PieLill Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Ja, jeg tenkte "gammelt" med nedbetalingstid 15 år, men for en bolig kan en vel godt strekke det helt til 30 år. Dog vil jeg tro kostnadene blir noe høyere enn det du antyder. Uansett - om de bor i et dyrt strøk får de ikke særlig til treromsleilighet for 1,9 mill. Tallene tok jeg fra DnBs lånekalkulator. Har ikke tatt med skattefradrag. Det forutsetter en del egenkapital. Det vil også være gunstig å kjøpe borettslag for å slippe den høye dokumentavgiften. Et kjapt søk på finn.no viser at leiligheter i den prisklassen er vanskelig, men ikke umulig i Oslo. Men det kommer selvsagt an på hvilken bydel det dreier seg om. Om det ikke blir så veldig mye mer enn 60 kvm, handler det også om å komme inn i på boligmarkedet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hva sier faren? Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Hvorfor går du automatisk ut fra at det blir skolebytte? Dere har 50/50 ordning, hvis du flytter ville vel det naturlige være at barna fortsetter på den skolen de går på i dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 En bedre link om startlån. http://www.velferdsetaten.oslo.kommune.no/bolig/startlan/ mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Ja, jeg tenkte "gammelt" med nedbetalingstid 15 år, men for en bolig kan en vel godt strekke det helt til 30 år. Dog vil jeg tro kostnadene blir noe høyere enn det du antyder. Uansett - om de bor i et dyrt strøk får de ikke særlig til treromsleilighet for 1,9 mill. Ser at Husbanken har en nominell fastrente på litt over 3%. Imponerende. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvor mye skal barna få bestemme? Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Jeg ville ha ventet til de kunne kjøre kollektivt alene og det er vel ikke så lenge til ? ''Jeg ville ha ventet til de kunne kjøre kollektivt alene og det er vel ikke så lenge til ?'' Det er nok ikke så lenge til eldstemann kan kjøre kollektivt alene, men det blir jo veldig mye mer tungvint for dem enn å ha skolen i gåavstand fra både meg og far. Og minste er bare 9 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvor mye skal barna få bestemme? Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 ''Ja, jeg kan nok greie å betale opptil 10-tusen i måneden. Jeg vil påstå jeg burde fått et bra lån for den summen. :)'' Ti tusen i måneden er nok til å betale renter og avdrag på omtrent én mill i boliglån. Skattefradrager er her ikke tatt hensyn til, men uansett skjønner du at det ikke er veldig flotte boligen en får råd til til den prisen. For å redusere utgiftene kan en jo skyve lånet foran seg (be om avdragsfrihet), men det blir jo nesten som å leie. ''Ti tusen i måneden er nok til å betale renter og avdrag på omtrent én mill i boliglån. Skattefradrager er her ikke tatt hensyn til, men uansett skjønner du at det ikke er veldig flotte boligen en får råd til til den prisen. For å redusere utgiftene kan en jo skyve lånet foran seg (be om avdragsfrihet), men det blir jo nesten som å leie.'' Man kommer omtrent ingen vei med 1 million nei. Jeg har litt egenkapital, men det blir allikevel ikke noen stor bolig her utav det. Jeg håper dette snart snur, det er jo rimelig sykt for tida. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvor mye skal barna få bestemme? Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 DnB har en ganske hendig lånekalkulator. https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/boliglaan.html Har du egenkapital? Vil du kunne få husbankfinansiering? http://www.husbanken.no/privat/ http://www.bydel-sagene.oslo.kommune.no/article9303-3077.html http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10003768 mvh Tusen takk for linker! Jeg har litt egenkapital, i underkant av 300.000 kr. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvor mye skal barna få bestemme? Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Hvorfor går du automatisk ut fra at det blir skolebytte? Dere har 50/50 ordning, hvis du flytter ville vel det naturlige være at barna fortsetter på den skolen de går på i dag. ''Hvorfor går du automatisk ut fra at det blir skolebytte? Dere har 50/50 ordning, hvis du flytter ville vel det naturlige være at barna fortsetter på den skolen de går på i dag.'' Går ikke ut i fra at det blir skolebytte, ungene sier også at de ikke vil bytte skole. Jeg kan rett og slett ikke flytte f.eks. en halvtime unna far, tenker på hvordan ungene skal komme seg til og fra mitt bosted/skole de ukene de er hos meg også, alt blir så tungvint. Far ønsker at vi skal bo her vi bor til begge er ferdig med ungdomsskolen, men det er jo noen år til, minste går i 3. kl. nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvor mye skal barna få bestemme? Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 DnB har en ganske hendig lånekalkulator. https://www.dnb.no/privat/laan/kalkulator/boliglaan.html Har du egenkapital? Vil du kunne få husbankfinansiering? http://www.husbanken.no/privat/ http://www.bydel-sagene.oslo.kommune.no/article9303-3077.html http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10003768 mvh Genial lånekalkulator! