Gå til innhold

Småsjuk unge - hva teste?

Lillemus

Anbefalte innlegg

Jentungen på 11 år bekymrer oss litt. Vanligvis er hun ei blid og sprudlende jente, men hun har alltid vært såkalt makelig anlagt og er ikke glad i å gå fort og sånt. I tillegg er hun ofte blek med mørke ringer under øynene, føler seg sliten og slapp, blir fort litt kald sier hun og har ofte hodepine.

Vi sjekket for jernmangel for en tid siden og det hadde hun ikke. Jeg tenker i retning stoffskifteproblematikk (hun er helt normalvektig, jeg har selv hatt tendens til lavt stoffskifte ifølge en tidligere lege uten at jeg hadde særlige symptomer på det) kanskje? Da hun var baby fikk hun påvist en asd (hull mellom hjertets forkamre, mener det var asd og ikke en vsd (hull mellom hjertekamrene)), men den hadde lukket seg selv ved 6 mnds alder, vi lurer på det kan være at det ikke er tilfelle allikevel og vil gjerne ha henne undersøkt på nytt av kardiolog - håper fastlegen går med på det.

Noen som kan ha andre tips om ting som bør sjekkes ut?

Vi har en liten pepp-talk ang. kosthold her akkurat nå, jentungen og jeg, ingen tvil om at det er rom for forbedringer her... *host* Hun er helt enig så vi får se hvor lenge den enigheten varer. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

21

• jubalong70

5

• frosken

2

• Axcia

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg tror i alle fall tran /vitamin D er kjempeviktig. Men barn er jo generelt mye flinkere til å være ute i dagslys enn oss voksne, så snart får hun vel fra solen. Ellers ingen tips. Men hadde krevd en full helsesjekk.

Bedagelighet tror jeg derimot er vanskelig å finne en kur mot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror i alle fall tran /vitamin D er kjempeviktig. Men barn er jo generelt mye flinkere til å være ute i dagslys enn oss voksne, så snart får hun vel fra solen. Ellers ingen tips. Men hadde krevd en full helsesjekk.

Bedagelighet tror jeg derimot er vanskelig å finne en kur mot :)

Skal høre med damene på den lokale helsekosten om de har et godt vitamintilskudd til barn, disse vitaminbjørnene har jeg egentlig ikke så stor tro på... Ungene elsker dem da. :o)

Heldigvis har vi en veldig flott fastlege og jeg håper hun blir undersøkt skikkelig i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Høstløv

Jeg ville bedt om en undersøkelse av hjertet, dette gjøres enkelt med ultralyd. Bedageligheten kan komme av for dårlig hjertefunksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bedt om en undersøkelse av hjertet, dette gjøres enkelt med ultralyd. Bedageligheten kan komme av for dårlig hjertefunksjon.

''Jeg ville bedt om en undersøkelse av hjertet, dette gjøres enkelt med ultralyd. Bedageligheten kan komme av for dårlig hjertefunksjon.''

Det skal vi be om. :o) Storebroren er jo godt kjent på barne-hjerte-seksjonen her, og vi kjenner kardiologen godt, vi trenger bare en henvisning fra legen vår vil jeg tro. Får vi ikke det så ringer i kardiologen vår direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg ville bedt om en undersøkelse av hjertet, dette gjøres enkelt med ultralyd. Bedageligheten kan komme av for dårlig hjertefunksjon.''

Det skal vi be om. :o) Storebroren er jo godt kjent på barne-hjerte-seksjonen her, og vi kjenner kardiologen godt, vi trenger bare en henvisning fra legen vår vil jeg tro. Får vi ikke det så ringer i kardiologen vår direkte.

Jeg kan ikke se hvorfor legen skulle nekte dere det, dersom dere er urolige. Og det tross alt har vært en svakhet ved hjertet før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville bedt om å få tatt diverse blodprøver - inkl. jern, ferritin, leukocytter, ernæringstatus osv. Blodsukkeret kan jo også sjekkes - just in case.

Ultralyd av hjertet burde være en selvfølge :)

Også er det viktig å huske på at barn i den alderen bruker endel energi på å bare vokse - både fysisk og psykisk.

Nature's Sunshine og Solaraly har gode multivitamineraler til barn :)

Litt ekstra C- og D-vitaminer skader sikkert heller ikke.

Også omega-3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lillemus,

Hvordan sover hun om natten? Har hun pustestopp (apné)?

