jubalong70 Skrevet 1. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2012 Du må'kke komme her og komme her. Det er nemlig _jeg_ som eier denne kinodøra her, så du må'kke komme her og komme her. Prinsipprytteri er ingen ny oppfinnelse. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Jeg tenker som så at siden jentene ikke har reagert mer når de har lest bøkene, så kan de ikke være såååå ille? De har lest krimbøker før, voksenkrim, men ikke sett så mange slike filmer (mener jeg å huske). Jeg får fortsette å vurdere, men jeg setter veldig pris på innspillet ditt, prust Jeg mener at det er stor forskjell på bøker og på filmer. I bøkene lager en sine egne bilder, og dersom en fremdeles ikke har sett så mange filmer ennå, så blir vel de bildene inni hodet litt snillere enn for de bildene de mer erfarne har sett? Fostår du hva jeg mener? Altså at selv om en leser samme boka, så ser en ulik grad av detaljer for seg, ut i fra hva en har lest før og sett før av bilder og film. Fant en annen trailer på youtube nå: Jeg leste mye som barn, og leste nok mye som mamma ikke var klar over at jeg leste - ift nivå på elendighet og spenning. Leste vel ikke så mye krim, men mye om virkeligheter i ulike kulturer og tider, og det var mye fælt. Jeg tror det hadde vært verre dersom jeg hadde sett mange av disse bøkene filmatisert. Bilder en har sett på film eller i vikreligheten er vanskelig å slette - og i tillegg er musikk og lyd i en kinosal så mye mer voldsom enn på TV hjemme. jeg er også tilhenger av å følge de reglene som er satt opp, forodi jeg har tiltro til at FIlmtilsynet eller hva søren det heter har greie på hva slags scener det er i filmen og om det evt kan være skadelig for _ de fleste barn_ Men så finnes det selvsagt barn som er mer modne enn sine jevnaldrende, og der kommer jo foreldrene vurderingsevne inn. Dersom mine barn hadde lest nbøkene og var hektet på dem, og også var litt robuste ift voldsomme scener, og hadde veldig lyst til å se filmen, og jeg ikke trodde de ville ta skade av den - SÅ hadde jeg kanskje fått tak i dvd'en og sett den sammen med dem hjemme. Ikke på kino. Det var min mening :-) Og så er jeg tilhenger av å følge regler som er satt opp 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 He, he - kverrulering kan være kuult det Nå bor vi på et lite sted med liten kino, men jeg har ikke inntrykk av at de er superstrenge... Men jeg har også tenkt litt på de store kinokompleksene og kontroll der. Om jeg hadde kommet med mine 2 jenter, der yngste er av de lange jentene i klassen sin, og absolutt ikke ser yngre ut enn hun er, så skulle det nok en ganske ivrig vakt til for å be om legitimasjon Dessuten, hvor mange barn i den alderen har legitimasjon ''Dessuten, hvor mange barn i den alderen har legitimasjon :)'' Stadig ferre etter som det er slutt på postens ID. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 ''Dessuten, hvor mange barn i den alderen har legitimasjon :)'' Stadig ferre etter som det er slutt på postens ID. mvh PSSST! Færre - ikke ferre :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 PSSST! Færre - ikke ferre :-) Takk! Satt og lurte på det og ble ikke helt enig med meg selv. :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Takk! Satt og lurte på det og ble ikke helt enig med meg selv. :-) mvh Du skriver jo stort sett korrekt, så da tenkte jeg det var greit å si i fra :-) Jeg liker ikke dersom jeg har fått inn et ord ukorrekt - liker å skrive riktig. Ofte blir det jo slurvefeil når jeg skriver fort, men det er jo noe annet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhea Silvia Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Jeg tenker som så at siden jentene ikke har reagert mer når de har lest bøkene, så kan de ikke være såååå ille? De har lest krimbøker før, voksenkrim, men ikke sett så mange slike filmer (mener jeg å huske). Jeg får fortsette å vurdere, men jeg setter veldig pris på innspillet ditt, prust Det er stor forskjell på det en leser og det en ser på film. Film er et sterkere medium i så måte. Jeg har lest det meste, også som barn, men jeg kan reagere voldsomt på voldssener i en film selv om jeg har lest boka. Volden i bokserien Ice and Fire er greit, men jeg reagerer negativt på volden når jeg ser serien. Og jeg er voksen Nå er vi vel alle forskjellige, men at man takler boka er ingen garanti for at man takler bildene/filmen. Når det er sagt, er nok dagens barn mer vant til slike bilder/scener enn det vi voksne er. