Gå til innhold

Har jeg en spiseforstyrrelse ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ga et utfyllende innlegg om noe veldig personelig, og jeg forklarte min situasjon og det eneste jeg fikk var et ja..

hva slags svar er det ?

jeg ville satt pris på et mer utfyllende svar..

Hey, jeg er en jente på 17 år, Jeg veier nå 153 cm høy og veier 49 kilo.

Helt siden jeg var 13 år har jeg hata kroppen min og vært misfornøyd med den (noe

som er ganske normalt blandt mange jenter).

Jeg har egentlig alltid spist veldig lite og veid lite osv.

Jeg har lagt på meg mye i forhold til hva jeg veide når jeg var rundt 15år, Jeg veide

42 kilo og jeg var rundt 151 cm høy den gangen :)

Jeg har egentlig slitt veldig med selvbilde, og jeg stoler ikke på noen når det kommer

til for eksempel sex . .

Jeg har mange ganger kastet opp det jeg har spist for at jeg hater den følelsen av og

være mett og "oppblåst", jeg unngår og se meg selv i speilet, jeg sulter meg selv

omtrent hver dag ( mange ganger til at jeg holder på og besvime skal jeg være ærlig),

Jeg er isolert på rommet mitt omtrent hver dag- hele tiden untatt når jeg er på skolen..

Jeg bruker ofte og ha inspirasjons bilder av modeller og tynne jenter over alt (mobil,

pc, ipod, dagbok.. you name it) og er ofte inne på pro-ana sider på internett der jeg

leser om tips om hvordan jeg kan gå fortere ned i vekt osv..

Jeg er også veldig kontrollerende over hva som er i maten, hvor mange kalorier osv.. Og jeg er kjempe frykt for og legge på meg.

Da vet du ganske mye om meg hehe :)

- spørsmålet mitt er Tror du jeg har en spiseforstyrrelse ?

- burde jeg oppsøke hjelp ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tanta Anna
Skrevet

Jeg så innlegget ditt men jeg skjønner ikke hva du ønsker svar på? :-) Du stiller 2 spørsmål og det er om du har spiseforstyrrelse og om du bør oppsøke hjelp. Jeg er enig i at du både trenger terapi og at du har en spiseforstyrrelse. Ønsker du å vite hvor du kan henvende deg for å søke hjelp? Jeg vil råde deg til å søke hjelp hos din fastlege, kanskje også helsesøster siden du går på skole :-)

mariaflyfly
Skrevet

Hun svarte på spørsmålene dine.

Ja, du har (definitivt!) en spiseforstyrrelse, og ja - du bør oppsøke hjelp.

Ta kontakt med fastlegen din eller helsesøster på skolen.

Skrevet

Jeg så innlegget ditt men jeg skjønner ikke hva du ønsker svar på? :-) Du stiller 2 spørsmål og det er om du har spiseforstyrrelse og om du bør oppsøke hjelp. Jeg er enig i at du både trenger terapi og at du har en spiseforstyrrelse. Ønsker du å vite hvor du kan henvende deg for å søke hjelp? Jeg vil råde deg til å søke hjelp hos din fastlege, kanskje også helsesøster siden du går på skole :-)

Tusen takk for svar, da skal jeg gjøre mitt beste med og gå til helsesøsteren på skolen rekner jeg med :S

Skrevet

Hun svarte på spørsmålene dine.

Ja, du har (definitivt!) en spiseforstyrrelse, og ja - du bør oppsøke hjelp.