Jeg tror dietten skal være ekstremt ensidig før det er snakk om vitaminmangel som forårsaker noe slikt.

Ellers er jeg enig i at undersøkelse av hjertet, og blodprøver er neste skritt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lillemus,

Hvordan sover hun om natten? Har hun pustestopp (apné)?

Jeg tror dietten skal være ekstremt ensidig før det er snakk om vitaminmangel som forårsaker noe slikt.

Ellers er jeg enig i at undersøkelse av hjertet, og blodprøver er neste skritt.

Med vennlig hilsen

''Hvordan sover hun om natten? Har hun pustestopp (apné)?''

Hun sover stort sett greit, men sier hun ikke sov så godt i natt. Apne har jeg ikke registrert at hun har og hun ligger rett som det er ved siden av meg om natten. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bedt om å få tatt diverse blodprøver - inkl. jern, ferritin, leukocytter, ernæringstatus osv. Blodsukkeret kan jo også sjekkes - just in case.

Ultralyd av hjertet burde være en selvfølge :)

Også er det viktig å huske på at barn i den alderen bruker endel energi på å bare vokse - både fysisk og psykisk.

Nature's Sunshine og Solaraly har gode multivitamineraler til barn :)

Litt ekstra C- og D-vitaminer skader sikkert heller ikke.

Også omega-3.

''Også er det viktig å huske på at barn i den alderen bruker endel energi på å bare vokse - både fysisk og psykisk.''

Hun er såpass sliten og bleik at jeg ikke tror det er bare at hun er i voksealderen.

''Nature's Sunshine og Solaraly har gode multivitamineraler til barn :) Litt ekstra C- og D-vitaminer skader sikkert heller ikke. Også omega-3.''

Har kjøpt et nytt vitamintilskudd i dag og omega3-fisker, men hun er überskeptisk til å smake... *sukk* Og der ble vitamintilskuddet inntatt og ikke godkjent av smaksløkene. *dobbeltsukk* Hun elsker heldigvis paprika da, så vi skal bli flinkere til å spise litt av det hver dag. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du har fått mange fornuftige innspill. Jeg ville helt klart fått sjekket hjertet hennes, med tanke på historikken i familien. Blodprøver er en selvfølge.

En helt annen ting; ang. hodepine. Størsten her har hatt problemer med hodepine/migrene og oppkast ifm. hodepine fra 4-års alder (kaster opp og må sove et par timer etter "anfall". Ofte bilsyk og uvel. Etter første behandling (sept/okt 2011) hos God Rygg (tror ikke du trenger henvisning, de ligger under Folketrygden), har ikke ungen hatt et eneste tilfelle av hodepine. Før behandling skjedde det i hyppighet 1 gang pr uke de siste mnd. Nå går han til behandling (kiropraktor) en gang annenhver mnd. for å holde nakken/ryggen vedlike. Årsaken var muskelsknuter og litt skjevhet.

God bedring til snuppa! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du har fått mange fornuftige innspill. Jeg ville helt klart fått sjekket hjertet hennes, med tanke på historikken i familien. Blodprøver er en selvfølge.

En helt annen ting; ang. hodepine. Størsten her har hatt problemer med hodepine/migrene og oppkast ifm. hodepine fra 4-års alder (kaster opp og må sove et par timer etter "anfall". Ofte bilsyk og uvel. Etter første behandling (sept/okt 2011) hos God Rygg (tror ikke du trenger henvisning, de ligger under Folketrygden), har ikke ungen hatt et eneste tilfelle av hodepine. Før behandling skjedde det i hyppighet 1 gang pr uke de siste mnd. Nå går han til behandling (kiropraktor) en gang annenhver mnd. for å holde nakken/ryggen vedlike. Årsaken var muskelsknuter og litt skjevhet.

God bedring til snuppa! :-)

Hun har aldri kastet opp i forbindelse med hodepinen, men skal ha kiropraktor i mente om ting eller ikke gir resultater. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Også er det viktig å huske på at barn i den alderen bruker endel energi på å bare vokse - både fysisk og psykisk.''

Hun er såpass sliten og bleik at jeg ikke tror det er bare at hun er i voksealderen.

''Nature's Sunshine og Solaraly har gode multivitamineraler til barn :) Litt ekstra C- og D-vitaminer skader sikkert heller ikke. Også omega-3.''

