jubalong70 Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Eldstemor (12 år) har lest alle 3 bøkene og er fullstendig hektet. Mellomstemor (11 år) er i gang med bok nr. 2, og er fullstendig hektet. Nå kommer filmen (23/3), og den har 15-års grense. Eldstemor kan lovlig se den sammen med en voksen, men ikke mellomste. Jeg vurderer å la henne være med likevel. Er jeg gal? Hun har nok blitt ferdig med alle bøkene før filmpremieren. Hun er "filmvant", og skremmes ikke lett. Men så synes jeg ikke noe særlig om å gjøre noe som ikke er lov... Jeg har ikke lest bøkene enda selv, men skal gjøre det. Har likevel fått fortalt mye av det som skjer. Det er mye skummelt, men vet ikke helt hvor skummelt det blir på film. Argumenter noen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Hvis du er i tvil, se filmen selv først. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalevaala Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Jeg har sett at bøkene lovprises på Pinterest, og ble nysgjerrig nå da du spurte. Fant denne omtalen interessant, og ikke minst alle kommentarene under. Kanskje kan de hjelpe deg. http://knirk.no/2011/10/dodslekene-suzanne-collins-nar-ungdom-dreper-ungdom-us-them-tenkning-som-trend-i-ungdomslitteraturen/ Noen sier: "For filmen jeg «ser» når jeg leser boka er definitivt en film med 18års aldersgrense…" Andre sier: "men jeg synes ikke dette her er for aldersgrense 15-18 altså. Jeg synes det er passende med 11 og oppover til film jeg da" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 29. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2012 Hvis du er i tvil, se filmen selv først. Tviler på at det går - i så fall må jeg se den 2 ganger. Eldstemor venter nok ikke en dag lenger enn hun må 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 29. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2012 Jeg har sett at bøkene lovprises på Pinterest, og ble nysgjerrig nå da du spurte. Fant denne omtalen interessant, og ikke minst alle kommentarene under. Kanskje kan de hjelpe deg. http://knirk.no/2011/10/dodslekene-suzanne-collins-nar-ungdom-dreper-ungdom-us-them-tenkning-som-trend-i-ungdomslitteraturen/ Noen sier: "For filmen jeg «ser» når jeg leser boka er definitivt en film med 18års aldersgrense…" Andre sier: "men jeg synes ikke dette her er for aldersgrense 15-18 altså. Jeg synes det er passende med 11 og oppover til film jeg da" Takk for link, skal lese. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 29. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2012 Jeg har sett at bøkene lovprises på Pinterest, og ble nysgjerrig nå da du spurte. Fant denne omtalen interessant, og ikke minst alle kommentarene under. Kanskje kan de hjelpe deg. http://knirk.no/2011/10/dodslekene-suzanne-collins-nar-ungdom-dreper-ungdom-us-them-tenkning-som-trend-i-ungdomslitteraturen/ Noen sier: "For filmen jeg «ser» når jeg leser boka er definitivt en film med 18års aldersgrense…" Andre sier: "men jeg synes ikke dette her er for aldersgrense 15-18 altså. Jeg synes det er passende med 11 og oppover til film jeg da" Det var et interessant innlegg De fleste mener bøkene ikke passer for barn i 11-12-års alder, men mine (nettopp i den alderen) sluker bøkene. De rett og slett elsker dem. Det virker ikke som om de opplever konfliktene som vanskelig å håndtere som leser, men at de lever seg inn i hvordan det må være for bl.a. Katniss og Primrose. Siste innlegget - fra hun på 13 - gjør at jeg heller til at det nok ikke er så farlig om også 11-åringen får se filmen. Utfordringen min er det lovlige i dette... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Monicaen Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Jeg har lest alle tre og syntes de var så brutale at jeg ikke ville at 14-åringen min skulle lese dem. De er så rå at jeg slet med å komme gjennom. Jeg ville aldri latt 11-12 åringer nærme seg dem. Jeg oppdaget til min skrekk at junior hadde fått dem anbefalt på skolen, og han slukte dem. Han hevder at han ikke syns de er skumle. Men han kommer ikke til å få se dem som film. Bilder er tross alt verre enn bare tekst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Det var et interessant innlegg De fleste mener bøkene ikke passer for barn i 11-12-års alder, men mine (nettopp i den alderen) sluker bøkene. De rett og slett elsker dem. Det virker ikke som om de opplever konfliktene som vanskelig å håndtere som leser, men at de lever seg inn i hvordan det må være for bl.a. Katniss og Primrose. Siste innlegget - fra hun på 13 - gjør at jeg heller til at det nok ikke er så farlig om også 11-åringen får se filmen. Utfordringen min er det lovlige i dette... ''Utfordringen min er det lovlige i dette...'' Det er jo ingen lov Det er anbefalte grenser, spesielt når det kommer til barn i følge med voksne. Du får lov til å ta beslutninger på vegne av egne barn 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Jeg synes det ville vært begredelig prinsippielt å nekte den yngste å se filmen med bare et års aldersforskjell. Dette er ikke tunge juridiske prinsipper, men regler for å sikre at barn ikke får vonde oppleveser på kino. Vurderer du dette som en OK film for 11-åringen, ser jeg ikke noe problem. