Gå til innhold

slitenhetssyndrom?

Anbefalte innlegg

Gjest dovendyrjenta
Skrevet

hei, jeg er ei jente på 24 år. sliter så veldig med att jeg aldri har energi, er trøtt og sliten konstant, dette begynte for ca litt over to år da jeg var gravid, men det er ikke før det siste året her som har vært ekstremt. i mai 2011 var jeg hos legen og blei sykmeldt i tre uker etter en samtale med han, han mente jeg trengte litt fri. det ble ikke bedre så like før jul var jeg der på nytt og han sa jeg var deprimert, jeg fikk medisin, men ble fortsatt ikke bedre så jeg tok en hel haug med blodprøver, samt røntgen av ryggen om mulig bechtrev eller raumatisme, men alt var helt perfekt av alle prøver, hadde bare litt lite d vitamin, men det var ikke mye for lite. jeg skjønner ikke hva som feiler meg og får heller ikke no klart svar på det, her er symptomer jeg også har skrevet ned til legen : hodepine (spenningshodepine?) hver dag- urytmiske hjerteslag (knyter seg i bringa og kjennes ut som det skal hoppe ut, kommer når jeg ligger rolig eller er aktiv)- svimmel hver dag, spesielt når jeg skal reise meg å gå, mister litt balansen. - rastløse bein etter jeg har lagt meg. - ekstremt glemsk (kortidsminne) og ukonsentret.- kvalm. -frysninger, litt nattesvette. - tørr i halsen/munnen.- skjelvinger på hendene og hodet. - oppblåst mage og diare, eller magesyken "smerter". - føles ut som knærne svikter når jeg går ofte. - vondt i korsrygg og hofter, spes når jeg går eller har ligget ei stund, også vondt når jeg trykker fingern inn mot hoftene. - sint og sur ofte, var ikke det før. knekker i hofteledd når jeg går og kjeva når jeg gaper. - sliten av å prate og føler meg helt rotten i kroppen.. dette er forferdelig frustrerende og flaut att er helt fint på prøver når jeg føler meg så utmatta. folk tror sikkert jeg bare er lat, men det er jeg absolutt ikke de få gangene jeg har energi ( som regel av en redbull eller annen energidrikk) da er jeg ute å går tur eller leker med sønnen min og jeg vasker og rydder i huset som alltid er bomba. jeg jobber som vaskedame og har også en ekstra vaske jobb, det blir veldig mye vask. samboern min gjør ikke veldig mye hjemme, han er på jobb og kommer hjem og spiller pc og klager på att jeg er lat! vi har også veldig dårlig økonomi og bor i en kjeller under mine foreldre, de har også dårlig råd. jeg bekymrer meg for alt, takler ikke konflikter eller sosiale ting. beklager dette var noen tilleggsopplysninger og veldig rotete, dårlig på å forklare, men håper du skjønner noe av det:) tror du det kan være ME, utbrendthet eller liknende? legen min har ikke nevnt noe om det, men det finnes vel ikke diagnose på det? orker ikke være sånn lenger hvertfall, hadde vært fint å ha masse energi til sønnen min og være mere glad. jeg spiser og drikker sånn jeg alltid har gjort og prøver å være ute, er det noe annet jeg kan prøve? takk for svar :) beklager igjen att det blei så rotete.

Videoannonse
Annonse
Gjest Cinnamongirl
Skrevet

Høres ut som en slags matintoleranse...

se www.lekktarm.no

Men ikke lett å finne ut av og ikke noe de fleste leger tror på...

Gjest luftslott
Skrevet

Spør legen om de har testa deg for cøliaki og stoffskifteproblemer, har de ikke er det så absolutt ting som må sjekkes.

Gjest grevelinglang
Skrevet

Kan minne om noe relatert til for høyt stoffskifte. Dette kan man få under og etter graviditet. Og hos mange er det forbigående. Håper dette har vært på sjekklisten til legen. Om ikke be om å få tatt blodprøver relatert til stoffskiftet.

Gjest røverjenta
Skrevet

se www.lekktarm.no

Du kan jo søke på Kanadiske kriterier for ME på google. Det er endel kriterier som må være tilstede for at man skal få diagnosen vet jeg. Mangel på D-vitamin skriver du. Kan det være at du er for lite ute i dagslys og blir trøtt av det ?

Skrevet

Det glemte jeg å skrive - du vil ( i følge henne) bli prioritert siden du er ganske ung, 24.

MR av hodet? Med tanke på hukommelse, fall-tendenser osv... Greit å sjekke det som skjekkes kan... Lykke til !!!!