Ta kontakt med fastlegen din eller helsesøster på skolen.

takk for svar! jeg skal oppsøke hjelp så fort jeg kan, jeg er redd for at det skal utvikle seg til det værre.. :S

Gjest Tanta Anna
Skrevet

Tusen takk for svar, da skal jeg gjøre mitt beste med og gå til helsesøsteren på skolen rekner jeg med :S

Jeg vil mye heller du går til din fastlege fordi det virker som om du strever mye mer enn hva en helsesøster kan hjelpe med, men oppsøk gjerne begge to du. :-)

Skrevet

Jeg vil mye heller du går til din fastlege fordi det virker som om du strever mye mer enn hva en helsesøster kan hjelpe med, men oppsøk gjerne begge to du. :-)

ja det er kanskje en god ide, altså jeg snakker med helsesøster om andre ting jeg har slitt med.. som selvskading og depresjon, men hun vet ingenting om spiseproblemene mine, så jeg kommer kanskje til og gå til både helsesøster og lege :)

takk for at du svarte, var til god hjelp !

Skrevet

''Jeg ga et utfyllende innlegg om noe veldig personelig, og jeg forklarte min situasjon og det eneste jeg fikk var et ja.. hva slags svar er det ? jeg ville satt pris på et mer utfyllende svar.. ''

Det var svaret på de to spørsmålene du ønsket svar på frøken :-) Jeg vil sterkt anbefale deg å oppsøke din fastlege, du har uten tvil en spiseforstyrrelse og jeg håper du går videre med dette. Jeg vil anta du er sterkt ambivalent til å oppsøke hjelp, noe som er normalt i din situasjon.

Skrevet

''Jeg ga et utfyllende innlegg om noe veldig personelig, og jeg forklarte min situasjon og det eneste jeg fikk var et ja.. hva slags svar er det ? jeg ville satt pris på et mer utfyllende svar.. ''

Det var svaret på de to spørsmålene du ønsket svar på frøken :-) Jeg vil sterkt anbefale deg å oppsøke din fastlege, du har uten tvil en spiseforstyrrelse og jeg håper du går videre med dette. Jeg vil anta du er sterkt ambivalent til å oppsøke hjelp, noe som er normalt i din situasjon.

Ja takk for svar ! :)

Jeg vil jo egentlig helst ikke gå til lege eller helsesøster for og få hjelp med dette, MEN jeg er veldig redd for at det skal utvikle seg til det verre, så det var godt og høre at flere sa at jeg burde kontakte hjelp!

Jeg føler egentlig at alt er under kontroll med spisingen og det og at jeg ikke trenger hjelp med det, men jeg veit at det er farlig og holde på som jeg gjør så derfor vurderer jeg og søke hjelp.. for jeg veit jeg har et problem..

hehe håper du skjønte det jeg skrev, og at det ikke ble forvirrende ;P

Skrevet

Ja takk for svar ! :)

Jeg vil jo egentlig helst ikke gå til lege eller helsesøster for og få hjelp med dette, MEN jeg er veldig redd for at det skal utvikle seg til det verre, så det var godt og høre at flere sa at jeg burde kontakte hjelp!

Jeg føler egentlig at alt er under kontroll med spisingen og det og at jeg ikke trenger hjelp med det, men jeg veit at det er farlig og holde på som jeg gjør så derfor vurderer jeg og søke hjelp.. for jeg veit jeg har et problem..

hehe håper du skjønte det jeg skrev, og at det ikke ble forvirrende ;P

Du skriver helt fint du, såpass tydelig og direkte at jeg håper du tar med det du har skrevet og viser det til din fastlege for der kommer virkelig alt frem. Jeg leser under her at du er selvskader og har depresjoner. Får du noen form for psykologhjelp eller har du skjult dette for de fleste andre enn helsesøster? Snakker du med noen? Bor du hjemme? Har du kontakt med dine pårørende?

Skrevet

Du skriver helt fint du, såpass tydelig og direkte at jeg håper du tar med det du har skrevet og viser det til din fastlege for der kommer virkelig alt frem. Jeg leser under her at du er selvskader og har depresjoner. Får du noen form for psykologhjelp eller har du skjult dette for de fleste andre enn helsesøster? Snakker du med noen? Bor du hjemme? Har du kontakt med dine pårørende?