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 Jeg har lest alle tre og syntes de var så brutale at jeg ikke ville at 14-åringen min skulle lese dem. De er så rå at jeg slet med å komme gjennom. Jeg ville aldri latt 11-12 åringer nærme seg dem. Jeg oppdaget til min skrekk at junior hadde fått dem anbefalt på skolen, og han slukte dem. Han hevder at han ikke syns de er skumle. Men han kommer ikke til å få se dem som film. Bilder er tross alt verre enn bare tekst. Ja, ja - jeg har ikke lest dem. Mannen min har lest første boka, og har ikke kommentert at de ikke burde ha blitt lest av jentene. (Jentene leste dem før ham.) Så langt har de nå absolutt ikke tatt noe skade av bøkene 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 Jeg synes det ville vært begredelig prinsippielt å nekte den yngste å se filmen med bare et års aldersforskjell. Dette er ikke tunge juridiske prinsipper, men regler for å sikre at barn ikke får vonde oppleveser på kino. Vurderer du dette som en OK film for 11-åringen, ser jeg ikke noe problem. mvh 11-åringen vil nok godta det uten store protester om hun ikke får se filmen på kino - mot at hun fikk se den på DVD når den kommer der Men jeg er litt enig. Om vi som foreldre anser 11-åringen som moden nok, og sterk nok, så er kanskje ikke det ene året så avgjørende. *teller fremdeles på knappene, og er glad det enda er 3 uker til premieren* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 ''Utfordringen min er det lovlige i dette...'' Det er jo ingen lov Det er anbefalte grenser, spesielt når det kommer til barn i følge med voksne. Du får lov til å ta beslutninger på vegne av egne barn Men kinoen har vel lov til å nekte 11-åringen inngang? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Jeg har lest alle tre bøkene. Ble veldig fengslet av bok 1 og 2, men synes at bok 3 ikke holdt mål - det ble for rotete og en merkelig avslutning (selv om jeg akkurat nå ikkke husker helt hvordan det sluttet). Jeg lånte egentlig bok 1 til sønnen min, som var 11 da, etter anbefaling fra biblioteket. Jeg ville lese boka først, siden den skulle være brutal. Det endte med at jeg leverte den tilbake uten at han leste den. MEN jeg lånte den igjen nå i vinter, og tenkte at han var stor nok. Han ble imidlertid hekta på noen andre bøker, så han fikk ikke lest den da heller. Jeg har ikke sett noen trailer til filmen, men kan ikke tenke meg at dette er en film for 11-12 åringer. Vi er generelt veldig strenge med aldersgrenser, og når det er en 15 års film, så hadde våre absolutt ikke fått lov til å gå og se den. Når jeg i tillegg vet at det er såpass mange drap, så synes jeg vel ikke det er noe at mine barn skal få se, før de i alle fall er fylt den lovlige aldersgrensen. Når det er sagt, så synes jeg historien var fascinerende - og parallellen til reallity-TV som stadig tar mer og mer av, om egoisme og "survival of the fittest" osv generelt i samfunnet - var veldig god. Jeg klarte omtrent ikke legge den første og den andre boka fra meg. Den bloggen og diskusjonen var interessant, og jeg synes det var en spennende analyse av bøkene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Men kinoen har vel lov til å nekte 11-åringen inngang? Inngang kan de neppe nekte noen. Adgang derimot... Måtte bare kverrulere. :-) Skal nok en langt mer kverrulant kinovakt til for å nekte en 11-åring i følge med foreldrene å gå på filmen. På store kinoer med mange saler med felles inngang og billettkontroll lurer jeg på hvordan aldersgrenser håndheves rent praktisk. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Inngang kan de neppe nekte noen. Adgang derimot... Måtte bare kverrulere. :-) Skal nok en langt mer kverrulant kinovakt til for å nekte en 11-åring i følge med foreldrene å gå på filmen. På store kinoer med mange saler med felles inngang og billettkontroll lurer jeg på hvordan aldersgrenser håndheves rent praktisk. mvh ''Skal nok en langt mer kverrulant kinovakt til for å nekte en 11-åring i følge med foreldrene å gå på filmen.'' Jeg husker faktisk veldig godt at min mor ble nektet å ta med meg inn på Emil i Lønneberget da jeg var 4 år gammel for det var 5-årsgrense på filmen. Dette må ha vært i 1972 og jeg husker godt at jeg lå på benkene oppe i foyeren på gamle Sentrum kino mens min mor kranglet med vakten. Men inn fikk vi ikke komme gitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 11-åringen vil nok godta det uten store protester om hun ikke får se filmen på kino - mot at hun fikk se den på DVD når den kommer der Men jeg er litt enig. Om vi som foreldre anser 11-åringen som moden nok, og sterk nok, så er kanskje ikke det ene året så avgjørende. *teller fremdeles på knappene, og er glad det enda er 3 uker til premieren* Om 12-åringen får være med, blir det i mine øyne rent kosmetisk å nekte 11-åringen. Er barna vært svært ulike i forhold til hva de takler og tåler, blir saken selsagt en annen. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 ''Skal nok en langt mer kverrulant kinovakt til for å nekte en 11-åring i følge med foreldrene å gå på filmen.'' Jeg husker faktisk veldig godt at min mor ble nektet å ta med meg inn på Emil i Lønneberget da jeg var 4 år gammel for det var 5-årsgrense på filmen. Dette må ha vært i 1972 og jeg husker godt at jeg lå på benkene oppe i foyeren på gamle Sentrum kino mens min mor kranglet med vakten. Men inn fikk vi ikke komme gitt. Du må'kke komme her og komme her. Det er nemlig _jeg_ som eier denne kinodøra her, så du må'kke komme her og komme her. Prinsipprytteri er ingen ny oppfinnelse. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 Om 12-åringen får være med, blir det i mine øyne rent kosmetisk å nekte 11-åringen. Er barna vært svært ulike i forhold til hva de takler og tåler, blir saken selsagt en annen. mvh De er på mange måter ganske like, og i alle fall når det gjelder modenhet i forhold til filmer (hvis man kan si det slik ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 Inngang kan de neppe nekte noen. Adgang derimot... Måtte bare kverrulere. :-) Skal nok en langt mer kverrulant kinovakt til for å nekte en 11-åring i følge med foreldrene å gå på filmen. På store kinoer med mange saler med felles inngang og billettkontroll lurer jeg på hvordan aldersgrenser håndheves rent praktisk. mvh He, he - kverrulering kan være kuult det Nå bor vi på et lite sted med liten kino, men jeg har ikke inntrykk av at de er superstrenge... Men jeg har også tenkt litt på de store kinokompleksene og kontroll der. Om jeg hadde kommet med mine 2 jenter, der yngste er av de lange jentene i klassen sin, og absolutt ikke ser yngre ut enn hun er, så skulle det nok en ganske ivrig vakt til for å be om legitimasjon Dessuten, hvor mange barn i den alderen har legitimasjon 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 Jeg har lest alle tre bøkene. Ble veldig fengslet av bok 1 og 2, men synes at bok 3 ikke holdt mål - det ble for rotete og en merkelig avslutning (selv om jeg akkurat nå ikkke husker helt hvordan det sluttet). Jeg lånte egentlig bok 1 til sønnen min, som var 11 da, etter anbefaling fra biblioteket. Jeg ville lese boka først, siden den skulle være brutal. Det endte med at jeg leverte den tilbake uten at han leste den. MEN jeg lånte den igjen nå i vinter, og tenkte at han var stor nok. Han ble imidlertid hekta på noen andre bøker, så han fikk ikke lest den da heller. Jeg har ikke sett noen trailer til filmen, men kan ikke tenke meg at dette er en film for 11-12 åringer. Vi er generelt veldig strenge med aldersgrenser, og når det er en 15 års film, så hadde våre absolutt ikke fått lov til å gå og se den. Når jeg i tillegg vet at det er såpass mange drap, så synes jeg vel ikke det er noe at mine barn skal få se, før de i alle fall er fylt den lovlige aldersgrensen. Når det er sagt, så synes jeg historien var fascinerende - og parallellen til reallity-TV som stadig tar mer og mer av, om egoisme og "survival of the fittest" osv generelt i samfunnet - var veldig god. Jeg klarte omtrent ikke legge den første og den andre boka fra meg. Den bloggen og diskusjonen var interessant, og jeg synes det var en spennende analyse av bøkene. Jeg tenker som så at siden jentene ikke har reagert mer når de har lest bøkene, så kan de ikke være såååå ille? De har lest krimbøker før, voksenkrim, men ikke sett så mange slike filmer (mener jeg å huske). Jeg får fortsette å vurdere, men jeg setter veldig pris på innspillet ditt, prust 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.