Har kjøpt et nytt vitamintilskudd i dag og omega3-fisker, men hun er überskeptisk til å smake... *sukk* Og der ble vitamintilskuddet inntatt og ikke godkjent av smaksløkene. *dobbeltsukk* Hun elsker heldigvis paprika da, så vi skal bli flinkere til å spise litt av det hver dag. :o)

Uff, jeg mente ikke at det bare var voksingen som var problemet! Var ikke meningen å bagatellisere. Jeg vet at du ikke er av dem som tror det værste med en gang ;)

Vi har også kresne barn når det kommer til multi. De foretrekker den fra Nature's Sunshine alle sammen, så vi kjøper den.

Omega-3 kapsler takler de ikke i det hele tatt, og foretrekker oljen - selv om den ikke er noe god den heller. Sånne "fisker" fikk de helt noia av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, jeg mente ikke at det bare var voksingen som var problemet! Var ikke meningen å bagatellisere. Jeg vet at du ikke er av dem som tror det værste med en gang ;)

Vi har også kresne barn når det kommer til multi. De foretrekker den fra Nature's Sunshine alle sammen, så vi kjøper den.

Omega-3 kapsler takler de ikke i det hele tatt, og foretrekker oljen - selv om den ikke er noe god den heller. Sånne "fisker" fikk de helt noia av ;)

''Uff, jeg mente ikke at det bare var voksingen som var problemet! Var ikke meningen å bagatellisere. Jeg vet at du ikke er av dem som tror det værste med en gang ;)''

Det går helt fint vet du. :o) Jeg tok meg da ikke nær av det!

''Vi har også kresne barn når det kommer til multi. De foretrekker den fra Nature's Sunshine alle sammen, så vi kjøper den.''

Hva smaker den da? Kan den tygges? For her svelges ingenting helt altså - ingenting! *himler litt med øynene*

''Omega-3 kapsler takler de ikke i det hele tatt, og foretrekker oljen - selv om den ikke er noe god den heller. Sånne "fisker" fikk de helt noia av ;)''

Jeg tror jeg gir opp omega3-forsøket på en stund, kanskje guttungen vil ha dem - ellers får jeg spise dem selv. De var alt for dyre til å kastes! Dessuten skal jeg innrømme at de så litt ekle ut... *hihi* Jeg tar vanligvis kapsler fra Møller, men de kan jeg bare glemme å få i ungene, de er jo kjempestore!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Uff, jeg mente ikke at det bare var voksingen som var problemet! Var ikke meningen å bagatellisere. Jeg vet at du ikke er av dem som tror det værste med en gang ;)''

Det går helt fint vet du. :o) Jeg tok meg da ikke nær av det!

''Vi har også kresne barn når det kommer til multi. De foretrekker den fra Nature's Sunshine alle sammen, så vi kjøper den.''

Hva smaker den da? Kan den tygges? For her svelges ingenting helt altså - ingenting! *himler litt med øynene*

''Omega-3 kapsler takler de ikke i det hele tatt, og foretrekker oljen - selv om den ikke er noe god den heller. Sånne "fisker" fikk de helt noia av ;)''

Jeg tror jeg gir opp omega3-forsøket på en stund, kanskje guttungen vil ha dem - ellers får jeg spise dem selv. De var alt for dyre til å kastes! Dessuten skal jeg innrømme at de så litt ekle ut... *hihi* Jeg tar vanligvis kapsler fra Møller, men de kan jeg bare glemme å få i ungene, de er jo kjempestore!

Multiene tygges, ja. Her er det bare eldstemor som endelig har lært seg å svelge tabletter - de andre fikser det ikke. Har ikke smakt dem selv, men det er visst dagens høydepunkt å få vitaminene sine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multiene tygges, ja. Her er det bare eldstemor som endelig har lært seg å svelge tabletter - de andre fikser det ikke. Har ikke smakt dem selv, men det er visst dagens høydepunkt å få vitaminene sine :)

Hvor selges disse? Har du en lenke så jeg kan se hvordan boksen ser ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

Er det testet jernlager?

Ellers er det viktig å teste b12 og vitamin D.

Min sønn har ensidig kosthold og har derfor D vit mangel pluss "arvelig" b12 mangel.

Hvis du googler mangel på disse tenker jeg du vil kjenne igjen en del av det jenta di sliter med.

Ellers greit med sjekk av hjertet, det går legen helt sikkert med på, men tenker at hvis hullet er konstatert lukket, så er det lukket, det vil ikke åpne seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det testet jernlager?

Ellers er det viktig å teste b12 og vitamin D.