Altså jeg bor hjemme, har et veldig godt forhold til foreldrene mine, men de vet ikke noe om at jeg selvskader eller er lei meg. derimot vennene mine vet om at jeg selvskader og at jeg er deprimert og de støtter og hjelper meg så godt de kan.

jeg snakker stort sett med venner og med helsesøster, og egentlig ingen andre ;/

Ja hvis jeg først har bestemt meg for og gå til legen for og få hjelp med spiseproblemene så kommer jeg til og si alt, fordi selvfølgelig vil jeg ikke at noen skal "ta det fra" meg, men jeg vil heller ikke bli syk av at jeg holder på sånn. jeg vet konsekvensene ved spiseforstyrrelser, men jeg bryr meg på en måte ikke fordi alt jeg vil er og være tynn.. ;/

Skrevet

Altså jeg bor hjemme, har et veldig godt forhold til foreldrene mine, men de vet ikke noe om at jeg selvskader eller er lei meg. derimot vennene mine vet om at jeg selvskader og at jeg er deprimert og de støtter og hjelper meg så godt de kan.

jeg snakker stort sett med venner og med helsesøster, og egentlig ingen andre ;/

Ja hvis jeg først har bestemt meg for og gå til legen for og få hjelp med spiseproblemene så kommer jeg til og si alt, fordi selvfølgelig vil jeg ikke at noen skal "ta det fra" meg, men jeg vil heller ikke bli syk av at jeg holder på sånn. jeg vet konsekvensene ved spiseforstyrrelser, men jeg bryr meg på en måte ikke fordi alt jeg vil er og være tynn.. ;/

Du beskriver det så fint: "jeg vet konsekvensene ved spiseforstyrrelser, men jeg bryr meg på en måte ikke fordi alt jeg vil er og være tynn..", -det er akkurat slik det er for personer som sliter med kropp og mat. Du trenger langt mer hjelp enn hva en helsesøster kan gi deg (selv om hun helt klart er til god og viktig støtte for deg, fortsett å ha kontakt med henne). Til uken kontakter du fastlegen din og forteller ham/henne akkurat det du har fortalt oss. Jeg skulle ønske du fortalte foreldrene dine litt om hva som skjer med deg, du er veldig isolert utenom skole, men en ting av gangen- lege aller først, si at du ønsker å bli henvist videre til terapi.

Skrevet

Du beskriver det så fint: "jeg vet konsekvensene ved spiseforstyrrelser, men jeg bryr meg på en måte ikke fordi alt jeg vil er og være tynn..", -det er akkurat slik det er for personer som sliter med kropp og mat. Du trenger langt mer hjelp enn hva en helsesøster kan gi deg (selv om hun helt klart er til god og viktig støtte for deg, fortsett å ha kontakt med henne). Til uken kontakter du fastlegen din og forteller ham/henne akkurat det du har fortalt oss. Jeg skulle ønske du fortalte foreldrene dine litt om hva som skjer med deg, du er veldig isolert utenom skole, men en ting av gangen- lege aller først, si at du ønsker å bli henvist videre til terapi.

Tusen takk for hjelpen, jeg skal gjøre det. Jeg rekner med at det blir vanskelig og fortelle en person om problemene mine, å be personen om og hjelpe meg med og fjerne "problemene" jeg ikke vil fjerne, jeg tror kanskje jeg skal ta med bestevenninna mi så jeg har noen og støtte meg på :)

Jeg syns det høres ut som en god ide og holde kontakten med helsesøster, jeg skal prøve å fortelle foreldrene mine om dette når jeg føler meg klar.

Igjen takk for all hjelpen, setter veldig stor pris på det ! :D

Skrevet

Du kan da ikke forvente svar fra psykiateren midt på natten!

Vedkommende som svarte deg svarte ja og jeg er enig. Du har en spiseforstyrrelse og bør absolutt oppsøke hjelp. Du har nå en normal vekt i forhold til høyden din, men bør slettes ikke gå noe mer ned i vekt! Du er ikke en spinkel 12-åring lenger nå, men en ung kvinne som skal ha pupper, hofter og lår.

