Gå til innhold

Tourette syndrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 18 år, som i hele sitt liv har hatt veldige følelsesutbrudd, som kan vare i et par timer. Har søkt hjelp 2 ganger, i 7. klasse og på ungdomsskolen pga. veldig dårlig oppførsel imot meg (mor). Hun er total avvisende, svarer ikke eller kjefter og løper ut av huset. Dette har vært vedvarende og jeg begynner å bli alvorlig bekynret for hennes fremtid, og vårt forhold, Det er bare oss to, så dette er veldig sårbart for meg også. Da jeg søkte om hjelp, gikk vi ikke videre og involverte hele apparatet, fordi de mente det kom til å bedre seg. Det har det IKKE gjort. Først i det siste året har et nært familiemedlem snakket om sitt indre følelseskaos, og hvordan følelsene raser sammen inni ham. Denne personen har Tourette syndrom, og mener min datter viser noen tendenser når det gjelder hennes følelseskaos. Han har observert henne gjennom hele livet, men haqr først nå snakket om sine opplevelser når det gjelder følelserl. Han mener helt klart det er noe som ikke stemmer, dette går langt utover vanlig opprør. Samtidig fungere det på skolen, og hun har venner. 2 veldig viktige ting, men kanskje hun klarer å ta seg sammen ute blant folk, men ikke hele tiden, og da raser verden ned her hjemme. Kan dette være et utslag av en mild form for Tourette. Hun har ingen tics, bortsett vfa at hun sitter og klemmer sammen hunden på den ene hånden med fingrene på den andre hånden, veldig ofte og mye. Dette gjøres ubevisst, og hun har gjort det hele tiden fra hun var bitte liten. Jeg ser også en viss tendens til å misbruke nytelsesmidler, men ikke dop, så langt jeg vet ihvertfall. Men jeg tror definitivt hun får tenning av alkohol, og har vanskelig for å begrense seg. Setter veldig pris på å få et svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest holilko
Skrevet

Om hun fungerer blant venner og i skole og ikke er plaget selv så kan dette handle om forholdet dere i mellom. Kan dette utforskes i familieterapi eller er det aktuelt at hun får en utredning?

Tics kan ha andre årsaker enn Tourettes og det du nevner av atferd trenger ikke være Tourettes, men kan være andre ting.

Gjest Kuldegrader
Skrevet

Jeg vil først understreke at jeg ikke er noen ekspert, men ingen ting av det du forteller ligner på tourette for meg iallfall.

Har selv en i nær familie, og jeg kjenner ikke igjen det du beskriver.

Det er ikke så uvanlig at døtre gjør opprør mot mødre, og spesielt om det bare er dere to som du sier.

Jeg har hatt tenåringsbarn, og jeg kan love deg at det har vært mange episoder med opprør.

Ofte vil dette rette seg når de blir eldre. Det varierer veldig på når man kan forvente at de blir voksne og legger " rebbellen" på hylla.

Men er du bekymret så må du selvfølgelig snakke med noen om dette.

Det er et godt tegn at hun fungerer med venner og på skole.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...