Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. februar 2012 Skrevet 22. februar 2012 http://tidsskriftet.no/article/2219162 0 Siter
Gjest har kanskje misforstått saken, men... Skrevet 22. februar 2012 Skrevet 22. februar 2012 Hva synes du selv? Jeg må si etter å ha skumlest dette, at det virker veldig vanskelig for en psykiater å oppfylle alle disse "dydighetene". Dere er da tross alt bare mennesker dere også. Men en kan vel være dydig og profesjonell på jobben, og mer avslappet privat. Men det er sikkert vanskelig til tider. 0 Siter
Gjest lurer på det meste Skrevet 22. februar 2012 Skrevet 22. februar 2012 At helsepersonells oppførsel er viktig for å skape tillitt er det vel ingen tvil om, og at de som bruker mye tid på kommunikasjon med pasient må være bevisste på hvilke holdninger som kommer tilsyne er vel også ganske innlysende. Kommer psykiateren stadig i lokalavisa på grunn av fyllekjøring, slåssing eller misbruk av offentlige midler er det ikke særlig betryggende for syke mennesker selv om psykiateren alikevel kan være flink til å diagnostisere og behandle sykdommer. Så på det viset tror jeg nok at det må være større forventninger til livsførsel hos helsepersonell enn f.eks rørleggere. 0 Siter
Gjest Chole Skrevet 22. februar 2012 Skrevet 22. februar 2012 Om psykiateren min er en horebukk er det akkurat det samme for meg. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 22. februar 2012 Skrevet 22. februar 2012 Alle som har en autoritetsrolle i forhold til andre bør ihvertfall tenke over hvordan de oppfører seg i det offentlige rom? Det samme gjelder f.eks lærere. http://nyskole.blogspot.com/2012/02/facebook-og-lrere-igjen.html Jeg tror integritet er et stikkord her. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. februar 2012 Forfatter Skrevet 22. februar 2012 Hva vil du med dette? Jeg kommer av og til over spørsmålsstillinger som jeg tror kan være interessante for brukere av psykiatriforumet. Da legger jeg det ut - ofte som en link. Noe annet vil jeg ikke med det :-) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 22. februar 2012 Skrevet 22. februar 2012 Om psykiateren min er en horebukk er det akkurat det samme for meg. Hei! Oi : O en horebukk- psykiater ville jeg aldri gått til! Jeg har ikke respekt for horebukker og hvordan skal man da få til en behandlingsallianse? Nei det må være visse krav til oppførsel og slike spørsmålsstillinger som boken behandler er da ytterst viktige og noe jeg tror en hver god psykiater tenker i forhold. 0 Siter
cathlin Skrevet 22. februar 2012 Skrevet 22. februar 2012 Ok. Hvis du vil ha en tilbakemelding på det, så syns jeg at du som psykiater har et ansvar for å opptre moralsk -vise holdninger som innebærer forståelse og respekt for pasienten, bidra til mindre stigamtisering, og generelt har gode intensjoner om å hjelpe, og handle på den måten at det er til hjelp. Helst. Strekke seg etter det. Hva mener du? 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 22. februar 2012 Skrevet 22. februar 2012 Artikkelen var meget interessant, men jeg må lese den skikkelig senere, jeg reagerer ganske kraftig... Jeg opplever min psykolog som "dydig" mtp det som nevnes i artikkelen, men jeg vet jo ikke hva han bedriver på fritiden eller når jeg bare ikke ser ham. Om han hadde gjort så alvorlige ting at han kom i fengsel eller ble nevnt i avisene, ville det ikke vært aktuelt å ha ham som behandler verken for meg eller andre. Problemstillingen er dermed helt absurd. 0 Siter
Gjest Tanta Anna Skrevet 22. februar 2012 Skrevet 22. februar 2012 Hei! Oi : O en horebukk- psykiater ville jeg aldri gått til! Jeg har ikke respekt for horebukker og hvordan skal man da få til en behandlingsallianse? Nei det må være visse krav til oppførsel og slike spørsmålsstillinger som boken behandler er da ytterst viktige og noe jeg tror en hver god psykiater tenker i forhold. Hvorfor tror du at du ville visst om det om din behandler var en horebukk? Hva din terapeut gjør på fritiden vet jo ikke du absolutt alt om? La oss si din nåværende behandler stjeler, med i organisert kriminalitet, han/hun har voldtatt (ikke blitt dømt), slår sin ektefell og er en dårlig forelder, er en kronisk horebukk osv osv, men hun/han er en fenomenal behandler for deg. See? 0 Siter
Gjest har kanskje misforstått saken, men.. Skrevet 22. februar 2012 Skrevet 22. februar 2012 Artikkelen var meget interessant, men jeg må lese den skikkelig senere, jeg reagerer ganske kraftig... Jeg opplever min psykolog som "dydig" mtp det som nevnes i artikkelen, men jeg vet jo ikke hva han bedriver på fritiden eller når jeg bare ikke ser ham. Om han hadde gjort så alvorlige ting at han kom i fengsel eller ble nevnt i avisene, ville det ikke vært aktuelt å ha ham som behandler verken for meg eller andre. Problemstillingen er dermed helt absurd. ''Problemstillingen er dermed helt absurd.'' Nei, jeg synes ikke det. Men problemet er at en ikke kan vite hvem som er "snill" hele tida og hvem som ikke er det. De som vi leser om i avisa som har begått kriminelle handlinger, styrer vi jo selvsagt unna. Men de som "banker kona og misbruker ungene sine", vet jo ikke om. Så en psykiater/psykolog/lege/andre kan være veldig profesjonell og flink i jobben sin, si de riktige tingene, fronte pk-holdninger, osv. men kan være en tyrann privat. Men som pasient går en jo til den som er flink i jobben sin og som en får tillit til. Jeg kan aldri vite hvordan behandlere er som privatpersoner, men jeg kan dømme utifra hvordan vedkommende er i jobben sin. Og liker jeg det, fortsetter jeg. 0 Siter