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Tusen takk for linker! Jeg har litt egenkapital, i underkant av 300.000 kr. 300.000,- er adskillig mer enn ingen egenkapital. :-) Synes ikke du skal avskrive tanken helt på å få ditt eget krypinn. Her er forresten det jeg tror er gjeldende nominell rente hos Husbanken. http://www.husbanken.no/~/media/Rente/Historiske_renter_2012_jan_feb.ashx mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Genial lånekalkulator! Ja, helt suveren! Ble ikke oppmerksom på den før i dag. :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 ''Hvorfor går du automatisk ut fra at det blir skolebytte? Dere har 50/50 ordning, hvis du flytter ville vel det naturlige være at barna fortsetter på den skolen de går på i dag.'' Går ikke ut i fra at det blir skolebytte, ungene sier også at de ikke vil bytte skole. Jeg kan rett og slett ikke flytte f.eks. en halvtime unna far, tenker på hvordan ungene skal komme seg til og fra mitt bosted/skole de ukene de er hos meg også, alt blir så tungvint. Far ønsker at vi skal bo her vi bor til begge er ferdig med ungdomsskolen, men det er jo noen år til, minste går i 3. kl. nå. Tar jeg ikke feil er det ganske gode skyssordninger, enten ved refusjon av egenkjøring eller visst alt annet slår feil også med drosje. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Hvis det betyr veldig mye for deg å få større plass, så kan du flytte, og samtidig gå over fra 50/50 ordning til at barna er mest hos far, og hos deg annenhver helg og i skoleferier. Da beholder barna sitt skolemiljø og kan samtidig få hvert sitt om når de er hos deg. De slipper også å flytte så mye frm og tilbake, noe mange barn syns er slitsomt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvor mye skal barna få bestemme? Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Hvis det betyr veldig mye for deg å få større plass, så kan du flytte, og samtidig gå over fra 50/50 ordning til at barna er mest hos far, og hos deg annenhver helg og i skoleferier. Da beholder barna sitt skolemiljø og kan samtidig få hvert sitt om når de er hos deg. De slipper også å flytte så mye frm og tilbake, noe mange barn syns er slitsomt. ''Hvis det betyr veldig mye for deg å få større plass, så kan du flytte, og samtidig gå over fra 50/50 ordning til at barna er mest hos far, og hos deg annenhver helg og i skoleferier. Da beholder barna sitt skolemiljø og kan samtidig få hvert sitt om når de er hos deg. De slipper også å flytte så mye frm og tilbake, noe mange barn syns er slitsomt.'' Jeg ønsker overhodet ikke å ha barna hos meg bare annenhver helg og i skoleferier. Da blir også det med den ekstra plassen ganske unødvendig, når ungene vil få så sjelden nytte av den. Det er for ungenes skyld at jeg ønsker mer plass. Jeg ønsker ikke at ungene skal være bare annenhver uke og i skoleferier hos far heller, det er det ingen av oss 4 som ønsker. Vi er veldig fornøyd med slik vi har det nå alle 4, så jeg er vel egentlig ute etter mer plass her i området hvor jeg bor nå (=å få i pose og sekk). :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Ut i fra egen (dårlige) erfaring hadde jeg tenkt meg veldig nøye om før jeg flyttet en 13-åring over til en annen skole. -men det kommer selvfølgelig an på ungen og skolen også... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvor mye skal barna få bestemme? Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Ut i fra egen (dårlige) erfaring hadde jeg tenkt meg veldig nøye om før jeg flyttet en 13-åring over til en annen skole. -men det kommer selvfølgelig an på ungen og skolen også... Ja, mange sier at "jammen barn tilpasser seg så fort". Joda, men jeg tror du har rett. Barna vil ikke flytte eller bytte skole heller. Ungene kan nok ta mer skade av at jeg evt. gjennomfører noe slikt, enn at vi bor litt trangt. Jeg er så redd for å gjøre noe feil, vil helst ikke bli "tatt" for noe når de blir voksne, eller at de kan bruke noe mot meg, som at jeg tok dem bort fra skole, miljø osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Ja, jeg tenkte "gammelt" med nedbetalingstid 15 år, men for en bolig kan en vel godt strekke det helt til 30 år. Dog vil jeg tro kostnadene blir noe høyere enn det du antyder. Uansett - om de bor i et dyrt strøk får de ikke særlig til treromsleilighet for 1,9 mill. Her er du ikke helt oppdatert Elextra Vi har ca 800' i gjeld og betaler ikke 5000 engang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Her er du ikke helt oppdatert Elextra Vi har ca 800' i gjeld og betaler ikke 5000 engang. Oppdatert? Jeg bare gjorde et kjapt overslag om man hadde 5% nominell rente (men beregnet først litt kort nedbetalingstid). Men skjønner ikke helt at dere får betalt både renter og avdrag til den summen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kayia Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Oppdatert? Jeg bare gjorde et kjapt overslag om man hadde 5% nominell rente (men beregnet først litt kort nedbetalingstid). Men skjønner ikke helt at dere får betalt både renter og avdrag til den summen. Vi har flexilån og rundt 3,5% rente med nedbetaling over 25 år. Vi betaler inn 2600 hver, men dette er tydeligvis for mye for flexilångrensen vokser for hver måned. Vi betaler by the way både renter og avdrag ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Vi har flexilån og rundt 3,5% rente med nedbetaling over 25 år. Vi betaler inn 2600 hver, men dette er tydeligvis for mye for flexilångrensen vokser for hver måned. Vi betaler by the way både renter og avdrag ja. Ok, det var et billig lån. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.