Gjest siksak
Skrevet

Jeg er ingen lege men her er noen ting du kan tenke på. Det første du sier er at du gikk til legen og fikk medisin... hvilken type medisin? Antidepressiva? Den har en rekke bivirkninger som kan forsterke de problemene du beskriver. skjelvinger, mage problemer etc. Hvordan spiser du? Du sier at du spiser som du alltid ha gjort hva vil det si? Rå kost er viktig her.. Hvis du står på antidepressiva så er det ulike typer f.eks ssri eller snri. Disse stimulerer hjernen gunstig med seritonin eller i snri sitt tilfelle seritonon, Noradrenalin og dopamin. Dette får egentlig kroppen igjennom naturlig opptak av mat. Med naturlig mener jeg Fisk, kylling, div nøtter etc.. Grønnsaker flere ganger om dagen. Råe og ferske matvare produkter. Kroppen trenger 3,5 liter vannpr.dag. Jeg sier jo ikke at du ikke allerede spiser dette, men vær bevisst på dette. Omega 3 er også viktig. Kjøp deg kapsler og ta litt ekstra en stund fremover. Dette har dokumentert effekt mot depresjon. Ellers er koffein, sukker og røyk noe du bør unngå. Kroppen kan tåle dette over en hvis periode, men så kan kroppen si i fra. Da kan den gi signaler i flere former. Ellers føler du at livet ditt er et ork. Gjør du aktiviteter som gir deg energi og glede? Trener du? Prøv og gå lange turer hverdag i tre uker...Så søvn...legg deg i før klokken 23.00 og sov 7-8 timer og ikke lenger. Øv inn denne rytemen og prøv det i 3 uker samt gå turer 3 ganger i uken.

Jeg ville uansett tatt MR for å være på den sikre siden. Har du fysioterapeut der du bor eventuelt manuell terapi? Ps redbull og brus...hold deg unna en stund,kanskje du også kan unngå mye melkeprodukter i denne perioden:)

Skrevet

Jeg er ingen lege men her er noen ting du kan tenke på. Det første du sier er at du gikk til legen og fikk medisin... hvilken type medisin? Antidepressiva? Den har en rekke bivirkninger som kan forsterke de problemene du beskriver. skjelvinger, mage problemer etc. Hvordan spiser du? Du sier at du spiser som du alltid ha gjort hva vil det si? Rå kost er viktig her.. Hvis du står på antidepressiva så er det ulike typer f.eks ssri eller snri. Disse stimulerer hjernen gunstig med seritonin eller i snri sitt tilfelle seritonon, Noradrenalin og dopamin. Dette får egentlig kroppen igjennom naturlig opptak av mat. Med naturlig mener jeg Fisk, kylling, div nøtter etc.. Grønnsaker flere ganger om dagen. Råe og ferske matvare produkter. Kroppen trenger 3,5 liter vannpr.dag. Jeg sier jo ikke at du ikke allerede spiser dette, men vær bevisst på dette. Omega 3 er også viktig. Kjøp deg kapsler og ta litt ekstra en stund fremover. Dette har dokumentert effekt mot depresjon. Ellers er koffein, sukker og røyk noe du bør unngå. Kroppen kan tåle dette over en hvis periode, men så kan kroppen si i fra. Da kan den gi signaler i flere former. Ellers føler du at livet ditt er et ork. Gjør du aktiviteter som gir deg energi og glede? Trener du? Prøv og gå lange turer hverdag i tre uker...Så søvn...legg deg i før klokken 23.00 og sov 7-8 timer og ikke lenger. Øv inn denne rytemen og prøv det i 3 uker samt gå turer 3 ganger i uken.

Jeg ville uansett tatt MR for å være på den sikre siden. Har du fysioterapeut der du bor eventuelt manuell terapi? Ps redbull og brus...hold deg unna en stund,kanskje du også kan unngå mye melkeprodukter i denne perioden:)

tusen takk for fint svar! :) jeg gikk på antidepressiva ja, men husker ikke navnet på det.. skal bruke tida jeg er symeldt på å drikke mere vann og gå mere, litt lengre turer og spise sunnere og hvis det ikke hjelper på da så tar jeg MR bare for å være sikker . og må si jeg er glad i livet men blir deprimert pga slitenheta ++ jeg drikker ikke kaffe og røyker ikke, men jeg snuser:s prøver å slutte.. drikker nesten bare fun saft og vann+ den redbulln da. er ganske ensformig i matveien, går mye i kjøttdeig, kylling, pølser, spaghettig og fisk nå og da, ellers brødmat. skal følge rådene dine og se om det blir bedre :)

Skrevet

MR av hodet? Med tanke på hukommelse, fall-tendenser osv... Greit å sjekke det som skjekkes kan... Lykke til !!!!

tusen takk for svar :)!

Skrevet

Du kan jo søke på Kanadiske kriterier for ME på google. Det er endel kriterier som må være tilstede for at man skal få diagnosen vet jeg. Mangel på D-vitamin skriver du. Kan det være at du er for lite ute i dagslys og blir trøtt av det ?

takk for svar:) mulig, jeg er ute mye i helga og de gangene vi rekker det i ukedagene. men er rart for jeg er like trøtt selv om jeg er ute og hodet verker forde, men uansett er bra å være ute så skal være mere ute. har sjekket kriteriene for ME..

Skrevet

se www.lekktarm.no

her var det masse som stemte, men legen har sjekket meg for allergier og det var ok, men takker for svar:))

Skrevet

Kan minne om noe relatert til for høyt stoffskifte. Dette kan man få under og etter graviditet. Og hos mange er det forbigående. Håper dette har vært på sjekklisten til legen. Om ikke be om å få tatt blodprøver relatert til stoffskiftet.

takk for svar :) han har sjekket dette,alt var ok:)

Gjest Cinnamongirl
Skrevet

her var det masse som stemte, men legen har sjekket meg for allergier og det var ok, men takker for svar:))

Det er ikke "vanlig" allergi - så det slår ikke ut på vanlige allergiprøver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...