Gå til innhold

Har du innvandrervenner?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest noen få

Jeg hadde en venninne fra Sri Lanka, hun kom fra Sri lanka med foreldrene da hun var 8 år.... så det kan vel kalles innvandrer? Hun flyttet til Oslo, så vi mistet kontakten... har henne bare på facebook nå :) Ellers har jeg en venninne fra Fillipinene som giftet seg med en nordmann og et par andre fra ulike land som er adoptert, men de regner jo ikke som innvandrere.

Tenker egentlig ikke på at de er utlendinger pga de er så norske i oppførselen, unntaket var hun fra Sri Lanka, men det var nok fordi hun kom så "sent" til Norge, og tamiler holder jo ofte på sine tradisjoner og væremåter, snakket litt gebrokkent osv...

Uansett, kjekke folk i alle fall :)

Gjest Elextra

Har venner med utenlandsk opprinnelse, men ikke som jeg vil kalle innvandrere. Litt usikker på definisjonen av innvandrere, men jeg tenker ikke på mine integrerte venner som det.

''

'

I norsk, juridisk kontekst defineres innvandrer som «en person som er bosatt i Norge, men er født i utlandet og har foreldre som begge er født i utlandet».

''

Ergo har jeg innvandrervenner :-)

''

'

I norsk, juridisk kontekst defineres innvandrer som «en person som er bosatt i Norge, men er født i utlandet og har foreldre som begge er født i utlandet».

''

Ergo har jeg innvandrervenner :-)

Hei,

Det er den mest restriktive definisjonen. Den vanlige, som jeg tror SSB bruker, er "en eller begge foreldre født i utlandet".

Dvs. man kan være "innvandrer" selv om man er født i Norge.

Med vennlig hilsen

Annonse

Hei,

Det er den mest restriktive definisjonen. Den vanlige, som jeg tror SSB bruker, er "en eller begge foreldre født i utlandet".

Med vennlig hilsen

SSB skiller såvidt jeg vet mellom personer som selv har innvandret og personer som er født i Norge, men av innvandrerforeldre.

http://www.ssb.no/innvandring/

Gjest Elextra

Hei,

Med vennlig hilsen

Er vel ikke helt PK å si det (ergo burde jeg ikke si det til deg ;)), men folkeoppfatningen av 'innvandrer' er vel person fra den tredje verden som typisk snakker dårlig norsk, eller i det minste med sterk aksent, og kanskje har vanskeligheter med å komme inn på arbeidsmarkedet.

Har du aldri lurt på om det kan være innvandrere på dol?

Jeg har mange innvandrervenner og venner fra alle verdensdeler unntatt Australia. De som bor i egne land er ikke innvandrervenner selvom de er mine venner.

Lurer litt på også om hvordan du definerer venner? Og, kanskje også hvordan du definerer innvandrere?

Annonse

Jeg har mange innvandrervenner og venner fra alle verdensdeler unntatt Australia. De som bor i egne land er ikke innvandrervenner selvom de er mine venner.

Lurer litt på også om hvordan du definerer venner? Og, kanskje også hvordan du definerer innvandrere?

''Har du aldri lurt på om det kan være innvandrere på dol?

Lurer litt på også om hvordan du definerer venner? Og, kanskje også hvordan du definerer innvandrere?''

Hehe, gode poenger og jeg tenkte det samme ;-)

Sånne tråder kan vel oppstå av at man er litt nysgjerrig på hvordan gjennomsnittet er?

For ordens skyld - jeg selv har ingen innvandrervenner tror jeg - enten med den ene eller andre eller tredje definisjonen :P - men ungene mine har selvsagt.

Gjest LadyBaby

''Har du aldri lurt på om det kan være innvandrere på dol?'' Hvorfor skulle det ikke kunne være det? Selvsagt er det det. Hva har det med poenget å gjøre?

"Lurer litt på også om hvordan du definerer venner? Og, kanskje også hvordan du definerer innvandrere?" Innvandrere vet du sikkert hva er eller? Venner, vel det er jo en subjektiv opplevelse, for meg er det de som står meg nærmest utenom familien.

Gjest LadyBaby

''Har du aldri lurt på om det kan være innvandrere på dol?'' Hvorfor skulle det ikke kunne være det? Selvsagt er det det. Hva har det med poenget å gjøre?

"Lurer litt på også om hvordan du definerer venner? Og, kanskje også hvordan du definerer innvandrere?" Innvandrere vet du sikkert hva er eller? Venner, vel det er jo en subjektiv opplevelse, for meg er det de som står meg nærmest utenom familien.

Jada og vi er alle innvandrere og bla bla bla ;-) Subjektivt det og, hva man anser for å være innvandrer. Om man vil krangle såklart.

Er vel ikke helt PK å si det (ergo burde jeg ikke si det til deg ;)), men folkeoppfatningen av 'innvandrer' er vel person fra den tredje verden som typisk snakker dårlig norsk, eller i det minste med sterk aksent, og kanskje har vanskeligheter med å komme inn på arbeidsmarkedet.

''folkeoppfatningen av 'innvandrer' er vel person fra den tredje verden som typisk snakker dårlig norsk, eller i det minste med sterk aksent, og kanskje har vanskeligheter med å komme inn på arbeidsmarkedet.''

Det er et interessant og viktig tema! Språk tror jeg er alfa og omega.

Sjøl har jeg "omgangsbekjente" som snakker dårlig norsk / engelsk / spansk (som er de språkene jeg føler jeg behersker nok til til å opprettholde et vennskap), og jeg behersker dårlig eller _ikke_ deres språk (i omvendt rekkefølge..). Det fungerer greit i hverdagen, vi kan samarbeide om barn, spise gode middager sammen, avtale praktiske ting osv, men et genuint vennskap blir det neppe.

''folkeoppfatningen av 'innvandrer' er vel person fra den tredje verden som typisk snakker dårlig norsk, eller i det minste med sterk aksent, og kanskje har vanskeligheter med å komme inn på arbeidsmarkedet.''

Det er et interessant og viktig tema! Språk tror jeg er alfa og omega.

Sjøl har jeg "omgangsbekjente" som snakker dårlig norsk / engelsk / spansk (som er de språkene jeg føler jeg behersker nok til til å opprettholde et vennskap), og jeg behersker dårlig eller _ikke_ deres språk (i omvendt rekkefølge..). Det fungerer greit i hverdagen, vi kan samarbeide om barn, spise gode middager sammen, avtale praktiske ting osv, men et genuint vennskap blir det neppe.

''Det er et interessant og viktig tema! Språk tror jeg er alfa og omega. ''

Det tror jeg også.

To av mine kolleger kom hit av kjærlighet til hver sin norske mann, og begge sier at de egentlig ikke trivdes noe særlig her før de lærte norsk skikkelig.

Som den ene sa: "Det var først da jeg klarte å oppfatte hva folk småpratet om rundt lunsjbordet etc. at jeg virkelig følte meg hjemme her."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...