Gjest lurer på ect Skrevet 29. februar 2012 Skrevet 29. februar 2012 Jeg har søkt opp og googlet ECT-behandling, og jeg blir mer usikker enn sikker. Hvorfor må man skrive under på at det er frivillig? Man må jo ikke skrive under noe frivillig for å gå til psykolog/psykiater? Er det fordi bivirkningene kan være vonde? Hva er normal behandlingstid? Antall serier? Noen her som har erfaring med det? Virkninger og bivirkninger? Jeg er klar over at det er individuelt, men greit å få vite erfaringer likevel. Mvh 0 Siter
XbellaX Skrevet 29. februar 2012 Skrevet 29. februar 2012 ECT er kontroversielt. Det er siste utvei. Dersom man har kommet dit hvor intet annet fungerer blir man nødt til å se på om de evt bivirkningene man kan oppleve ved ECT er verre enn de symptomene som lidelsen du har gir deg -akkurat slik det er med all annen behandling. ECT kan redde liv men du skal vite eksakt hva du går til når du vurderer denne behandlingsformen. Jeg ville funnet en slags samlebase for registreringer av bivirkninger for deg men jeg tror neimen ikke det eksisterer, evt søker jeg ikke godt nok. 0 Siter
XbellaX Skrevet 29. februar 2012 Skrevet 29. februar 2012 ECT er kontroversielt. Det er siste utvei. Dersom man har kommet dit hvor intet annet fungerer blir man nødt til å se på om de evt bivirkningene man kan oppleve ved ECT er verre enn de symptomene som lidelsen du har gir deg -akkurat slik det er med all annen behandling. ECT kan redde liv men du skal vite eksakt hva du går til når du vurderer denne behandlingsformen. Jeg ville funnet en slags samlebase for registreringer av bivirkninger for deg men jeg tror neimen ikke det eksisterer, evt søker jeg ikke godt nok. Om du søker på elektrosjokk på psykforumet, og hukker av for fagsvar får du endel av NHD`s meninger om dette, kanskje det kan hjelpe deg noe. 0 Siter
Gjest lurer på ect Skrevet 29. februar 2012 Skrevet 29. februar 2012 Om du søker på elektrosjokk på psykforumet, og hukker av for fagsvar får du endel av NHD`s meninger om dette, kanskje det kan hjelpe deg noe. Tusen takk for svar. Har prøvd å google litt om bivirkninger og slik, men får bare opp (som jeg finner) enkelthendelser. En samlet oversikt hadde vært greit. Jeg forstår at det er "siste utvei". Er begynt på wellbutrin, men det vil jo ta en tid før det forhåpentligvis virker. Har prøvd masse annet før det. Har mange innleggelser bak meg, men bare 1 innleggelse de siste 5 år. Er bare veldig usikker. 0 Siter
XbellaX Skrevet 29. februar 2012 Skrevet 29. februar 2012 Tusen takk for svar. Har prøvd å google litt om bivirkninger og slik, men får bare opp (som jeg finner) enkelthendelser. En samlet oversikt hadde vært greit. Jeg forstår at det er "siste utvei". Er begynt på wellbutrin, men det vil jo ta en tid før det forhåpentligvis virker. Har prøvd masse annet før det. Har mange innleggelser bak meg, men bare 1 innleggelse de siste 5 år. Er bare veldig usikker. Skjønner deg utmerket. I USA har kritikken mot ECT vokst betraktelig over de kanskje spesielt 3-4 siste årene, og da mener jeg betraktelig. Her i Norge er det fortsatt en behandlingsmåte jeg opplever som anerkjent blant de dyktigste vi har i landet. Jeg leter veldig etter et samlet register for bivirkninger av ECT og finner altså intet, tragisk. Av det du kan finne på nett her i landet er de voldsomme skrekkhistoriene, de er viktige å lese men det er også viktig å holde tungen rett i munnen- ved all behandling vil det være pasienter som opplever ekstreme bivirkninger. Jeg ville brukt god tid på å vurdere dette, rådført meg med flere psykiatere og rett og slett sett om jeg kunne levd med de bivirkningene som er kommet frem. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. februar 2012 Skrevet 29. februar 2012 ''Hvorfor må man skrive under på at det er frivillig? Man må jo ikke skrive under noe frivillig for å gå til psykolog/psykiater? Er det fordi bivirkningene kan være vonde?'' S: Bivirkningene av ECT kan noen ganger være alvorlige. Disse må veies opp mot konsekvensene av å ikke behandle. Jeg kjenner ikke til at en må skrive under på at det er frivillig. Derimot bruker mange å be om en skriftlig bekreftelse på at en er blitt informert på en skikkelig måte. ''Hva er normal behandlingstid? Antall serier?'' S: Normal behandlingstid er 8-12 behandlinger fordelt med 2 eller 3 behandlinger per uke. Det er, som XbellaX er inne på, et stort savn at vi ikke har et nasjonalt register for registrering av birvikninger ved ECT slik som vi har for medisiner. Jeg har flere ganger påpekt dette overfor helsemyndighetene og tilbudt at vår avdeling kan drifte det. Jeg har aldri fått noen respons på dette. 0 Siter
Gjest lurer på ect Skrevet 29. februar 2012 Skrevet 29. februar 2012 ''Hvorfor må man skrive under på at det er frivillig? Man må jo ikke skrive under noe frivillig for å gå til psykolog/psykiater? Er det fordi bivirkningene kan være vonde?'' S: Bivirkningene av ECT kan noen ganger være alvorlige. Disse må veies opp mot konsekvensene av å ikke behandle. Jeg kjenner ikke til at en må skrive under på at det er frivillig. Derimot bruker mange å be om en skriftlig bekreftelse på at en er blitt informert på en skikkelig måte. ''Hva er normal behandlingstid? Antall serier?'' S: Normal behandlingstid er 8-12 behandlinger fordelt med 2 eller 3 behandlinger per uke. Det er, som XbellaX er inne på, et stort savn at vi ikke har et nasjonalt register for registrering av birvikninger ved ECT slik som vi har for medisiner. Jeg har flere ganger påpekt dette overfor helsemyndighetene og tilbudt at vår avdeling kan drifte det. Jeg har aldri fått noen respons på dette. Takk for svar Beklager, det er en skriftlig bekreftelse på at en har blitt informert jeg er blitt bedt om. Skjønner du at jeg (og sikkert andre) blir litt skeptisk når det ikke føres et nasjonalt register av registrering av bivirkninger? Dette er jo en behandling som er blitt gitt veldig lenge? Ville du selv tatt ect noen gang? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 29. februar 2012 Skrevet 29. februar 2012 Takk for svar Beklager, det er en skriftlig bekreftelse på at en har blitt informert jeg er blitt bedt om. Skjønner du at jeg (og sikkert andre) blir litt skeptisk når det ikke føres et nasjonalt register av registrering av bivirkninger? Dette er jo en behandling som er blitt gitt veldig lenge? Ville du selv tatt ect noen gang? Ja, jeg skjønner skepsisien. Det er nettopp derfor jeg har ønsket et slik register. Ja, jeg ville tatt ECT om de beste medisinkombinasjoner ikke hadde ført til målet. Kronisk, alvorlig depresjon har langt alvorligere bivirkninger enn ECT. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.