Gjest skal jeg være streng nå? Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 6 klassingen min fikk FB nylig - det syns jeg egentlig ikke gjorde så mye. Men nå vil hun ha blogg - sammen med ei ett år eldre venninne. Dette er jeg mer skeptisk til kjenner jeg... men det er visst mange andre jevnaldrende venninner som har dette. Foreldrene til venninna sier det er greit. Har sett på noen av bloggene venninnene har opprettet og det går mye i sånne "må gjøre" videoer - dette frister IKKE at jenta vår skal være med på. Jeg tenker fremtidig arbeidsgiver etc... Synspunkter? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Jeg er sikkert kjip og gammeldags - men vi sier nei til både blogg og Facebook foreløpig. Eldstemann på snart 13 har spurt noen ganger, men vi har sagt at han får vente til mai, når han er gammel nok. Tror egentlig ikke han er så veldig interessert akkurat nå for tida (det går mest i fotball og bandspilling) - men han skal få lov. Blogg har han ikek spurt om. Hun på 10,5 har imidlertid spurt om å få blogg, fordi noen av jentene i klassen har det. Hun får ikke lov. Jeg har kikket litt på et par av disse bloggene, og jeg synes de bør være eldre og modnere før de legger ut privatlivet sitt på denne måten (selv om selvsagt foreldrene kan sensurere noe). Hun minste har verken spurt etter blogg eller Facebook. Du må gjøre det du synes er rett. Tror ikke barna har vondt av å gå litt i mot strømmen på noen områder, så sant de ikke blir utenfor sosialt og/eller aldri får lov til å gjøre noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Minst et av mine barn ville fått blankt nei på å starte en blogg. Til det er h*n alt for impulsiv og lite kritisk. Hva legger du i "må gjøre" videoer? Jeg err nok ikke helt oppdatert. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevaala Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Det har ikke vært noe tema hos oss. Her har de hverken Facebook eller blogg (tror jeg ;-) I klassen til vår tolvåring hadde de besøk av noen som snakket med barna om nettvett. Vi fikk referert følgende fra lærerne: Nesten alle jentene har blogg. Et par av guttene har. Nesten halvparten av jentene med blogg hadde to stykker. En som foreldrene kjente til, og en de ikke visste om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 I motsetning til de andre her så synes jeg blogg er helt greit, hvertfall fra 6. klasse. Det vil i stor grad blir fremtidens kommunikasjonsmedium for mange roller (politikere, journalister, korrespondenter, fag-konsulenter, osv) - og jeg synes det er mye viktigere at de lærer seg å bruke nettet fornuftig (det blir jo ikke borte...) - enn at de holdes unna. I første omgang kan dere snakke litt om hva som er greit å legge ut og ikke. Tekst er greit, bilder av ting er greit, bilder og film av personer er ikke greit. Og så må dere snakke om konsekvenser. Det som blir lagt der, det ligger der for alltid - selv om man "sletter" det. Hva er det greit at andre vet om deg, og hva er greit å holde privat. Ikke legg ting på nettet man ikke ville sagt rett til den i klassen hun er minst venn med. Ting hun ikke kan fortelle mormor eller læreren sin kan heller ikke ligge på nettet, osv. Og så får du kontrollere at hun følger sunn fornuft. Å kunne skrive en god blogg vil potensielt være en kjempestyrke på et senere tidspunkt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Datteren min har blogget i noen år. Hun er 15 nå. Ikke noe problem. Jeg har fulgt nøye med hele tiden, men tror det har vært kun én gang, at det har kommet en mindre hyggelig kommentar inn - som hun slettet. Ellers har jeg snakket mye med henne om hva hun selv skriver og legger ut av bilder og video, det også har vært helt uproblematisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Blogg er en ypperlig trening i kommunikasjon, nettkultur og digital kompetanse. Men det må selvsagt følges opp på skikkelig vis av voksne som også har kompetanse, kjenner fallgruvene og som har innsyn i kommentarfeltet. I den alderen bør dessuten foreldre få ha vetorett (eller et slags redaktøransvar, om du vil) over innholdet som publiseres Hun verken må eller bør blogge under fullt navn, så det med framtidige arbeidsgivere er virkelig ikke noe problem. En framtidig arbeidsgiver kommer dessuten ikke til å henge seg opp i noe en sjetteklassing har sagt eller skrevet. Det er større fare for at en arbeidsgiver reagerer på noe en trettifemåring uten trening i sosiale medier kan finne på å blamere seg med, for å si det sånn. http://www.dubestemmer.no/no/913_ar/ http://www.nettvett.no/ikbViewer/page/nettvett/tema/artikkel?p_document_id=113412&tema=63068 http://3kmte.blogspot.com/2009/09/blogging-for-begynnere.html 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 I motsetning til de andre her så synes jeg blogg er helt greit, hvertfall fra 6. klasse. Det vil i stor grad blir fremtidens kommunikasjonsmedium for mange roller (politikere, journalister, korrespondenter, fag-konsulenter, osv) - og jeg synes det er mye viktigere at de lærer seg å bruke nettet fornuftig (det blir jo ikke borte...) - enn at de holdes unna. I første omgang kan dere snakke litt om hva som er greit å legge ut og ikke. Tekst er greit, bilder av ting er greit, bilder og film av personer er ikke greit. Og så må dere snakke om konsekvenser. Det som blir lagt der, det ligger der for alltid - selv om man "sletter" det. Hva er det greit at andre vet om deg, og hva er greit å holde privat. Ikke legg ting på nettet man ikke ville sagt rett til den i klassen hun er minst venn med. Ting hun ikke kan fortelle mormor eller læreren sin kan heller ikke ligge på nettet, osv. Og så får du kontrollere at hun følger sunn fornuft. Å kunne skrive en god blogg vil potensielt være en kjempestyrke på et senere tidspunkt. Helt enig. Digital kompetanse er dessuten en av grunnferdighetene i læreplanen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.