Gjest Piercing og tatto, men super jobb og liv da get ;) Skrevet 3. mars 2012 Skrevet 3. mars 2012 hvordan klarer du å skille mellom å stikke et hull i øreflippen, og et, for eksempel i øyebrynet eller i navelen? Så det ene er selvskading og destruktivt, og det andre er såkalt "normalt"? her skjønner jo ALLE oppegåernde mennesker at de eneste nyansene er estetiske, og ikke psykologiske eller noe annet. og hvordan KLARER du å sidestille et ønske om å pynte seg (enten det måtte være seg på mest normale,borgelige og anstendige måte, eller med en "rebellsk" og "selvskadende" piercing, med å jule opp unger, som igjen, ALLE, kan forstå, eller i det minste forsøke å rasjonalisere seg frem til at er en skadelig handling? At du tør. Dette må være en av de mest dustete innleggene jeg noen gang har lest, i tillegg til at det er feilaktig, fordommsfullt og reaksjonært. He he, som om det er første gangen denne profesjonelle (!) figuren ytrer sin mening på den måten Get use to it Mulig han er en alright person privat, men det jammen ikke mye alright med hvordan han fremstår på DOL. Tenker i mitt stille sinn at det er skremmende hvor mange sjeler som lener seg på ham her inne, og at jeg er glad jeg ikke er psykologtrengende og havner hos ham *ler* 0 Siter
laguna1 Skrevet 3. mars 2012 Skrevet 3. mars 2012 He he, som om det er første gangen denne profesjonelle (!) figuren ytrer sin mening på den måten Get use to it Mulig han er en alright person privat, men det jammen ikke mye alright med hvordan han fremstår på DOL. Tenker i mitt stille sinn at det er skremmende hvor mange sjeler som lener seg på ham her inne, og at jeg er glad jeg ikke er psykologtrengende og havner hos ham *ler* Det er akkurat det jeg tenker også Det er noe litt småskummelt at noen sitter å synser sånn..MED jobbfrakken på, liksom. En kan jo mene hva man vil, men kommer man med såpass oppsiktvekkende uttalelser synes jeg det hadde vært fint om det foregikk "sivilt". Det blir lett og tro at dette mener _psykologen_ og at derfor er det riktig. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 3. mars 2012 Skrevet 3. mars 2012 Det er akkurat det jeg tenker også Det er noe litt småskummelt at noen sitter å synser sånn..MED jobbfrakken på, liksom. En kan jo mene hva man vil, men kommer man med såpass oppsiktvekkende uttalelser synes jeg det hadde vært fint om det foregikk "sivilt". Det blir lett og tro at dette mener _psykologen_ og at derfor er det riktig. ''En kan jo mene hva man vil, men kommer man med såpass oppsiktvekkende uttalelser synes jeg det hadde vært fint om det foregikk "sivilt". Det blir lett og tro at dette mener _psykologen_ og at derfor er det riktig.'' Enig. Ellers synes jeg ikke så mye om piercing...men i ærlighetens navn er det jo piercing det jeg selv har i øreflippen. Det er bare det at det er en standard-sak... Og, selvsagt litt mindre risikabelt i øret enn i munnen,da. 0 Siter
laguna1 Skrevet 3. mars 2012 Skrevet 3. mars 2012 ''En kan jo mene hva man vil, men kommer man med såpass oppsiktvekkende uttalelser synes jeg det hadde vært fint om det foregikk "sivilt". Det blir lett og tro at dette mener _psykologen_ og at derfor er det riktig.'' Enig. Ellers synes jeg ikke så mye om piercing...men i ærlighetens navn er det jo piercing det jeg selv har i øreflippen. Det er bare det at det er en standard-sak... Og, selvsagt litt mindre risikabelt i øret enn i munnen,da. Ja, jeg synes det er helt realt å ikke synes at piercing er fint. det er mye jeg ikke synes er fint heller. Rutete skjorter og helt kortklipt pannelugg for eksempel Men sånne ting er jo bare en smaksak, og å påstå noe annet, som at det er selvskading er jo...vel...en interessant teori, men den bør luftes som privatperson om den skal luftes, sånn det står nå kan det jo leses som at dette ligger det empiri og vitenskap bak, fordi _psykologen_ mener det. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 4. mars 2012 Skrevet 4. mars 2012 1. Spørsmålet kom på psykiatriforum, og da bruker jeg mitt profesjonelle nick. 2. At du er uenig i svaret er ganske uinteressant for meg. For litt siden, så startet du en tråd her som omhandlet at alle kunne svare på alle innlegg som skrives på psykiatri - forutsatt at svarene var konstruktive osv. Det kom antagelig etter en lang tråd om hvorvidt folk turte å svare på psykiatri eller ikke, fordi reaksjonene man får ofte ikke er spesielt hyggelige. Når noen kommer med et konstruktivt innspill til deg, som trollemor gjorde nå, så bør kanskje også du ha dette i bakhodet når du svarer. Punkt 2 i svaret ditt var ikke spesielt hyggelig. Og jeg antar du ikke bryr deg om å være hyggelig heller, men om du/dere vil at psykiatri skal frekventeres av flere enn de med alvorlige psykiske problemer og det selv, så bør du i det minste ikke bite noen av på den måten. For meg kan du mene hva du vil om både piercinger og tatoveringer, privat. Men det er ganske drøyt å sidestille det som for mange er kroppskunst, minner, og andre positivt ladede