Gå til innhold

NHD

Gjest håper... osv

Anbefalte innlegg

Gjest håper... osv
Skrevet

Du skrev dette til en annen mor her med en jevngammel datter som det jeg har, og som sliter med lignende ting som min:

''Jeg synes du skla få henne innlagt i en barnepsykiatrisk avdeling. Tvangslidelser er ikke for amatører.

Ikke aksepter at noen annen enn en barnepsykiater eller psykologspesialist utreder dette.

(Dette er ikke noe for familieterapeuter og pedagoger)''

Problemet er bare å vite _hvordan_ en kan kreve slik hjelp?

Å tro at en skal få til dette, er som å tro på julenissen. (Hvis ikke du kan garantere at det er slik hjelp å få i Trondheim, da?)

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg kan dessverre kun svare på hvordan disse barna&ungdommene burde blitt behandlet om de skulle hatt like god behandling som voksne.

Hvordan dette skal skje i vår nåværende barne- og ungdomspsykiatri vet jeg ikke. Jeg får ofte en Bøygen-følelse når det gjelde BUP i Norge.

Jeg tør å si det igjen. Jeg er i hovedsak en person som er for gradvis utvikling - ikke revolusjon. Når det gjelder barne - og ungdomspsykiatrien i Norge tror jeg imidlertid det er nødvendig med en total sanering og ny oppbygging på et bedre grunnlag og med nye tanker. Jeg innser dog at det ikke vil skje.

Gjest upbup
Skrevet

Jeg kan dessverre kun svare på hvordan disse barna&ungdommene burde blitt behandlet om de skulle hatt like god behandling som voksne.

Hvordan dette skal skje i vår nåværende barne- og ungdomspsykiatri vet jeg ikke. Jeg får ofte en Bøygen-følelse når det gjelde BUP i Norge.

Jeg tør å si det igjen. Jeg er i hovedsak en person som er for gradvis utvikling - ikke revolusjon. Når det gjelder barne - og ungdomspsykiatrien i Norge tror jeg imidlertid det er nødvendig med en total sanering og ny oppbygging på et bedre grunnlag og med nye tanker. Jeg innser dog at det ikke vil skje.

Hva mener du er galt med BUP slik det er i dag?

Gjest Ladytron
Skrevet

Hva betyr Bøygen-følelse? Er det relatert til dette?

"Bøygen i Peer Gynt er ei ukjend og gåtefull hindring som hovudpersonen Peer Gynt møter på i skodespelet Peer Gynt."

Gjest håper... osv
Skrevet

Hva betyr Bøygen-følelse? Er det relatert til dette?

"Bøygen i Peer Gynt er ei ukjend og gåtefull hindring som hovudpersonen Peer Gynt møter på i skodespelet Peer Gynt."

"Bøygen-følelse" er fra Peer Gynt, ja. Det betyr å unngå eller å gå utenom problemet.

Gjest håper... osv
Skrevet

Hva mener du er galt med BUP slik det er i dag?

Spørsmålet er ikke rettet til meg, men jeg tillater meg å svare likevel.

Jeg mener at det som er galt med BUP i dag er først og fremst at de ikke har nok ressurser til å behandle alle barn/unge som trenger hjelp. Det handler vel om penger her som alle andre steder.

Videre så har de ikke nok ansatte med kompetanse på de ulike problemer som barn/unge kan slite med. Når de innser sin tilkortkommenhet, velger de heller bort barn/unge med de problemer de ikke kan behandle.

Gjest håper... osv
Skrevet

''Når det gjelder barne - og ungdomspsykiatrien i Norge tror jeg imidlertid det er nødvendig med en total sanering og ny oppbygging på et bedre grunnlag og med nye tanker. Jeg innser dog at det ikke vil skje.''

Enig. Her må drastiske tiltak settes inn. BUP må blant annet opprustes med mer penger slik at flere med kompetanse på ulike psykiske problemer hos barn/unge, kan bli ansatt.

På den andre side, bør de heller ikke være for redde for å ta inn barn/unge de tror de ikke kan hjelpe. Litt hjelp er vel bedre enn ingen hjelp. (?)

Og så må de også være ærlige ovenfor søker og si det som det er, nemlig at de ikke har kompetanse på og ressurser til å hjelpe barnet/den unge. _Istedet_ for å legge det over på barnet og påstå at det ikke er "sykt nok". (Det siste her er personlig erfaring).

Gjest upbup
Skrevet

Spørsmålet er ikke rettet til meg, men jeg tillater meg å svare likevel.

Jeg mener at det som er galt med BUP i dag er først og fremst at de ikke har nok ressurser til å behandle alle barn/unge som trenger hjelp. Det handler vel om penger her som alle andre steder.

Videre så har de ikke nok ansatte med kompetanse på de ulike problemer som barn/unge kan slite med. Når de innser sin tilkortkommenhet, velger de heller bort barn/unge med de problemer de ikke kan behandle.

Takk for svar. Vet ikke så mye om verken BUP eller DPS for voksne, så jeg var litt nysgjerrig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...