Jeg vil påstå jeg burde fått et bra lån for den summen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Dessverre er boligmarkedet slik at det er tilnærmet umulig å få kjøpt en treroms leilighet i sentralt strøk for en som ikke har råd til å leie en tilsvarende leilighet.''

Ja, jeg kan nok greie å betale opptil 10-tusen i måneden. Jeg vil påstå jeg burde fått et bra lån for den summen. :)

''Ja, jeg kan nok greie å betale opptil 10-tusen i måneden. Jeg vil påstå jeg burde fått et bra lån for den summen. :)''

Ti tusen i måneden er nok til å betale renter og avdrag på omtrent én mill i boliglån. Skattefradrager er her ikke tatt hensyn til, men uansett skjønner du at det ikke er veldig flotte boligen en får råd til til den prisen.

For å redusere utgiftene kan en jo skyve lånet foran seg (be om avdragsfrihet), men det blir jo nesten som å leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DnB har en ganske hendig lånekalkulator.

https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/boliglaan.html

Har du egenkapital? Vil du kunne få husbankfinansiering?

http://www.husbanken.no/privat/

http://www.bydel-sagene.oslo.kommune.no/article9303-3077.html

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10003768

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ja, jeg kan nok greie å betale opptil 10-tusen i måneden. Jeg vil påstå jeg burde fått et bra lån for den summen. :)''

Ti tusen i måneden er nok til å betale renter og avdrag på omtrent én mill i boliglån. Skattefradrager er her ikke tatt hensyn til, men uansett skjønner du at det ikke er veldig flotte boligen en får råd til til den prisen.

For å redusere utgiftene kan en jo skyve lånet foran seg (be om avdragsfrihet), men det blir jo nesten som å leie.

Med et fastrentelån (10 år) med ca 5% rente og en nedbetalingstid på 30 år kan det være mulig å låne ca 1,9 mill for 10.000,- per mnd.

Flytende rente vil selvsagt være billigere i øyeblikket, men veldig risikabelt med et stramt budsjett.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Med et fastrentelån (10 år) med ca 5% rente og en nedbetalingstid på 30 år kan det være mulig å låne ca 1,9 mill for 10.000,- per mnd.

Flytende rente vil selvsagt være billigere i øyeblikket, men veldig risikabelt med et stramt budsjett.

mvh

Ja, jeg tenkte "gammelt" med nedbetalingstid 15 år, men for en bolig kan en vel godt strekke det helt til 30 år. Dog vil jeg tro kostnadene blir noe høyere enn det du antyder.

Uansett - om de bor i et dyrt strøk får de ikke særlig til treromsleilighet for 1,9 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...