Skrevet

Du kan da ikke forvente svar fra psykiateren midt på natten!

Vedkommende som svarte deg svarte ja og jeg er enig. Du har en spiseforstyrrelse og bør absolutt oppsøke hjelp. Du har nå en normal vekt i forhold til høyden din, men bør slettes ikke gå noe mer ned i vekt! Du er ikke en spinkel 12-åring lenger nå, men en ung kvinne som skal ha pupper, hofter og lår.

Jeg forventer egentlig ingen ting haha..

det der var egentlig ganske unødvendig.. og jeg gidder ikke bruke masse tid på og svare deg på en ordentlig måte, hvis ikke du klarer det.

Gjest togli
Skrevet

Ja, du burde så absolutt søke hjelp, for det er ingen tvil om at du har et forvrengt syn på hvordan kroppen skal se ut og hvilken vekt som er normal i forhold til høyden. Det er heller ikke normalt å bare sitte på rommet sitt osv. Kanskje du kan snakke med helsesøster på skolen din i første omgang?

Lykke til!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er sikker på at du vet svaret selv også denne gangen.

Ja, du har helt sikkert en spiseforstyrrelse.

Ja, du bær absolutt oppsøke profesjonell hjelp. All hjelpsøking starter hos fastlegen.

Skrevet

Ja, du burde så absolutt søke hjelp, for det er ingen tvil om at du har et forvrengt syn på hvordan kroppen skal se ut og hvilken vekt som er normal i forhold til høyden. Det er heller ikke normalt å bare sitte på rommet sitt osv. Kanskje du kan snakke med helsesøster på skolen din i første omgang?

Lykke til!

tusen takk, ja jeg vet at jeg på en måte har problemer med mat og synet på kroppen min, jeg veit at sånn jeg holder på kan være farlig, men det jeg syns er skummelt er at jeg ikke bryr meg om konsekvensene bare fordi jeg vil være tynn..

Jeg skal prøve og snakke med lege/helsesøster om dette :)

(selv om jeg vet innerst inne at jeg ikke vil ha hjelp, jeg er kjemperedd for at legen vil tvinge meg til og spise så jeg skal legge på meg. . )

Gjest togli
Skrevet

tusen takk, ja jeg vet at jeg på en måte har problemer med mat og synet på kroppen min, jeg veit at sånn jeg holder på kan være farlig, men det jeg syns er skummelt er at jeg ikke bryr meg om konsekvensene bare fordi jeg vil være tynn..

Jeg skal prøve og snakke med lege/helsesøster om dette :)

(selv om jeg vet innerst inne at jeg ikke vil ha hjelp, jeg er kjemperedd for at legen vil tvinge meg til og spise så jeg skal legge på meg. . )

Men du forstår vel at den eneste som vil synes du ser pen ut som et beinrangel, er du selv? Alle andre vil synes det ser fryktelig ut - og de vil synes synd på deg som ødelegger kroppen din på denne måten....

Glad du skjønner at du må skaffe hjelp! Den eneste måten å få en sunn, sterk og slank kropp på, er å spise sunt og regelmessig, samt bruke kroppen aktivt. Det er ingen som er ute etter å feite deg opp... de vil bare at kroppen din skal få den vekta som er normal for en med din høyde. Sånn rovdrift du driver på med med kroppen din nå, fører bare til en eneste ting - at du ødelegger forbrenninga di og antagelig vil slite med vektproblemer resten av livet. Gjør noe med det nå!

Lykke til :)

Skrevet

Jeg forventer egentlig ingen ting haha..

det der var egentlig ganske unødvendig.. og jeg gidder ikke bruke masse tid på og svare deg på en ordentlig måte, hvis ikke du klarer det.

''det der var egentlig ganske unødvendig.. og jeg gidder ikke bruke masse tid på og svare deg på en ordentlig måte, hvis ikke du klarer det.''

Javel, jeg svarte deg helt seriøst og ordentlig jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...