Gå til innhold

Nhd: forsiden av vg- i dag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste du den?

Det gjalt sovemedisiner og at folk som bruker sovemedisiner dør tidligere. Jeg bare lurer på hvilke sovemedisiner det gjelder, hvis du vet det. Og om det også gjelder andre medisiner som gjør at man blir søvning.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Link ?

Skrevet

Link ?

Det ligger ikke på nett.

Skrevet

Studien sier kun noe om en assosiasjon mellom bruk av sovemidler og død og sovemidler og kreft. Den sier ingenting om årsakssammenheng, og den siser ingenting om dette er assosiert med bestemte legemidler eller ikke.

Umiddelbart for meg er denne sammenhengen ikke overraskende. Gruppen som bruker sovemidler skiller seg fra resten av befolkningen både ved mer psykisk og fysisk sykdom OG ved et levesett som er mindre helsefremmende.

Assosiasjonen med kreft var begrenset til den tredjedelem av sovemiddelbrukerne som hadde det høyeste inntaket.

Skrevet

Data were adjusted for age, gender, smoking, body mass index, ethnicity, marital status, alcohol use and prior cancer. Hazard ratios (HRs) for death were computed from Cox proportional hazards models controlled for risk factors and using up to 116 strata, which exactly matched cases and controls by 12 classes of comorbidity.

Hvilke legemidler går under hypnotics?

Skrevet

Studien sier kun noe om en assosiasjon mellom bruk av sovemidler og død og sovemidler og kreft. Den sier ingenting om årsakssammenheng, og den siser ingenting om dette er assosiert med bestemte legemidler eller ikke.

Umiddelbart for meg er denne sammenhengen ikke overraskende. Gruppen som bruker sovemidler skiller seg fra resten av befolkningen både ved mer psykisk og fysisk sykdom OG ved et levesett som er mindre helsefremmende.

Assosiasjonen med kreft var begrenset til den tredjedelem av sovemiddelbrukerne som hadde det høyeste inntaket.

''Data were adjusted for age, gender, smoking, body mass index, ethnicity, marital status, alcohol use and prior cancer. Hazard ratios (HRs) for death were computed from Cox proportional hazards models controlled for risk factors and using up to 116 strata, which exactly matched cases and controls by 12 classes of comorbidity. ''

Skrevet

Data were adjusted for age, gender, smoking, body mass index, ethnicity, marital status, alcohol use and prior cancer. Hazard ratios (HRs) for death were computed from Cox proportional hazards models controlled for risk factors and using up to 116 strata, which exactly matched cases and controls by 12 classes of comorbidity.

Ja, det er riktig. Data var korrigert for sykdommer som var til stede _før_ de begynte med hypnotics.

Skrevet

Ja, det er riktig. Data var korrigert for sykdommer som var til stede _før_ de begynte med hypnotics.

Ok. Men hvilke medisiner er hypnotics?

Skrevet

zolpidem (Stilnoct), temazepam (Restoril - finnes ikke i Norge - benzo), eszopiclone (tilnærmet lik Imovane), zaleplon (broren til Stilnoct), other benzodiazepines, barbiturates (heldigvis ikke lenger i bruk i Norge som sovemedisin) and sedative antihistamines (f.eks Vallergan og Phenergan).

Skrevet

zolpidem (Stilnoct), temazepam (Restoril - finnes ikke i Norge - benzo), eszopiclone (tilnærmet lik Imovane), zaleplon (broren til Stilnoct), other benzodiazepines, barbiturates (heldigvis ikke lenger i bruk i Norge som sovemedisin) and sedative antihistamines (f.eks Vallergan og Phenergan).

Jeg var litt blind, for nå så jeg jo disse medisinene nevnt i teksten.

Til og med vallergan, som jeg trodde var så uskyldig. Da gjelder sikkert antipsykotika man blir trøtt av også under hypnotics.

Jaja, da dør jeg tidlig. Kanskje like greit, siden jeg kommer til å få en elendig pensjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...