elementer - med en psyk.diagnose. Om alle som har piercinger eller tatoveringer er selvskadere, så er alle som har asberger tilbakestående, alle med adhd er gærne - og ikke minst; alle som gjør noe utenfor normalen er åpenbart psykisk syke. Du, av alle, bør vel egentlig passe på å ikke stigmatisere folk på den måten? Nuvel; jeg ville egentlig bare be deg om å følge din egen oppfordring 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 4. mars 2012 Skrevet 4. mars 2012 Den historien med poilti og glattcelle stemmer overrens med det muligens fordomsfulle bildet en del av oss har av de som bruker piersing. Sorry , men det var slik jeg tenkte;-) Regner med pepper. Henger meg på DA her altså! Jeg har en master innen ledelse, et veloppdragent barn som gjør det best på sitt trinn, eier og driver to selskaper jeg har gründet selv, har aldri vært kriminell, aldri vært arrestert - det verste jeg har gjort er vel å få en fartsbot. Men jeg har en piercing! Det er mulig at flertallet av de som sitter i fengsel har tatoveringer og piercinger, men det betyr ikke at flertallet av de som har tatoveringer og piercinger er fengselsfugler, kriminelle og upålitelige. Eller; har psykiske problemer slik NHD hevdet. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. mars 2012 Skrevet 5. mars 2012 Henger meg på DA her altså! Jeg har en master innen ledelse, et veloppdragent barn som gjør det best på sitt trinn, eier og driver to selskaper jeg har gründet selv, har aldri vært kriminell, aldri vært arrestert - det verste jeg har gjort er vel å få en fartsbot. Men jeg har en piercing! Det er mulig at flertallet av de som sitter i fengsel har tatoveringer og piercinger, men det betyr ikke at flertallet av de som har tatoveringer og piercinger er fengselsfugler, kriminelle og upålitelige. Eller; har psykiske problemer slik NHD hevdet. Har jeg hevdet at flertallet av de som har piercing har psykiske problemer? 0 Siter
Gjest synes jeg Skrevet 5. mars 2012 Skrevet 5. mars 2012 Har jeg hevdet at flertallet av de som har piercing har psykiske problemer? Jeg er ikke persille, men du skrev jo at piercing er en moderne form for selvskading (eller noe sånt), og selvskadere har jo psykiske problemer...? 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 5. mars 2012 Skrevet 5. mars 2012 Har jeg hevdet at flertallet av de som har piercing har psykiske problemer? Du skrev: ''Piercing er en moderne form for selvskading.'' Hva du mener om antall er ikke sagt, men all den tid selvskading (i hvertfall på folkemunne) anses som et psykisk problem - så sier du implisitt at de med piercing også har psykiske problemer. http://no.wikipedia.org/wiki/Selvskading ''Flere undersøkelser har vist at selvskading ofte forekommer ved psykiske lidelser som depresjon, posttraumatisk stressforstyrrelse, spiseforstyrrelser, dissosiative lidelser, rusmisbruk og personlighetsforstyrrelser preget av impulsiv aggressivitet. Særlig er det påpekt en sammenheng mellom bulimi og selvskading. Selvskading er også sterkt forbundet med ettervirkninger av traumatiske hendelser, særlig seksuelt misbruk og voldtekt. Selvskading kan slik forstås som et «språk», der sårene gir uttrykk for en indre tilstand. En ytre, synlig skade kommer da i stedet for en indre skade som er vanskeligere å uttrykke. Den kan også forstås som en bearbeiding og mestring av vanskelige følelser, minner og situasjoner. Ofte beskriver mennesker som skader seg selv at selvpåført smerte er konkret og kontrollerbart, og at dette overdøver og er å foretrekke i forhold til følelsesmessig overveldelse og kaos. Sammenhengen mellom selvskading, selvmordsforsøk og personlighetsforstyrrelser har vært kjent lenge. Særlig gjelder dette diagnosen Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse eller Borderline personlighetsforstyrrelse. Diagnostiske kriterier for denne lidelsen er blant annet kronisk tomhetsfølelse, redsel for å avvisning og lett krenkbarhet, og behandlingen blir derfor ofte fokusert på disse pasientenes ustabilitet og selvdestruktive adferd. Uansett bakgrunn eller diagnose kan pasienter med selvskading i enkelte situasjoner oppleves som i akutt selvmordsfare eller psykotiske. Å vurdere om en person er i fare for selvmord eller innleggelse er en oppgave for leger og psykologer.'' ''I utgangspunktet kan de samme strategiene og teknikkene brukes ved behandling av selvskading som ved behandling av andre problemer eller psykiske lidelser.'' At du ikke liker det rent estetisk er helt greit, det er mange folks utseende jeg ikke liker også - men å trekke paralleller til psykisk sykdom er å både å tråkke på de som faktisk har psykiske lidelser, og bidra til å stigmatisere en gruppe mennesker som ikke har noe annet til felles enn at de mener dette er en ok måte å pynte kroppen sin på. Jeg tror du ville bli overrasket om du visste hvor mange som egentlig har piercinger i det normale samfunnet, de aller fleste piercinger synes jo ikke 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.