Min sønn har ensidig kosthold og har derfor D vit mangel pluss "arvelig" b12 mangel.

Hvis du googler mangel på disse tenker jeg du vil kjenne igjen en del av det jenta di sliter med.

Ellers greit med sjekk av hjertet, det går legen helt sikkert med på, men tenker at hvis hullet er konstatert lukket, så er det lukket, det vil ikke åpne seg igjen.

''Er det testet jernlager? Ellers er det viktig å teste b12 og vitamin D. Min sønn har ensidig kosthold og har derfor D vit mangel pluss "arvelig" b12 mangel. Hvis du googler mangel på disse tenker jeg du vil kjenne igjen en del av det jenta di sliter med.''

Ja, det ble testet jernlagre og de var fine, jeg prøver å få i henne noe vitamintilskudd av noe slag, men hun er nesten hysterisk kresen så det er ikke lett...

''Ellers greit med sjekk av hjertet, det går legen helt sikkert med på, men tenker at hvis hullet er konstatert lukket, så er det lukket, det vil ikke åpne seg igjen.''

Men hva om det ikke var skikkelig lukket allikevel? Det er jo ørsmå forhold inne i et babyhjerte og ikke lett å se. Vi vil i alle fall ha kardiologen til å se på henne for å utelukke at det er noe med hjertet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Psyk av alt

''Er det testet jernlager? Ellers er det viktig å teste b12 og vitamin D. Min sønn har ensidig kosthold og har derfor D vit mangel pluss "arvelig" b12 mangel. Hvis du googler mangel på disse tenker jeg du vil kjenne igjen en del av det jenta di sliter med.''

Ja, det ble testet jernlagre og de var fine, jeg prøver å få i henne noe vitamintilskudd av noe slag, men hun er nesten hysterisk kresen så det er ikke lett...

''Ellers greit med sjekk av hjertet, det går legen helt sikkert med på, men tenker at hvis hullet er konstatert lukket, så er det lukket, det vil ikke åpne seg igjen.''

Men hva om det ikke var skikkelig lukket allikevel? Det er jo ørsmå forhold inne i et babyhjerte og ikke lett å se. Vi vil i alle fall ha kardiologen til å se på henne for å utelukke at det er noe med hjertet.

Håper ikke du missforstod, jeg ville definitivt sjekket hjertet hennes! :-) Og dere får garantert henvisning.

Hvis hun har b12 mangel kreves piller på resept eller injeksjoner. Det samme med D-vit mangel, du får da resept på vitamintilskudd tilsatt kalsium.

Har hun disse manglene er det ikke tilstrekkelig med reseptfrie piller/bjørner.

Sønnen min har som sagt mangel på begge deler men "gidder" ikke ta tilskudd, det er helt tragisk. Han synes det er ekkelt!??? Så da sitter han her, slapp og trett med risiko for irreversible nerveskader pga lavt b12.

Og ikke får jeg det inn med maten heller, han er megakresen.

Innimellom kommer han og klager over smerter og slapphet og jeg bare sender ham mitt spesielle "slutt og klag og gå og ta medisinene" blikket mitt. Da tar han piller et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ikke du missforstod, jeg ville definitivt sjekket hjertet hennes! :-) Og dere får garantert henvisning.

Hvis hun har b12 mangel kreves piller på resept eller injeksjoner. Det samme med D-vit mangel, du får da resept på vitamintilskudd tilsatt kalsium.

Har hun disse manglene er det ikke tilstrekkelig med reseptfrie piller/bjørner.

Sønnen min har som sagt mangel på begge deler men "gidder" ikke ta tilskudd, det er helt tragisk. Han synes det er ekkelt!??? Så da sitter han her, slapp og trett med risiko for irreversible nerveskader pga lavt b12.

Og ikke får jeg det inn med maten heller, han er megakresen.

Innimellom kommer han og klager over smerter og slapphet og jeg bare sender ham mitt spesielle "slutt og klag og gå og ta medisinene" blikket mitt. Da tar han piller et par dager.

''Hvis hun har b12 mangel kreves piller på resept eller injeksjoner. Det samme med D-vit mangel, du får da resept på vitamintilskudd tilsatt kalsium. Har hun disse manglene er det ikke tilstrekkelig med reseptfrie piller/bjørner.''

Håper jo i grunnen det er noe såpass "enkelt" som vitaminmangel forsåvidt... Vi får se, har fått legetime om 3 uker, da blir det blodprøver og henvisning og litt forskjellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...