Gjest har kanskje misforstått, men Skrevet 22. februar 2012 Skrevet 22. februar 2012 Hei! Oi : O en horebukk- psykiater ville jeg aldri gått til! Jeg har ikke respekt for horebukker og hvordan skal man da få til en behandlingsallianse? Nei det må være visse krav til oppførsel og slike spørsmålsstillinger som boken behandler er da ytterst viktige og noe jeg tror en hver god psykiater tenker i forhold. Problemet er jo at du nok ikke ville ha visst om det om psykiateren din hadde vært en horebukk. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 22. februar 2012 Skrevet 22. februar 2012 ''Problemstillingen er dermed helt absurd.'' Nei, jeg synes ikke det. Men problemet er at en ikke kan vite hvem som er "snill" hele tida og hvem som ikke er det. De som vi leser om i avisa som har begått kriminelle handlinger, styrer vi jo selvsagt unna. Men de som "banker kona og misbruker ungene sine", vet jo ikke om. Så en psykiater/psykolog/lege/andre kan være veldig profesjonell og flink i jobben sin, si de riktige tingene, fronte pk-holdninger, osv. men kan være en tyrann privat. Men som pasient går en jo til den som er flink i jobben sin og som en får tillit til. Jeg kan aldri vite hvordan behandlere er som privatpersoner, men jeg kan dømme utifra hvordan vedkommende er i jobben sin. Og liker jeg det, fortsetter jeg. Ja, nettopp, det går et skille mellom det som kommer i avisa og det som ikke gjør det. Vi kan jo ikke vite om psykologen banker kona, selv om han er snill mot oss. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 22. februar 2012 Skrevet 22. februar 2012 Hvorfor tror du at du ville visst om det om din behandler var en horebukk? Hva din terapeut gjør på fritiden vet jo ikke du absolutt alt om? La oss si din nåværende behandler stjeler, med i organisert kriminalitet, han/hun har voldtatt (ikke blitt dømt), slår sin ektefell og er en dårlig forelder, er en kronisk horebukk osv osv, men hun/han er en fenomenal behandler for deg. See? Hei! Sånn er det ikke! Det hører til slike sjeldenheter at jeg ikke tror det er aktuelt. De fleste er fra ressursterke hjem og blir stødige stabile mennesker. Dessuten min egen psykiater vet jeg mye om, dette fordi vi har både felles interesser, samt mye annet felles, så jeg vet det. 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 22. februar 2012 Skrevet 22. februar 2012 Hei! Sånn er det ikke! Det hører til slike sjeldenheter at jeg ikke tror det er aktuelt. De fleste er fra ressursterke hjem og blir stødige stabile mennesker. Dessuten min egen psykiater vet jeg mye om, dette fordi vi har både felles interesser, samt mye annet felles, så jeg vet det. Akkurat som "helikopterlegen", før han ble oppdaget? 0 Siter
Madelenemie Skrevet 22. februar 2012 Skrevet 22. februar 2012 Problemet er jo at du nok ikke ville ha visst om det om psykiateren din hadde vært en horebukk. Hei! ja ja kommer vel an på hva man legger i horebukk da. Jeg tenker nærmest kriminell da, og det var det jeg mente jeg ikke tror er så vanlig Men min psykiater er ikke horebukk det vet jeg Det er forresten et utrolig ord. 0 Siter
Gjest Tanta Anna Skrevet 22. februar 2012 Skrevet 22. februar 2012 Hei! Sånn er det ikke! Det hører til slike sjeldenheter at jeg ikke tror det er aktuelt. De fleste er fra ressursterke hjem og blir stødige stabile mennesker. Dessuten min egen psykiater vet jeg mye om, dette fordi vi har både felles interesser, samt mye annet felles, så jeg vet det. Jeg sier ikke at dette er tilfelle med din private behandler, jeg sier at du må legge vekk skråsikkerheten fordi man er aldri 100% sikker. Man kan ikke vite. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 22. februar 2012 Skrevet 22. februar 2012 Akkurat som "helikopterlegen", før han ble oppdaget? Hei! Jeg tviler på at han var så stødig og grei hjemme med det dobbellivet med løgn han har levd. Som jeg sa til deg en dag, det er for meg uforklarlig hva enkelte kvinner finner seg i. Jeg har problemer å tro han har hatt et bra familieliv som han har herjet og misbrukt og løyet. Men som anestesilege (var det ikke det han var?) er det muligens lettere å fungere med atferdsprobllemer enn som psykiater. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 22. februar 2012 Skrevet 22. februar 2012 Jeg sier ikke at dette er tilfelle med din private behandler, jeg sier at du må legge vekk skråsikkerheten fordi man er aldri 100% sikker. Man kan ikke vite. Hei! ja da 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.