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Du skriver jo stort sett korrekt, så da tenkte jeg det var greit å si i fra :-) Jeg liker ikke dersom jeg har fått inn et ord ukorrekt - liker å skrive riktig. Ofte blir det jo slurvefeil når jeg skriver fort, men det er jo noe annet. Godt å høre det stort sett blir riktig selv om en del har forvitret siden videregående. :-) Og godt å bli rettet på. Feil med e/æ er som å rote med sj-/skj-/kj-. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Inngang kan de neppe nekte noen. Adgang derimot... Måtte bare kverrulere. :-) Skal nok en langt mer kverrulant kinovakt til for å nekte en 11-åring i følge med foreldrene å gå på filmen. På store kinoer med mange saler med felles inngang og billettkontroll lurer jeg på hvordan aldersgrenser håndheves rent praktisk. mvh ''Måtte bare kverrulere. :-)'' Du mener nok kverulere. Sånn fra en kverulant til en annen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 ''Måtte bare kverrulere. :-)'' Du mener nok kverulere. Sånn fra en kverulant til en annen. Takk! :-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 1. mars 2012 Del Skrevet 1. mars 2012 Men kinoen har vel lov til å nekte 11-åringen inngang? Lov og lov... Fortell meg gjerne hvordan du SER forskjell på en 9-åring og en 12-åring når foreldrene står der og sier ungen er 11. Jeg tror ikke jeg hadde tatt det så tungt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 2. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2012 Lov og lov... Fortell meg gjerne hvordan du SER forskjell på en 9-åring og en 12-åring når foreldrene står der og sier ungen er 11. Jeg tror ikke jeg hadde tatt det så tungt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Jeg synes det ville vært begredelig prinsippielt å nekte den yngste å se filmen med bare et års aldersforskjell. Dette er ikke tunge juridiske prinsipper, men regler for å sikre at barn ikke får vonde oppleveser på kino. Vurderer du dette som en OK film for 11-åringen, ser jeg ikke noe problem. mvh Enig med deg Det er en del "aldersgrenser" jeg tar med en klype salt - filmgrenser er en av dem. Og det slår begge veier - det er filmer 12-åringen vår ikke får lov til å se, fordi hun ikke vil "tåle"det, til tross for 11-årsgrense, mens det er 15-årsgrense fimer jeg ikke nøler med å la henne se. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 2. mars 2012 Del Skrevet 2. mars 2012 Enig med deg Det er en del "aldersgrenser" jeg tar med en klype salt - filmgrenser er en av dem. Og det slår begge veier - det er filmer 12-åringen vår ikke får lov til å se, fordi hun ikke vil "tåle"det, til tross for 11-årsgrense, mens det er 15-årsgrense fimer jeg ikke nøler med å la henne se. Slik er det her også. Greit med aldersgrenser som veiledende i denne sammenhengen. Men eget vett er vel så viktig. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gleder oss hele familien Skrevet 5. mars 2012 Del Skrevet 5. mars 2012 Jeg har to jenter, 12 og 11 år. For et par år siden hørte vi 1. boken på lydbok på en lang biltur som gikk veldig fort da vi nesten ikke hadde tid til pauser siden vi måtte høre på lydboka. I fjor hørte vi de to siste, også på en lang bilferie. Det er ikke ofte at den yngste jenta vår blir fengslet av samme bøker som storesøsteren, som er en lestehest og elsker slike bøker, men disse ble vi alle fenget av. Den yngste min ser mye eldre ut enn hun er og hun takler å se slike filmer så jeg har sagt at hun skal få se denne filmen sammen med meg og at hun må lyge på alderen dersom hun blir spurt. Jeg er egentlg ganske nøye på aldersgrener ellers. jeg sier bl.a. nei til facebook ag andre nettsteder med aldersgrenser. Hun på 12 har en gang tidligere vært på 15-årsfilm med meg og da ble hun spurt hvor gammel hun var. Hun var 12 så det var ok. Det var imidlertid mange for unge barn som ble stoppet den gangen selv om de var sammen med foreldrene sine. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 6. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2012 Jeg har to jenter, 12 og 11 år. For et par år siden hørte vi 1. boken på lydbok på en lang biltur som gikk veldig fort da vi nesten ikke hadde tid til pauser siden vi måtte høre på lydboka. I fjor hørte vi de to siste, også på en lang bilferie. Det er ikke ofte at den yngste jenta vår blir fengslet av samme bøker som storesøsteren, som er en lestehest og elsker slike bøker, men disse ble vi alle fenget av. Den yngste min ser mye eldre ut enn hun er og hun takler å se slike filmer så jeg har sagt at hun skal få se denne filmen sammen med meg og at hun må lyge på alderen dersom hun blir spurt. Jeg er egentlg ganske nøye på aldersgrener ellers. jeg sier bl.a. nei til facebook ag andre nettsteder med aldersgrenser. Hun på 12 har en gang tidligere vært på 15-årsfilm med meg og da ble hun spurt hvor gammel hun var. Hun var 12 så det var ok. Det var imidlertid mange for unge barn som ble stoppet den gangen selv om de var sammen med foreldrene sine. Jeg vurderer også begge jentene mine til å være "sterke" nok til å takle filmen. Nå er jeg i gang med første boken selv, og så langt vil jeg tro det går greit. Men, helt bestemt meg har jeg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Jeg vurderer også begge jentene mine til å være "sterke" nok til å takle filmen. Nå er jeg i gang med første boken selv, og så langt vil jeg tro det går greit. Men, helt bestemt meg har jeg ikke. Må bare bekjenne noe for deg - siden jeg gikk litt krasst ut her om dagen i forhold til denne filmen. Sønnen min på snart 13 og jeg har sett Max Manus filmen sammen - riktignok hjemme i vår trygge stue. Vi hadde snakket om det lenge, og de hadde hatt om krigen på skolen. Jeg hadde sagt han skulle få se den sammen emd meg, men var da ikek klar over at den hadde 15 års grense (jeg hadde sett den på TV selv). Han har ikke sett mange filmer, og det var den første 15-årsfilmen han så. Han snudde seg bort når de verste blodige scenene fra skyttergravene, tortur og skyting var - bortsett fra det fulgte han med, og han klarte fint å se det historiske i dette, og spurte mye om det som skjedde mens vi så og etterpå. Jeg står ved det jeg sa at film er mer voldsomt enn bøker - og at film på kino er mer voldsomt enn hjemme i stua. Det at det bare var oss to, at han kunne gjemme seg uten å være flau for det - gjorde at vi hadde en velidg fin filmopplevelse sammen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 6. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2012 Må bare bekjenne noe for deg - siden jeg gikk litt krasst ut her om dagen i forhold til denne filmen. Sønnen min på snart 13 og jeg har sett Max Manus filmen sammen - riktignok hjemme i vår trygge stue. Vi hadde snakket om det lenge, og de hadde hatt om krigen på skolen. Jeg hadde sagt han skulle få se den sammen emd meg, men var da ikek klar over at den hadde 15 års grense (jeg hadde sett den på TV selv). Han har ikke sett mange filmer, og det var den første 15-årsfilmen han så. Han snudde seg bort når de verste blodige scenene fra skyttergravene, tortur og skyting var - bortsett fra det fulgte han med, og han klarte fint å se det historiske i dette, og spurte mye om det som skjedde mens vi så og etterpå. Jeg står ved det jeg sa at film er mer voldsomt enn bøker - og at film på kino er mer voldsomt enn hjemme i stua. Det at det bare var oss to, at han kunne gjemme seg uten å være flau for det - gjorde at vi hadde en velidg fin filmopplevelse sammen. Jeg er helt enig med deg i at film er voldsommere en bøker, og kino voldsommere enn å se det hjemme. Vi har enda ikke konkludert. Dvs. vi har konkludert med at de begge uansett skal få se filmen på DVD, men vedr. kino er vi ikke helt i boks enda Må vel bli enige med oss selv snart... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Jeg har lest alle bøkene, og jeg hadde vært veldig i tvil. Bøkene er jo ganske brutale, og enda verre blir det jo på film. Jeg tror kanskje jeg hadde ventet til filmen kom på dvd, da har man mulighet til å stoppe filmen, prate underveis og man er i sin egen stue. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.