Gå til innhold

Hva skal vi gjøre med datteren vår?

Anbefalte innlegg

Gjest håper.... osv
Skrevet

Jeg synes du skla få henne innlagt i en barnepsykiatrisk avdeling. Tvangslidelser er ikke for amatører.

Ikke aksepter at noen annen enn en barnepsykiater eller psykologspesialist utreder dette.

(Dette er ikke noe for familieterapeuter og pedagoger)

Men hvordan får en "lagt inn" barna sine for å få slik behandling?

Dattera mi på 12 får behandling for OCD av en ansatt på det regionale autismesenteret som ikke er ansatt som annent en "terapeut". Hun har gått noen kurs, men er en helt vanlig ansatt uten spesialistutdannelse.

Hun kommer hjem til oss og forventer at vi selv skal trene dattera vår vha "verktøy" som hun gir.

Burde vi altså forlange noe annet? Og hvordan forlanger vi det? Tropper opp på ungdomspsykiatrisk avdeling hvor vi setter oss ned med dattera vår og nekter å gå igjen før de tar henne inn, eller evt til de tilkaller politiet?

Når det gjelder alle de andre problemene hennes, så er det fastlegen som tar seg av det. Han er ikke engang spesialist i allmennmedisin, men er en "kjekk og grei kar" som gjør så godt han kan.

Videoannonse
Annonse
Gjest mamma til jente med adhd
Skrevet

Sånn umiddelbar magefølelse fra meg; man kan ha mange symptomer som er listet opp, på mange ting. Enten det er ADHD, dysleksi, OCD eller dyskalkuli.

Men, det er svært sjeldent at en enkelt person oppfyller samtlige "krav" på lista for å faktisk ha diagnosen. Og at de få som kan svare ja på absolutt alt, de sliter veldig tydelig og med ganske mange ting. Da lurer man ikke på om de kan ha et problem, da vet man det. :0)

Fikling, tegning.. jeg har en jente som kan være slik. Jeg anser ikke at hun har noen diagnoser, men hun har et temperament og et følelsesliv som ikke enkelt lar seg plassere i kravet for "normalitet". Den lille boksen alle skal passe inn i blandt annet på skolen og sosialt.

Hun er helt normal innenfor grensene for alder og utvikling. Men samtidig har hun så mange følelser og ting inni seg som forstyrrer henne, slik at det ofte blir "problemer". I form av mange "nei" og mye surmuling, armer og bein, uro og slikt. Hun sliter med å forstå hensikten bak mange ting. Å løse en oppgave har hun ingen problemer med, men å gjøre det samme mange ganger for å drille inn en ferdighet, det synes ikke hensiktsmessig for henne. Hun kjeder seg og ser ikke nytten i det. Hun lærer ikke godt på den måten. Nå er det jo slik at det er hovedmåten skolen legger opp til å lære på..

Resultatet er at hun lever mye i seg selv, følger ikke med alltid, drodler og tegner, rasker igjennom oppgavene uten å bry seg med om det ser pent ut osv.

Jeg tror jenta mi ville scoret litt mer på nonverbale lærevansker enn den gjennomsnittlige elev. Men jeg tror ikke at hun av den grunn bør få en diagnose. Jeg tenker at hun må bare få lov å modnes og lære i sitt tempo. Og at vi andre bare må godta at å se på at hun går rett på snørra en del ganger. (Vanskelig for en mamma det der ja) ;0)

http://www.startsiden.no/sok/index.html?lr=&q=nonverbale%20l%C3%A6revansker et googlesøk om nonverbale lærevansker. Jeg scorer høyt på en del av dette selv. Og har en spesifikk lærevanske. Så jeg tenker at arvelighet nok er inne i bildet.

Kanskje det største problemet til jenta di er uroen inni henne. Angstfølelse, stress. Redsel. Og at det gir seg utslag i disse tingene. Hold på magefølelsen og skriv ned ting, lag en dagbok med det du observerer. Over tid kan det gi en bedre oversikt over hva problemene består i enn timene med fagfolk. (Særlig om du ikke føler at det som blir tatt opp er riktig)

Hovedproblemet har etter hvert blitt mot angst - håper virkelig at vi klarer å ta tak i dette før det blir enda verre. Hun har foreløbig ingen problemer med å feks være med på en oppvisning i noe hun kan godt - synge solo, replikker etc. Men å gå til lege feks og ta en blodprøve - da kan hun bli lettere hysterisk. Og å presentere noe hun ikke er 100% trygg på - gruer seg VEEEELDIG.

Hun kan plutselig si at hun ikke tør gå ut fordi en eldre gutt står på utsiden og hun tør ikke gå forbi ham.

Og har hun opplevd noe negativt så er den situasjonen "skummel" etterpå.

Ingen tester viser noe tegn til problemer med lesing/regning el. Hun gjorde det veldig bra på evnetester - godt over gjennomsnittet. Ingenting på motorisk/lege undersøkelser. Heller ikke noe konsentrasjonsproblemer/oppmerksomhetsproblemer under disse testene.

Lykke til videre med datteren deres - er virkelig vanskelig når man opplever at barna våres ikke har det bra...

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Men hvordan får en "lagt inn" barna sine for å få slik behandling?

Dattera mi på 12 får behandling for OCD av en ansatt på det regionale autismesenteret som ikke er ansatt som annent en "terapeut". Hun har gått noen kurs, men er en helt vanlig ansatt uten spesialistutdannelse.

Hun kommer hjem til oss og forventer at vi selv skal trene dattera vår vha "verktøy" som hun gir.

Burde vi altså forlange noe annet? Og hvordan forlanger vi det? Tropper opp på ungdomspsykiatrisk avdeling hvor vi setter oss ned med dattera vår og nekter å gå igjen før de tar henne inn, eller evt til de tilkaller politiet?

Når det gjelder alle de andre problemene hennes, så er det fastlegen som tar seg av det. Han er ikke engang spesialist i allmennmedisin, men er en "kjekk og grei kar" som gjør så godt han kan.

Få fastlege til å sende henvisning til superspesialist. Klag på avslag. Koble inn fylkeslegen! Klag til de som behandler datteren din over at hun får feilbehandling. Bråk! Ikke gi deg!

Gjest håper... osv
Skrevet

Få fastlege til å sende henvisning til superspesialist. Klag på avslag. Koble inn fylkeslegen! Klag til de som behandler datteren din over at hun får feilbehandling. Bråk! Ikke gi deg!

Takk for råd, men jeg er dessverre ikke sterk nok selv til å bråke så mye...

Gjest helt fortvilte foreldre nå......
Skrevet

Jeg synes du skla få henne innlagt i en barnepsykiatrisk avdeling. Tvangslidelser er ikke for amatører.

Ikke aksepter at noen annen enn en barnepsykiater eller psykologspesialist utreder dette.

(Dette er ikke noe for familieterapeuter og pedagoger)

finnes det ekspertise om området i Tromsø?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...