Gå til innhold

Kan det være depresjon?

Anbefalte innlegg

Gjest råd - tips - hjelp
Skrevet

Jeg har det ikke så bra for tida, føler meg mislykket på stort sett alle fronter. Sliter med dårlig selvbilde, syns jeg gjør en dårlig jobb både yrkesmessig og i forhold til barn og partner. Mangler overskudd og føler meg for det meste sliten. Det er litt bedre når jeg er på jobb, uten at jeg vet hvorfor - jeg føler uansett at jeg gjør en dårligere jobb enn mine kolleger, men det er likevel litt lettere der enn hjemme. Kanskje fordi jeg "må" gjøre en viss innsats der?

Har hatt det slik et par måneder nå. Har ikke større håp om bedring - ikke noe å glede meg til, er samme "tralten" i uoverskuelig fremtid, noe jeg føler jeg bare må igjennom... Jeg prøver å strekke til og gjøre mitt beste i forhold til barn, partner, familie for øvrig og arbeidsgiver, men føler sjelden at jeg lykkes. Hender jeg tenker at hvis det ikke hadde vært for at barna trenger meg, hadde det ikke vært så nøye om jeg eksisterte eller ikke (her bør jeg vel kanskje legge til at det ikke er snakk om å være suicidal, det er en fullstendig fremmed løsning for meg!)

Kan det være en depresjon, og hva kan jeg gjøre/hva slags hjelp kan jeg få i så fall?

I mangel på noe bedre å ta meg til, tok jeg noen "depresjonstester" nå i kveld. Kan vel neppe legge for stor vekt på dem, men her er de nå i alle fall:

Test 1: http://www.dagbladet.no/test_deg_selv/depresjon.html

Resultat: http://www.dagbladet.no/cgi-bin/test_deg_selv.cgi?spm1=2&spm2=0&spm3=1&spm4=3&spm5=3&spm6=2&spm7=3&spm8=3&spm9=0&spm10=1&spm11=3&spm12=2&spm13=2&spm14=0&spm15=3&spm16=1&spm17=3&spm18=2&spm19=3&if1=0-7&then1=dep-svar1.html&if2=8-17&then2=dep-svar2.html&if3=18-29&then3=dep-svar3.html&if4=30-57&then4=dep-svar4.html

Test 2: http://bluepages.anu.edu.au/no/symptoms/depression_quiz/

Resultat: Du fikk 7 på Goldbergs depresjonstest. Bare 8 % av unge voksne rapporterer like mange eller flere symptomer på depresjon som deg og 92 % rapporterer færre.

Test 3: http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/montgomery-and-aasberg-depression-rating-scale-madrs-3271.html

Resultat: 21 poeng. Sumskår 20-34: Moderat depresjon som trenger samtaler og medikamentell behandling.

Syns det er vanskelig å skulle gå til legen også, er redd for at dette skal kunne brukes mot meg bla. av min ikke i det hele tatt medmenneskelige eks. H*n har i årene som har gått etter bruddet gjort sitt beste for å "knekke" meg, og kommer fremdeles med utfall og beskyldninger rettet mor meg. I barnefordelingssaken som fulgte etter bruddet hevdet h*n at jeg var psykisk syk og ikke i stand til å ta meg av barna. Dette ble for øvrig tilbakevist av en psykiater/psykolog (husker ikke tittel) som var oppnevnt som sakkyndig i nevnte sak. Har mange ganger tenkt at det ikke er alle som har det svart på hvitt at man er ved sine fulle fem :-)

Til slutt tar jeg med at jeg aldri før har vært utredet eller diagnostisert for depresjon eller andre psykiske lidelser.

Innspill?

Videoannonse
Annonse
Gjest min erfaring
Skrevet

Med tanke på at du har vært gjennom en barnefordelingssak og en slik eks synes jeg ikke det er noe rart om du nå er deprimert. En depresjon trenger heller ikke bunne i en psykologisk årsak, det er en sykdom alle kan bli rammet av.

Legen din har taushetsplikt. Så du kan ta det helt med ro og oppsøke den hjelpen du trenger og fortjener.

Lykke til!

Gjest råd - tips - hjelp
Skrevet

Med tanke på at du har vært gjennom en barnefordelingssak og en slik eks synes jeg ikke det er noe rart om du nå er deprimert. En depresjon trenger heller ikke bunne i en psykologisk årsak, det er en sykdom alle kan bli rammet av.

Legen din har taushetsplikt. Så du kan ta det helt med ro og oppsøke den hjelpen du trenger og fortjener.

Lykke til!

Takk for svar!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er dessverre en betydelig sannsynlighet for at du har en depresjon. Hjelp for dette får du hos fastlegen.

Det finnes ingen god grunn til at din ex skulle få tak i opplysninger fra fastlegen din.

En vanlig depresjon er over hode ikke relevant i en barnefordelingssak selv om mange dr.sekker truer sine ekser med slikt.

Gjest råd - tips - hjelp
Skrevet

Det er dessverre en betydelig sannsynlighet for at du har en depresjon. Hjelp for dette får du hos fastlegen.

Det finnes ingen god grunn til at din ex skulle få tak i opplysninger fra fastlegen din.

En vanlig depresjon er over hode ikke relevant i en barnefordelingssak selv om mange dr.sekker truer sine ekser med slikt.

Takk for svar!

Har fått ny fastlege etter å ha mistet den jeg har hatt i mange år, så syns det er litt vanskelig å legge fram. Lurer litt på hva jeg skal si og sånn, redd for at det bare skal høres dumt ut... Skal prøve å manne meg opp og komme meg av gårde, men tar gjerne imot innspill til hvordan jeg skal ordlegge meg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for svar!

Har fått ny fastlege etter å ha mistet den jeg har hatt i mange år, så syns det er litt vanskelig å legge fram. Lurer litt på hva jeg skal si og sånn, redd for at det bare skal høres dumt ut... Skal prøve å manne meg opp og komme meg av gårde, men tar gjerne imot innspill til hvordan jeg skal ordlegge meg.

Du kan skrive ut ditt utmerkede førsteinnlegg og vise det til fastlegen. Det holder i massevis.

Gjest råd - tips - hjelp
Skrevet

Du kan skrive ut ditt utmerkede førsteinnlegg og vise det til fastlegen. Det holder i massevis.

OK. Tusen takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...